[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:51

Leonie, ik heb de Sony nex 6 en ben er erg blij mee. Hierbij zit ook een viewfinder, dezelfde als op een dslr van Sony, ben vergeten welk type. Het aanbod van de lenzen is idd een stuk minder en vaak duurder..
Verder is hij soms wel een beetje langzaam, met de autofocus maar de opvolger schijnt veel sneller te zijn. Uit mijn hoofd is dat de a6000. (Sony is van de nex naam afgestapt)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:38

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:51

Ik heb gisteren mijn nieuwe lens en camera (F2.8 70-200 en d7100) getest en ben een beetje verbaasd over het resultaat. Gelukkig was het geen opdracht, maar heeft iemand tips?

Afbeelding

De korreligheid is veel groter dan ik het zou verwachten en dus is de scherpte ook ver te zoeken.

Instellingen:
1/640
f/7.1
200mm
iso 2000

Ik denk dat het diafragma verder open had gekund, maar zou dat deze mate van vertekening kunnen veroorzaken?
bvd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:57

Een Nikon 70-200mm f2.8 (en zo ja, de VRI of VRII versie, en nieuw of 2e hands?)
Of een Tamron/sigma/tokina....?

In dat 2e geval; die third party lenzen staan erom bekend dat ze nogal "soft" kunnen zijn. Sommige exemplaren hebben dat zelfs extreem.

*edit *Oh, ik zie in je EXIF dat 't een sigma is.... Daar zit je soft-probleem dus.
Sigma is berucht om dit soort wazige beelden.

Om die reden heb ik zelf jaaaaaaren geleden al gezworen om echt NOOIT meer een Sigma te kopen.

Als ik naar je scherpte diepte kijk, ben ik eigenlijk verbaasd dat dit f7.1 is... Zeker in combinatie met de softheid over de foto. Dat zie je eigenlijk alleen als de lens wat verder wijd open staat, op f2.8, f3.2 en f3.5.

Voor zo'n klein hondje is de sluitertijd niet snel genoeg om de beweging volledig te bevriezen. Daar moet je toch al snel voor naar 1/1.000e en sneller.

Aan je iso waarde te zien was het simpelweg ook gewoon te donker om goede actiefoto's te maken.
Kies een ander tijdstip of een andere dag uit met beter licht.
En dan inderdaad gewoon naar f4 ofzo toe, zodat je wat meer licht ter beschikking hebt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-14 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:58

Laatst bijgewerkt door Ash_ op 11-03-14 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:07

Femke schreef:
Een Nikon 70-200mm f2.8 (en zo ja, de VRI of VRII versie, en nieuw of 2e hands?)
Of een Tamron/sigma/tokina....?

In dat 2e geval; die third party lenzen staan erom bekend dat ze nogal "soft" kunnen zijn. Sommige exemplaren hebben dat zelfs extreem.

*edit *Oh, ik zie in je EXIF dat 't een sigma is.... Daar zit je soft-probleem dus.
Sigma is berucht om dit soort wazige beelden.

Om die reden heb ik zelf jaaaaaaren geleden al gezworen om echt NOOIT meer een Sigma te kopen.

Als ik naar je scherpte diepte kijk, ben ik eigenlijk verbaasd dat dit f7.1 is... Zeker in combinatie met de softheid over de foto. Dat zie je eigenlijk alleen als de lens wat verder wijd open staat, op f2.8, f3.2 en f3.5.

Voor zo'n klein hondje is de sluitertijd niet snel genoeg om de beweging volledig te bevriezen. Daar moet je toch al snel voor naar 1/1.000e en sneller.

