[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorsefreakJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:09

Op mijn computer link staan met depth of field calculator. Afhankelijk van lens, afstand tot object, diafragma bepaald ook weer welk deel scherp is en wat minder. En bij bv mijn macro 100mm lens zijn de overgangen scherp onscherp veel duidelijker dan met mijn groothoeklens, daar vervaagt het meer geleidelijk.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:13

KootMiraDrum schreef:
Ook je focusafstand telt mee. Kijk eens op internet naar een dof calculator, zoals deze: http://www.sonjavandriel.nl/scherpte-di ... ekenen.php

Dankjewel! Die had ik in het verleden wel eens gezien, maar niet meer aan gedacht.
Eigenlijk schrikbarend om te zien dat op een hond (onderwerp) op 4 meter afstand op 200mm op f4 een scherptediepte heeft van slechts 6 centimeter. Vind het dan ineens niet zo gek meer dat ik het moeilijk vind om zowel snuit als oren scherp erop te krijgen. Ik ben altijd heel bang om mijn diafragma dicht te knijpen zelfs bij mooi weer als ik het licht niet nodig heb, omdat ik bang ben om mijn bokeh te verliezen, maar als ik dit zo zie moet ik daar eens wat minder bang voor zijn.

AvWShots

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 00:54

Welke lens gebruik je?

HorsefreakJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:35

Ik ga morgen poging doen tot wat foto's maken in binnenbak. Ik neem lichtsterke 50-150mm mee. In ieder geval iso omhoog en diafragma geheel open. Wat zijn qua sluitertijden richtlijnen? bewogen benen vind ik niet erg, als de rest maar niet bewogen is. Het is een wedstrijdje, dus qua tijd en dus licht ben ik daaraan gebonden.

En daarnaast nog in donker portret proberen te maken, ik twijfel om nog 20mm macro mee te nemen, gezien die klein diafragma heeft. Iemand nog tips qua instellingen en lenzen? (Fotograveer met sony a58)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:56

Op 20mm zou ik geen paard op de foto zetten. Dan krijg je de meest rare verhoudingen. Bewogen benen etc vind ik persoonlijk wel heel storend. Bij een groter paard 1/500 tot aan een ponytje 1/1000.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:03

AnneXxX schreef:
Welke lens gebruik je?

Ik? Een Canon 70-200 F4 IS :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:03

@ Femke: Gelukkig maar, loop ik toch niet achter, haha! Ik heb mijn logo inderdaad als PNG, ook omdat transparantie niet kan met JPG. Kan je überhaupt PNG laten drukken bij afdrukservices?

HorsefreakJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:54

Het liefst wel zo mooi mogelijke foto's, maar in een binnenbak en in donker, dan ben ik toch bang dat ik niet al te kritisch kan zijn. En dan laat ik 20mm lekker thuis, dan maar 1 lens nodig.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:03

Alwiene schreef:
AnneXxX schreef:
Welke lens gebruik je?

Ik? Een Canon 70-200 F4 IS :)

Ja jij haha.
Zie nu dat je het zelf al voor 200mm had ja. Maar ik wilde zeggen, je kunt vaak beter zoomen dan je diafragma open gooien, dan krijg je ook een groter deel scherp.
Bij paardjes sta je natuurlijk al snel ver genoeg, maar een klein hondje kan ik begrijpen inderdaad.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:01

Vanaf wanneer is het nu slim om een logo op je foto's te gooien? :')

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:35

Altijd :)
In principe heb je van rechtswege al auteursrecht op een foto, maar vaak werkt een logo wel fijn daarvoor. Dan snappen mensen die er niks vanaf weten ook vaker dat ze er af moeten blijven.
En het is een stukje reclame.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 23:45

Niet mee eens. Je logo moet inderdaad reclame zijn dus pas als je foto van die kwaliteit is dat je vindt dat deze reclame voor je is zou ik er een logo opzetten. Ik vind het persoonlijk echt geen gezicht dat iedereen die foto's maakt daar tegenwoordig maar een logo op zet zelfs als de kwaliteit (nog) om te janken is.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 00:33

Je hebt helemaal gelijk.
Maar ik heb het ook wel over een toonbare foto eigenlijk. Ik ga er sowieso vanuit dat je mislukte foto's niet plaatst. Met of zonder logo.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 09:53

Ja wat dat betreft zit ik dus nog heel erg in dubio... Net als wanneer ben je zo ver om er een Facebook-pagina voor aan te maken.
Af en toe zie je echt pagina's van mensen die net begonnen zijn met, ik mijn ogen, echt crappy foto's xD. En daar wil ik geen deel van uitmaken.
Is er geen topic met zijn mijn foto's eigen pagina/logo waardig? :p

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:08

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:34

Wie kan mij helpen?

