[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:51

Kwaliteitsverlies en lichtverlies :) Soms zelfs zoveel dat je niet meer automatisch kunt scherpstellen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:53

Er was toch ook iets met diafragma niet meer vol open ofzo?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:59

Klopt. 1.4x is 1 stop minder licht en 2x is 2 stops minder licht. Als je een x2 extender op je f/4.0 zet dan gaat je maximale diafragma dus naar f/8.0 en niet alle bodies kunnen scherpstellen bij f/8.0. :=

Maar x2 op een f/2.8 is prima te doen met f/5.6. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:01

Maar dan heb je dus ook automatisch een veel grotere DOF met extender erop, of zie ik dat dan weer verkeerd? Klinkt nog niet zo ideaal eigenlijk :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:06

Maar paar honderd/duizend euro's uitgeven aan meer mm's en je het lens zeulen is ook verreweg van ideaal. Ik gebruik mijn extender echt alleen als ik de extra mm's nodig heb en voor een extender is altijd wel ruimte in je tas. ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:09

In wat voor soort situaties gebruik jij dan je extender? En wat ik begreep over de DOF klopt dus?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:10

Mijn ervaring is dat de 2x toch behoorlijk ten koste van de AF gaat. Zeker bij een 70-200. Bij de 300 prime gaat het wel beter.
Met de 1.4x behoud je een betere AF.
Maar heb laatst toch ook veel geschoten met de 2x op de 300 2.8, met een 600mm 5.6 is het fotograferen van vogels in slecht licht wel een uitdaging :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:29

Is cameranu.nl betrouwbaar? Kan niet zo snel vinden hoe, of ik kijk er weer eens 40 keer overheen.. :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:33

puppy1128 schreef:
Is cameranu.nl betrouwbaar? Kan niet zo snel vinden hoe, of ik kijk er weer eens 40 keer overheen.. :')

Ja. Dat is een hele fijne en betrouwbare winkel. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:51

Bagheera_206 schreef:
Maar paar honderd/duizend euro's uitgeven aan meer mm's en je het lens zeulen is ook verreweg van ideaal. Ik gebruik mijn extender echt alleen als ik de extra mm's nodig heb en voor een extender is altijd wel ruimte in je tas. ;)

Dat dus.

Ik heb een oude 500mm spiegel, maar daar valt uit de hand niet mee te fotograferen. Op 200mm met extender (feitelijk dus 640mm op de 7D) doet het uit de hand, zelfs binnen!

Ik maak nog weleens jacht op vogeltjes en dan is zo'n 200mm vaak te weinig voor beeldvullende plaatjes.
Ik ben ook niet te bang voor handinstellingen. Soms moet je wel, als je door takjes of grasjes heen wil fotograferen want daar snapt AF geen ruk van.....

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:54

puppy1128 schreef:

Zeker aan te raden!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:02

Hellllluuuupppp.... -O-

Graag zou ik wat advies van jullie krijgen voor het uitzoeken van een statief.
Ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel keus. :j

Wat is wijsheid een 3-poot of iets met 1 poot.

Ik wil vooral paarden fotograferen en op vakantie landschappen/wildlife.

Mijn belangrijkste eis is du dat het een handzaam statief moet zijn wat ik overal mee naar toe kan nemen. Ook tijdens het hiken op vakantie bijvoorbeeld, ik weet dat het niet ideaal is. Maar voor de mooiste foto`s is een statief een uitkomst.

Qua merk wat raden jullie aan of wat absoluut niet?

Ik zou zeggen brand los :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:12

odenxia schreef:
Hellllluuuupppp.... -O-

Graag zou ik wat advies van jullie krijgen voor het uitzoeken van een statief.
Ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel keus. :j

Wat is wijsheid een 3-poot of iets met 1 poot.

Ik wil vooral paarden fotograferen en op vakantie landschappen/wildlife.

Mijn belangrijkste eis is du dat het een handzaam statief moet zijn wat ik overal mee naar toe kan nemen. Ook tijdens het hiken op vakantie bijvoorbeeld, ik weet dat het niet ideaal is. Maar voor de mooiste foto`s is een statief een uitkomst.

Qua merk wat raden jullie aan of wat absoluut niet?

