[INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:48

De enige kosten die ik maak tijdens een shoot zijn mijn reiskosten omdat ik geen camera heb gekocht om geld mee te verdienen. Daarmee mis jij simpelweg de essentie waarom ik fotografeer en fotoshoots aanbied. Ik hoef mijn camera niet terug te verdienen want ik heb die investering voor mijn eigen plezier gemaakt. Daarmee zie ik de winst en verlies van een shoot heel anders dan dat jij dat ziet.

Mijn kosten zijn mijn reiskosten. Ik maak gebruik van de apparatuur die ik heb en daarmee bied ik de shoot aan. Ik zie mijn camera niet als kostenpost. Dat is voor hobbymatig fotograferen heel anders dan voor professioneel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:14

Klopt, maar apparatuur gaat niet eeuwig mee. Camera's slijten, harde schrijven moeten af en toe vervangen worden, software en computers zijn ook niet gratis. Je domein kost wat, het laten ontwerpen van je site, etc.

Dat zijn wel kosten die direct verband hebben met het werk dat je in opdracht van anderen doet.

En als er iets vervangen moet worden, moet dat geld ergens vandaan komen.

Hoe je er omheen draait, dat zijn kost die je hebt in je hobby/werk.

Je camera komt niet gratis uit de lucht vallen. Net als de benzine.
Het zijn misschien geen direct zichtbare of voelbare kosten, maar ze zijn er wel.

Als je die kosten niet erg vindt, dan moet je inderdaad zeggen dat je hobby geld mag kosten, zoals je nu hierboven doet.

Maar blijf dan bij 1 standpunt. Net schrijf je dat je geen verlies wil draaien en nu schrijf je dat het geld mag kosten. Dat is precies het tegenovergestelde. ;-)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:26

Er zit nog een verschil tussen verlies draaien op de dag zelf (dus geen reiskosten berekenen en daar dus ter plekke op verliezen) als verlies draaien in het algemeen.

Ik heb mijn apparatuur ook gekocht voor mijn eigen lol dus daar ga ik mijn klanten ook niet mee opzadelen door middel van een berekening waardoor mijn diensten ineens 200 euro zouden moeten gaan kosten.

Als je respect wil, dan moet je dat ook zaaien Femke. Ik zie dingen van jou voorbij komen over koopjesjagers en beter zijn dan postsorteerders. Dat vind ik ook niet sieren en dit soort uitspraken en die ellenlange preken over andermans tarieven al helemaal niet.

Ik ben erg gesteld op mijn "koopjesjagers", altijd lieve leuke mensen die zeer waarderen wat ik doe en lever.
Daarbij heb ik liever 2 mensen die voor 50 euro komen dan 1 voor 100.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:32

Helemaal eens met Niobe. Verder ga ik er niet meer op in want ik vind het helemaal niet prettig om met jou een discussie te voeren. Het komt op mij enorm betweterig en denigrerend over hoe jij over de gemiddelde hobby fotograaf praat.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:44

Het is gewoon een feit dat fotografie voor de een zijn brood betekent en voor de ander een hobby. Als je gewoon mensen blij wilt maken met mooie plaatjes, en er zelf nog plezier aan beleefd ook, dan snap ik dat je gewoon een klein prijsje vraagt.

Het is alleen moeilijk voor de professionele partij om te bestaan naast de hobbyist, omdat de markt gewoon oververzadigd is. Maar aan de andere kant, als je het écht waard bent, komen mensen naar je toe. Ongeacht de grote markt.

Het is gewoon zo'n lastige discussie, en ik snap beide kanten heel goed, want ik heb aan beide kanten gestaan. Ben ook begonnen voor 30 euro, en ben nu pas sinds 2 jaar professioneel bezig, en dan zie je ineens wat voor een kosten daarbij komen kijken. Maar dan zien je klanten als het goed is ook wat een kwaliteit je kan leveren, en willen daar meer voor betalen.

