@Richard: het is een heel handige optie hoor Gewoon kalibreren onder lichtomstandigheden zoals je ze mééstal hebt in je studeerkamer en dan komt 't goed. En hoe constanter de hoeveelheid licht hoe beter natuurlijk.
Anoniem
Geplaatst: 17-03-12 14:23
Ik heb ooit mijn Nikon lens opgestuurd en dat koste me ruim €400,- en dan kon 'ie niet eens gemaakt worden... Al hoefde ik het niet te betalen als ik afstand deed van de lens
Als je een objectief buiten de garantie periode om opstuurt ter reparatie, dan krijg je inderdaad te maken met onderzoekskosten (want die reparateurs moeten ook gewoon hun salaris betaald krijgen natuurlijk). En in sommige gevallen blijkt na onderzoek inderdaad dat een lens niet meer te repareren is. Wel logisch dat ze gewoon betaald willen krijgen voor het verrichte onderzoek
Als je een "kapotte" auto naar de garage brengt om uit te laten zoeken wat er mis mee is, krijg je ook gewoon een rekening. Ook als de auto daarna niet meer te repareren is.
Heel erg coulant van Nikon dat ze de kosten hebben kwijtgescholden bij het afstand doen van de lens.
ik ga vanmiddag (met dit mooie weer) fotos maken van een andulieser(hoeschrijfjedat??) ik heb mijn camera (nikon d5000) nog niet zo heel lang, en ik wil graag nog van alles uitproberen, (lens 55-200) weet iemand nog wat standjes of dingen die ik kan uitproberen zo ja? Hoe dan?!
Ik heb hem mijn X-Rite i1 Display Pro binnen en mijn beide schermen zijn nu gekalibreerd. Het leek erop alsof beide monitoren te weinig blauw hadden in verhouding. Dus moest ook handmatig blauw aanpassen zodat mijn beide schermen op 6500K staan. Het is even wennen aan het blauwige, maar het zal nu vast wel kloppen. Geven jullie schermen ook 160 cd/m2?
En nu ga ik gauw koken en eten... Veel te lang aan het klooien geweest.
@Femke, ik had er nog garantie op zitten, dus ik neem aan dat daar de onderzoekskosten onder vielen, ik vond het inderdaad een erg nette service
Een vraagje algemeen. Ik fotografeer ook graag mensen, maar ik heb altijd een probleem als de zon opduikt... Een felle zon zorgt voor hele harde schaduwen in het gezicht die absoluut niet mooi zijn... Iemand tips?
Een reflectiescherm vind ik zo sneu @Femke, vaak komen er dan toch zonnestralen langs de haren e.d. Met tegenlicht als de zon hoog staat krijg ik altijd een lelijke waas..
Bagheera_206
Geplaatst: 20-03-12 23:39
Help...
Ik heb mijn beide schermen gekalibreerd en de kleuren lijken ook beter te kloppen in Windows Vista zelf. Voorheen maakte PC gebruik van standaardkleurprofiel denk ik. Mijn schermen stonden dus te warm afgesteld met te weinig blauw. Als ik foto's bekijk met Firefox, Adobe Lightroom, Adobe Photoshop is er niets aan de hand, maar als ik gewoon een willekeurige .JPG aanklik in de Windows Verkenner opent hij standaard Windows Photo Gallery. Deze laat nu helaas de foto's erg donker zien. Terwijl als ik exact dezelfde foto bekijk met Firefox of Lightroom hij wel de foto correct laat zien. Rara, politiepet.
Moet ik soms bepaalde instelling maken in Control Panel > Color Management om in Windows zelf met de standaard Windows Photo Gallery de kleuren goed te laten zien?
--- edit Ik vind hier wel oplossingen als alle ICC Profiles weg gooien en dan klopt het weer, maar dan is mijn monitor dus niet meer gekalibreerd.
@ Richard ik gok dat dat ermee te maken heeft dat simpelweg je Verkenner niet colormanaged is en Lightroom en Firefox (laatste mits correct ingesteld) wel. Zou me er niet al te druk over maken. Zorg er wel voor dat de foto's die je op internet publiceert het sRGB-profiel hebben en dan kun je er vanuitgaan dat het verder klopt.
Bagheera_206
Geplaatst: 21-03-12 00:01
Ben bang dat je daar gelijk in hebt. Hopelijk is er nog een oplossing voor. Niet handig als je CD met foto's van iemand krijgt om te bekijken. Moet ik het openen met ander pakket dan standaard WPG.
Ik ben echt nieuw in de wondere wereld van color management. Camera staat op sRGB en in LR zie ik geen extra opties bij het importeren/exporteren welk kleurprofiel hij moet gebruiken. Zie ik iets over het hoofd of is het een instelling die diep zit weggestopt in LR?
Dan maar foto's bekijken met Microsoft Office Picture Manager. Die is tenminste wel color aware. Pffff... Windows Photo Gallery en Windows Live Photo Gallery dus niet.
Anoniem
Geplaatst: 21-03-12 00:52
Irene96 schreef:
Bij een persoon die in de zon moet kijken ook nog een reflectiescherm in de snoet douwen, lijkt me niet prettig kijken
Als je een reflectiescherm gaat gebruiken werkt dat alleen maar als het scherm zélf de zon reflecteert. En dat gebeurd in een situatie dat je model dus juist NIET in de zon kijkt, maar met zijn/haar rug in de zon staat Strijklicht of tegenlicht dus. Het reflectie scherm is er slechts om wat licht in te vullen aan de voorkant, terwijl de zon de achterkant van een gloed om het lichaam voorziet.
Gewoon niet té dichtbij staan met 't reflectiescherm en je model niet recht in het scherm laten kijken... Dan is er niets aan de hand. Professionele fotomodellen én acteurs doen hun hele carrière niets anders.
Ik heb al begrepen dat er echt een paar fantastische nieuwe features zijn. Waar bij CS5 al het nieuws vooral "eye candy" was lijken me een boel aanpassingen in CS6 daadwerkelijk erg nuttig.
Ik denk dat je daarmee dan ook digitale spiegelreflex camera's bedoeld? Want "spiegel reflex camera" kan zowel analoog zijn als digitaal
Ja klopt, er zijn een aantal digitale spiegelreflex modellen die ook het gebruik van de oudere lenzen ondersteunen. Welke camera's dat precies zijn en met welke lenzen ze dat precies kunnen, kun je o.a. op internet opzoeken. En in de gebruiksaanwijzing van je camera staat achterin een lijstje met producten die compatible zijn met jouw specifieke camera.
Wat sowieso heel belangrijk is, is dat de "vatting" hetzelfde is. De vatting is het metalen ringetje op de lens en op de camera, die je aan elkaar schroeft/klikt.
Ik heb een tijdje een aantal analoge lenzen gebruikt op mijn DSLR. Op mijn camera moet je alles handmatig instellen, functioneerde niet op een andere stand dan M, op de camera van m'n vriend registreerde hij wel het diafragma. Heel leuk om mee te oefenen. Heb op een gegeven moment foto's gemaakt met 2 analoge lenzen op 1 DLSR, waarvan een omgekeerd. Van experimenteren leer je heel veel.