[FOTO] Verzameltopic: Picture of the Week! Deel III – 2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:44

mijn week 7

Afbeelding

Ik heb nog geen tijd gehad om op de feedback te reageren, maar dat zal ik denk ik in de loop van de week doen

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:46

Jeetje Magda, wat een werk! Thanks :)

@Kimmetjee04: ja zeker wel :D als ze oud genoeg zijn gaan ze (helaas) opzoek naar een nieuw baasje :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:46

Mijn bijlees is wel achterlijk groot he. _O- Krijg je van drukke werkweken. :')
Suus, diversen heb ik hier al genoteerd. Straks in mijn huisje wil ik graag iets unieks aan de muur en een beetje afwisselen met de seizoenen. Waarschijnlijk bezoek ik jou dan tegen die tijd wel zodra ik weet wat ik kwijt kan aan de muren. :j

Ylvy
Herkenbaar, een grote knuffel dus. :(:) Maar goed slapen vannacht. :j

hilly200
Mooie foto van een mooie hond. Qua wegwerken sluit ik mij aan bij je eigen commentaar. Waarom heb je gekozen voor deze kleurbewerking?

wendy1987
Snap ik! Hoe stel jij scherp?

glenstorm
Wat een prachtige foto! Wel ietsje te donker gezien de bovenkant wat wegvalt helaas. Heel mooi zo. <3

taarss
Wat een prachtige, sfeervolle foto. Niets op aan te merken. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:48

IsaCalixa
Sneu dan zeg. -O-

rosslover
Een heel mooi portret van een mooie hond, maar waar is de scherpte? Wat jammer zeg!
De achtergrond is ook erg prachtig van kleur en mooi zacht.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:48

Dank voor je commentaar magda;

Citaat:
Murthul
Leuk gedaan dat druppeltje! Scherpstellen is manueel sowieso handiger. Je kunt dit doen door de kraan alvast te laten druppelen en dan een breinaald (o.i.d.) daar te steken waar het druppeltje steeds valt, daar stel je dan manueel op scherp. Door met je diafragma rond de f/6 te gaan zitten heb je een iets groter gebied scherp.
Deze foto is mooi van kleur, maar was vanaf ooghoogte wellicht nog mooier geweest, maar dat is een klein detail.

Ik heb inderdaad manueel scherpgesteld f weet ik niet uit mn hoofd, maar die heb ik expres ook hoger gezet ja, wellicht toch de druppels wat verschoven omdat ik die met de hand heb laten vallen omdat de kraan er niet mooi boven kon. := In elk geval genoeg verbetering om nog eens te proberen!

Citaat:
Murthul
Heel mooi zacht landschap zo. Wat voor een lens en camera heb je gebruikt ivm dat je de lamellen zo mooi ziet?

Thanks! De lensflare e.d. is denk ik heel persoonlijk maar die is niet geshopt. Is gefotografeerd met mijn 600D met 50mm 1.8 lensje :j

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:52

magda_90 schreef:
rosslover
Een heel mooi portret van een mooie hond, maar waar is de scherpte? Wat jammer zeg!
De achtergrond is ook erg prachtig van kleur en mooi zacht.

Geen idee :') ik vond het erg moeilijk scherp stellen, het was mijn eerste fotomeeting, en ik had bijna nog nooit honden gefotografeerd dus dat was nogal een uitdaging haha.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:52

Moet je zeker eens proberen, ik heb toen via Google ook heel veel artikelen gelezen over druppel fotografie, daar heb ik heel veel handige tips uitgehaald, erg leerzaam. :j

Ik bedoelde die flare ook niet qua geshopt, maar ik zit er een tijdje op te letten bij veel foto's namelijk. Bij mijn 50 mm f/1.7 heb ik analoog 7 hoekjes in die flare, digitaal niet. Ik probeer er wat achter te komen waarom de flare bij de ene lens 7 hoekig is en bij de andere rond, snap je?

rosslover
Moeilijk scherpstellen? Doe je dat manueel of automatisch? Zat je niet te dichtbij?

Murthul

Re: [FOTO] Verzameltopic: Picture of the Week! Deel III – 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:58

Oh daar heb ik een keer iets over gelezen! Ligt aan de blades in je lenzen geloof ik, maar ik denk dat t op mijn foto ook voor n deel te maken heeft gehad met de takken van de bomen.

