[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:59

Nu m'n oude vertrouwde Nikon D60 er echt mee gaat ophouden, toch maar op zoek naar een vervanger...

Mijn voorkeur gaat uit naar Nikon, Canon mag in principe ook.

Ik fotografeer voornamelijk dieren en landschappen en puur hobbiematig, dus ik wil geen duizenden euro's aan een camera besteden.
Ik heb denk ik wel iets met een goede autofocus nodig, want dieren blijven snel en onvoorspelbaar. Heb nu ergens de Eos D1200 met 2 lenzen gezien, zou die zijn wat ik zoek, of hebben jullie nog andere suggesties? Ik moet sowieso nog even sparen :=

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:26

Citroen22 schreef:
Dat snap ik, maar die mensen vragen er een prijs voor en kijken me gek aan als ik zeg dat het gratis is...
Jou tip is wel handig ;)

Oh ik zou gewoon zeggen "nee joh, hoef je niet voor te betalen, ik ben pas net begonnen met fotograferen en vind het leuk om te oefenen. Maar als je als wederdienst mijn naam zou vermelden bij de foto ben ik heel blij"

En als je er toch perse geld voor wil vragen zou ik een symbolisch bedrag van 2 euro oid doen om bijv de kosten van de cd/dvd te vergoeden waarop je de foto's zet als je ze aan die mensen geeft. ( of een andere onkostenvergoeding die een beetje redelijk is).

IrishCold

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:49

Ja dat is een goed idee. Bedankt voor je kant en klare zin :') :D

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:35

Voor mij is het de Canon EOS 1200D geworden, heerlijk makkelijk ding *\o/*

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:45

Atalja schreef:
Voor mij is het de Canon EOS 1200D geworden, heerlijk makkelijk ding *\o/*

Hoe zit het met de autofocus? Als je dieren moet fotograferen? :)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:54

Ligt eraan wat je fotografeert... als je veel portretten schiet hoef je niet bijzonder snel te zijn, maar met actiefoto's is een goede/snelle AF wel handig. Of bedoelde je die vraag zo niet?

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:58

Nou daar ben ik nog mee aan het testen haha, heb wel vernomen dat ik wel nog een andere lens nodig zou hebben. Maar voor mezelf gaat het nu ook goed, zolang je niet professioneel verder wil ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:59

JonneN schreef:
Ligt eraan wat je fotografeert... als je veel portretten schiet hoef je niet bijzonder snel te zijn, maar met actiefoto's is een goede/snelle AF wel handig. Of bedoelde je die vraag zo niet?

Dat bedoel ik ja, vooral honden en paarden, maar wil ook actiefoto's maken...
Weten jullie een spiegelreflex daarvoor?

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:30

De lens draagt daar i.m.o. inderdaad nog het meest aan bij, gezien daar het grootste verschil in zit. Bij het kopen van een lens kun je letten op het f-getal. Hoe lager dat getal, hoe groter het diafragma kan zijn (dus hoe meer licht er op je sensor valt) bij gebruik van die lens ;)
Bij een camera lees ik meestal reviews en let ik op wat ze schrijven over de autofocus, zoals hier. Hij heeft volgens hen een snelle, betrouwbare autofocus, maar niet zozeer in LiveView/filmmodus. Wil je oefenen met fotografie en ben je een beginner, kan je hier de komende tijd écht wel mee vooruit. Ik heb mijn 450D al jarenlang en ben nu pas op het punt aangekomen dat ik serieus toe ben aan wat nieuws...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:42

Ik heb een jaar of 2 geleden mijn vaders spiegelreflex overgenomen (Nikon D60), maar die is al 7 jaar oud, en stelt niet meer goed scherp helaas, daarom zoek ik een nieuwe, liefst niet al te ingewikkelde spiegelreflex, doe het echt puur als hobby, heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken :=).

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:48

Ik kijk vaak op tweakers.net omdat ik dat een fijne site vind.
Canon is heel fijn in het gebruik, maar passen de lenzen van de Nikon (als je die hebt) niet op een eventuele nieuwe Nikon body? Als er goede lenzen bij zitten, zou ik misschien eerst kijken of je er niet een Nikon body bij kunt vinden.
Zo niet, ben je vrij in je keuze en kan je misschien eens rondvragen bij bekenden of je even hun camera mag vasthouden/bekijken of even in de winkel kijken of je Canon of Nikon fijner vindt in gebruik...
Bij Tweakers kan je veel dingen die je graag wilt aanvinken en dan komen er vanzelf geschikte modellen voor je uit de vergelijking rollen. Vaak staan daar ook wel fijne reviews bij. Uiteraard zijn er nog veel meer van die vergelijkingssites, dit is maar een voorbeeldje :)
Veel succes in elk geval met je zoektocht!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:50

EskeGirl schreef:
Ik heb een jaar of 2 geleden mijn vaders spiegelreflex overgenomen (Nikon D60), maar die is al 7 jaar oud, en stelt niet meer goed scherp helaas, daarom zoek ik een nieuwe, liefst niet al te ingewikkelde spiegelreflex, doe het echt puur als hobby, heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken :=).