Als hobby fotografen kleine prijsjes vragen weet ik niet in hoeverre dat invloed heeft op mijn eigen doelgroep. Het gaat pas echt fout als professionele fotografen, van top niveau, ineens voor €50,- aan de slag gaan. Maar aangezien het feit dat je, als je professional bent, er gewoon van rond moet komen, zal dat waarschijnlijk nooit gaan gebeuren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:54

Marjoow schreef:
Helemaal eens met Niobe. Verder ga ik er niet meer op in want ik vind het helemaal niet prettig om met jou een discussie te voeren. Het komt op mij enorm betweterig en denigrerend over hoe jij over de gemiddelde hobby fotograaf praat.

Perceptie en invulling vanuit jouw visie.
Ik doe dit belangeloos, puur om mensen te helpen.

Helpen met gratis, gedegen, goed beargumenteerd advies van een pro die al ruim 12,5 jaar mee draait.

Gelukkig weet ik dat ondanks jouw negatieve draai/kijk erop, mijn posts enorm gewaardeerd worden door hen die de waarde in mijn advies zien. Dat zijn tientallen mensen die na zo'n post bij me komen voor begeleiding of een workshop of extra uitleg.
Daar doe ik het voor. Zij zien het.

En onder het motto "don't feed the troll" zal ik ook niet meer met jou in discussie gaan. Maar je begon er nu zelf mee... Ik ging alleen verder met uitleg op je in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:55

Niobe, je legt woorden in mijn mond... Ook jij leest met een extreem negatieve bril en ziet dingen die ik nooit geschreven heb. Maar daar zal ik niet op verder gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:10

Marit schreef:
Het is gewoon een feit dat fotografie voor de een zijn brood betekent en voor de ander een hobby. Als je gewoon mensen blij wilt maken met mooie plaatjes, en er zelf nog plezier aan beleefd ook, dan snap ik dat je gewoon een klein prijsje vraagt.

Het is alleen moeilijk voor de professionele partij om te bestaan naast de hobbyist, omdat de markt gewoon oververzadigd is. Maar aan de andere kant, als je het écht waard bent, komen mensen naar je toe. Ongeacht de grote markt.

Het is gewoon zo'n lastige discussie, en ik snap beide kanten heel goed, want ik heb aan beide kanten gestaan. Ben ook begonnen voor 30 euro, en ben nu pas sinds 2 jaar professioneel bezig, en dan zie je ineens wat voor een kosten daarbij komen kijken. Maar dan zien je klanten als het goed is ook wat een kwaliteit je kan leveren, en willen daar meer voor betalen.

Als hobby fotografen kleine prijsjes vragen weet ik niet in hoeverre dat invloed heeft op mijn eigen doelgroep. Het gaat pas echt fout als professionele fotografen, van top niveau, ineens voor €50,- aan de slag gaan. Maar aangezien het feit dat je, als je professional bent, er gewoon van rond moet komen, zal dat waarschijnlijk nooit gaan gebeuren :D

Inderdaad, klopt helemaal Marit.
Voor een prof kom je niet aan die lage prijzen en wat dat betreft heb je ook niet direct "last" van het feit dat er onrendabele prijzen gevraagd worden in de markt. En er zal ook altijd een groep blijven met die lagere prijzen.
Voor privé reportages is voor ons in het wat hogere segment die druk er totaal niet.

Maar ik zie nu bijvoorbeeld wel dat ook magazines daar toch op in gaan spelen. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland ligt bijvoorbeeld de verkoop van stockfoto's enorm op z'n gat.
Prijzen zijn enorm gekelderd en er is nog maar 1/10e vraag van wat de vraag 5 jaar geleden was.

Dat is wel een direct gevolg van hobbyisten op de markt die professionele klussen pakken tegen prijzen die onmogelijk door een pro gematched kunnen worden.

Een ontwikkeling die misschien niet te voorkomen is, maar wel gevolgen heeft voor veel fulltime collega's.

En mensen die nu net beginnen en misschien nog naïef "ja" zeggen op zo'n opdracht voor publicatie (omdat het cool is), weten wellicht niet dat ze als ze groeien en misschien zelfs Pro worden, later die zelfde opdracht nooit meer kunnen doen, omdat ze toen onder een rendabele prijs zaten en dat geaccepteerd hebben. En er is altijd wel iemand die t voor minder doet.

Staan we dan met z'n allen stil en laten we dat gebeuren?
Totdat straks geen enkel blad en geen enkel bedrijf meer kiest voor professionele foto's?
Of staan we op en geven we voorlichting aan deze nieuwe generatie collega's, om hopelijk bij te dragen dat er ook voor heb straks nog werk is....

