[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:41

Oke, want ik kan 'm 2e hands ook kopen.. Dan scheelt het weer iets.
Maarja, wat doet de canon binnen... Met één stop overbelichten haal je denk ik niet hetzelfde resultaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:04

Liesje:

In sommige gevallen zal F4.0 prima zijn.

Om even een voorbeeldje te geven:

http://www.[***].nl/20080614_HorLi/

Ik ben begonnen op ISO1600, maar daarmee zat ik op rond de 1/320 en F4.5. Op een gegeven moment kwam de zon wat door en zat ik rond de 1/640 en later zelfs 1/800. Prima resultaten, maar dan kan je ISO dus ook wel ietsje omlaag.

Toen dus verder gegaan met de ISO op 1000.

Wat betreft onderbelichten:

In principe zou je bij vol open (F4.0 voor de Canon, F2.8 voor de Sigma) en dezelfde sluitertijd (laten we zeggen: 1/320) dus een stop verschil nodig hebben in de ISO. Bij 4.0 dus 1600, bij 2.8 dus 800.

Canon-camera's zijn op hogere ISO-waardes goed bruikbaar.

Kom je echter met je F4.0 op ISO 1600 tekort op de sluitertijd, kun je ISO3200 (mits mogelijk met je camera) overwegen, maar dan wordt de kwaliteit al wat minder...

Ik heb diverse tests gezien op internet: ISO3200 of ISO1600 -1 EC en de EC verviolgens wegwerken met je software.

Algemene conclusie daaruit kon zijn dat de kwaliteit vergelijkbaar is. Sommige mensen (vooral heel handig met software) konden door 1600-1 op te trekken (ietsje) betere resultaten krijgen dan op ISO3200, anderen kregen iets betere resultaten door het de camera te laten doen met ISO3200. Maar over het algemeen konden camera en software het vergelijkbaar.

Zelfde verhaal voor ISO800-1 en ISO1600.

Dus de afweging ISO omhoog (indien nog mogelijk) of onderbelichten is helemaal aan jezelf, misschien kun je voor jezelf eens testen: 1 foto 2x maken, 1x op ISO1600-1 en 1x op ISO3200 (of: 800-1 en 1600). Als jij het naar eigen inzicht beduidend beter voor elkaar krijgt om die -1 weg te poetsen, dan loont het dus om te gaan onderbelichten in plaats van de ISO omhoog te krijgen. Kom je niet echt in de buurt van de kwaliteit van de camera op hogere ISO, dan zou ik dus gewoon je ISO omhoog doen.

Met onderbelichten is 't wel altijd uitkijken dat je wel detail behoudt in de donkere partijen.

Als je ISO niet nog verder omhoog kan, kan het dus lonen om te onderbelichten en er daarmee toch een "ISO3200" (tussen aanhalingstekens) uit te persen. Maar ook hier: naar eigen inzicht of dat kwalitatief goed genoeg is voor wat jij zou willen bereiken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:20

Ik ben van plan de Nikon D-80 aan te schaffen. Wat is daar een goede telelens voor? En aan welk bedrag moet je denken wil je een beetje een redelijke lens hebben?
En dan heb ik nóg een vraag Bloos Wie kan mij de link van een website geven waar je veel informatie kunt vinden over fotografie en lenzen en alles daarom heen?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:10

Hm, die resultaten vallen best mee inderdaad!! Dan zou een canon ook inderdaad nog een optie zijn. Alleen vind ik het zo zonde om op 3200 te schieten.. Nog maar even nadenken dus Nagelbijten / Gniffelen
Ik geloof dat de autofocus van de canon iets sneller is dan die van de Sigma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:11

Autofocus: dat geloof ik ook, ja Lachen

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:34

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:26

De lens die je van de Wehkamp hebt is sowieso een ander merk volgens mij want die is van Tamron en niet van Canon Knipoog
Ik heb geen ervaring met die lens dus kan je niet vertellen of die fijn is

De lens van CameraNu.nl lijkt me dezelfde als die op Marktplaats..........