Aan je iso waarde te zien was het simpelweg ook gewoon te donker om goede actiefoto's te maken.
Kies een ander tijdstip of een andere dag uit met beter licht.
En dan inderdaad gewoon naar f4 ofzo toe, zodat je wat meer licht ter beschikking hebt.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De sigma maakt op zich wel prima plaatjes, zo ook deze hieronder.
http://www.freebits.nl/images/996DSC_0267_2_2_1_4.jpg
Ik heb ook enorme problemen met exporteren uit Lightroom, ik verlies enorm veel kwaliteit en kan werkelijk niet vinden waarmee.
Het is enorm ingewikkeld ineens alles met wieltjes in te kunnen stellen, zeker als het licht wisselend is en je modellen sporadisch, maar ik blijf gewoon lekker klungelen tot ik het een beetje door heb :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:17

Kies je wel zelf je scherpstelpunt?
En als ik jou was zou ik me eens verdiepen in de instellingen. Als je op F7.1 gaat fotograferen met zo een foto, terwijl je een 2.8 lens hebt gekocht, is het zonde van je geld.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:18

Voor iedere camera is een gewenningsproces nodig (of is alleen je objectief nieuw?). Je D7100 heeft meer mp dan veel camera's, en vaak ook zoals Femke al schrijft wat snellere sluitertijden nodig.
Is je foto wel of niet nabewerkt na het verkleinen? Schiet je in NEF of in jpg?
En inderdaad, met een F2.8 objectief schieten op F7.1 is zonde.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:23

KootMiraDrum schreef:
Voor iedere camera is een gewenningsproces nodig (of is alleen je objectief nieuw?). Je D7100 heeft meer mp dan veel camera's, en vaak ook zoals Femke al schrijft wat snellere sluitertijden nodig.
Is je foto wel of niet nabewerkt na het verkleinen? Schiet je in NEF of in jpg?
En inderdaad, met een F2.8 objectief schieten op F7.1 is zonde.

Dat 7.1 stond ik ook even van te kijken, ik vrees dat ik ergens aan een verkeerd wieltje heb lopen draaien(camera is ook nieuw) :+

Ik heb hem wel wat nabewerkt, maar niet veel en niets aan verscherpen of ruisreductie gedaan natuurlijk.
Ik schiet in NEF, jpg vind ik verschrikkelijk sinds ik RAW heb ontdekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:32

Azmay schreef:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De sigma maakt op zich wel prima plaatjes, zo ook deze hieronder.
http://www.freebits.nl/images/996DSC_0267_2_2_1_4.jpg

Plaats die eens op 100% volle resolutie online (mag per pb)...
Op dat postzegelformaat is het lastig om er iets van te zeggen ;) Tenzij het zo extreem is als de foto van de teckel die je eerder plaatste.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:34

Als ik jou was zou ik voglende keer voor een diafragma tussen de F2.8 en 4.0 gaan.

Sluitertijd voor zo een hondje moet al 1/800 tot 1/1000 zijn, Misschien zelfs sneller.

Dan kijk je hoe hoog je ISO moet komen om een goed belichtte foto te maken.
Komt deze (ruim) boven de 800 uit en je hebt nog mogelijkheid om je diafragma wijder open te zetten (kleiner getal) kun je die ook nog iets bijstellen.

Hoe lager je F getal, hoe nauwkeuriger je moet scherpstellen. Kies je zelf je scherpstelpunt ?

Welke scherpstelmethode gebruik je?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:15

Ik gebruik de AF, vooral omdat ik zo snel echt niet zelf kan zoomen, scherpstellen en scherpstelpunt kan kiezen als er iets op me af komt gerend.
Ik stuur pb Femke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:46

De AF, de auto focus, doet niets met zoomen.
Die regelt alleen automatische scherpstelling.

Maar daar kun je nog flink wat voor instellen.
Je kunt namelijk alles volledig automatisch doen en je camera ook het scherpstelpunt laten kiezen, of daar zelf nog wat in regelen en zelf kiezen welk scherpstelpunt de camera moet nemen.

Volledig op de automaat geeft niet de beste resultaten. Je camera weet namelijk niet of je dierenfotograaf of grasjes fotograaf of bomen fotograaf bent. Die kiest dan dus maar iets wat hij het gemakkelijkste vindt. En dat is vrijwel nooit een paard of hond.

