[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:53

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:48

Kan iemand mij vertellen hoe je het beste met strijklicht kunt werken :) ?

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:56

Ik ga binnekort waarschijnlijk een shoot doen van mijn zwangere schoonzusje.
Hebben jullie tips hoe en wat ik het beste kan doen?

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:33

Ik heb een vraagje. Ik fotografeer met een Canon EOS 400D (afwisselend met kitlens 18-55 en Tamron 70-300) Nu is het zo dat de laatste tijd de ISO waarde van de camera opeens naar 1600 verspringt. Ik heb de camera dan op Tv of Av staan, de ISO meestal op 200 (soms 100 of 400) Als ik dan snel achter elkaar, zonder verdere instellingen te veranderen, een reeks foto;s maak, springt hij opeens op 1600 en vanzelf ook weer terug. De Foto's zijn dan zwaar overbelicht. Het is dan dus op dezelfde locatie, dus geen plotselinge veranderingen in de Lichtmeting. Weet iemand wat er mis gaat?

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:20

wat vreemd Nativa,
Ik heb geen idee waar het aan kan liggen, ik weet alleen van mezelf dat mijn iso soms ook ineens op 1600 staat, maar dan heb ik er dus onbewust met mijn neus tegenaan gezeten haha :')

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:22

Haha, ik dacht dat het daar ook aan kon liggen, maar om de ISO van 200 op 1600 te krijgen moet je 6x op knopjes drukken... Ik ga Canon denk ik maar even bellen :j
Mijn camera heeft zeewater over zich heen gehad (onvoorziene mini tsoenami op scheveningen :') )is wel gerepareerd maar heeft wel vaker nog kuren, misschien zit er toch iets mis ofzo...

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:24

Hoe doe je met Adobe Photoshop CS3 een rand om je foto heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:28

Foto helemaal selecteren, rechtermuis knop, stroke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:33

Of Ctrl+Alt+C, formaten instellen op pixels, gewenste aantal pixels optellen bij de afmeting van je foto

(psst, er is ook een centraal beeldbewerking-topic)

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:02

Dankjewel. :)
Dan moet ik maar eens gaan kijken naar het beeldbewerking topic.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:55

Ik heb een vraagje,
ik heb altijd een kodak easy share camera gehad die erg makkelijk in burst stand zo'n 5 foto's maakte die scherp waren, kleur hadden en niet te donker werden, ook bij wat minder mooi weer.
Dat was met een CX nogiets, 4.0 megapixel even uit mn hoofd gezegd.

Helaas is die camera stuk gegaan en ik heb nu de Kodak M863 een 8,2 megapixel camera die echt hele mooie scherpe foto's geeft zolng je buiten bent en bij voorkeur van een stilstaand object een foto maakt.
Ik gebruik hem voornamelijk voor rijfoto's en helaas lukken de foto's alleen goed als de zon schijnt, anders zijn de foto's erg korrelig, vaag en kleurloos.
Nog een nadeel, in burst maakt hij max 3 foto's en helaas niet vlot na elkaar maar je bent als ruiter zo een lange zijde over voor ze alle3 zijn gemaakt.

Ik heb geen idee welke instellingen ik moet veranderen om ook met minder zon, maar dus wel nog gewoon daglicht en in de buitenbak, duidelijkere foto's kan maken.

Dit zijn de spcecificatie's van het toestel:
http://www.cameraportal.nl/digitale-cam ... ificaties/

ik ben er inmiddels acher hoe ik de ISO handmatig in kan stellen, maar daar heb ik verder nog niets mee geprobeerd qua rijfoto's maken.
Nu zet ik hem of op 'autmatisch' en daarin kan je dan weer een aantal dingen instellen waarvan ik geen flauw idee heb wat goed/slecht is.

Zoals dus de ISO, lange belichting(0,5 tot 4,0 sec) kleuren varierend van veel kleuren tot natuurlijke kleuren/zwartwit enz.
Ook de witbalans kan je daar instellen of op automatisch houden.
Belichtingsmeting kan je instellen op 'multipatroon' 'integraalmeting' en 'doel' geen idee welke het beste is voor rijfoto's?
Het scherpstel gebied kan ik kiezen uit 'multiezone' of 'centrale zone'
Scherpte kan ik kiezen uit hoog/normaal/laag.

