[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:21

JolandaS schreef:
Ash_ schreef:
AAngezien ik en mijn vriend nog maar weinigervaring hiermee hebben ga ik het op een andere manier doen.
Wat raden jullie aan als je de eisen van ons leest.

We hebben een Canon 1000D. Nu een Tamron 18- 200 lens.
We willen nu graag een stapje verder met fotograferen.
We maken wel eens macro foto's.
Verder veel landschap, portret en bewegingsfoto's. Vaak wil ik inzomen op voorwerpen (bijvoorbeeld vogels) deze kan ik niet goed bereiken met de lens die ik heb.

Budget hebben we niet echt. Gaan er gewoon voor sparen. Wat raden jullie aan en waarom?

Vast bedankt

Voor landschappen heb is een bereik tussen 10 en 30 mm handig.
Voor portret en beweging (van paarden) heb je 70-200 of 50-250 o.i.d. nodig.
Natuurfotografen gebruiken voor vogelfotografie 500 mm lenzen met vaak nog een 1.4 of 2.0 converter erop.
Voor macro heb je speciale lenzen met verschillende brandpuntsafstanden, afhankelijk van de maat van je onderwerp en hoe dichtbij je kunt komen.
1 lens om alles mee te doen, zul je dus niet kunnen vinden. 't Is niet voor niks dat fotografen die verschillende soorten foto's maken ook een leuke collectie lenzen in hun tas hebben zitten.

Zou de canon 70-300 dan een beetje aansluiten bij mij eisen?

Alwiene

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:54

Grappig, ik heb er dus nog niet veel verstand van he, maar die canon 70-300 (4.0-5.6) IS USM heb ik voor het weekeind gekocht en toen ik jouw post las dacht ik van misschien is dat ook wel wat voor jou. Prachtig ding is het! Enige nadeel tot nu toe vind de minimale afstand die je moet hebben voordat je een paard/combinatie helemaal in beeld hebt :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:48

Kan iemand mij helpen?

Ik wil een lens kopen, Die de F waarde op 2,8 kan hebben. Hoef geen zoomlens te zijn maar moet wel kunnen zoomen. voornamelijk voor portret fotografie maar ook licht sport. +- 500

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:01

welk merk is je camera?

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:13

Idd. En verder, je hoeft geen zoomlens maar moet wel kunnen zoomen? :? Je bedoelt dat hij niet per se hoeft te zoomen, maar wel een redelijk bereik moet hebben? Dan zou een 100 mm F2.8 of iets dergelijks een optie zijn denk ik. Als ik je verkeerd begrijpt en wel wilt kunnen zoomen, heb je nog wat andere lenzen van rond je budget, ken ze niet allemaal maar bijvoorbeeld tamron 28-70 (als ik het goed zeg) F2.8 of vergelijkbaar. Maar boor portret en lichte sport is dat soort lens niet supergeschikt denk ik. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:33

Daisies schreef:
Kan iemand mij helpen?

Ik wil een lens kopen, Die de F waarde op 2,8 kan hebben. Hoef geen zoomlens te zijn maar moet wel kunnen zoomen. voornamelijk voor portret fotografie maar ook licht sport. +- 500

Sigma 70-200 F2.8?
"Hoeft geen zoomlens te zijn maar moet wel kunnen zoomen" klopt idd niet helemaal ;)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:35

Ash_ schreef:
JolandaS schreef:
Voor landschappen heb is een bereik tussen 10 en 30 mm handig.
Voor portret en beweging (van paarden) heb je 70-200 of 50-250 o.i.d. nodig.
Natuurfotografen gebruiken voor vogelfotografie 500 mm lenzen met vaak nog een 1.4 of 2.0 converter erop.
Voor macro heb je speciale lenzen met verschillende brandpuntsafstanden, afhankelijk van de maat van je onderwerp en hoe dichtbij je kunt komen.
1 lens om alles mee te doen, zul je dus niet kunnen vinden. 't Is niet voor niks dat fotografen die verschillende soorten foto's maken ook een leuke collectie lenzen in hun tas hebben zitten.

Zou de canon 70-300 dan een beetje aansluiten bij mij eisen?

Dan heb je geen macro, geen bereik voor landschappen en je krijgt vogels op 300 mm ook niet echt beeldvullend op de foto (behalve hele grote).
Alleen aan je 'eis' voor portret en beweging (van paarden) wordt dan voldaan.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:41

Daisies schreef:
Kan iemand mij helpen?

Voor sport lijkt het me sowieso wel van belang enig zoombereik te hebben. Ik heb nog een Sigma 70-200 F2.8 liggen waar ik vanaf wil.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:51

@ jalanda
Dan heb je geen macro, geen bereik voor landschappen en je krijgt vogels op 300 mm ook niet echt beeldvullend op de foto (behalve hele grote).
Alleen aan je 'eis' voor portret en beweging (van paarden) wordt dan voldaan.[/quote]

De macro eis heb ik nu een beetje laten vallen. Kan ik beter in later stadium daar een lens voor kopen. Welke lens raad je dan aan bij wat over blijft?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:02

Ik wil wel een beetje kunnen zoomen niet zoals de 50mm f1.8

Mijn zus heft een 70-200 en dat is echt een sportlens en minder een portret lens (vind ik) Dus die lens wil ik sowieso niet want die kan ik altijd lenen. Ik wil gewoon een portret lens waar ik lichte actie foto's mee kan maken.

