Bagheera_206 schreef:Naoom_ schreef:Nog even een vraagje over een lens

Heeft iemand een goede aanrader voor het fotograferen van mensen? En ook voor op feesten. Ik had de 24-105 en de 15-85mm gezien, maar weet niet zo goed waar ik beter aan doe.
Op een cropje of voelvreempje? Ik vond op crop de 50mm, 85mm en 17-55mm erg fijn. Op een voelvreempje gebruik ik een 100mm of anders een 24-70mm. De 24-70mm is op crop ook erg fijn voor feesten en partijen, maar euhm... Kan mss buiten budget vallen.

Als ik portretten in/buiten studio schiet gebruik ik meestal mijn 100mm. Als ik feesten/partijen doen dan vaker 24-70mm om flexibeler composities te kunnen maken.
De 15-85 (kitlens bij de 7D) is een prima dingie om in grotere ruimtes te fotograferen maar is wat lichtkritisch. Even los van crop/FF, in die context is de EF 24-70 een betere keuze maar daar hangt inderdaad een prijskaartje aan, hoewel die 15-85 ook niet echt een koopje is. Let erop dat de 15-85 een EF-S lensje is.
Roosch schreef:Ik zit zelf nog steeds in dubio.
Heb m'n 50mm verkocht, en de 75-300 staat nog te koop. Ik wil een leuke lens voor een leuk prijsje (tweedehands) terugkopen waar ik gewoon leuke foto's van de katten van kan maken. Geen 18-55, dat vind ik een prutding.
Wie heeft er advies?
Waar wil je naar toe? Groothoek of tele?
Zoals al hierboven gezegd, de EF-S 15-85 is een prima lens, zolang je enig licht hebt.
Tele zou ik toch gaan voor de duurste L-serie 70-200 die je je kunt veroorloven.