[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:50

Hallo bokkers!
Ik ben langzaamaan een beetje aan het sparen voor een goede camera. Ik vind fotograferen echt te gek maar de foto's die ik maak met mn mobiel zijn niet echt van goede kwaliteit :')
Ik fotografeer vooral landschappen, koeien en paarden.
Is de bedoeling dat het eerst gewoon voor mezelf is, lekker wat plaatjes schieten, verder voor familie etc maar ben niet van plan fotoshoots van 50 euro te gaan geven.
Wie weet welke camera dan het beste bij me past?
Liefst niet al te duur, ben niet van plan honderden euros er aan uit te geven.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:59

Hoi bokkers! *\o/*

Ik was eigenlijk opzoek naar een topic voor systeemcamera's. Maar kon die niet vinden op de zoekfunctie en belandde met die zoekterm wel een paar keer in dit topic. Dus ik vermoed dat ik hier meer op mijn plek zit dan in die van de compactcamera's.

Maar ik heb inmiddels een hele oude superzoomcamera (al bijna 10 jaar oud :+ met 10x optische zoom). Leuk dingetje, maar als ik het vergelijk met de camera's die er nu zijn. Dan stelt hij helemaal niets meer voor. Hoogtijd voor een nieuwe camera! Mijn oog is gevallen op de systeemcamera's, toch gezien de kwaliteit van de foto's en toch wellicht een beetje wat meer leren over handmatig instellen en mocht de nood zich voordoen en ik een spontaan moment op de foto wil zetten eventueel even terugvallen op de automatische instellingen :=

De 10x zoom denk ik niet te gaan missen. Als ik de foto's bekijk die ik de afgelopen jaren gemaakt heb, dan merk ik dat ik toch veel bezig ben met portretfoto's en macro-foto's. Heel af en toe een landschap of gebouw tussendoor :')

Mijn budget is eigenlijk tot 500 euro op dit moment, incl. kitlens. Later kan ik altijd nog kijken voor een andere lens erbij.

Nu ben ik de volgende camera's tegengekomen die mij wel aanspreken:

- Samsung NX3000
- Sony NEX-3N
- Panasonic Lumix DMC-GF6
- Fujifilm X-M1
- Sony Alpha A5000

En ik heb mij al geprobeerd te verdiepen in de specs. Maar heb denk ik net niet genoeg verstand ervan om te zeggen: ja, dat maakt de ene veel beter dan de andere. Voor mijn gevoel lijken deze camera's aardig gelijk te zijn. Ik weet dat de sensor veel verschil kan maken, maar kan met mijn weinige specifieke kennis daarover niet benoemen wat de verschillen zijn.

Plus dat ik niemand ken die echt overtuigd is van een merk, of ze hebben enkel ervaring met één merk en prijzen deze de hemel in.

Dus bokkers, hebben jullie wellicht ervaring met deze systeemcamera's? Welke zouden jullie vanuit dit rijtje aanbevelen? Of hebben jullie eventueel nog een andere optie binnen mijn budget?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:47

Ik wil graag weer een spiegelreflex camera aanschaffen maar weet nog niet zo goed welke. Ik heb eerder al een Canon 60D gehad voor mijn opleiding maar die weer verkocht omdat ik na het stoppen van mn opleiding er toch te weinig mee deed.

Nu ben ik opzoek naar een spiegelreflex camera omdat ik toch weer graag foto's van wat meer kwaliteit wil maken. De enigste eis die ik heb is dat hij niet al te duur mag zijn omdat het dus puur voor de hobby is. Ook wil ik er natuurlijk een goede lens bij.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:24

davinci2412 schreef:
Ik wil graag weer een spiegelreflex camera aanschaffen maar weet nog niet zo goed welke. Ik heb eerder al een Canon 60D gehad voor mijn opleiding maar die weer verkocht omdat ik na het stoppen van mn opleiding er toch te weinig mee deed.