Want ook als ik weet dat ik van een bepaald vast groepje mensen weer een lading kritiek over me heen krijg, sta ik toch liever op een doe ik iets. In de hoop dat ik er een positieve draai aan kan geven en mensen de ogen kan openen.

Ik weet zelf ook uit eigen ervaring dat iemand als beginnende fotograaf keuzes kan maken die niet altijd handig blijken te zijn voor de toekomst van jezelf en een ander. En ik wou dat ik zelf destijds iemand had gehad die mij daar ook in had kunnen begeleiden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:12

Femke schreef:
Niobe, je legt woorden in mijn mond... Ook jij leest met een extreem negatieve bril en ziet dingen die ik nooit geschreven heb. Maar daar zal ik niet op verder gaan.

Behalve in PB dus :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:23

Niemand vraagt om jouw hulp Femke, maar op deze manier dwing je het mensen op. Grappig dat je niet inhoudelijk reageert op de reden waarom ik niet in discussie ga met jou maar wel gelijk alles omdraait om zelf de slachtofferrol aan te nemen.

en nu zeg ik niks meer :x

Brenda_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:58

We gaan weer vrolijk verder.

Pagina 94:
Naomi_King: Vind vooral de blackfoto en de laatste erg mooi, andere wat gewoontjes en lijken scherpte te missen wat erg jammer zou zijn. Daarom 25 euro
Murosch: Leuke foto's, de eerste is wel overbelicht en de kleuren zijn niet zo mooi, 30 euro
Hes_Han: Lekker afwisselende foto's en mooie en zachte kleuren! Niks op aan te merken. 100 euro
LisannePruts: Jammer dat de scherpte wat weggevallen is. Vind sommige foto's wat te licht zoals de 1ste en andere te donker door de belichting zoals de laatste. Als je wat beter op de lichtval let wordt dit al stukken beter. 2de foto wel erg leuk! Voor nu 20 euro.
Sunnybellani: Erg Mooi!! Echt een eigen style en mooie scherpte, ook niks op aan te merken. 100 euro/
xElmoni: Zou nog even wat langer oefenen en dan nog een keer plaatsen. De foto's zijn niet scherp en de composities niet zo mooi. Het idee is er al wel!
Joy_Mennings: Wauw er zitten echt hele mooie tussen! Heb gelijk even op je site en facebook gekeken maar die vallen dan tegen vergeleken bij deze kwaliteit. Voor deze zou ik zeggen 50 euro maar voor de rest van je portfolio 25 euro.
Phiep: Heel mooi en ook zeker geen standaard foto's. 90 euro
piecon: Heel wisselende kwaliteit. De laatste bijvoorbeeld komt raar over, erg verscherpt? De 4de foto vind ik dan wel weer heel apart en mooi en goede scherpte! Voor deze foto's 20 euro maar je kan wel beter denk ik.
Ushanka: ook een mooie eigen style en mooie kleuren! Springt er echt uit! 100 euro
Rena100: Leuke foto's maar nog wel erg standaard, wat meer gaan spelen met composities. 25 euro.
mie123gie: Zou nog even dooroefenen, het onderwerp concert komt er nog niet zo uit voor mij. De 5de foto vind ik de beste. Iets lichtere foto's is denk wat beter.
Believe: Goede foto's nog wel wat gaan spelen met de composities die zijn nu nog heel standaard. 30 euro
Murosch: Stuk beter als de vorige! De 1ste vind ik wat te licht verder ga je goed vooruit. 40 euro

Pagina 95:
GerdjeHoran: Jij gaat ook goed vooruit! Bij de 4de vind ik de achtergrond wat storend maar die ondeugende blik valt dat niet zo op. Laatste valt dan wel tegen vergeleken met de rest. 50-60 euro
Marjoow: Hele mooie eigen style! Niks op aan te merken alleen de 4de foto vind ik wat apart, ligt hij bij een dood paard? Rest erg mooi! 90 euro
Lindeeee: nog even dooroefenen, ze zijn nog wat gewoontjes en meer kiekjes. Denk dat ze al wel gauw beter zullen worden.
Keell94: Vind deze foto's stukken beter qua kleur dan de vorige! Alleen de 4de en 5de wel wat groenig. 50-60 euro
Louka69: Mooie foto's. laatste 2 zijn erg leuk! vind alleen je logo wel wat storend op de eerste 2 foto's. 40-50 euro
xGjilke: Nog even lekker verder oefenen, mist nog scherpte en kleur.
sunnybellani: Vind deze nog mooier dan de vorige! 120 euro