Persoonlijk zou ik sowieso liever voor een nieuwe lens gaan Bloos, zeker bij deze bedragen (het gaat niet om een lens van 1500 euro) maar dat is natuurlijk helemaal jouw eigen keuze Haha!. Tweedehands van een particulier vind ik wel een risico namelijk.

Je kan trouwens ook nog even kijken bij www.fotokonijnenberg.nl en ik meen www.kameraexpress.nl wat de lensen daar nieuw kosten. Bij deze sites betaal je sowieso minder dan in de normale winkel volgens mij Tong uitsteken

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:36

Ik ga denk ik toch voor de Sigma, gezien de lichtsterkte.
Vind het zonde om met ISO3200 te schieten als het niet hoeft.
Ik heb 'm gereserveerd bij www.topdeals.nl voor €597,- Lachen
Morgen hopelijk ophalen en testen op de veulens op stal!

Bovendien (is meer een luxe-probleem, haha) vind ik een zwarte lens mooier dan zo'n opvallende witte, haha Tong uitsteken ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:40

Liesje: je zou ook eens op zoek kunnen gaan naar een 80-200 F2.8 L van Canon. Weet alleen niet op welke termijn je een lens aan wil schaffen?

Supergoede lens, maar wel al heel oud. Is inmiddels opgevolgd door de witte 70-200 serie. 80-200 staat nog altijd errrrrug goed bekend én hij's zwart. Je moet wel goed zoeken mocht je zo'n lens tweedehands willen kopen, maar ze zijn voor ca. 500 euro te koop.

Daarnaast: mocht je dit inderdaad gaan overwegen wel goed testen (op evt front/backfocus), want omdat het al zo'n oude lens is, repareert Canon um niet meer als dat nodig is....

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:42

Trouwens was de grootste reden op tot de koop van de Sigma over te gaan, dat ik al een 70-300mm APO MACRO heb van sigma.. En buiten dat ik daar ontzettend tevreden mee ben, heeft die dezelfde lichtsterkte als de canon. In feite verlies ik dan alleen 100mm zoom...

Dus ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt zo Lachen

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:45

Een lens die canon niet meer repareerd lijkt me zowiezo niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:47

Kan ik inkomen dat je dat geen fijn idee vindt, maar wilde het idee toch even opperen aangezien je dan wel zowel L-kwaliteit als de lichtsterkte hebt Knipoog

Ik snap dat je het hebt over het "verlies" van lichtsterkte en zoom, maar vergeet je niet dat je op kwaliteit een hoop winst zal maken? Knipoog

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:14

Volgens mij doet de Sigma niet echt onder voor de canon Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:12

Je gaat er gewoon van je Sigma 70-300 naar de Sigma 70-200 of de Canon 70-200 hoe dan ook kwalitatief enorm op vooruit... Hoewel de Sigma en de Canon 70-200 kwalitatief echt niet vergelijkbaar zijn. Maar aangezien ik je alleen over "verlies" hoor, dacht ik, laat ik je ook ff helpen herinneren aan de kwaliteitswinst Knipoog

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:19

haha, ik begrijp je, maar als ik al een lens heb met die lichtsterkte, lijkt het mij zonde om er nóg een bij te kopen Tong uitsteken
Natuurlijk kan ik ooit een canon 70-200mm 4.0 aanschaffen ter vervanging voor de sigma 70-300 APO blabla, als die niet meer bevalt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:50

Ik zeg toch nergens dat je er twee moet kopen? Verward

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:46

Iemand ervaring gehad met de Tamron 90mm, Sigma 105mm of Sigma 180mm macro's?
Ben aan het twijfelen tussen deze drie. Echter aangezien de 180mm twee keer zo duur is als de Tamron 90mm, twijfel ik of die extra afstand tot insect het wel waard is. Ze halen allemaal 1:1.

