Stand Av, diafragma F3.5, iso-waarden waren ook netjes aangepast. Proef was nét iets te snel gedaan om veel te gaan oefenen, had ook een verhuis zaterdag dus heb niet intensief gefotografeerd.
Foto's in de overdekte buitenpiste zijn wel min of meer gelukt (wel nog steeds héél donker, maar scherp ging iets of wat)
IloveAnoukje
Geplaatst: 12-03-12 20:54
hallloo
ik zou graag wat meer volume zeg maar in me foto's willen! ligt dit nou aan de camera zelf of kan ik hem anders instellen zodat de fotos wat mooier zijn zo ja hou dan? ? hij staat eigelijk altijd op automatisch het is de nikon d5000 met 55-200 ik heb ook te kit maar die gebruik ik niet veel hier een voorbeeld ik wilde graag een mooi scherpe en sterke foto van het oog maar de foto 'zegt' niet zo veel vind ik
en deze??
Barst lo met reachties
Anoniem
Geplaatst: 12-03-12 20:56
Ik denk dat je hier net te weinig scherptediepte hebt voor jouw wensen en/of nauwkeuriger had mogen scherpstellen. De scherpte ligt hier op het voorhoofd van het paard in plaats van op het oog. Dit kun je voorkomen door:
- Zelf één AF-punt te selecteren waarmee je scherpstelt op het oog - Een iets kleiner diafragma te gebruiken waardoor je wat meer scherptediepte (van voor naar achteren een groter gebied scherp) krijgt.
Hoe je bep. functies op je SLR instelt lees je in de handleiding Dit topic is meer voor vragen als "wat doet een bepaalde functie nu eigenlijk precies" of "hoe zorg ik ervoor dat" of "hoe werkt sluitertijd" of dat soort dingen. Simpelweg "hoe stel ik X in op mijn camera" staat allemaal in de handleiding.
Alwiene
Geplaatst: 12-03-12 21:06
Lees eens een stuk over sluitertijd, diafragma en iso, dat is de basis die je moet snappen om je camera zelf in te kunnen gaan stellen. Voor goede resultaten moet je in ieder geval wat kennis krijgen zodat je van die automatische stand af kan en naar bijvoorbeeld 'diafragma voorkeur/A knop' toe kan. En dan in combinatie met zelf je scherpstelpunt kiezen zoals genoemd werd.
Vandaag is het Sint Salarius. Wilde al eerder een kalibreerding kopen, maar denk dat we er deze week dan echt eentje moeten gaan bestellen. Heb lang zitten Googlen en reviews zitten lezen, maar het gaat de X-rite i1Display Pro worden.
Hopelijk zit er beetje goede handleiding bij. Moet je dan eigenlijk je monitor eerst handmatig op 0 zetten. Zodat contrast/brightness instellingen van de monitor geen effect hebben om de kalibratie? Begrijp ik het nu goed dat de software dan apart kleurprofiel voor je monitor aanmaakt en je die moet gebruiken?
iemand die ervaring heeft met een sony a230, heb alleen nog de standaard 18-55 mm lens, wil zondag een vriendin van mij & haar paardje gaan fotograferen, maar geen idee, met de zon en tijdens het rijden welke stand ik hem dan moet zetten
hoop dat iemand me kan helpen
SternPhoto
Geplaatst: 15-03-12 18:46
ik heb een vraag.. hoe kan ik diafragma instellen heb elk knopje op mn camera gebruikt, heb een D5100 nikon met een 18-55 mm lens. Ik wil dan zeg maar dat mn hond scherp is, maar de achtergrond onscherp is.. nu is het zo
maar wil het even voorbeeldje uit een topic
kan iemand me helpen oh en handleiding boekje ligt in een opslag ergens in mn kast.. maar wil t niet helemaal gaan uitzoeken.. vandaar dat ik het hier schrijf..
