[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lipydo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:18

Pfoe ja qua vermogen hangt even af aan de hoeveelheid licht in de ruimte en hoeveel licht je doorlaat op je censor (diafragma 1.8 is misschien ook wel leuk voor de sfeer). Dat zou je even moeten uitproberen :P Ik gok op zo'n 1/16 of 1/32, of zelfs 1/64.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:40

Oké bedankt voor het antwoord! :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:21

Lipydo schreef:
Pfoe ja qua vermogen hangt even af aan de hoeveelheid licht in de ruimte en hoeveel licht je doorlaat op je censor (diafragma 1.8 is misschien ook wel leuk voor de sfeer). Dat zou je even moeten uitproberen :P Ik gok op zo'n 1/16 of 1/32, of zelfs 1/64.

Top!
Zo'n flitser vind ik nog maar een eng ding, haha!
Nu twee keer mee gewerkt, maar voor het mooie moet je er eigenlijk flink mee oefenen.

De opdrachtgeefster vond het portretteren bij de ingang een goed idee. Zo heb je iedereen echt mooi duidelijk op de foto in outfit.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:47

Even een vraagje.. Als iemand wilt nabestellen, laten jullie mensen dan gewoon het geld overmaken en dat je dan als je het binnen hebt de foto's verstuurt?
Dat heb ik nu al bij 2 mensen voorgesteld en zij gaan ermee akkoord maar ondertussen nog geen geld op mijn rekening.. Terwijl het al ruim een week geleden is.
Vind mezelf dan ook zo'n zeur om erachteraan te gaan.
Vandaar dat ik mij afvroeg hoe anderen dat doen :)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:51

Ik heb voor mn ict examen het onderwerp fotografie gekozen nou is dit 1 van de fotos (bewerk hem daar) maar hebben jullie nog tipsAfbeelding

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:52

Om hem goed te kunnen beoordelen zou je hem eigenlijk even wat duidelijker moeten neerzetten.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:53

Maar hij staat op de apple op school dus dat kan nu helaas niet

het thema is trouwens sterke emotie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:56

Ik heb een vraagje! Waarschijnlijk ga ik vanavond de nikon D3200 kopen. :D Heb nu een tijdje met de D7000 gewerkt, maar die is van mijn vader. Nu ga ik dus mijn eigen camera kopen. Op dit moment heb ik er nog geen €1500 voor over, zo lang ben ik namelijk nog niet bezig. Dat komt later wel + ik weet niet hoe het later allemaal loopt. :)

Heeft iemand er ervaring mee?

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:20

Ben dit helemaal aan het doorspitten maar kan niet in 1 keer, dus even een berichtje dat ik dit topic niet kwijt raak :)

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:37

Ik heb een vraagje, en ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen.

Ik heb de Nikon D3100, ik ben alles behalve ervaren, heb al een speciaal boek over mijn camera en ben al een stuk verder opweg geholpen. Ik heb helaas geen tijd en geld om een cursus te doen.

Maar mijn probleem is dus, als ik een foto maak. Bijvoorbeeld van een rennend paard maar ook stilstaande beelden, dan krijg ik een zwarte foto. Je ziet sommige lijnen wel en licht maar verder is de foto bijna helemaal zwart.

Alvast bedankt,
Lisa

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:37

Op welke stand staat je camera?

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:40

Uuhm ligt eraan, s of m, vooral m

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:41

Doet de camera dat ook op de P stand en op de groene automatische stand?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:42

Ik gok zomaar op een sluitertijd die zo kort is dat je niet genoeg licht binnen krijgt in combinatie met je ISO en diafragma en het aanwezige licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:43

Sluitertijd hoeft maar op 1/400 of 1/800 max. :) Anders wordt ie veel te donker. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:44

Zeer waarschijnlijk kies je dan waardes die zo veel licht nodig hebben, dat zelf daglicht niet fel genoeg is om voldoende licht te leveren.