Nu ben ik opzoek naar een spiegelreflex camera omdat ik toch weer graag foto's van wat meer kwaliteit wil maken. De enigste eis die ik heb is dat hij niet al te duur mag zijn omdat het dus puur voor de hobby is. Ook wil ik er natuurlijk een goede lens bij.

Wil je dan in het zelfde segment als de 60D of liever lager? Als jij budget belangrijker vind dan de features uit de 60D/70D zou je eens naar de 700D kunnen kijken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:29

Als dit daadwerkelijk de specs zijn van de 7D2 ben ik wel heel erg benieuwd naar de prestaties. :j Vooral naar die 65 kruisgevoelige AF punten met iTR AF en dual pixel AF. En natuurlijk naar die RGB en IR sensor. Klinkt alsof dit AF systeem prima geschikt is voor paardjes en hondjes. :) Misschien toch eens een upgrade van 7D naar de 7D2 in overweging nemen. :\

Body of tough magnesium alloy
Dust and water proof
20.2MP CMOS sensor
Dual Pixel CMOS AF
A new 65-point AF. All points cross type
EOS iTR AF
Continuous shooting 10 frames / sec
Dual DIGIC6
Upper limit of the normal ISO sensitivity 16000
RGB + IR photometry sensor of new 150000 pixels
Video Full HD 60p
Built-in GPS
Interval Timer
Bulb Timer

Bron: http://www.cameraegg.org/beaking-news-c ... cs-leaked/

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:52

Hhhmmm, dat klinkt als een serieuze opvolger; de moeite waard om in de gaten te houden...

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:15

Droomster schreef:
Hoi bokkers! *\o/*

Ik was eigenlijk opzoek naar een topic voor systeemcamera's. Maar kon die niet vinden op de zoekfunctie en belandde met die zoekterm wel een paar keer in dit topic. Dus ik vermoed dat ik hier meer op mijn plek zit dan in die van de compactcamera's.

Maar ik heb inmiddels een hele oude superzoomcamera (al bijna 10 jaar oud :+ met 10x optische zoom). Leuk dingetje, maar als ik het vergelijk met de camera's die er nu zijn. Dan stelt hij helemaal niets meer voor. Hoogtijd voor een nieuwe camera! Mijn oog is gevallen op de systeemcamera's, toch gezien de kwaliteit van de foto's en toch wellicht een beetje wat meer leren over handmatig instellen en mocht de nood zich voordoen en ik een spontaan moment op de foto wil zetten eventueel even terugvallen op de automatische instellingen :=

De 10x zoom denk ik niet te gaan missen. Als ik de foto's bekijk die ik de afgelopen jaren gemaakt heb, dan merk ik dat ik toch veel bezig ben met portretfoto's en macro-foto's. Heel af en toe een landschap of gebouw tussendoor :')

Mijn budget is eigenlijk tot 500 euro op dit moment, incl. kitlens. Later kan ik altijd nog kijken voor een andere lens erbij.

Nu ben ik de volgende camera's tegengekomen die mij wel aanspreken:

- Samsung NX3000
- Sony NEX-3N
- Panasonic Lumix DMC-GF6
- Fujifilm X-M1
- Sony Alpha A5000

En ik heb mij al geprobeerd te verdiepen in de specs. Maar heb denk ik net niet genoeg verstand ervan om te zeggen: ja, dat maakt de ene veel beter dan de andere. Voor mijn gevoel lijken deze camera's aardig gelijk te zijn. Ik weet dat de sensor veel verschil kan maken, maar kan met mijn weinige specifieke kennis daarover niet benoemen wat de verschillen zijn.

Plus dat ik niemand ken die echt overtuigd is van een merk, of ze hebben enkel ervaring met één merk en prijzen deze de hemel in.

Dus bokkers, hebben jullie wellicht ervaring met deze systeemcamera's? Welke zouden jullie vanuit dit rijtje aanbevelen? Of hebben jullie eventueel nog een andere optie binnen mijn budget?