Ik zou zeggen brand los :D

Hier kun je wel wat informatie over statieven vinden. ;)
[FK] [FK] wat voor statief kopen

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:13

Ik heb een manfrotto geloof ik, weet alleen zo uit mn hoofd even niet meer welke.
Vrij compact op te vouwen, licht. Ik vind m ideaal. Ik bind m aan mn fotorugzak en heb er verder geen last van met wandelen.
Je moet er geloof ik geen hele zware combi op zetten maar bij mij gaat t met een canon 7d en 10-20 lens echt prima. (Zwaardere lens heb ik niet).
Hij was ook niet heel duur :)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:14

Dank je Bagheera, ik heb over dat topic heen gekeken :o

Ik zal mn vraag daar opnieuw stellen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:11

ikke schreef:
Ik heb een oude 500mm spiegel, maar daar valt uit de hand niet mee te fotograferen. Op 200mm met extender (feitelijk dus 640mm op de 7D) doet het uit de hand, zelfs binnen!

Ik maak nog weleens jacht op vogeltjes en dan is zo'n 200mm vaak te weinig voor beeldvullende plaatjes.
Ik ben ook niet te bang voor handinstellingen. Soms moet je wel, als je door takjes of grasjes heen wil fotograferen want daar snapt AF geen ruk van.....

Heeft de nieuwe 70-200 geen focus preset? Mijn oude versie 1 heeft het niet maar mijn 300mm wel.
Laatst nog een middag tips gekregen van een professionele vogel/wildlife fotograaf en dan leer je ook nog meer uit de body te halen om echt het optimale uit de AF te halen.
Heeft mij iig veel huiswerk opgeleverd om verder mee te gaan. En om van de AI Servo af te stappen. Scheelt ook met takjes die in de weg zitten.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:19

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:54

MarijeR schreef:
ikke schreef:

Heeft de nieuwe 70-200 geen focus preset? Mijn oude versie 1 heeft het niet maar mijn 300mm wel.
Laatst nog een middag tips gekregen van een professionele vogel/wildlife fotograaf en dan leer je ook nog meer uit de body te halen om echt het optimale uit de AF te halen.
Heeft mij iig veel huiswerk opgeleverd om verder mee te gaan. En om van de AI Servo af te stappen. Scheelt ook met takjes die in de weg zitten.

Waar stap je naar over dan, vanaf AI Servo? :D Ik ben juist net aan AI Servo aan het wennen :') Maarja, ik doe dan ook geen vogel fotografie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:00

Thesserd schreef:
MarijeR schreef:

Waar stap je naar over dan, vanaf AI Servo? :D Ik ben juist net aan AI Servo aan het wennen :') Maarja, ik doe dan ook geen vogel fotografie.

Ik doe het ook wel met one shot en dan met een vast focus punt, maar ook dan geen gegarandeerde resultaten.
Ik experimenteer vrolijk verder... :D

puppy1128 schreef:
iemand enig idee wat SDLR, FX-formaat en DX-uitsnede zijn? Op wiki snap ik er geen hol van, allemaal chinees _O-
http://www.cameranu.nl/nl/p6312/nikkor- ... f#tab-info

las het namelijk hier bij info gebeuren.

Ik ben niet zo thuis in Nikon, maar het komt op mij over als het verschil tussen FF of crop.
Ik weet alleen niet welke termen Nikon daarvoor gebruikt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 02:00

One shot gebruiken en IS uit scheelt een hoop met takjes ;)
En ik ben meer gebruik gaan maken van rear focus, http://www.birdsasart-blog.com/2011/09/ ... -tutorial/
One shot en AI Servo in een.
Ik had daar al wel eens mee gespeeld maar nu goede uitleg erbij was erg fijn. Jammer dat het op de laatste dag van de vakantie was :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:51

MarijeR schreef:
One shot gebruiken en IS uit scheelt een hoop met takjes ;)
En ik ben meer gebruik gaan maken van rear focus, http://www.birdsasart-blog.com/2011/09/ ... -tutorial/
One shot en AI Servo in een.
Ik had daar al wel eens mee gespeeld maar nu goede uitleg erbij was erg fijn. Jammer dat het op de laatste dag van de vakantie was :+

Ziet eruit als een zinvol artikel; ga ik eens bestuderen.........
Met de extender erbij is vogeltjesjacht waarschijnlijk weer wat simpeler.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:31

Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar kon er maar moeilijk aan wennen. :=

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:41

Ik kon wel enige verbetering vinden bij het fotograferen van duikende ijsvogels. Maar mijn eigen reactievermogen bleef hoe dan ook de beperkende factor :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:03

Bagheera_206 schreef:
Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar kon er maar moeilijk aan wennen. :=

Ach, geen enkele oplossing is heilig. Maar als je weet dat het kan, kun je kijken of het werkt.
Je hebt ook niet altijd de mogelijkheid om te kiezen.........

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:09

Het ligt er ook erg aan wat je wilt fotograferen natuurlijk. Voor vogels/wildlife is het wel een snelle manier van switchen tussen one shot en AI Servo.