Zet je iso flink hoger en je sluitertijd lager.
Vind je dat allemaal nog lastig?
Dan is de A stand handiger voor je. Krijg je geen zwarte beelden meer als je n waarde kiest die eigenlijk niet kan. Wel bewegingsonscherpte. Merk je dat, zet dan je iso hoger en je kunt weer probleemloos verder. :-)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:45

Deetjeeuh schreef:
Sluitertijd hoeft maar op 1/400 of 1/800 max. :) Anders wordt ie veel te donker. ;)

Nou dat vind ik toch wel wat kort door de bocht. Er zijn dagen dat ik mijn sluitertijd eerder naar 1/2000e moet zetten alleen al om mijn foto niet overbelicht te krijgen.
Daarbij fotografeer ik bijvoorbeeld veel kleine hondjes en dan kom je er niet met 1/400e hoor.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:46

Oke bedankt voor de tips! De p gebruik ik amper maar op automatisch doet ie het niet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:49

Lisa99 schreef:
Oke bedankt voor de tips! De p gebruik ik amper maar op automatisch doet ie het niet.

Tip van Femke is een hele goede. Zolang jij nog niet goed door hebt hoe je een balans moet vinden in diafragma, sluitertijd en ISO heeft het niet zoveel zin om al op M te gaan fotograferen vind ik. Beter de A of de S en dan geef ik zelf de voorkeur aan de A. Mocht je naar aanleiding van je boek nog vragen hebben hoe het nou precies zit met diafragma/sluitertijd/ISO dan vooral stellen, het kan soms best ingewikkeld zijn om precies te gaan begrijpen hoe die 3 nu met elkaar een groot deel van je foto bepalen :)

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:35

Mij is juist aanbevolen lekker alles op de m stand uit te vogelen en een beetje te proberen, vond dat zelf ook prima gaan.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:39

Suuszels schreef:
Even een vraagje.. Als iemand wilt nabestellen, laten jullie mensen dan gewoon het geld overmaken en dat je dan als je het binnen hebt de foto's verstuurt?
Dat heb ik nu al bij 2 mensen voorgesteld en zij gaan ermee akkoord maar ondertussen nog geen geld op mijn rekening.. Terwijl het al ruim een week geleden is.
Vind mezelf dan ook zo'n zeur om erachteraan te gaan.
Vandaar dat ik mij afvroeg hoe anderen dat doen :)

Ja gewoon eerst het geld laten overmaken, anders kun je vaak naar je geld fluiten.

BBBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:41

Deetjeeuh schreef:
Ik heb een vraagje! Waarschijnlijk ga ik vanavond de nikon D3200 kopen. :D Heb nu een tijdje met de D7000 gewerkt, maar die is van mijn vader. Nu ga ik dus mijn eigen camera kopen. Op dit moment heb ik er nog geen €1500 voor over, zo lang ben ik namelijk nog niet bezig. Dat komt later wel + ik weet niet hoe het later allemaal loopt. :)

Heeft iemand er ervaring mee?

Heb je hem al gekocht? :D Ik heb hem ook en het is een hele fijne camera, alleen voor mijn handen was de
grip zeg maar 'te klein' en soms kreeg ik kramp in mijn handen. Dus ik heb een baterijgrip erbij, en nu ben ik
echt zo ontzettend blij met de camera. Als je wat foto's wilt zien, kan je kijken op mijn website! :) Voor
vragen etc kan je ook altijd bij me aankloppen!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 02:39

Ik heb vanavond een paar uur lang in een verlichte binnenbak op f2.8 en 3200 iso staan schieten. Vraagje voor degenen die afdrukken verkopen: doen jullie wel of geen ruisreductie voordat je het bestand instuurt om te laten printen? (voelt zich dom, schiet al jaren, maar print nooit)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 02:58

Wel ruisreductie. Ligt misschien ook wel wat aan je camera, bij hoger segment/grotere sensor is het vaak niet eens nodig op 3200.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:13

Ik ben er nu 1 met en 1 zonder aan het uploaden en ga zelf laten printen, ik wil gewoon eens zien of en wat voor verschil er zichtbaar is.
Niet dat ik de behoefte heb om 3200 iso plaatjes te verkopen, maar ik ben eigenlijk al tijden benieuwd.