Heb Canon 450D :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:04

Sigma 50-150?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:06

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:14

Ash_ schreef:
@ jalanda
Alleen aan je 'eis' voor portret en beweging (van paarden) wordt dan voldaan.

De macro eis heb ik nu een beetje laten vallen. Kan ik beter in later stadium daar een lens voor kopen. Welke lens raad je dan aan bij wat over blijft?[/quote]
Zoals ik al eerder aangaf, voor de verschillende soorten fotografie heb je verschillende lenzen nodig.
70-200 is ideaal voor paardenfotografie, maar voor landschappen heb je groothoek nodig.
Je hebt nu een 18-200 mm toch? Wat mis je daar? Snelheid, bereik, lichtsterkte?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:27

Ik mis eigelijk voor het grote gedeelte het beriek bij die lens.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:19

Dan kan ik je aanraden om eens op de website van bijv. Kamera Express te kijken bij de Merkenshops en dan van Canon en Sigma te kijken welke lenzen met een groter bereik je aanspreken en een bereikbaar prijskaartje hebben.
Er zijn meer winkels/webshops maar KE heeft in de merkenshops een overzichtelijk rijtje.
Over specifieke lenzen kunnen we hier dan wellicht voor- en nadelen op een rijtje zetten.
Je zult er de 18-200 (of een andere lens) naast moeten houden voor landschap

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:41

Daisies schreef:
Ik zat zelf te denken aan de Tamron 28-75. http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... medium=cpc

Edit:

Hoe is jouw ervaring met de sigma lens Nouks?

De Tamron lens heb ik ook! Ge-wel-dig ding. Eerder was ik niet echt fan van Tamron, en van veel lenzen nu nog steeds niet, maar dit is tot dusver echt de beste koop geweest wat lenzen betreft. :j
Qua scherpstellen niet super snel, maar wel erg netjes scherp, ook wijd open.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:58

Mijn zus heeft de Tamron ook, vind hem inderdaad vrij langzaam qua scherpstellen, redelijk geschikt voor sport fotografie maar een erg leuk portretlens. En hij is echt goedkoop geworden! Ik moet er maar eens over na denken wat ik wil. vind de 50mm 1.8 ook wel leuk voor erbij :j

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:59

Die heb ik ook. Ook een super fijn lensje, zeker voor dat geld. :j

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:01

Vond ik ook. En is een makkelijk en licht lensje. Lastig al die keuzes :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:57

Nouks schreef:
Sigma 50-150?
Ik vind de 50-150 gewoon een slecht objectief. Niet een beetje goed, maar gewoon slecht. De 28-75 Tamron is idd een stuk beter.. maar niet zo tele.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:27

ik heb die naast mijn 70-200

vind hem ideaal om mee te nemen. op vakantie gebruikte ik alleen maar die lens als ik ergens heen ging dus ik ben er erg blij mee :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:44

HLPhoto schreef:
Nouks schreef:
Sigma 50-150?
Ik vind de 50-150 gewoon een slecht objectief. Niet een beetje goed, maar gewoon slecht. De 28-75 Tamron is idd een stuk beter.. maar niet zo tele.
_Lott schreef:
ik heb die naast mijn 70-200

vind hem ideaal om mee te nemen. op vakantie gebruikte ik alleen maar die lens als ik ergens heen ging dus ik ben er erg blij mee :)
Mijn ervaring is dat ie gewoon niet heel scherp is. Op 50mm wel, maar 100 en 150 valt vaak tegen. Nu heb ik - nadat ik deze opmerking op 2 fora geplaatst heb - een aanbod gekregen om een geleend exemplaar die ook niet helemaal scherp is te laten kalibreren en daarna eens goed te testen, gadgetfreak die ik ben kon ik dat kansje natuurlijk niet laten schieten :D

Binnenkort iets meer nieuws ;)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:01

Even een vraagje. Ik ben al een hele tijd van plan om de 70-300 te gaan kopen voor Canon. Zit er echt al lang over te denken, maar wil nu doorzetten en heb ook het geld compleet.

Nu heb ik in het voorjaar al een keer de prijzen van diverse webshops op een rijtje gezet. Prijzen lagen toen rond de 400 tot 450 euro, maar nu liggen de prijzen overal rond de 50 euro hoger (of zelfs nog meer in sommige gevallen). Ook wordt de lens in bulkverpakking verkocht en is hij bijna nergens op voorraad. Weet iemand hoe dit komt :)? Het aanbod van de lens zal wel klein zijn en de vraag groot, maar hoe komt dit?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:34

Het gehele aanbod van lenzen is op dit moment niet groot, er is een behoorlijke misser gemaakt bij het inschatten van de vraag voor de komende jaren twee jaar geleden. Men verwachtte door de crisis een afname van de vraag naar deze producten maar de vraag bleef gehandhaafd of nam zelfs toe :j Mijn fotograaf heeft er ook last van dat hij maar slecht geleverd kan krijgen omdat het er gewoon niet is.

Ik heb dus de 70-300 vorige week gekocht, trouwens voor 449 (excl. zonnekap/uv filter) maar het was ook bij hem zijn laatste op voorraad, geen idee hoe snel hij hem weer heeft trouwens :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:44

Ja 450 zie ik meer idd, maar ik wil wel een zonnekap en uvfilter erbij en eerst had ik zelfs sites gevonden waar ik voor 450 euro het objectief + zonnekap + uvfilter had! Scheelt echt veel dus :P

Nou ja aanschaffen heeft geen haast en anders betalen we maar wat meer...