Pak de gebruiksaanwijzing er even bij en verdiep je in de functies die je camera te bieden heeft bij de Auto Focus.
Je zal 'm waarschijnlijk op "C" moeten zetten (continu... andere opties zijn bijv. S/single). Waarbij hij continu blijft scherpstellen als het onderwerp in beweging is.
En daarnaast kun je kiezen voor bijv. "dichtstbijzijnde onderwerp, dynamisch of enkelveld" (AF veldafstand). Kies dan voor "enkel veld", dan kun je vervolgens zelf kiezen op welk scherpstelveld je camera moet gaan scherpstellen met de autofocus :)

Verder is het een kwestie van rustig de tijd nemen en op tijd beginnen met scherpstellen, beeld uitsnede maken, licht meten, etc. Zodat je klaar bent als je model voor je langs komt rennen. Oefenen, oefenen, oefenen.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:30

Oh, ik heb zo'n sullige vraag :Y)
Ik heb toenet mijn slr gekregen (nikon d3100) en wou de basisinstellingen zoals taal, datum enz instellen.
Hoe sukkelig ik ben, ik heb perongeluk bij de taal engels aangeklikt terwijl ik dus nederlands wil.
Weet iemand hoe en of ik dit nog kan wijzigen?
Ben al helemaal in de stress :') .

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:56

Dankjewel! Kon het niet vinden/ heb het over het hoofd gezien.. Ben al deels gerustgesteld na je bericht, dus dat scheelt. Zou super zijn als je het voor me vinden kan en het me kan uitleggen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:13

drae schreef:
Ik heb toenet mijn slr gekregen (nikon d3100) en wou de basisinstellingen zoals taal, datum enz instellen.
Hoe sukkelig ik ben, ik heb perongeluk bij de taal engels aangeklikt terwijl ik dus nederlands wil.

Even snel googlen levert dit op: Op de "menuknop " drukken, dan aan de linker kant naar de moersleutel navigeren, rechts gaan en naar "taal" scrollen, hier kan u de gewenste taal selecteren.

moet toch wel te vinden zijn lijkt me?

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:57

Alwiene schreef:
drae schreef:

Even snel googlen levert dit op: Op de "menuknop " drukken, dan aan de linker kant naar de moersleutel navigeren, rechts gaan en naar "taal" scrollen, hier kan u de gewenste taal selecteren.

moet toch wel te vinden zijn lijkt me?

Niet aan gedacht, bedankt.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:57

Hoe doen jullie het trouwens met het opslaan?
Zelf gebruik ik altijd JPEG, maar ik merk dat dit niet de beste resultaten geeft. (Logo met tekstverwerking wordt al snel pixelig, foto verliest kwaliteit)
Hierbij heb ik overigens al uitgesloten dat het aan de uploadsite ligt.
Dus na wat onderzoek PNG geprobeerd, wat inderdaad een stuk beter resultaat geeft. Echter kan mijn Mac met Photoshop dit toch niet zo goed aan, lijkt. Ik weet wel dat de foto in PNG meer ruimte inneemt, maar heel de pc raakt er van slag. Iemand wellicht tips en ervaringen?

BBBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:22

Foto's zijn het mooiste als je ze met PNG. opslaat, of het meer ruimte inneemt dan PNG, geloof het inderdaad wel maar weet niet zeker. Maar als het goed is hoort je laptop niet van PNG heel raar te gaan doen. :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:34

Brontide schreef:
Foto's zijn het mooiste als je ze met PNG. opslaat, of het meer ruimte inneemt dan PNG, geloof het inderdaad wel maar weet niet zeker. Maar als het goed is hoort je laptop niet van PNG heel raar te gaan doen. :)

De betere kwaliteit merk ik inderdaad enorm. Schrik zelfs van de kwaliteit die JPEG aflevert.
Het is meer dat Photoshop vast loopt en plotseling erg traag reageert zodra er meerdere PNG open staan. Opslaan gaat heel traag, et cetera. Overigens vermoed ik dat het aan de hoeveelheid werkruimte ligt. Op het moment heb ik nog maar heel weinig geheugen over door de overload aan foto's.
Wellicht dat een externe harde schijf in dit geval dan kan helpen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:41

Ik schiet in RAW en sla de bewerkte bestanden behalve in PSD ook in JPG op voor de afdrukken e.d. PNG zou dus beter zijn? Alleen dat nog meer ruimte innemen vind ik wel wat afschrikken, ik heb nu al steeds problemen met de opslag van de bergen foto's die ik maak. Ik heb wel een externe HD, maar ik wil alles graag dubbel gebackupped hebben. Dan zou ik straks dus nog een HD moeten kopen... Je HD zou maar kapot gaan o.i.d.