Ik moet over 2 weken bij een gala fotograferen.
Daar bouw ik een (gehuurd) studioset voor op (bestaat uit 2 softboxen).
Nu twijfel ik heel erg over de achtergrondkleur die ik moet nemen.
In eerste instantie dacht ik aan zwart, dat bevestigde een vriendin (die hier misschien ook nog wel rondzwerft, hoi :D ) ook. Is wel erg chique natuurlijk.

Maar ik ben zo bang dat ik het verpruts en dat de mannen in zwarte pakken dan wegvallen :+
Daarbij zijn de jurkjes alle kleuren (ook veel rood), dus dat maakt het lastig.

Heb ook deze kleur gevonden: http://www.cameranu.nl/nl/p44773/savage ... -75m-x-11m
Vind ik ook wel wat hebben..
Wat raden jullie aan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:50

Met slechts 2 studioflitsers ter beschikking zou ik inderdaad niet voor zwart kiezen....
Dan is het lastig om de personen goed uit te lichten en ze los te houden van de achtergrond.
Bovendien is het een hele klus om zwart ook echt 100% zwart te krijgen. Het blijft graag donkergrijs. Dus dat is veel retoucheer werk achteraf.

Heeft het gala feest een eigen thema kleur? Dan zou je die eventueel kunnen matchen.
Donkerblauw en donkergroen passen ook bij veel andere kleuren. :)

Die mocha kleur in je link is erg mooi, maar ik denk dat die een beetje bleekjes kan overkomen voor een gala feest.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:54

Bedankt voor je snelle reactie!
Het lange nabewerken zie ik ook niet zo zitten inderdaad.
Het gaat om ongeveer 300 leerlingen en het is meer liefdewerk dan dat ik er rijk van word :+

Ik begreep dat het thema 'rood' is, maar dat is niet erg duidelijk gecommuniceerd.
Dus ik vraag me af hoeveel er daadwerkelijk voor rood kiezen...

[edit] blauw zoals deze? http://www.cameranu.nl/nl/p50683/savage ... -75m-x-11m

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:25

Hoi :wave: :D

Het niet helemaal zwart-zwart krijgen zie ik zeker niet als iets negatiefs, vind het persoonlijk mooier als het juist wat grijzer blijft (en eventueel met nabewerken een vignet toepassen). Helemaal een zwarte achtergrond wordt zo plat. Ik heb geen idee of het werkt hoor, nooit geprobeerd, maar wat als je een bouwlamp op de achtergrond laat schijnen in combi met de twee softboxen?

Biege achtergrond kleur is mooi, maar ik zou daar zelf niet voor kiezen binnen dit thema. Wat Femke al zegt, beetje bleek en te licht. Chromablauw is inderdaad ook een goede optie :j

Ik zat te denken, maar misschien is dit ook wel een leuk idee: http://www.fashionnewz.nl/img/artikelen ... g-gala.jpg :+
Dus logo van de school, met misschien euhm iets anders erbij + plus een rode loper :D Nog een voorbeeld: http://d.ibtimes.co.uk/en/full/402363/v ... ashion.jpg
Of de rode loper bij een stenen muur (die bij de trap bijvoorbeeld, neem aan dat het bij RSG is? :P ), en daar iets leuks opplakken als achtergrond (misschien een leuk simpel 'logo' maken, groot uitprinten, uitsnijden en opplakken).
Je was vorig jaar bij Dijkpop toch? Herinner je nog die foto-plek waar een heel decor was gebouwd? Misschien is dat dus ook nog een leuk idee haha. Fotolijstjes ophangen met foto's van leraren ofzo :')

Zit je ook niet te prutsen met dat papier na 300 overblije jongeren :))

