[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:16

Ik hem hem besteeeeld :):) De 650D!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:30

Marit schreef:
Ik hem hem besteeeeld :):) De 650D!

Tof! :) Wanneer komt hij binnen? :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:01

Ik denk morgen!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:19

Gefeliciteerd met je aankoop Marit!

Ik ben nog erg aan het twijfelen :P

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:47

Nou ik vond het ook dood eng de knoop door te hakken :') Maar het moet er toch een keer van komen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:34

Belletje van de winkel! Ze hadden nu alleen nog het vitrine model staan, of ze die voor me moesten inpakken of wachten tot de nieuwe binnenkomen? Nou ik ga voor de nieuwe natuurlijk :D
Nu krijg ik hem pas maandag, das dan wel weer jammer :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:36

Marit schreef:
Belletje van de winkel! Ze hadden nu alleen nog het vitrine model staan, of ze die voor me moesten inpakken of wachten tot de nieuwe binnenkomen? Nou ik ga voor de nieuwe natuurlijk :D
Nu krijg ik hem pas maandag, das dan wel weer jammer :+

Kon je geen korting afdingen voor het vitrine model? :+ Maar nieuw is nog beter hoor. :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:41

Haha niet eens aan gedacht :') Maar nee joh, iedereen (inclusief ik) heeft dat ding al in z'n handen gehad, wie weet is hij ooit gevallen. Dus ik wacht lekker op de nieuwe. :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:32

Allright, ik heb even een wat technischere vraag, waarschijnlijk kan iemand me dat hier even in 'Jip&Janneke' uitleggen want ik ben even de draad kwijt en de fotograaf aan wie ik 't vroeg trok daarna ook z'n haren uit z'n hoofd want die was ook de kluts kwijt nadat ik alles 6x vroeg en nog niet snapte :+

Ik moet dus een aantal dingen uitleggen voor mijn stage op een grafische school waar fotografie een bij vak is. Afijn, Witbalans is nu aan de beurt, en Witbalans zelf is geen probleem, maar ik ben dus even gestuit op kleur temparatuur. Ik heb hier een aantal Zooms opgezocht over Witbalans, en in een van die Zooms stond dit schema uitgewerkt:

http://i45.tinypic.com/esutkm.jpg

Afijn, ik dacht dus misschien hebben ze een fout gemaakt, maar na enig Google werk vind je veel schema's zoals het bovenstaande:

Afbeelding

Want als je met je camera een foto maakt op pakweg 2500K, word de foto zo blauw als maar zijn kan.
Hoe zit het dan met het schema, die aangeeft dat juist de foto dan heel geel zou moeten worden feitelijk gezien.
Of is dit weer een omgekeerde logica in de fotografie?
Er staat me iets van bij in combinatie met de kleurleer, magenta geel groen wat elkaar opheft, maar dat ligt echt ergens op de boekenplank want ik kan 't me even niet meer herinneren :')

Ik voel me echt heel blond nu, hahaha, sorry voor deze obvious stomme vraag.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:44

Even niet meegelezen, maar de 650 is echt fijn hoor! En touchscreen kun je ook uitzetten. Met filmen ben ik nog druk met ontdekken hoe het het makkelijkst is, heb een STM lens getest maar vond hem niet fijn, de lenzen die ik heb maken minder lawaai bij scherpstellen. Ben nog niet helemaal uit hoe de instellingen met filmen zijn maar volgens mij kun je het scherpstellen ook uitzetten en dan filmt hij net als de 600d. Bij het scherpstellen met STM zit hij er toch nog wel eens naast en blijft het geluid storend vind ik, denk dat een springend paard te snel gaat om te volgen. Door op het schermpje te drukken zou je weer opnieuw kunnen scherpstellen, maar dan is er toch een moment een grote waas. Deze week eens geprobeerd met manueel scherpstellen met de 17-55 lens, dat viel mij nog best mee, misschien dat dit de beste optie toch is (eigenlijk wilde ik hier niet aan....). Is een hele studie vind ik om met het boekje erbij de opties van het filmen te testen, en in de praktijk weer te proberen! Of te wel, ben er nog lang niet....
Wat betreft Tamron; ik heb de 18-270 gehad om aanraden van mijn cursusleider. Was heel goed als allround zoom uit een of andere test gekomen maar ik miste elke keer de mooiste springfoto's.... Net niet snel genoeg met scherpstellen, en zeker bij weinig licht niet handig. Nog lastiger is als je verschillende lenzen hebt en de een is sneller dan de ander, om dan het juiste moment te schieten! Heb nu de 17-55 2.8, de 15-85 en de 70-200 F4 bij elkaar gesprokkeld, zou voor de eerste wel iets meer zoom willen hebben maar de lens die ik hiervoor had was Tamron 28-70 2.8 en toch vind ik de Canon prettiger en ook sneller. Blijft dat de Tamron prima is, maar als je echt actiefoto's wilt maken vind ik op de een of andere manier de Canon toch fijner en sneller vind ik. Lenzen probeer ik eigenlijk 2e hands te kopen, dan kost het uitproberen nooit veel geld, de Tamrons heb ik dan ook met nauwelijks verlies weer verkocht, dat vind ik wel prettig!