Als het glas nog goed is, begin je bij Nikon :D
Als je die D60 goed beheerst, waak er dan voor dat je een camera koopt die in ieder geval niet minder functionaliteit heeft. Daar loop je namelijk in korte tijd op vast.

Ik ben verder niet op de hoogte van Nikon, dus inhoudelijk kan ik je niet helpen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:52

Ik heb nog twee goede lenzen, maar kan iedere lens op iedere body?

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:55

Nee, daarvoor moet je even kijken naar de lensvatting/mount... meestal is er bij de body ook wel een lijsjte te vinden van welke lenzen ermee samengaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:59

EskeGirl schreef:
Ik heb nog twee goede lenzen, maar kan iedere lens op iedere body?

Binnen Nikon zal de uitwisselbaarheid wel goed gaan (ik weet niet of Nikon ook twee vattingen heeft, zoals Canon EF en EF-S lenzen heeft) maar ik geloof niet dat er andere merken zijn waar die Nikon lenzen zo op passen.

Wellicht zijn er verloopringen verkrijgbaar, maar het is maar de vraag wat dat doet voor de kwaliteit.....

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:00

Ik voel me een beetje slecht, maar waar staat dat? De ene lens (18-55) dat bij de D60 daar staat bij: en de andere (55-200) heb ik tweedehands gekocht en is een Nikon. Achter de 55-200mm staat dan 1:4-5 6G en de 18-55mm 1:4-5 6G II
Moet ik dat hebben?

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:08

Is het deze? Dan zie je staan 'objectiefbajonet: Nikon F'. Volgens mij wil dat zeggen dat het gaat om een F-vatting. Je kunt dan gaan kijken of die ook op je body zit, anders past de lens niet op je body. Maar ik denk eigenlijk ook dat dat bij de meeste body's geen probleem zal zijn. Al ben ik ook geen Nikon-kenner. Misschien is er hier iemand die er meer van weet die ook even wil reageren? :)
Wel zou ik inderdaad eerst voor Nikon gaan kijken, als je tevreden bent met de lenzen die je nu hebt :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:12

Dat is inderdaad mijn lens :j
Ik ga me van de week eens laten informeren bij de kameraexpres, en even flink sparen, scheelt als ik alleen de body hoef te kopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:19

EskeGirl schreef:
Ik voel me een beetje slecht, maar waar staat dat? De ene lens (18-55) dat bij de D60 daar staat bij: en de andere (55-200) heb ik tweedehands gekocht en is een Nikon. Achter de 55-200mm staat dan 1:4-5 6G en de 18-55mm 1:4-5 6G II
Moet ik dat hebben?

Sorry, nu moet ik afhaken Y;(
Ik heb geen Nikon, maar als ik zo even door de modellen scan, kom ik overal de kreet F-vatting tegen, waaruit ik dan maar voorzichtig de conclusie trek dat Nikon in de basis maar een vatting gebruikt.

Mijn tip: kijk eens goed rond op http://www.nikon.nl, zoek je D60 op en check de specificaties. Zet daar andere camera's naast die in jouw ogen in aanmerking komen en dan kom je vanzelf tot de ontdekking waar de aandachtspunten zitten.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:39

ikke schreef:
...
Ik heb geen Nikon, maar als ik zo even door de modellen scan, kom ik overal de kreet F-vatting tegen, waaruit ik dan maar voorzichtig de conclusie trek dat Nikon in de basis maar een vatting gebruikt.

Mijn tip: kijk eens goed rond op http://www.nikon.nl, zoek je D60 op en check de specificaties. Zet daar andere camera's naast die in jouw ogen in aanmerking komen en dan kom je vanzelf tot de ontdekking waar de aandachtspunten zitten.

Precies datzelfde dacht ik ook ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:17

Even een snel vraagje, ben al aan het zoeken geweest en kon het niet vinden.
Er bestaan zeker geen fullframe camera's met een klapschermpje he? O:)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:21

Marit schreef:

Canon heeft helaas geen voelvreempjes met flapschermpjes. Wat veel videografen doen is dat ze er een extern schermpje op zetten om beter te kunnen filmen.
Bijvoorbeeld zo een Ninja of Samurai van Atomos.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:54

Bagheera_206 schreef:
Marit schreef:

Canon heeft helaas geen voelvreempjes met flapschermpjes. Wat veel videografen doen is dat ze er een extern schermpje op zetten om beter te kunnen filmen.
Bijvoorbeeld zo een Ninja of Samurai van Atomos.

http://www.cameratools.nl/pro-video/pla ... field-rec/
zoiets?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:03

Jups. Die schuif je in je flitsschoentje of bevestig je op andere manier aan je statief bijvoorbeeld.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:16

Al mis ik zo'n klapscherm niet echt op m'n 5D II met filmen moet ik je heel eerlijk zeggen hoor :)