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:00

magda_90 schreef:
rosslover
Moeilijk scherpstellen? Doe je dat manueel of automatisch? Zat je niet te dichtbij?

Jaa, volgensmij automatisch als ik het goed begrijp(ik fotografeer nog niet zo heel lang niet meer op de automatische stand met iso enzo) ik zat niet te dichtbij

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:01

WOW....wat een bergen feedback :wow:
Bedankt allen...... Contrast had ik niet veel aan gedaan.....de foto lijkt scheef inderdaad maar dat lijkt zo misschien omdat de boom vooraan ook scheef staat......

Ik zie alweer echte mooie plaatjes voor de nieuwe week _/-\o_
Het word ons eindelijk wat makkelijker gemaakt qua weer voor zover ik begrepen heb. *\o/*
Zaterdag heb ik een fotoshoot, ik hoop dat mijn foto te schieten om te plaatsen hier.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:06

Joehoeee! Week 7!
Afbeelding
Ik ben zo trots op deze foto, ik heb zondag voor de tweede keer ooit blackfoto's geschoten en daar is onder andere deze uitgekomen! :D
Het deken vind ik dan weer wel onwijs jammer, maar dat was de keuze van de eigenaar om die op te laten :) (en ik was er eigenlijk enkel om frontriemen te fotograferen... :'))

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:08

Dank voor het commentaar magda_90! Neusgat ben ik met je eens, schaduw van de flits was de bedoeling :j Ben een beetje aan het experimenteren met verschillende studiostijlen. Vorige keer was ik voor een meer gebalanceerde belichting gegaan, dit keer voor een harde belichting. Prefereer de eerste maar vond het bij deze wel leuk om te proberen :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:08

Blades dus, ik ga daar eens op zoeken. :j

Rosslover
Wat ik bedoel, stelt jouw lens automatisch scherp of draai je aan de scherpstelring voor scherpstellen?

Ik wil eentje van [ITP] Strand van IJmuiden maar weet natuurlijk weer niet welke. :=

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:10

showteam schreef:
Jeetje Magda, wat een werk! Thanks :)

@Kimmetjee04: ja zeker wel :D als ze oud genoeg zijn gaan ze (helaas) opzoek naar een nieuw baasje :)

omgggg, nu baal ik dat we thuis al 4 katten hebben.
maar op een boerderij is toch altijd plek voor een 5e :Y)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:11

Killyenn schreef:
Dank voor het commentaar magda_90! Neusgat ben ik met je eens, schaduw van de flits was de bedoeling :j Ben een beetje aan het experimenteren met verschillende studiostijlen. Vorige keer was ik voor een meer gebalanceerde belichting gegaan, dit keer voor een harde belichting. Prefereer de eerste maar vond het bij deze wel leuk om te proberen :)

Vooral doorgaan met experimenteren daar leer je toch het beste van. :j

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:13

Ik vind 7 of 12 het mooist magda! ( linkjes niet meegeteld )

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 07:02

Dank je wel voor je feedback :) wat een werk zo in 1 keer.

magda_90 schreef:
Ik bedoelde die flare ook niet qua geshopt, maar ik zit er een tijdje op te letten bij veel foto's namelijk. Bij mijn 50 mm f/1.7 heb ik analoog 7 hoekjes in die flare, digitaal niet. Ik probeer er wat achter te komen waarom de flare bij de ene lens 7 hoekig is en bij de andere rond, snap je?

Lens flare wordt veroorzaakt door interne reflecties in het glas in de lens, de zon reflecteert in de glasschijven. Waarom de vorm van de flare soms anders is ben ik ook wel benieuwd naar en of je er dus zelf invloed op kan hebben. Edit: kennelijk speelt ook het diafragma mee in het bepalen van de vorm, een hoog F getal zou dan een andere vorm van flare moeten geven.

Analoge camera of digitale zou niet moeten maken.

@magda, mooie foto's op het strand. 4 is mijn favoriet, heel elegant en krachtig.

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:38

Bedankt voor de feedback Jespri. Ik wilde inderdaad oefenen met langere sluitertijd. Ik woon aan een dijk waar geen lantares zijn en dit de enige boerderij is, waar licht vandaan kwam. wilde ook niet de maan helemaal alleen. :)

De rest ook bedankt voor de feedback. Er zitten echt hele nuttige tips tussen.

