[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:48

Misschien wel reuzehandig qua bereik en portomonnee, maar wss iets minder handig qua snelheid en kwaliteit van de foto's/lens. :=

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:49

Nie goed? Een ander dan die tzelfde bereik heeft?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:53

Veel mensen hebben ipv een allround-zoomlens zoals de 18-55mm een standaardzoom in de vorm van de kitlens (18-55mm) en een telezoom (55-250mm) voor bij de paardjes.

Zie het een beetje als zomer- en winterbanden. Beide banden zijn alleen goed als het warm of juist koud is. De 4-seizoenen band is goed voor alle seizoenen en hoef je niet te wisselen, maar levert niet de optimale prestaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:37

Loiz schreef:
Iemand bekend met de Tamron AF 18-200mm f3.5-6.3?
Hij kost maar +/- 160 euro en hij lijkt me wel reuze handig.

Hele handige lens inderdaad om mee rond te lopen.
Maar de kwaliteit is niet top. En op 200mm heb je maar een lichtsterkte van 6.3.
En die tamron is op die lichtsterkte echt héél soft. Je moet dan zéker naar f8 toe om wat van die softheid af te komen.

Ik zou net als Richard al adviseert eerder kijken naar 2 losse zoomlenzen in plaats van 1 superzoom.
Met zo'n superzoom verlies je gewoon best veel kwaliteit én lichtsterkte. Zonde.

Maar de prijs is inderdaad wel heerlijk. :j

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:38

Ik heb de 55-250 lens idd ook. Van canon. Erg fijne lens :j

Ben nu ook aan het oriënteren op een andere lens..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:39

Ik zie typfout in mijn post. Bedoel als allroundzoom natuurlijk de 18-200mm of 18-270mm. := 18-55mm is een standaardzoomlens.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:45

En hoe zit het met Tamron in het algemeen qua kwaliteit?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:46

Hmm.. oke. Duidelijk :j Maar er is dus geen lens die er tussen zit die ook goed is?
Dan is een 55-200/250 idd wel een idee, ga ik daar eens naar kijken. Heb mijn 18-55 meestal wel volledig ingezoomd dus
dat komt wel goed uit. Wil gewoon één lens hebben om mee naar het bos of strand te gaan met de honden, want ik ga
a met de honden lopen en b daarbij wat foto's maken, maar t gaat me dus ook om het lopen en met een loodzware
tas op de schouder vind ik dat dan weer wat minder zeg maar :') En wisselen tijdens het lopen vind ik ook niet zo fijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:49

Third party merken zijn meestal minder goed dan de lenzen van het camera merk zelf.
Vaak is er wat minder goede eindcontrole (of zelfs geen eindcontrole), waardoor er relatief vaker een exemplaar met front- of backfocus tussen zit. En ook andere problemen komen meestal wat vaker voor.

Maar er zijn ook uitzonderingen, hier en daar worden er lenzen gemaakt die beter zijn dan de zelfde type lens van het camera merk zelf.

Sigma, Tokina, Tamron... Veel voorkomende merken.
Heb er veel mee geschoten de eerste jaren... Om kosten te besparen. Ik kocht ze dan 2e hands. Ideaal, want zo kon ik dus heel snel al een 80-200mm f2.8 lens kopen, van Tokina. Voor weinig geld.

Maar als ik die vergelijk met m'n huidige nikkor 70-200mm f2.8, dan is die Tokina werkelijk een lachertje. Stelt niets voor qua snelheid, beeldkwaliteit, zuiverheid, etc.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:57

Maar die prijs van die Tokina is dan ook een lachtertje en die prijs van die Nikkor is een huilertje. _O-

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:02

Ok dus beter ineens een betere kwaliteit aanschaffen, got it :D

Vandaag het paard van een vriendin gefotografeerd, maar zwart is echt moeilijk zuiver op foto te zetten :s
Zuiverheid is ook nog niet 100% van toepassing, maar ben nog aan het leren he :D

Bij deze bijvoorbeeld, zon stond redelijk hoog en scheen dus van rechts (als ik voor het paard stond).
Zon schijnt heel de dag fel op de buitenpiste.
Waarschijnlijk is dit enkel op te lossen door het licht te breken met een lichtscherm?
Afbeelding

Afbeelding

Van deze ben ik redelijk tevreden :j Na slechts 3x oefenen is dit voor mij al een pak zuiverder dan hetgene ik hiervoor kon schieten :j
(kwaliteit is héél sterk achteruit gegaan met mijnalbum, iemand een beter medium?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:10

Om de zon met een reflectie scherm te breken heb je wel een joekel van een scherm nodig en een behoorlijk flinke trap. Bovendien denk ik niet dat het gemiddelde paard rustig blijft staan als je met zo'n enorm scherm boven z'n hoofd gaat staan ;)

Eigenlijk moet je bij dat portret hetzelfde doen als wat je met die onderste foto gedaan hebt. Gewoon het licht er vol op laten komen en geen schaduwzijde erbij pakken. Want pas als die schaduw zijde er bij zit, dan kom je in de problemen, omdat 1 kant heeeeeeel donker is en de andere kant intens licht. Dat kun je niet eenvoudig compenseren.