Gaat je met een 18-55 lens waarschijnlijk niet lukken. De foto die je laat zien is vrijwel zeker met een telelens genomen, hoe meer mm brandpuntafstand hoe makkelijker je een onscherpe achtergrond krijgt namelijk.
Bij de D5100 kan je het diafragma in het menu aanpassen. Volgens mij zit er geen knopje op voor je diafragma, maar dan zou je even je gebruiksaanwijzing moeten checken.
Oh ja, hoe je het diafragma aanpast op jouw camera weet ik dus niet, heb zelf Canon, het kán dus wel, daar niet van, maar ik bedoel dat je dan nog niet dat effect zal halen. Camera op de A stand zetten en dan je diafragma naar 3,5 of het laagste wat jouw camera kan zetten. Zo ver mogelijk inzoomen en de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond zo groot mogelijk houden. Wat er dan uitkomt is waarschijnlijk het beste wat je met die lens voor elkaar gaat krijgen. Maar reken niet op resultaat zoals de foto die je laat zien
Sinds deze week ben ik in het bezit van de 75-300mm van Minolta en dat is flink oefenen om scherpe foto's uit de hand te krijgen op de 300mm (en met dit mooie weer is dat zeker geen straf ). Nu ik de resultaten van vandaag terug kijk, zit ik mij gewoon eens iets af te vragen en dat wil ik morgen zeker ook uit gaan proberen. Maar wellicht bevestigen jullie mijn hersenspinsel al of juist niet. Nu heb ik dus nog wel foto's die niet scherp zijn, of althans niet helemaal en dit zal dus de beweging onscherpte zijn. Zal ik dit kunnen verlichten door het diafragma getal een stap groter te maken? Mijn gevoel zegt echter van niet (i.v.m. de scherptediepte) maar voor mijn verstand klinkt het logisch.
De ultieme oplossing is natuurlijk een stille hand te ontwikkelen en daar oefen ik ook uiteraard op los.
Sluitertijd omhoog, deze moet je sneller krijgen Op wat voor sluitertijd had je je foto's gemaakt die niet zo scherp waren?
magda_90
Geplaatst: 15-03-12 19:55
Daar heb ik al mee gespeeld inderdaad, maar dan heb je (bijvoorbeeld een bloem) het kroontje mooi scherp maar de aangrenzende bladeren niet. Vandaar mijn hersenspinsel over het diafragma, want ik weet dat je dit vaak met de sluitertijd moet oplossen maar in dit geval, omdat het bloemetje zich al redelijk in de schaduw (onder een boom) bevond, werd de foto er alleen donkerder op en niet zo zeer scherper.
Morgen zal ik weer gaan knutselen met de instellingen. Het lijkt net of ik weer opnieuw moet fotograferen sinds ik deze lens heb.
[edit] Ik ben ondertussen een voorbeeld aan het uploaden.
oke.., ja uit een meeting topic.. vond het zo'n mooie foto.. maar helaas moet ik lang sparen voor een nieuwe lens.. en zonder baan duurt dat eeuwig
Bagheera_206
Geplaatst: 16-03-12 08:27
@kani_ejj: Ik was zondag ook mee naar Loonse en Drunense Duinen. Daarom herkende ik de foto. Haha! Fotografie is idd een dure hobby als je het uit de hand laat lopen. Af en toe heeft het ook wel voordelen om geen gezin, vrouw, kinderen huisdieren en eigen paard te hebben. En thuis ook geen commissie waar ik mijn aankopen eerst in 3-voud in moet dienen.
Er zijn vast wel nog meer filmpjes van de i1 Display Pro:
Hopelijk heb ik hem volgende week binnen. Geloof dat "ambient lighting/omgevingslicht" niet zo een heel handig optie is. Gelukkig is het licht op mijn studeerkamer redelijk constant.
Iemand misschien de tip waar ik lampjes kan krijgen voor mij studio lampen? Ik heb al op google gezocht maar ik vind wel lampen maar nergens de juiste...... allemaal zijn het grote lampen en ik heb juist hele kleintjes....