Heb met de Tamron en Sigma 180mm prachtige foto's gezien en het zijn (wat ik op internet lees) wel alle drie goede scherpe lenzen. Welke raden jullie aan?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:50

Ik weet dat de Tamron erg goed aangeschreven staat, maar heb er zelf geen ervaring mee; misschien even zoeken op zoom.nl ?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:51

Heb al behoorlijk wat topics gelezen (niet alleen op Zoom), maar ik kom nergens de precieze vergelijking Tamron vs. de Sigma die ik wil tegen.
Misschien omdat het niet zoveel uitmaakt? Alledrie gewoon goed? Clown

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:54

Voor zover ik erover gelezen heb, doen ze kwalitatief gezien weinig voor elkaar onder. Je moet wel kiezen op je rond de 100mm wil zitten of rond de 180.
Die Tamron schijnt nl. ook een hele fijne portretlens te zijn, dat wordt met 180mm wat lastiger
Zo'n 180mm lens is vaak ook zwaarder, duurder en je hebt meer licht nodig om nog uit de hand te kunnen fotograferen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:41

Nouks schreef:
Ik zeg toch nergens dat je er twee moet kopen? Verward

Waar zie jij dat staan dan?
Ik bedoelde dat als ik een canon zou nemen, ik eigenlijk hetzelfde heb als de sigma die ik nu heb. Dan ga ik 1 van de 2 niet meer gebruiken op den duur, dus het is dan zonde om een canon te kopen. Natuurlijk is hij kwalitatief beter, maar ik ben over de sigma met dezelfde lichtsterkte ook tevreden.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:25

yvonnepuntnl schreef:
Voor zover ik erover gelezen heb, doen ze kwalitatief gezien weinig voor elkaar onder. Je moet wel kiezen op je rond de 100mm wil zitten of rond de 180.
Die Tamron schijnt nl. ook een hele fijne portretlens te zijn, dat wordt met 180mm wat lastiger
Zo'n 180mm lens is vaak ook zwaarder, duurder en je hebt meer licht nodig om nog uit de hand te kunnen fotograferen.

Bedankt voor je advies!
Heb je idd gelijk in, vooral dat laatste. Voor portret heb ik 'm denk ik niet echt nodig, daar heb ik mijn fijne 70-200 voor, maar meegenomen is natuurlijk altijd fijn. Lachen

Zonet nog even wat topics op DPZ tegengekomen, de Sigma 105 lijkt minder te zijn... dus vraag me af of de Tamron 90mm dan toch de beste lijkt te zijn, in mijn geval.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:07

Ik heb een Olympus E510 en ik wil graag zulk soort standfoto's maken van paarden:

http://www.riversideranch.com/2007/moon1.jpg

Welke lens zou ik het beste kunnen nemen? (ik heb bij de camera al een 14-42 en een 40-150) maar lees hele enthousiaste verhalen over de zuiko 50-200..

En bestaat er zoiets als "lenzen voor dummy's" (site of boek) want al die getallen zeggen me zo weinig... Bloos

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:00

Een 50-200 heeft wel erg veel overlap met je 40-150. De kwaliteit van de lenzen ken ik niet.

Biksie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:31

Ik ben op zoek naar een 2ehands 70-200 f2.8 objectief.
Ik kreeg de volgende lens aangeboden...
De lens is de : Canon EF 80-200 f 2.8 L . Incl UV filter (Sigma EX Multicoated UV 72 mm) en bajonet kap. Lens nummer: 33049. Een standaard Canon zonnekap met bajonet kan niet worden aangebracht, alleen een schroef zonnekap met diameter 72 mm.
Fotomagazin Second Hand Guide 2008, p8: aanbevolen prijs: 500 Euro
De camera is in professioneel gebruik geweest.
Ik mag hem voor 500 euro ophalen, kost me alleen ong. 50 euro treinkosten.
Vinden jullie dit een redelijk bedrag en denken jullie dat dit een goede aankoop is?