Wat evt. wel kan is de zon écht vanaf schuin achteren laten komen (zodat je alleen een strijklicht hebt rondom het paard) en dat met een zilver reflectie scherm van voren volledig invullen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:16

Ok dus die schaduwzijde is de boosdoener hier, bedankt voor de tip :j

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:52

Mij werd toen ook sterk afgeraden een tamron lens te kopen. Puur omdat je veel kwaliteitsverlies hebt wat echt zonde is! :j

Heb net een bestelling gemaakt bij profotonet. :j
Zonder OPT , Als je je eigen foto al hebt nabewerkt, is OPT aan vinken natuurlijk zinloos? hierdoor
maken ze je foto alleen maar sterker bewerkt? (kan even geen betere woorden vinden)
en is daardoor zonde....

Even een proef bestelling geplaatst, ben heel erg benieuwd! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:02

Klopt.
Maar het is wel nuttig om hun kleurprofielen even te downloaden. En natuurlijk te werken met een goed gekalibreerde monitor.
Dan weet je zeker dat je foto's qua kleuren kloppen :)

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:08

Oké super! Thanks.. Wil me daar In deze dagen even in verdiepen om het beate resultaat te krijgen zit zoveel verschil in beeldschermen.......

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:18

Goedemorgen allemaal.
Ik had ook een vraagje

Ik maak foto's met een canon 50D
Maar als ik foto's wil maken in de binnenbak, zijn deze vaak onderbelicht.
Als ik meer licht binnen wil laten vallen in mn foto's (of hoe je het ook wil noemen) dan worden ze onscherp/bewogen.
Ik zal hieronder een voorbeeld zetten.
Afbeelding

In de buitenbak bijvoorbeeld lukt het allemaal wel gewoon...
Afbeelding

Ik zou graag willen weten wat ik aan mn instellingen moet veranderen om dit beter te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:22

Wat zijn de instellingen/handelingen precies die je dan doet _Denise ?
Iso/diafragma/sluitertijd

Let er op dat sommige binnenbakken ook daadwerkelijk te donker kunnen zijn om in te fotograferen.
Als je foto's op de maximaal lichtsterkste instellingen van je camera nog te donker of bewogen worden, dan is dat waarschijnlijk 't probleem.

Wat je dan nog kunt doen is bijv. een lichtsterkere lens kopen. Of een andere locatie kiezen om te fotograferen.

Helaas zijn veel binnenbakken geen fijne locaties voor fotografen om actie foto's te maken, vanwege het licht tekort.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:27

Ik heb mn ISO vrij hoog, zodat mn foto's dan lichter zijn.
ISO - 1000
F/5
1/125

Sluitertijd laag, ik snap wel dat daardoor mn foto's bewogen zijn, maar als ik dit hoger zet, dan zijn ze weer te donker :P

Dus het zou gewoon kunnen dat t aan de bak/apperatuur ligt, en niet aan mn instellingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:28

Ik zou beginnen om je iso dan op 1600 te zetten (enige nadeel is wel meer ruis in je foto's).
Dan heb je wat meer "ruimte" in je sluitertijd, zodat je foto's niet/minder bewogen zijn.

Als het dan nog niet lukt, dan is de bak gewoon te donker en je lens gewoon net niet lichtsterk genoeg om die situatie aan te kunnen.
Dan ligt het inderdaad niet aan jou of je instellingen.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:30

Oke, super bedankt hiervoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:49

Bij de foto in kwestie stond je ISO al op 2000.
Je kunt natuurlijk nog hoger gaan. Dat zal de sluitertijd ten goede komen maar natuurlijk krijg je dan wel weer (iets) meer ruis. Maar persoonlijk heb ik liever ruis dan beweging in m'n foto's ;)

Andere optie zou zijn te kijken naar een andere (lichtsterkere) lens.

En mocht je ISO al max staan en je diafragma al zo groot mogelijk zijn en je krijgt dan nog steeds bewogen foto's, dan is er simpelweg te weinig licht om goed bij te kunnen fotograferen.

Probeer je sluitertijd bij voorkeur MAXIMAAL op 1/200 a 1/250 te houden, niet langer! Bij genoemde sluitertijden heb je soms nog IETS beweging (op de benen), maar deze is doorgaans niet storend. Heb je de ruimte om richting 1/400 a 1/500 te gaan > DOEN.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:50