Mijn foto's komen vanavond :)

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:58

Brenda_85 bedankt voor je compliment! :)

Brenda_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:22

Sunnybellami graag gedaan! Ze zijn echt heel mooi :)

Hier mijn foto's, ze zijn iets teveel verscherpt door flickr helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:42

@Brenda_85
Bij jouw opmerking over de kwaliteit gaat het dan echt om de kwaliteit (ruis, belichting, onscherpte enzo) of meer over compositie, kleuren en een eigen stijl?

En heb je naar alle foto's gekeken of alleen paarden, honden en portret (op mijn website en Facebookpagina)

En wat vond je er minder mooi aan?

Sorry voor de vragen hahah, maar ik zou het fijn vinden als je ze beantwoord daar kan ik namelijk weer van leren :)

Brenda_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:31

Joy-Mennings geeft niet hoor alleen maar goed toch als je vraagt :) had idd even iets duidelijker moeten zijn hoe en wat maar met de kwaliteit bedoelde ik bij jou de compositie, style en kleuren. De aapjes sprongen er voor mij echt uit door de mooie scherpte diepte die je gebruikt hebt en de haarscherpe oogjes (de blik) waar mijn aandacht echt naartoe getrokken werd. Deze beide dingen zijn in je andere foto's een stuk minder. Ik heb op je facebook pagina gekeken en op je website. Daar viel op bij de honden de vaak wat rommelige achtergrond door weinig scherpte diepte. Als je dat meer zoals bij de aapjes zou doen worden de foto's naar mijn mening stukken beter. De paarden foto's vond ik wel beter dan de honden maar nog wat standaard in compositie net als de portretten. De fotokwaliteit verder vind ik wel goed op soms wat meer licht en kleur na. Ik hoop dat je hier iets mee kan :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:14

Brenda_85 schreef:
Joy-Mennings geeft niet hoor alleen maar goed toch als je vraagt :) had idd even iets duidelijker moeten zijn hoe en wat maar met de kwaliteit bedoelde ik bij jou de compositie, style en kleuren. De aapjes sprongen er voor mij echt uit door de mooie scherpte diepte die je gebruikt hebt en de haarscherpe oogjes (de blik) waar mijn aandacht echt naartoe getrokken werd. Deze beide dingen zijn in je andere foto's een stuk minder. Ik heb op je facebook pagina gekeken en op je website. Daar viel op bij de honden de vaak wat rommelige achtergrond door weinig scherpte diepte. Als je dat meer zoals bij de aapjes zou doen worden de foto's naar mijn mening stukken beter. De paarden foto's vond ik wel beter dan de honden maar nog wat standaard in compositie net als de portretten. De fotokwaliteit verder vind ik wel goed op soms wat meer licht en kleur na. Ik hoop dat je hier iets mee kan :)

Bedankt voor je antwoord daar kan ik zeker wat mee. Wat je schrijft herken ik ook, ben zelf echt nog zoekende naar een eigen stijl en betere composities. Ik ga hier zeker nog verder aan werken :)

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:43

Heyhey, hier een taxatie vanaf pagina 95.
Gerdjehoran: 20,- leuke foto's maar probeer meer eigen te maken.
Marjoow: 35,- gave plaatjes wel vind ik ze persoonlijk soms te licht.
Lindeee: 0,- sorry voor nu zou ik er nog niks voor geven je bent wel super leuk op weg ga zo door.
Keell94: 40,- super mooie plaatjes maar mogen nog iets meer JOUW plaatjes worden.
Louka69: 30,- vond t heel lastig want ben niet zo weg van je 1e 2 fotos maar die laatste is wek echt super tof!
Xgjilke: nog niks voor nu, lekker zo door gaan.
Sunnybellami: 60,- mooie heldere kleuren en een fijne eigen stijl.
Brend_85: nog niks voor nu, zeker lekker blijven oefenen.