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:05

Ik heb ook een vraagje.
Zit al een tijdje in mijn hoofd om een thuisstudiotje te kopen. In eerste instantie voor onze cavia's voor op de site ed. (want daar fokken wij mee).
Maar goed, het lijkt me ook leuk om ook eens andere dieren op de foto te zetten.
Het heeft allemaal geen haast en ik kijk regelmatig op mp voor aanbiedingen of tweedehands. En als ik tijd heb probeer ik er wat over op te zoeken.
Ik heb geen heel groot budget, en weet ook niet in hoeverre ik de studio vaak zal gebruiken of niet.
Nu kwam ik deze tegen op marktplaats, maar kon er nu niet echt veel over vinden http://link.marktplaats.nl/a1000231942 is dit iets of zeggen jullie van da's niks :=
Verder zag ik deze ook, maar daar kon ik helemáál niks over vinden, dus is misschien niet echt een (goed) merk? http://link.marktplaats.nl/m754800853
Verder kom ik die van falcon eyes (SS-150F) vaak tegen http://link.marktplaats.nl/m797138853
Lees ook wel veel dingen over over falcon eyes, die adere komen mij alleen niet bekend voor. Zou ik die dan ook niet doen, of zijn die ook wel te doen? :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:24

Die Falcon eyes flitssetjes zijn in ieder geval prima. Let alleen wel op, ik zie ze regelmatig op MP voor even veel/meer weg gaan dan dat ze bij kamera expres te krijgen zijn (of misschien nog wel ergens anders goedkoper).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:41

Kies in ieder geval een "bekend" merk. Waarvan je in shops nog reserve flitsbuizen, etc. kunt vinden.
Anders kun je de hele set weggooien als er na een tijdje een flitsbuis versleten is en ploft.

De Falcon Eyes SS-...F serie is inderdaad een bekende.
En leuk om mee te beginnen. Maar realiseer je dat het een absolute starters set is.
Vraag je er wat meer van, dan heb je 'n grote kans op problemen.

Er zit geen koeling op. Uit eigen ervaring weet ik dat ze na een kwartiertje gebruik al kúnnen oververhitten en dan uit zichzelf beginnen te flitsen. Je moet ze dan 10 minuten uit zetten en niet gebruiken om ze af te laten koelen.
Het plastic gaat stinken van de hitte.
De statieven zijn heel licht en zeer gammel. De koppen van de flitsers zijn van plastic en ook de schroef waarmee je 'm kunt kantelen is van plastic op plastic, waardoor die heel snel dol draait en niet meer omhoog kan maar direct naar beneden zakt en daar blijft. Tenminste, als het gewicht van de softbox er aan hangt, die er vrijwel altijd aan zit als je aan 't fotograferen bent.

Kost niets, maar verwacht ook geen goede kwaliteit. "t Is echt een leuk setje om lekker mee te prullen en inderdaad thuis je eigen cavia's te fotograferen, maar meer niet.

Voor ongeveer hetzelfde bedrag kom je ook regelmatig betere sets 2e hands tegen op marktplaats.
Bijv. van Linkstar uit de LF-...a serie (bijv. de LF-250a)
Die hebben een degelijke metalen behuizing, motor koeling, E27 standaard grote vitting voor het model lampje (waardoor je er ook 'ns een spaarlamp in kunt draaien ipv dure en warme halogeen lampen).

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:22

Ook ik plaats hier even een vraag:
Ik ben gevraagd om over een maand foto's te maken op een feestje ('s avonds), waar iedereen verkleed is.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik ben alleen in het bezit van 1 losse flitser (yongnuo), statief en een paraplu.

Ik heb zelf als idee om de paraplu e.d op te bouwen bij de ingang en iedereen die binnenkomt direct te fotograferen voor een geschikte achtergrond (die ik ter plekke moet uitzoeken)

Hoe zouden jullie het doen als je tijdens het feest rondloopt met je camera? Flitser op de camera? diffuser gebruiken? Welke lens zou hier het meest geschikt voor zijn?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:21

Vind je idee om bij binnenkomst iedereen te portretten heel leuk :j Daar kan je mooi mee beginnen. De rest van het feest zou ik tussen de 24 en 70 mm bereik blijven in combi met je Yongnuo + bounce. Je kan hem op je body gebruiken, maar het is misschien ook wel leuk om je flitser eens in je hand te nemen (dus off-camera) tijdens het lopen en daarmee een beetje spelen wat een leuk licht-effect geeft. Verder doe ik altijd een langzame sluitertijd (niet té laag natuurlijk, bij een max van ISO 400 :P ), om zoveel mogelijk licht van de ruimte mee te krijgen in de foto. Anders flits je de sfeer helemaal weg.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:47

Oke! Super bedankt voor je antwoord!
En op welke sterkte zou je de flitser gebruiken dan?
Daar zat ik vorige keer erg mee te ronmelen.

Als lens kan ik dan de 50mm f1.8 gebruiken