[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolet90

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:26

ik heb ook een vraagje:
voor een vergroting van een foto, hoeveel x hoeveel pix is het nog haalbaar om een foto op wat groter formaat af te laten drukken?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:30

Ligt eraan hoe groot je foto is, kun je de afmetingen even posten?

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:06

de foto is nu: 1829 x 2592 px

de andere is: 1285 x 1788 px

de rest vd foto's heb ik meestal wel zo rond de 2500-3000 zitten... vandaar mijn vraag ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:32

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:43

Ik heb nu al twee keer gehad dat ik een foto van profotonet krijg van bijv 20x28.
Ik weet dat dit aan de verhoudingen van de foto ligt en dat de fout bij mij ligt.
De vraag is dus, hoe kan ik bijv iets croppen zonder die verhoudingen te verstoren? Iemand van jullie hier een handigheidje voor? Vind het namelijk heeeel vervelend!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:48

Je kunt je foto toch snijden op 20x30 voor je hem verstuurd?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:51

Ivonka schreef:
Je kunt je foto toch snijden op 20x30 voor je hem verstuurd?

Dat gaat niet als ze hem 20x28 aan mij leveren he... Kan er geen stukkie aanvast plakken.
Te groot is geen probleem, maar kom 2cm te kort :D ! Das erger :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:57

Werk je met Photoshop? Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar als je de crop-tool gebruikt, kun je links bovenin de afmetingen aangeven. Hij zal dan altijd deze verhoudingen aahouden.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:00

imd schreef:
Werk je met Photoshop? Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar als je de crop-tool gebruikt, kun je links bovenin de afmetingen aangeven. Hij zal dan altijd deze verhoudingen aahouden.

Ik heb photoshop ja :) !
Ah dat zal ik eens proberen.
Gaat dat dan op zo'n schaalafmeting, of kun je ook bijv. cm's doen?
Wat is de juiste verhouding? ...:... Heb geen idee namelijk

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:11

Het kan ook in cm geloof ik, dan moet je pixels/inch veranderen naar pixels/cm. Juiste verhouding is 2:3 dacht ik? Ik verklein mijn fotos altijd naar 600x400. Maar misschien dat het bij Profoto iets anders moet zijn?

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:57

even kijken of ik hier mijn vraag ook kan stellen, misschien wel, misschien kunnen jullie me verwijzen waar ik het dan het beste kan doen?

Ik heb een canon EOS en buitenfoto's maken gaat goed (ik fotografeer mn kind op pony tijdens springen les/wedstrijd) Nu krijgen we t winterseizoen en binnen krijg ik gewoon geen scherpe foto's,
Er zit gewoon een standaard lens op.

Welke instellingen kan ik nu het beste gebruiken voor binnen spring/bewegingsfoto's

Alvast hartelijke dank voor de moeite

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:41

Binnen foto’s maken is altijd lastig met een standaard lens.. probeer iig zoveel mogelijk licht te pakken (bv de grote schuifdeuren open en het licht aan).. Het diafragma moet je zo groot mogelijk houden (dus een laag F getal), dan benut je het meeste van het omgeving licht.. Je ISO moet je omhoog gooien, de foto wordt dan wel iets korrelig maar dat kan even niet anders en met je shutter moet je even spelen (afhankelijk van hoe donker het is, hoe snel het gaat ed.)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:34

Dank je wel ROmyv!! Ik ga eens kijken of ik er iets mee kan
Wat voor lens is wel geschikt voor binnen? Zijn die erg specifiek??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:46

Hoe doen jullie het met foto's in een vrij donkere binnenpiste? Ik krijg maar geen mooie foto's! Bij het schemerdonker wilt het ook niet echt lukken. Ik fotografeer momenteel nog met de Panasonic DMC FZ28, ben op zoek naar een nieuwe spiegelreflex.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:37

Voor binnen foto's zijn licht sterke lenzen heel belangrijk. BV de F2.8 maar daar hangt wel een prijskaartje aan ;)

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:05

Ik had laatst een shoot bij een vriendin, de rijfoto's zijn bijna allemaal bewogen, met name de benen van het paard. Iemand enig idee hoe het komt?
Ik fotografeer met een Canon EOS 1000D, spiegelreflex dus. :)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:14

Dan is je sluitertijd te lang. Voor actiefoto's moet je een sluitertijd van maximaal 1/250e hebben, maar nog korter is nog beter.
Hoe je dat het beste kunt bereiken staat in het antwoord van Romyv hierboven.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:08

Ik heb sinds kort een spiegelreflexcamera, de Canon EOS 1000D. Ik ben al druk bezig geweest met het instellen van mijn camera, maar heb nog niet de juiste instellingen gevonden. Mijn doel is voornamelijk paarden te fotograveren, dan zowel potret als actie/rijfoto's. Ik weet dat als het bijvoorbeeld zonnig of bewolkt is, dat je iedere keer je instellingen wat bij moet bijstellen.

Welke instelling kan ik bijvoorbeeld het beste aannemen als het zonnig is? Dan zou ik o.a. graag willen weten welke diaframa, ISO waarde, sluitertijd e.d. moet instellen. Ik hoop dat één van jullie mijn vraag kan beantwoorden.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:40

@ Ludo, dat is zo niet exact te zeggen want de ene keer is de zon heel fel en heeft veel kracht en dan moet je dus een snellere sluitertijd hanteren dan wanneer het bijvoorbeeld wint is en je hebt een felle zon.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:10

oke bedankt hilda, dan zal ik nog eens gaan kijken hoe ik alles juist in kan stellen. Ik dacht als ik nou een voorbeeldje van een juiste instelling voor me had, kon ik dit gemakkelijker aanpassen. maar ja je hebt wel gelijk je moet het per keer bekijken.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:22

Zet je camera op automatisch en ga idiote lichtsituaties opzoeken en maak dan foto's. Kijk naar de instellingen en beoordeel wat je wel en niet goed vind. Vind je de scherpte diepte goed dan is dus dat diafragma (F getal) goed. Is je foto ook goed qua belichting dan is je sluitertijd ook goed. Is één van deze dingen niet naar je zin dan kun je in kleine stapjes de dingen gaan veranderen tot je wel tevreden bent.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:09

Wat is een goed bewerkprogramma, waar mee je je paard uit een foto kan snijden en plakken op een achtergrond?
Als jullie me snappen?
Heb nu photofiltre maar vind het niet o heeel fijn..

Wie kan me helpen?

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:12

Ik heb zelf Photoshop CS. Het is wel prijzig, maar je hebt wel wat.
Ik heb vroeger ook wel dingen als dat wat jij bedoelt gedaan, met dat programma. Er kwamen mooie dingen uit, maar ik doe het nu nooit meer, wegens gebrek aan tijd. Voor het bijwerken van foto's is het ook een goed programma

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:15

Photofiltre, kun je dan ook achtergronden plaatsen bij ene uitgesneden paard? ik heb alles doorgekekn maar ik weet het echt niet ......

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:19

Bij photofiltre wel geloof ik. Je moet het uitgeknipte paard kopiëren en dan kun je um op de achtergrond plakken.