Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Femke schreef:Een Nikon 70-200mm f2.8 (en zo ja, de VRI of VRII versie, en nieuw of 2e hands?)
Of een Tamron/sigma/tokina....?
In dat 2e geval; die third party lenzen staan erom bekend dat ze nogal "soft" kunnen zijn. Sommige exemplaren hebben dat zelfs extreem.
*edit *Oh, ik zie in je EXIF dat 't een sigma is.... Daar zit je soft-probleem dus.
Sigma is berucht om dit soort wazige beelden.
Om die reden heb ik zelf jaaaaaaren geleden al gezworen om echt NOOIT meer een Sigma te kopen.
Als ik naar je scherpte diepte kijk, ben ik eigenlijk verbaasd dat dit f7.1 is... Zeker in combinatie met de softheid over de foto. Dat zie je eigenlijk alleen als de lens wat verder wijd open staat, op f2.8, f3.2 en f3.5.
Voor zo'n klein hondje is de sluitertijd niet snel genoeg om de beweging volledig te bevriezen. Daar moet je toch al snel voor naar 1/1.000e en sneller.
Aan je iso waarde te zien was het simpelweg ook gewoon te donker om goede actiefoto's te maken.
Kies een ander tijdstip of een andere dag uit met beter licht.
En dan inderdaad gewoon naar f4 ofzo toe, zodat je wat meer licht ter beschikking hebt.
KootMiraDrum schreef:Voor iedere camera is een gewenningsproces nodig (of is alleen je objectief nieuw?). Je D7100 heeft meer mp dan veel camera's, en vaak ook zoals Femke al schrijft wat snellere sluitertijden nodig.
Is je foto wel of niet nabewerkt na het verkleinen? Schiet je in NEF of in jpg?
En inderdaad, met een F2.8 objectief schieten op F7.1 is zonde.
Azmay schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De sigma maakt op zich wel prima plaatjes, zo ook deze hieronder.
http://www.freebits.nl/images/996DSC_0267_2_2_1_4.jpg
drae schreef:Oh, ik heb zo'n sullige vraag![]()
Ik heb toenet mijn slr gekregen (nikon d3100) en wou de basisinstellingen zoals taal, datum enz instellen.
Hoe sukkelig ik ben, ik heb perongeluk bij de taal engels aangeklikt terwijl ik dus nederlands wil.
Weet iemand hoe en of ik dit nog kan wijzigen?
Ben al helemaal in de stress.
Alwiene schreef:drae schreef:Oh, ik heb zo'n sullige vraag![]()
Ik heb toenet mijn slr gekregen (nikon d3100) en wou de basisinstellingen zoals taal, datum enz instellen.
Hoe sukkelig ik ben, ik heb perongeluk bij de taal engels aangeklikt terwijl ik dus nederlands wil.
Weet iemand hoe en of ik dit nog kan wijzigen?
Ben al helemaal in de stress.
Even snel googlen levert dit op: Op de "menuknop " drukken, dan aan de linker kant naar de moersleutel navigeren, rechts gaan en naar "taal" scrollen, hier kan u de gewenste taal selecteren.
moet toch wel te vinden zijn lijkt me?
Brontide schreef:Foto's zijn het mooiste als je ze met PNG. opslaat, of het meer ruimte inneemt dan PNG, geloof het inderdaad wel maar weet niet zeker. Maar als het goed is hoort je laptop niet van PNG heel raar te gaan doen.
Dagmar80 schreef:Ik schiet in RAW en sla de bewerkte bestanden behalve in PSD ook in JPG op voor de afdrukken e.d. PNG zou dus beter zijn? Alleen dat nog meer ruimte innemen vind ik wel wat afschrikken, ik heb nu al steeds problemen met de opslag van de bergen foto's die ik maak. Ik heb wel een externe HD, maar ik wil alles graag dubbel gebackupped hebben. Dan zou ik straks dus nog een HD moeten kopen... Je HD zou maar kapot gaan o.i.d.
Een NAS lijkt de mooiste oplossing, maar ja, prijzig... Hoe doen anderen dat?
@Brontide: Voor zo'n 100 euro kan je al een 3 TB externe HD kopen waar je erg veel op kwijt kan!