[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:42

Heyhey,

Sorry dat ik zo maar kom binnen vallen in het topic.
Maar ik had een vraagje.

Ben vanmorgen en vanmiddag moeten gaan fotograferen en tegen 16u begon op mijn nikon D90 het lichtje dat je rechts beneden op je camera hebt zitten te flikkeren. Heb dan snel even opgezocht op internet wat het kan zijn, maar nog niet echt iets gevonden.
Ik trek in RAW, had gelezen dat het iets zou kunnen zijn met het SD-kaartje?

Iemand ervaring hiermee? En weet wat te doen?
Verder merk ik niets speciaals/verkeerd aan mijn camera, buiten de batterij die leeg loopt door het brandend lampje :(

Vraag me af of het een probleem verholpen kan worden door één of andere combinatie in te geven van knopjes?

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:30

Hallo,

Ik ben niet een ster in fotograferen maar cibd het wel obtzettend leuk om te doen. Nou heeft mijn vader weer zijn Nikon EOS 300d gevonden. Ik ben daar mee gaan fotograferen. De stand fotos waren buiten genamen en waren mooi scherp. Waarna we binnen rijfotos gingen maken. De fotos werden gigantisch wazig. Ik dacht dat het misschien kwam door het donker, maar nu ik laatst in de tuin mijn rennende hond ging fotograferen waren ook deze actiefotos erg wazig geworden.
Wie zou mij misschien suggesties kunnen geven waaraan dit ligt? Een beetje uitleg over het gebruik van de camera?
Ik gebruik overigens de sportstand bij het maken van actiefotos.

AvWShots

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:36

Dit ligt aan je sluitertijd. Hoe dit allemaal precies werkt en hoe de instellingen precies werken is niet zomaar even hier neer te zetten. Om te beginnen heel snel uit sportstand en naar een handmatige stand (m) , of semi handmatig (af,tv) en je verdiepen in wat je instellingen (sluitertijd, diafragma, ISO) doen met je foto. Internet zegt hier mee dan genoeg over. Vinkacedemy is een leuke duidelijke site.

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:44

AnneXxX schreef:
Dit ligt aan je sluitertijd. Hoe dit allemaal precies werkt en hoe de instellingen precies werken is niet zomaar even hier neer te zetten. Om te beginnen heel snel uit sportstand en naar een handmatige stand (m) , of semi handmatig (af,tv) en je verdiepen in wat je instellingen (sluitertijd, diafragma, ISO) doen met je foto. Internet zegt hier mee dan genoeg over. Vinkacedemy is een leuke duidelijke site.

Oke! Heel erg bedankt! Dus voortaan niet meer in sportstand bij actiefotos. Ik zal de site bekijken en gaan googlen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 00:30

NewGirl_BQ schreef:
Heyhey,

Sorry dat ik zo maar kom binnen vallen in het topic.
Maar ik had een vraagje.

Ben vanmorgen en vanmiddag moeten gaan fotograferen en tegen 16u begon op mijn nikon D90 het lichtje dat je rechts beneden op je camera hebt zitten te flikkeren. Heb dan snel even opgezocht op internet wat het kan zijn, maar nog niet echt iets gevonden.
Ik trek in RAW, had gelezen dat het iets zou kunnen zijn met het SD-kaartje?

Iemand ervaring hiermee? En weet wat te doen?
Verder merk ik niets speciaals/verkeerd aan mijn camera, buiten de batterij die leeg loopt door het brandend lampje :(

Vraag me af of het een probleem verholpen kan worden door één of andere combinatie in te geven van knopjes?

Lijkt erop dat je buffer vol zat of dat er een flinke storing in je camera zat.
Heb je de camera uit gezet, kaartje eruit, accu eruit en daarna alles er weer in?
Wat voor SD kaartje heb je, en dan vooral hoe snel is je SD kaartje? De snelste zijn geloof ik 95mb/sec. Bij tragere kaartjes zul je dat bewuste lampje sneller zien branden.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:57

Ik heb vandaag eens geoefend met mijn losse flitser, op Lies de poes.
De flitser gewoon in mijn hand en op de verwarming gericht om te oefenen voor het feestje waarbij ik straks moet fotograferen.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en wat er anders/beter zou kunnen.

Afbeelding

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:00

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over scherpe foto's maken. Origineel toch? :P

Afbeelding
Afbeelding

ISO 100
f/4
1/500

Met een Canon EOS 60D en een 70-200 mm 4.0 lens

Dit is mijn eigen paard, hij is al afgevallen en uit zijn vacht inmiddels hoor. Foto's waren puur om actiefoto's te oefenen dus er is niet gelet op overige dingen.

Mijn vraag: Waarom is mijn foto zo onscherp? Lijkt me geen bewegingsonscherpte.. het gebeurt namelijk ook bij portretfoto's.
Laatst bijgewerkt door JMkaaay op 14-04-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:04

Kies je je eigen scherpstelpunt?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:06

Volgens mij deed ik dat bij deze foto nog niet, maar nu wel en nog steeds hetzelfde probleem. Is hij hier niet juist scherp gesteld dan?