Ik heb geen van bovenstaande maar wel de nex 6 incl 3 lenzen <3
Ik vind de zoeker wel erg fijn, volgens mij hebben de nex 3 en a5000 die nier. De a6000 wel, maar die is weer een stukje duurder. Uiteraard kan je ook gewoon vanaf je scherm fotograferen maar dat gebruik ik echt amper, alleen als ik vanaf laag fotografeer omdat hij kantelbaar is.

Je kan een keertje naar bijv kamera express gaan, dan kan je er een paar vergelijken.
Of je mag ook hierheen komen, dan kan je de nex 6 even proberen maar ik vrees dat die boven jouw budget is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:32

Ik heb ook geen van de bovenstaande. Ik ben eigenwijs en heb de Canon EOS M1 aka #babyCanon. :') Destijds gekocht voor 329 euro, inclusief kitlensje en babySpeedlite. :)

Alle andere systeemcamera's zijn beter dan die van Canon. _O- Canon is een beetje last in class en sukkelt achter de rest aan. :O Het grote voordeel van mijn babyCanon is dat ik alle menu's snap, alles op de normale plek zit en ook gewoon mijn EF objectieven passen. :+

Iets met van: Hey lensdopje, waar ga je met dat paardenlensje heen? :') Oh wacht het is een veredeld lensdopje wat toevallig ook nog foto's kan maken. _O-

Afbeelding

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:41

Ik denk dat daar toch iets mis gaat met het o zo fijne compacte aan de systeem camera.
Ik vind het echt een groot voordeel dat hij met kit en 50mm lens in mijn jaszak past (van mijn winterjas en regenjas)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:44

Suuszels schreef:
Ik denk dat daar toch iets mis gaat met het o zo fijne compacte aan de systeem camera.
Ik vind het echt een groot voordeel dat hij met kit en 50mm lens in mijn jaszak past (van mijn winterjas en regenjas)

Inderdaad. Was even een foto, gewoon omdat het kan. _O-Achter mijn paardenlensje hang ik veel liever mijn cropje of voelvreempje. 8-)

Ik heb alleen de 18-55mm kitlens ervoor en dat is idd prima op mijn babyCanon en makkelijk mee te nemen overal naar toe. Ik wil nog wel de telezoom kopen. :=

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:45

Toch maar even hier melden dan :o

Ik heb momenteel een canon EOS350D, en met zijn ruim 70.000 clicks inmiddels begint het steeds duidelijker te worden hou oud 'ie nu eigenlijk is :(:)
Ruis is nu een dagelijks probleem, en een opvolger begint steeds meer nodig te worden. Echter is het grootste probleem geld (goh :'))

Ik had de 70D voor ogen, maar met zijn ongeveer 1000 euro kostende body is dat nog even verder weg...wat zou een goedkopere versie kunnen zijn waarmee ik ook weer wat jaartjes vooruit kan zodat ik ondertussen weer kan sparen voor een dan waardige opvolger? Of is de keuze voor de 70D eentje die ik moet blijven vasthouden?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:53

Eh, de 1200D? Wel een instapmodel, maar wel van 'nu' :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:08

Nee, ik wil opschuiven naar de middenklasse. Als dat inhoud dat ik gewoon nog even wat langer moet sparen dan zij dat zo, maar ik wil van het instapmodel af :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:18

Tigress schreef:
Nee, ik wil opschuiven naar de middenklasse. Als dat inhoud dat ik gewoon nog even wat langer moet sparen dan zij dat zo, maar ik wil van het instapmodel af :j

Dan is de upgrade naar 700D een goede. Dat is hetzelfde segment als de 350D, maar dan een paar generaties nieuwer. Wil je toch een segment hoger dan is het de 70D.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:19

Tja, dan is het wachten :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:30

Haha ja daar was ik al bang voor :D nouja, weet ik in ieder geval dat ik het ook ergens voor doe :j
Helaas houdt dat wel in dat mijn fotografie op een laag pitje zal komen te staan, aangezien ik mij kapot erger aan de ruis :+
Afbeelding
Even simpel fotootje als voorbeeld van wat mijn kwaliteit momenteel nog is :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:49