Een NAS lijkt de mooiste oplossing, maar ja, prijzig... Hoe doen anderen dat?

@Brontide: Voor zo'n 100 euro kan je al een 3 TB externe HD kopen waar je erg veel op kwijt kan!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:59

Dagmar80 schreef:
Ik schiet in RAW en sla de bewerkte bestanden behalve in PSD ook in JPG op voor de afdrukken e.d. PNG zou dus beter zijn? Alleen dat nog meer ruimte innemen vind ik wel wat afschrikken, ik heb nu al steeds problemen met de opslag van de bergen foto's die ik maak. Ik heb wel een externe HD, maar ik wil alles graag dubbel gebackupped hebben. Dan zou ik straks dus nog een HD moeten kopen... Je HD zou maar kapot gaan o.i.d.

Een NAS lijkt de mooiste oplossing, maar ja, prijzig... Hoe doen anderen dat?

@Brontide: Voor zo'n 100 euro kan je al een 3 TB externe HD kopen waar je erg veel op kwijt kan!

Zo doe ik het ook inderdaad. Het raw bestand, het origineel in een gangbare extensie (JPEG of dus PNG) en daar het webformaat van.
Er zat 1TB geheugen op mijn mac, die al weer veel te snel vol zit. Daarom twijfel ik dus ook of ik wel moet overstappen naar PNG als dat en langzamer is en meer ruimte inneemt. Even een vergelijking;
Een pakketje (DNG, 2xJPEG) van 3 bestanden in JPEG; 37,3 MB
Een pakketje (DNG, 2xPNG)van 3 bestanden in PNG; 47,9 MB
Dat is dus ruim 10MB extra per foto die je op je pc opslaat.

Stel je hebt een 3TB EHS, dan kunnen daar 84.336 JPEG foto-pakketten op of 65.673 PNG foto-pakketten.
Dat is een verschil van 20.000 foto pakketten. :')

Dus naast het feit dat het opslaan trager is, neemt het ook nog een stuk meer ruimte in. Maar kijkend naar de kwaliteit;

JPEG
Afbeelding

PNG
Afbeelding

Vooral bij deze foto, een JPEG, zie je een enorm kwaliteitsverschil in het logo)
https://farm8.staticflickr.com/7415/13583713645_f5de80b3e8_b.jpg

Beiden foto's zijn op exact dezelfde manier verwerkt en opgeslagen, met als enige verschil de extensie. Ook de uploadsite is dezelfde. (PNG duurde ook daar langer met uploaden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:10

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:00

Is er hier misschien iemand die mij een heldere uitleg kan geven hoe de verschillende dingen je scherptediepte beinvloeden. Ik bedoel niet het diafragma, want dat weet ik wel.
Maar ik had altijd geleerd dat hoe meer mm brandpuntafstand hoe sneller je een mooie bokeh krijgt, dus hoe minder scherptediepte lijkt me dan. Maar als ik naar de foto in mijn profiel kijk van de appaloosa in galop gemaakt door een prof dan zie ik dat die op 2.8 geschoten is. Maar ik zou in zo'n situatie gedacht hebben dat je dan veel te weinig scherptediepte over hield. Ik krijg o.a. hierdoor het gevoel dat het dus ook nog uitmaakt hoe ver weg je van je onderwerp zit. Maar ik krijg maar niet helder hoe het nou allemaal in elkaar zit en blijf het daardoor moeilijk vinden om een goede inschatting te maken van het juiste diafragma om alles scherp te krijgen wat ik scherp wil hebben.
Iemand een goede uitleg of de gouden tip voor mij?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:05