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:48

@Courses
Camera is niet anders dan een voorgeprogammeerde rekenmachine die gecallibreerd is op daglicht van 5800K.
Voor het gemak geven we daglicht een waarde van 10.
Alles aan de rechterkant is hoger dan 10, blauw zou dus 18 kunnen zijn en geel 2.
Nu maak je een foto onder daglicht omstandigheid, dat is de 10 en stel je camera in op 2700K.
Je zegt tegen je camera ik zie 2, camera berekend dat je 8 te kort komt en tel bij je foto, die een 10 waard, is die 8 bij op.
Omdat de camera voor daglicht (10) gecallibreerd is, je krijg dus 18 en dat leverd blauw op.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:01

Dus je compenseert het eigenlijk?
Want naar mijn idee zou dat schema omgekeerd moeten zijn ...

Maar heeft het ook te maken met magenta heft ... op enzovoort? Of is dat weer wat anders? :+
Sorry, ik snap niet heel veel van je uitleg maar dat komt echt door mij want ik snap veel de eerste keer niet :+

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:27

Ik heb de Sony A65 besteld! *\%/*

Ben er erg blij mee en ben erg benieuwd hoe hij bevalt. :D

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:02

Hallo,

Welke camera adviseren jullie mij? De Canon EOS 1100D + 18-55 III lens of de Nikon D3100 + 18-55 VR.
Of iets totaal anders? En welke lens is geschikt voor paarden/dieren fotografie/bloem/landschap? Als ik een lens bij de camera wil, aan wat voor prijs moet ik dan denken?

Groetjes

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:04

Ik ga volgende week kijken voor de Canon 650D :):)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:46

De 650D doet het wel goed hier haha.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:48

Ayla_4Ever schreef:
Hallo,

Welke camera adviseren jullie mij? De Canon EOS 1100D + 18-55 III lens of de Nikon D3100 + 18-55 VR.
Of iets totaal anders? En welke lens is geschikt voor paarden/dieren fotografie/bloem/landschap? Als ik een lens bij de camera wil, aan wat voor prijs moet ik dan denken?

Groetjes

Camera's is niet mijn specialiteit, dus dat mag je aan Bagheera vragen :)) Voor paarden/dieren is een telelens geschikt. Dan kun je denken aan bijvoorbeeld een 55-250 mm. Voor bloemen moet je juist weer denken aan een macro objectief, of een telelens met een macro functie. Voor landschappen heb je weer een groethoek, of standaard lens nodig, bijvoorbeeld een 18-55 mm.
Prijzen kunnen flink oplopen, je kunt zeker rond €300,- verwachten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:49

Marit schreef:
De 650D doet het wel goed hier haha.

Haha ja he. Ik krijg hem van mijn ouders voor verjaardag + afstuderen (journalistiek) en dan kan ik zelf een mooie lens erbij kopen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:50

Ayla_4Ever schreef:
Hallo,

Groetjes

zijn volledig gelijkwaardig, ga een keer naar de winkel en hou ze vast, kijk wat je fijner vind

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:16

Wat is het verschil tussen de Canon EOS 1000D en de Canon EOS 1100D?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:19

1100d is nieuwer, kan bijv ook filmen

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:36

Nou Gianti, je kan wel iets uitgebreider antwoorden, pardon me, maar aan zoiets heb je niet echt iets.

http://snapsort.com/compare/Canon-1100D ... _EOS_1000D

Hier zie je de verschillen opgesomd Ayla. Echter weet ik niet zeker of de 1000D nog wel nieuw verkrijgbaar is in de winkels :) Denk dat deze vervangen is door de 1100D.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:36

Ik ben ook met der aan het pb'en ;) Daarnaast ben ik over de 1000d behoorlijk bevooroordeeld. Heb een hekel aan die camera ^^

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:44

Gianti schreef:
Ik ben ook met der aan het pb'en ;) Daarnaast ben ik over de 1000d behoorlijk bevooroordeeld. Heb een hekel aan die camera ^^

Beetje krom, het is een body, die slaat feitelijk gezien alleen op dus waarom zou je een 'hekel' hebben aan een camera?
Ik zou eerder een hekel hebben aan een objectief dan die crappy quality is dan aan een body.
Maar okee, whatever floats your boat :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:53

Ik kan gewoon met dat ding niet overweg. Knopjes zitten voor mij niet logisch, vind hem vervelend vasthouden. Heel snel last van ruis. Heb er een aantal maanden mee gefotografeerd. daarna D3100, dat gaat super, laatst met de canon 550D, gaat ook super en toen moest ik weer voor een keer met de 1000d en weer ruzie met dat ding.