Overigens staat mijn camera op AI Servo en spotmeting. Ik vergeet altijd waar die laatste om gaat. :P

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:09

Hij lijkt op de buik/kont scherper te zijn.
1/500, het zou wel iets sneller kunnen. Zie eerlijk gezegd niet zo 1 2 3 waar het uitkomt. Zou beide even proberen.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:13

Maar als je diafragma 4 is dan mag toch wel een groter gedeelte van het paard scherp zijn? Wanneer ik een snellere sluitertijd instel heb ik hetzelfde. Houd ik mijn camera niet stil genoeg? Kan hij vuil zijn?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:14

Heb je dit bij AL je foto's, ook als je dingen fotografeert waarbij je object ALLEEN in het midden is?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:18

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:23

Nouja ik heb niet al mijn foto's zover ingezoomd maar ik kan me geen enkele foto herinneren waarvan ik dacht jeeeeeee die is scherp. :P

60D is volgens mij geen full frame..

De foto is op 104 mm gemaakt.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:25

Oh ik had hem net bewerkt, zodat je zelf kunt kijken wel deel er scherp hoort te zijn :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:27

JMkaay hoe oud is de lens?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:28

10 m 12 cm begin
12 m 5 cm einde
1 m 93 cm totale scherpte-diepte gebied

Dan had het toch in orde moeten zijn?

@S_en_Z geen idee, tweedehands bij Kamera Express maar had een 10 gekregen als beoordeling..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:30

Ok. Ik had ook nl dat ik mijn portretjes niet 100% zuiver vond met mijn f4, beweging dus ook niet.

De verkoper van de zaak waar ik mijn f2.8 gekocht heb vertelde me dat het kan zijn dat met de loop van jaren/intensief gebruik het kan zijn dat de finetuning van de lens wat verloopt en dat de fabriek hem weer helemaal goed kan instellen.

Ik fotografeer met mijn nieuwe f2.8 vrij veel op f4.

Afbeelding

op 1700 pixels maar weebly heeft m verkleind waardoor ie onscherper lijkt????

ISO 100 105mm f/400 1/800

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:37

Aww wat een schatje. Mooi! :) Enig idee hoeveel het zou kosten om dat te laten herstellen? Of waar kan ik dat vinden? Of kan ik dan beter investeren in het duurdere broertje van mijn lens.. :') ?

Overigens moet het wel aan mij liggen. Heb ook een 85mm f1.8 lensje waarmee ik ook geen fatsoenlijke foto's kan maken.

ISO 100
f 2.8
1/1000

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JMkaaay op 14-04-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:55

Ik kreeg 320 voor de f4 terug en heb de f2.8 gekocht (was een demomodel van canon, nooit gebruikt.. alleen voor show) voor 995,- bij de winkel met garantie enz...

Moet zeggen dat ik met portretjes ERRUG blij ben met de f2.8. Met rijfoto's zet ik hem al snel op f4 moet ik je bekennen omdat ik dat dan net wat mooier vind.

ff snel 2 fotos opgezocht

ISO 100 91mm f/4 1/1000 met f4 lens
Klik

ISO 100 98mm f4,5 1/640 met f2.8 lens
Klik

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:58

€995?! Zonder IS dan denk ik?

Maarja los van de lens blijf ik scherpstellen toch lastig vinden, zeker met laagvliegende torpedo's die sommige mensen honden noemen. :P AI Servo, en ik volg, en hoge sluiter, en ik houd mijn camera stil, en toen is er maar 1 enigszins gelukt vaak. Zoals bij mijn bovenstaande foto.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:00

Zonder IS idd. Als je dan voor de IS gaat zou ik voor de II gaan maar die vind ik heel eerlijk gezegd voor de hobby best prijzig :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:03

Wat dat finetunen van je f4 gaat kosten weet ik niet. Heb je de vorige foto's gezien in mijn bericht? Volgens mij heb jij n beetje tzelfde probleem als ik met de f4 had.

http://www.fotoprofessional.nl heeft mij dit verhaal verteld. Je zou het aan hun kunnen vragen? Of anders contact opnemen met Canon waarin je het verhaal uitlegt.

De f4 is op zich een hele mooie lens, wanneer heb je hem gekocht bij de winkel? Anders nog garantie?

Zou de kosten tegen elkaar opwegen en dan je keuze maken of je voor een 2.8 wil gaan of niet.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:27

Het was een occasion dus geen garantie vrees ik. Zal eens gaan onderzoeken. Bedankt!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:29

Mijn camera komt van Foka uit Rotterdam, ook een occasion. Had 3 mnd garantie bij de winkel op een camera die toen al 3 jaar oud was.

Gebeurd bij lenzen ook wel vaker hoor! Bij mijn (ongebruikte) "occasion" heb ik gewoon volledige garantie gehad (jaar bij winkel (omdat ie bij hun als nieuw wegging) en 2e jaar bij canon)

Bij Canon dan misschien niet.. Maar ik zou t eens bij de winkel informeren als t nog niet zo lang geleden is. En anders gewoon even op onderzoek uit idd.