Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjoow schreef:Helemaal eens met Niobe. Verder ga ik er niet meer op in want ik vind het helemaal niet prettig om met jou een discussie te voeren. Het komt op mij enorm betweterig en denigrerend over hoe jij over de gemiddelde hobby fotograaf praat.
Marit schreef:Het is gewoon een feit dat fotografie voor de een zijn brood betekent en voor de ander een hobby. Als je gewoon mensen blij wilt maken met mooie plaatjes, en er zelf nog plezier aan beleefd ook, dan snap ik dat je gewoon een klein prijsje vraagt.
Het is alleen moeilijk voor de professionele partij om te bestaan naast de hobbyist, omdat de markt gewoon oververzadigd is. Maar aan de andere kant, als je het écht waard bent, komen mensen naar je toe. Ongeacht de grote markt.
Het is gewoon zo'n lastige discussie, en ik snap beide kanten heel goed, want ik heb aan beide kanten gestaan. Ben ook begonnen voor 30 euro, en ben nu pas sinds 2 jaar professioneel bezig, en dan zie je ineens wat voor een kosten daarbij komen kijken. Maar dan zien je klanten als het goed is ook wat een kwaliteit je kan leveren, en willen daar meer voor betalen.
Als hobby fotografen kleine prijsjes vragen weet ik niet in hoeverre dat invloed heeft op mijn eigen doelgroep. Het gaat pas echt fout als professionele fotografen, van top niveau, ineens voor €50,- aan de slag gaan. Maar aangezien het feit dat je, als je professional bent, er gewoon van rond moet komen, zal dat waarschijnlijk nooit gaan gebeuren
Brenda_85 schreef:Joy-Mennings geeft niet hoor alleen maar goed toch als je vraagthad idd even iets duidelijker moeten zijn hoe en wat maar met de kwaliteit bedoelde ik bij jou de compositie, style en kleuren. De aapjes sprongen er voor mij echt uit door de mooie scherpte diepte die je gebruikt hebt en de haarscherpe oogjes (de blik) waar mijn aandacht echt naartoe getrokken werd. Deze beide dingen zijn in je andere foto's een stuk minder. Ik heb op je facebook pagina gekeken en op je website. Daar viel op bij de honden de vaak wat rommelige achtergrond door weinig scherpte diepte. Als je dat meer zoals bij de aapjes zou doen worden de foto's naar mijn mening stukken beter. De paarden foto's vond ik wel beter dan de honden maar nog wat standaard in compositie net als de portretten. De fotokwaliteit verder vind ik wel goed op soms wat meer licht en kleur na. Ik hoop dat je hier iets mee kan