@Nouks: het is ook pas als je echt inzoomt, maar dan als een donkere vlek/streep
Het is gewoon ongelooflijk balen, omdat ik er echt heel erg zuinig mee ben...
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Femke schreef:En tot slot nog de tip om bij het inzoomen in je maximale zoombereik je onderwerp niet op de grens van "oneindig" te zetten. Want dan vindt je camera/lens het lastig om scherp te stellen en zal hij makkelijk naar "oneindig" springen, terwijl je onderwerp daar wellicht nog nét voor zit.
Ik merk dat mijn lens op 200mm dat vaak lastig vindt (krijg ik een scherp lichaam en een wazig hoofd), terwijl ik op alle andere afstanden daar geen enkel probleem mee heb.
Romana01 schreef:nee, dat heb ik sowieso niet en ik spaar dan ook liever door voor een betere dan deze![]()
@[***]: het is ook pas als je echt inzoomt, maar dan als een donkere vlek/streep
Het is gewoon ongelooflijk balen, omdat ik er echt heel erg zuinig mee ben...
Femke schreef:Dit is nog wel een leuk linkje als het gaat over krasjes en barsten in een lens:
http://www.lensrentals.com/blog/2008/10 ... -scratches
Romana01 schreef:Femke schreef:En tot slot nog de tip om bij het inzoomen in je maximale zoombereik je onderwerp niet op de grens van "oneindig" te zetten. Want dan vindt je camera/lens het lastig om scherp te stellen en zal hij makkelijk naar "oneindig" springen, terwijl je onderwerp daar wellicht nog nét voor zit.
Ik merk dat mijn lens op 200mm dat vaak lastig vindt (krijg ik een scherp lichaam en een wazig hoofd), terwijl ik op alle andere afstanden daar geen enkel probleem mee heb.
hoe bedoel je dit? bedoel dat als je een 55-200 lens hebt, je hem beter niet op helemaal 200 kunt zetten?
Femke schreef:Een stofje heb je gemakkelijk te pakken. Zelfs als je nooit wisselt, kunnen er toch nog stofjes op je sensor komen.
Dat kun je voor 1 of 2 tientjes laten reinigen
Maak maar eens een foto van een wit vel papier (of een witte deur of muur) op f22 (of hoger indien mogelijk). Dan kun je vaak goed zien hoeveel rommel er op je sensor zit.Romana01 schreef:hoe bedoel je dit? bedoel dat als je een 55-200 lens hebt, je hem beter niet op helemaal 200 kunt zetten?
Nee, niet perse. Maar vaak zijn lenzen qua kwaliteit wel iets minder goed op beide uiteinden.
Alwiene schreef:@ Femke, bedankt, maar ik snap er nog geen snars van wat dat nou in de praktijk met fotograferen doet/inhoud. Komt omdat er duidelijk een heel stuk basiskennis bij mij ontbreekt van hoe het allemaal eigenlijk werkt. Ik ben op internet aan het rondzoeken geweest en begrijp dat het te maken heeft met het handmatig scherpstellen? Maar ik ga nog wel even verder zoeken op een moment dat ik minder moe ben en het beter doordringt en als ik het principe dan beter snap en dan nog vragen heb kom ik weer bij je terug, als dat mag?
Liins schreef:Even een vraagje.. Sommige schieten beweging bij paarden (rijfoto's) op 1/1000 of 1/800
Het meest gebruikelijke is toch tussen de 1/250 1/750 ? Ik ben namelijk wat informatie aan het
zoeken op internet over sluitertijden enz enz. Me een beetje aan het inlezen, leren van wat ik lees
en lees nog al verschillende dingen? De profs onder ons hier; Hoe doen jullie dit? Hoe compenseren jullie dit? met de iso? een hoger diafragma getal?
Femke schreef:@Loiz
Ik zou de lens niet volledig wijd open gebruiken, omdat je dan inderdaad van die "softe" foto's kunt krijgen.
Hoewel dat bij de ene lens wat erger is dan bij de ander... Maar dat kan al een enorm verschil maken.
Dus íetsje terugstoppen. Mijn f2.8 lens gebruik ik bijv. het liefst rond f4. Omdat de kwaliteit dan al drastisch verbeterd is qua softheid.
Dan natuurlijk een correcte scherpstelling, op het oog van de hond (wat in sommige gevallen makkelijker gezegd dan gedaan is).
Sluitertijd die snel genoeg is om je onderwerp en je eigen beweging goed te bevriezen.
En tot slot nog de tip om bij het inzoomen in je maximale zoombereik je onderwerp niet op de grens van "oneindig" te zetten. Want dan vindt je camera/lens het lastig om scherp te stellen en zal hij makkelijk naar "oneindig" springen, terwijl je onderwerp daar wellicht nog nét voor zit.
Alwiene schreef:Het is me nu iets duidelijker. Ik ga het later als ik minder moe ben nog eens rustig doorlezen. Is er ook eigenlijk een eenvoudige manier om in de praktijk te ervaren wat het inhoud?