[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:34

Met een tussenring zou dat wel kunnen, zo direct denk ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:35

Romana01 schreef:
Ik heb dan ook een vraagje, ik heb hier nog oude minolta (?) lenzen liggen, kunnen die op mijn Nikon?

Van het ene merk naar een ander merk kan alleen als daar een tussenring voor gemaakt is.
Normaal gesproken past het niet direct op elkaar en kan het niet met elkaar communiceren.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:38

oké, bedankt voor jullie snelle reactie :D vind ik zeker de moeite waard om naar zo'n tussenring te kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:41

Heb op cameranu een adapter voor je gevonden van Minolta MD naar Nikon.
Maar dan moeten je Minolta lenzen dus wel een MD vatting hebben.

http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/a ... 64_245654/

Kost 80,- euro.

Maar zeker als het echt om oude lenzen gaat, ben je in veel gevallen beter af om gewoon nieuwe lenzen voor je huidige camera aan te schaffen.
Dan weet je tenminste zeker dat bijv. lichtmeting, autofocus, etc. gewoon goed werken. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:43

Femke schreef:
Heb op cameranu een adapter voor je gevonden van Minolta MD naar Nikon.
Maar dan moeten je Minolta lenzen dus wel een MD vatting hebben.

http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/a ... 64_245654/

Kost 80,- euro.

Maar zeker als het echt om oude lenzen gaat, ben je in veel gevallen beter af om gewoon nieuwe lenzen voor je huidige camera aan te schaffen.
Dan weet je tenminste zeker dat bijv. lichtmeting, autofocus, etc. gewoon goed werken. :)

ooh bedankt!! Dat is wel zo, maar er zit een hele mooie tele lens tussen die ook nog eens lichtsterk is :P dus vind dat wel de moeite waard :D moet dan wel even kijken of het een MD vatting heeft

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:08

Iemand die mij vooruit kan helpen? Ik heb gister deze reeks geschoten, [BB-ITP] Jua & Maji [Duitse Doggen] na lange tijd weer ITP, en hoe!
Ik vind ze zelf wel goed, beter dan voorheen en t geeft me ook weer een flinke boost om de camera wat meer mee te nemen en wat serieuzer
te gaan fotograferen met instellingen. Ik heb gister in alle haast even snel het boek van Hypofocus opengeslagen en nog wat doorgelezen, daarna
mijn diafragma getal laag gehouden, mijn ISO op 200 en witbalans op zon. Daardoor de foto's in het topic hierboven. Best tevreden mee :j
Máár, ik vind dat de scherpte wel beter kan, maar hoe? Wat doe ik in mijn instellingen nog niet goed?

In het topic zit er wel een masker overheen maar een die ik niet scherp genoeg vind (zal vanmiddag even de onbewerkte versie zoeken)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:30

Hoe is je scherpte onbewerkt op 100%?
Is dat al keurig écht scherp, dan hoef je met je nabewerking alleen lichtjes wat extra onscherp masker te doen.

Zijn ze niet goed scherp, dan is het zaak om daar tíjdens het fotograferen al goed aan te werken.

In veel gevallen kan het ook aan bijv. de lens liggen als een foto niet lekker scherp is.

Zo heb ik gemerkt dat mijn lens op 200mm er moeite mee heeft als mijn onderwerp bíjna op "oneindig" qua afstand staat. Dan pakt hij oneindig ipv de juiste afstand, en zit ik met scherpe lijfjes en een onscherp paardenhoofd. Ernstig irritant.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:33

Moet er idd tijdens het fotograferen wat aan doen want ze zijn niet helemaal scherp.
Zal vanmiddag als ik thuis ben even een 100% crop maken. Gebruik een Canon EOS 400D uit dec 2008 en
18-55mm lens uit dezelfde maand, dat kan er ook wel mee te maken hebben zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:52

Dat zou er niet zo veel mee te maken moeten hebben. Ook oudere apparatuur zou prima moeten functioneren. Ik ben benieuwd naar voorbeeldfoto's :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:49

klein vraagje, aangezien mijn lens beschadigt is geraakt, hoe weet ik ook niet, wil ik voor mijn andere lens een filter hebben, kan je het beste een polarisatie filter doen of een uv filter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:52

Ik ben zelf geen fan van filters...
Je lensfabrikant doet er veel moeite voor om alle glas elementen van de lens zo perfect mogelijk te maken. Vaak zelfs met speciale nano coatings, etc.

Door er een (relatief) goedkoop filter voor te zetten, doe je dat voor een groot deel weer teniet. Tenminste, ik heb gemerkt dat zelfs met de duurste type filters de beeldkwaliteit gewoon erg achteruit gaat.

Gewoon voorzichtig zijn met je lens, de zonnekap er altijd op doen en natuurlijk het afsluitklepje erop doen als je 'm niet gebruikt. Dan kan er eigenlijk niets gebeuren.

Maar als je dan tóch een filter neemt. Kies dan voor echt alleen filters uit een professionele serie (kosten vaak 100+ euro).
En ga dan inderdaad voor een UV filter. Niet voor een polarisatie, want dat kan voor ongewenste effecten zorgen als je niet goed oplet ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:53

Je kunt beter geen filter doen, maar een zonnekap. Gaat je kwaliteit niet van achteruit en is nog goedkoper ook. ;)

--- edit
Te laat...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:55

Femke schreef:
Ik ben zelf geen fan van filters...
Je lensfabrikant doet er veel moeite voor om alle glas elementen van de lens zo perfect mogelijk te maken. Vaak zelfs met speciale nano coatings, etc.