De 700D is sowieso al beter qua ruis/detail dan jouw 350D. Als je echt een grote sprong wilt maken zul je helaas nog even langer door moeten sparen, want de voelvreempjes zijn nog duurder. :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:59

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:10

Even afhankelijk van hoelang het duurt, ik zou mijn hobby denk niet zo gauw in de ijskast zetten. Je zou ook kunnen overwegen een andere camera te kopen ter overbrugging en die later weer te verkopen. Er is best veel vraag naar tweedehands DSLR, zoveel verlies maak je meestal niet.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:11

Maar met zoveel clicks, daar kan ik toch bijna niks meer voor vragen?
Alhoewel ik wel een eos50D heb gezien op internet voor 350 euro...tis beter dan wat ik nu heb :+
Zou zoiets goed zijn voor een overbrugginsperiode?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:15

Tigress schreef:
Alhoewel ik wel een eos50D heb gezien op internet voor 350 euro...tis beter dan wat ik nu heb :+

Ik heb destijds bij aanschaf van mijn allereerste DSLR gekozen voor de 550D ipv 50D o.a. ivm de ruis/detail prestaties. Dan ben je idd beter af met een 2e hands 550D als je ruis/detail belangrijk vindt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:18

Dan zal ik eens even daar naar kijken :j
Ik irriteer me mateloos aan de ruis inderdaad :j Als overbruggingscamera zou ik eentje kunnen kiezen die een beetje neerkomt op de 350, maar dan weer even wat nieuwer zodat ik weer lol krijg met de foto's :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:44

Tigress schreef:

Of je eigen camera nog veel oplevert weet ik niet (er is vast nog wel een gek die er wat voor geeft) maar je geeft jezelf wel wat meer ademruimte. Als je nu bijv een 1200D oid koopt en daar een jaar mee doet terwijl je doorspaart moet je die imo ok wel weer voor een redelijke prijs kunnen verkopen.
Mijn 1000D heb ik bijvoorbeeld toen die uit de handel ging uit de aanbiedingen bak gevist en 2 jaar later nog weer voor 2/3 van de aankoopprijs verkocht, en ik was hem ook nog eens binnen 3 uur kwijt dus misschien had ik er wel meer voor kunnen vragen :$ .

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:57

Hmm, zeker wel een optie om over na te denken dus, thanks! Ik ga eens even zoeken :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:55

Hey hey hey !
Ik meld mij hier eens :) Ik ben ooit begonnen met de Sony A100, oud modelletje uit het jaar 2004/5 of iets in die richting. Ik heb toen 2 jaar geleden er voor gekozen om te upgraden naar Nikon, en wel de Nikon D5100. Super fijn en haast 1000% verschil in gebruiksvriendelijkheid en prestaties e.d. Ik heb erg genoten van de body en vorig jaar heb ik ook een objectief-upgrade gehad (en wel de 70-200f2.8 van Sigma).

Inmiddels schiet ik wat door en merk ik dat ik er wel aan toe ben om weer een body-upgrade te ondergaan. Met behulp van wat belastinggeld heb ik nu ook wel het budget om over te gaan richting de FF's.
Helaas helaas blijf ik wel een student dus zó groot is het budget ook net weer niet. Daarom heb ik mijn oog laten vallen op de Nikon D600 óf de D610. Qua specs weinig verschil, qua prijs zo'n 7/800E alleen hangen er wat verhalen rond over een systeemfout bij de D600 die sommige exemplaren wel en andere niet hebben?
Ook speelde een tijd terug de D300s in mijn hoofd, maar dan zit je in een wat lager segment(minder MP oa.) maar deze is alleen nog bij Bol.com te koop voor net zo veel geld.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die zich wat beter thuis voelen in de cameramarkt en misschien andere modellen aanraden of überhaupt nog tips hebben?