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:29

magda_90 schreef:
Rosslover
Wat ik bedoel, stelt jouw lens automatisch scherp of draai je aan de scherpstelring voor scherpstellen?

Automatisch dan :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:00

Joysieee
Heel mooi gedaan inderdaad, de achtergrond is zo te zien ook egaal zwart gemaakt. Technisch is de foto goed, qua compositie ook. Is dit dé foto gezien de frontriem of heb je ook close-ups? Jammer van de deken inderdaad, maar dat zij zo.

NESCAFE
Deze is gemaakt met een Minolta Dynax 5 en 50 mm f/1.7 lens: https://lh3.googleusercontent.com/-N56t ... 00-dpi.png. Daar zie je mooi de 7 hoekige bokeh. Dezelfde foto maar dan digitaal en dan krijg je ronde bokeh. Nu bij de foto van Mur heb je weer 7 hoekig. Vandaar dat ik het mij afvraag.
Ik ben nog een leek op dit gebied en wellicht traag van begrip. :)

Bedankt voor de complimenten op de strandfoto's, iedereen zegt nu een andere, mogen ze ook allemaal? O:)

rosslover
Automatisch dus. Welke lens heb je en wat is de minimale afstand die je moet behouden tussen onderwerp en lens?
Soms moet je bijvoorbeeld 1,5 m afstand behouden anders kan hij niet scherpstellen namelijk.
Wat het ook was, de volgende keer gaat het vast beter! Hij blijft mooi ondanks de missende scherpte.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:38

Bedankt voor de leuke feedback allemaal :D
Deze week + weekend wordt behoorlijk druk en ik weet niet of ik tijd heb om een fijne foto te maken. Dus ik lever mijn week 7 vast in voor de zekerheid :Y)

Wederom een plaatje uit Blijdorp. Ik ging naar het lab om eens te proberen de zeepaardjes te fotograferen maar toen zag ik dit grappige kleine gele vierkante ventje. (Nee niet spongebob)

Een koffervisje!

Week 7

Afbeelding

Ik heb de foto even klikbaar gelaten voor de link naar Flickr, omdat Flickr soms raar kan verscherpen met verkleinen.

------------

Nog even de laatste feedback voor week 6:

Showteam: <3 <3 Wat een droppie! En die oogjes zijn zo mooi. Fijne kleuren in je foto, had misschien ietsje meer kleed scherp willen zien.

Marjoow: Mooie kleuren! Fijne sfeer komt er mee met de foto.

Babel: Haha, onze alien jockey :') zei het al in je eigen topic - hij trekt een lekker bekkie zo! Vind je kleuren mooi, ze spatten echt van het scherm.

Ismy: Mooie foto, niets op aan te merken. +:)+

TeSzZz: Hij lijkt niet helemaal ragscherp maar ik vind hem qua kleur en compositie echt heel fijn.

Mzorro: Heel mooi silhouet. Niets aan toe te voege.

Crazymel: Wat voor lens heb je gebruikt? De maan lijkt niet helemaal scherp namelijk. Net of hij een tikje te zacht uit focus staat nog.

Quartel: Mooie gouden lucht! Hij lijkt in het midden iets té helder maar dat komt denk gewoon door de zon zelf.

Irene96: Vind hem wel bijzonder nabewerkt, hangt nu een hele creepy sfeer over de foto :oo

Hanna_94: Gaaf! Had zo een foto kunnen zijn uit een bos, alleen jammer van het hek op de achtergrond. Mja, dat is ook lastig te vermijden soms :+

Sternphoto: Heeellee blije poedel! haha Jammer dat er wat bewegingsonscherpte zit in de pootjes. Verder vind ik hem wel leuk.

Sorsie: Ik vind hem wel leuk gelukt met de reflectie zo. Hij maakt bijna een hartje!

_Elke: Hmm krijg zin in de zomer. Lekker lui in het gras! Mooi scherp op het hoofd!

Jew_Emm: Heeft wel iets mysterieus, mooie kleuren!

Leonyr: Wil je even ophouden met zulke mooie hondenfoto's maken? Ik krijg er een complex van :') Nee hoor grapje, maar wederom een prachtige foto. De kleuren, het licht, de compositie <3 Dit wil ik ook kunnen!

Joeluna: Lief oudje. Zou de volgende keer iets meer op ooghoogte gaan zitten/liggen.