Door er een (relatief) goedkoop filter voor te zetten, doe je dat voor een groot deel weer teniet. Tenminste, ik heb gemerkt dat zelfs met de duurste type filters de beeldkwaliteit gewoon erg achteruit gaat.

Gewoon voorzichtig zijn met je lens, de zonnekap er altijd op doen en natuurlijk het afsluitklepje erop doen als je 'm niet gebruikt. Dan kan er eigenlijk niets gebeuren.

Maar als je dan tóch een filter neemt. Kies dan voor echt alleen filters uit een professionele serie (kosten vaak 100+ euro).
En ga dan inderdaad voor een UV filter. Niet voor een polarisatie, want dat kan voor ongewenste effecten zorgen als je niet goed oplet ;)

Oké bedankt voor je reactie :) Dat wordt het dus niet, ga niet +100 insteken in een lens van 189 euries die nu beschadigt is... Is alleen zo verrot dat ik niet weet hoe het gebeurt is.. Bij mijn bijzijn is er niks bijzonders mee gebeurt.. Wat houdt die coating in eigenlijk? zit dat op alle lenzen of alleen op de duurdere?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:02

Een klein krasje zie je overigens vrijwel niet op de foto's terug ;)
Heb daar laatst een leuk artikel over gelezen (nog effe gekeken of ik die kon terugvinden, maar hij stond niet meer bij m'n favorieten). Had iemand een behoorlijke diepe, grote kras op z'n lens zitten... Zag je echt absoluut niets van terug op de foto's.

Een coating is niets meer of minder dan een "laagje" van een bepaalde stof die een bepaalde eigenschap heeft.
De filters, waar je het net over had, zijn ook glas elementen / lenzen die een behandeling van een bepaald type coating hebben gehad.

Zo heeft een UV filter een laagje coating gekregen dat UV licht tegenhoudt.
Een polarisatie filter heeft 2 coatings gekregen die reflecties tegen gaan als je ze op een bepaalde manier draait.

Iedere lens heeft in meer of mindere mate coatings. Maar de duurdere objectieven hebben vaak inderdaad wat luxere coatings dan de goedkope lenzen.

Er zijn beschermende coatings, coatings met een functie (tegen gaan van foutjes in het glas, etc.)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:06

Dan heb ik het gevoel dat mijn coating beschadigt is!! Ik denk dat het niet opvalt als je het niet 'weet', maar als ik heeel erg inzoom in een foto is het wel te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:08

Voorbeeld fotootje? :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:17

niet heel duidelijk, krijg hem niet scherp gesteld op de krasjes, maar geeft wel ongeveer weer, maar ze zijn dus in het echt veel duidelijker te zien...

Afbeelding

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:30

@Romana01: ik denk niet dat zo'n krasje heel erg duidelijk op foto's te zien zal zijn (je dacht van wel toch? Mag ik daar ook een voorbeeldje van zien :) )

@Loiz: ze zijn inderdaad nu al niet perfect scherp (vrij soft... heb je ze met diafragma wijd open gemaakt?). Lastig om dat achteraf dan nog echt goed te verscherpen....

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:38

Vroeg daarom ook tips hoe ik ze vanaf de camera al scherper kan krijgen ;)
diafragmagetal stond laag.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:39

nee, ze zijn idd niet heel erg duidelijk te zien, denk dat je ze alleen ziet als je het weet. Baal er wel behoorlijk van. Heb nog even ander foto van de de lens, is wel stukken duidelijker http://img585.imageshack.us/img585/4303/dsc0148aia.jpg

Ik heb ff geen egaal achtergrond bij de hand om een foto van te maken, beetje moeilijk uit te leggen welk krasje op de deur zit en welke niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:42

@Loiz
Ik zou de lens niet volledig wijd open gebruiken, omdat je dan inderdaad van die "softe" foto's kunt krijgen.
Hoewel dat bij de ene lens wat erger is dan bij de ander... Maar dat kan al een enorm verschil maken.

Dus íetsje terugstoppen. Mijn f2.8 lens gebruik ik bijv. het liefst rond f4. Omdat de kwaliteit dan al drastisch verbeterd is qua softheid.

Dan natuurlijk een correcte scherpstelling, op het oog van de hond (wat in sommige gevallen makkelijker gezegd dan gedaan is).

Sluitertijd die snel genoeg is om je onderwerp en je eigen beweging goed te bevriezen.

En tot slot nog de tip om bij het inzoomen in je maximale zoombereik je onderwerp niet op de grens van "oneindig" te zetten. Want dan vindt je camera/lens het lastig om scherp te stellen en zal hij makkelijk naar "oneindig" springen, terwijl je onderwerp daar wellicht nog nét voor zit.
Ik merk dat mijn lens op 200mm dat vaak lastig vindt (krijg ik een scherp lichaam en een wazig hoofd), terwijl ik op alle andere afstanden daar geen enkel probleem mee heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:43

@Romana:
Hmmm het lijkt mij persoonlijk ook heel erg sterk dat je dit terugziet op je foto. Hoe ziet het krasje er ongeveer uit op je foto's? Een lichtvlekje, een donkere vlek..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:43

Romana01 schreef:
nee, ze zijn idd niet heel erg duidelijk te zien, denk dat je ze alleen ziet als je het weet. Baal er wel behoorlijk van. Heb nog even ander foto van de de lens, is wel stukken duidelijker http://img585.imageshack.us/img585/4303/dsc0148aia.jpg

Ik heb ff geen egaal achtergrond bij de hand om een foto van te maken, beetje moeilijk uit te leggen welk krasje op de deur zit en welke niet :P

Ik zou gewoon lekker door blijven fotograferen met deze lens, tenzij je geld genoeg hebt om direct een nieuwe te kopen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:45