Dit is wat ik vind ik heb er verder niet veel verstand van oid. Ik plaats zo direct ook foto's :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit: ff foto's toegevoegd :))

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:22

Heb gisteren voor het eerst black portraits gemaakt. Omdat het de eerste keer was heb ik het even met mijn eigen pony uitgeprobeerd.

Ik ben erg benieuwd hoeveel ik voor een black portrait fotoshoot zou kunnen vragen. Zou ongeveer een klein uurtje duren en ze zouden 5 foto's krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Naomi_King

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:52

Het is wel zo leuk om anderen ook eerst te taxeren :j

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:49

Naomi_King schreef:
Het is wel zo leuk om anderen ook eerst te taxeren :j

Oh sorry, het is mijn eerste maal in dit topic ;) Ik zal het nog proberen doen deze avond, eerst even schoolwerk afwerken :)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 01:59

Pagina 95:
GerdjeHoran: Super mooi, echt niks op aan te merken. Toch doen de fotos (Behalve de zwart wit foto) mij niet zo veel. 70 euro.
Marjoow: Heel mooi! 50 euro.
Lindeeee: Ik vind de eerste heel mooi, de tweede iets minder. 45 euro.
Keell94: Super mooi maar het doet mij niks. Dit is natuurlijk super persoonlijk, maar ik vind foto’s waarbij je echt iets voelt veel bijzonderder. 70 euro.
Borstnoot: Vooral die laatste is heel gaaf! 80 euro.
xGjikle: Je hebt echt je eigen stijl, super leuk! 70 euro.

Pagina 96:
SunnyBelami: Wow, ik zou hier toch echt al snel 100 euro voor geven hoor! Echt prachtig!

Pagina 97:
Brenda_85: Super gaaf! Ook super mooi scherp. 85 euro.
Terrabeertje: Ik vind die eerste en die laatste echt geweldig! 70 euro.
_Lina: Ik hou echt van je foto’s, ik zou voor dit soort shoots denk ik 75 euro vragen.

Bij deze mijn foto's. Het zijn weer concert foto's aangezien dat eigenlijk het enige is wat ik nog doe qua fotografie. Ik vind dit soort shoots gewoon super tof! Ik durf ook wel te zeggen dat ik weer een klein beetje vooruit ben gegaan, ik kom er op deze manier wel :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:10

Al een tijdje niet getaxeerd, dus ik ga er even weer voor zitten vanaf mijn laatste taxatie:

Pagina 95:
GerdjeHoran ik vind je foto's mooi qua scherpte en de 4 portretten zijn erg sprekend! Bij je eigen monstertje heb je een beetje een rommelige achtergrond, dat is jammer. €45,-

Pagina 96:
Marjoow mooie heldere foto's, goede sfeer. €70,-
Lindeee je had van mij nog wel een paar meer mogen taxeren, maar a la. Je foto's zijn wat gewoontjes, ze mogen meer spreken en uitstralen. Wel netjes op ooghoogte genomen. Ik zou nog even dooroefenen voordat ik er geld voor ging vragen.
Keel94 niets op aan te merken: €75,-
borstnoot vooral de laatste vind ik erg gaaf gelukt. €60,-
sunnybellami mooi helder, scherp geschoten. Misschien nog iets met de compositie gaan spelen? €60,-

Pagina 97:
geen foto's gezien

Pagina 98:
Brenda_85 leuke, lieve foto's €40,-
terrabeertje ze zijn leuk maar voor mijn gevoel mist er nog iets en ik kan je zo niet vertellen wat het is. Voor nu €15,-
mie123gie ik heb weinig verstand van concertfotografie maar ik vind vooral de laatste foto mooi. €40,-

De mensen die zelf niet (of heel weinig) getaxeerd hebben, sla ik over.

Hierbij weer eens wat foto's van mij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:23

Jeetje wat ben jij verbeterd Murosch! Niet normaal :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:26

:oo Dank je wel! Wat lief om dat te zeggen. Ik heb er heel veel plezier in en probeer van alles uit om te leren :)

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:20

Wauw inderdaad murosch! Je groeit echt ontzettend hard! super leuk om je zo te zien groeien en ontwikkelen in de fotografie :D