Tesseke: Goeie foto, niets op aan te merken :)

Deetjeeuh: Mooie scherpte. De kleuren in de foto vind ik wat vintage/oud aan doen en dat vind ik juist wel mooi bij dit beeld :)

MarijeR: Ik hou van die kleine bolle roodborstjes <3 Mooie foto!

Gub: Mooie foto, niets op aan te merken. +:)+

Fellow: Grappig idee en zit mooie scherpte in.

Nefertarie: Mooi met die vogels er zo bij. Geslaagde foto!

Femmelz: Leuk idee! Had hem denk nog toffer gevonden als het model zelf iets van rode lippenstift op had en de andere zijde van het gezicht ook volledig belicht was.

Kanzi: Wauw met je telefoon? Erg mooi! sfeervol.

WiancaR: Mooi licht , erg dromerige foto.

Robin_Rikkie: Ik vind hem iets te donker en het hek op de achtergrond een beetje druk ogen.

Asselruiter: Jammer van de grauwe wolkloze lucht, zou dit nog een keer proberen als het zonnetje lekker schijnt en de lucht mooi blauw is!

Linsa: hmm hij pakt mij niet zo, misschien omdat ik een leidend onderwerp mis tussen alle takken.

KimdeGroot: Dromenvangers zijn hip deze week zie ik! Mooie foto, de kleuren zijn prachtig.

CathyenBeau: Je bokeh is mooi, zie wel een klein beetje ruis. Ik zou zelf het houten vogeltje iets meer hebben opgelicht.

Bumblehorse: Ik vind het wel een mooi zacht portret van het hondje :)

Ylvy: Leuke blik van de hond, jammer van de ruis op de achtergrond!

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:02

Magda_90, dankjewel! Nee, ik heb bijna alleen maar close-ups gemaakt maar tussendoor ook nog een paar foto's van de modellen voor de eigenaren van de paarden :)

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:35

Wauw, bedankt iedereen voor de feedback! Ik verwacht nooit zoveel positieve feedback :+
Zelf merk ik namelijk altijd 1001 dingen op aan de foto :P
Sicayes, hek was hier inderdaad moeilijk te vermijden :P
Ik ga proberen bij week 7 de feedback bij te houden, is al weer een tijd geleden dat ik feedback heb gegeven en het is toch echt wel leerzaam!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:39

Super bedankt voor de uitgebreide feedback! Jeetje Magda, daar heb je veel tijd in zitten!

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:49

Hilly200: Erg leuke foto! Het lijkt dat ik inderdaad wat foutjes zie die komen van het wegwerken, zoals links van de hond, ter hoogte van zijn kaak? En rechts tegen het einde van de foto zie ik ook een onregelmatigheid? Wegwerken is echt niet makkelijk, maar het is echt gewoon een kwestie van oefenen oefenen oefenen :P De foto vind ik verder wel echt prima! Mooie scherpte en leuke zwart-wit omzetting.

Glenstorm: Wat een leuke foto! Stomme vraag misschien, maar zijn het effectief 2 paarden, of 2 foto’s aan elkaar geplakt? :P Ik vind hem alleszins heel erg geslaagd!

Taarss: Hele mooie foto, leuke compositie en wat een zachte kleuren! Oog van de hond is ook mooi scherp, prima!

Rosslover: Leuk moment, maar helaas mis ik hier wat scherpte. Je had hier misschien ook wat meer kunnen spelen met compositie, en rechts wat meer ruimte kunnen laten, in de richting dat de hond kijkt. Anderzijds zit je dan waarschijnlijk met het probleem dat baasje er ook op komt te staan. Ik zou hier misschien het contrast nog een beetje omhoog trekken, en de hond een beetje zwarter maken.
Maar het is zeker geen slechte foto, als je gewoon blijft oefenen komt het allemaal meer dan goed!

Joysieee: Voor een 2de keer blackfoto’s is deze echt goed gelukt! Inderdaad spijtig van het deken, maar dat gaf je zelf ook al aan. Ik lijk wel wat scherpte te missen bij het oog, nu lijkt de scherpte eerder bij de bles te liggen. Paard kijkt ook wel vrolijk aandachtig, dus ik vind hem goed geslaagd

Sicayes: Wauw, wat een mooie scherpe foto! Kleuren zijn ook echt prima. Ik heb er niets op aan te merken, hij is gewoon top!