Maargoed omdat ik niet weet wat ik precies doe als ik daar mee ga spelen zet ik hem dus maar op automatisch of ik kies voor 'scene' en zet hem dan in sportstand, en gebruik dus soms ook de burst optie, maar naja echt geweldige foto's maakt hij alleen als de zon schijnt. Dan zijn ze ook écht heel mooi scherp, maar als de zon niet schijnt....
En daar had mijn oude Kodakje geen last van, maakte heel snel 5/6 foto's achter elkaar die scherp waren, kler hadden enz, nou is deze wel 2x beter qua aantal megapixels en zal het daarom wat langer duren ivm foto's opslaan omdat die een stuk groter zijn, maar ik vnd het jammer dat ik zo vaak wazige foto's heb.

Wie weet wat ik kan veranderen qua instellingen om betere rijfoto's te maken, en wat ouden de keuze's in die ik hierboven beschreven heb die ik handmatig kan instellen als ik hem op 'automatisch' zet.

Alvast bedankt!

(overigens ligt dit deels ook aan mijn onkunde! Met een spiegelreflex Nikon D70 krijg ik ook wazige rijfoto's en de D700 met speciale lens enz mag ik niet aankomen maar daar maakt mn vader werkelijk geweldige foto's mee! ik hou het dus bij mn automatische Kodakje maar wil toch graag mooiere foto's krijgen)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:17

Als ze te korrelig zijn de iso niet te hoog zetten (bij niet te zonnig weer bv op max 400) bedoel je vaag als in bewogen? Dan de sluitertijd omhoog zetten.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:10

Ik heb tot nu toe de iso nooit handmatig veranderd(wist niet hoe ;) ) en sluitertijd is denk ik niet handmatig in te stelen op mijn camera?
Ik zet hem op sportstand en dan laat ik de camera zn werk doen, wat bij deze minder goed uitpakt dan met mn oude kodakje, terwijl deze nieuwe een stuk beter zou moeten zijn.
Ben er nu achter dat je een aantal dingen anders kan instellen, ook in sportstand, maar geen idee wat nut heeft? Zoals belichtingsmeting/scherpstel gebied en de kleuren.
Echt bewogen zijn de foto's niet, dat zijn ze in burst wel, dan is er bv 1 beentje wazig, maar ze zijn korrelig en kleurloos, alsof het regent terwijl het op zo'n dag gewoon normaal licht is buiten, alleen ja als de zon niet volop schijnt maakt mn camera er dus een grijze herfstdag van, en dat is jammer!

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:17

imd schreef:
Je moet een laag diafragmagetal (F-getal) hebben. Daarnaast kun je het beste het paard een stukje vóór de achtergrond laten staan.

Sorrie voor de late reactie, maar hoe bedoel je het paard een stukje vóór de achtergrond?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:48

Ze bedoelt zoveel mogelijk ruimte tussen het paard en de gekozen achtergrond.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:54

Ik heb nu mijn diafragma op f2.7 maar nogsteeds is alles scherp?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:55

Heb je een voorbeeld met eventueel alle gegevens nog in de foto?

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:18

Morgen ga ik een foto uploaden want ik moet nu gaan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:05

krissie_ schreef:
Ik heb nu mijn diafragma op f2.7 maar nogsteeds is alles scherp?

op hoeveel mm?

de DOF op F2.8 bij 20MM is veeel minder dan op 300MM nl :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:20

Ik heb zo'n vermoeden dat 't gaat om een compactcamera. Kleine sensor = zeeerr weinig mm's = zeer grote scherptediepte, ondanks F2.7.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:55

Het is idd een compactcamera

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:47

Ik wil mijn foto's laten afdrukken en heb ze zelf al bewerkt. Is het dan het beste om ze zelf te verkleinen of dat te laten doen door de fotoprintservice?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:51

imd schreef:
Ik wil mijn foto's laten afdrukken en heb ze zelf al bewerkt. Is het dan het beste om ze zelf te verkleinen of dat te laten doen door de fotoprintservice?

Ik lever ze altijd in de gewenste maat aan. Ik weet dus niet hoe het eruit ziet als zij het doen.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:40

Ivonka schreef:
imd schreef:

Ik lever ze altijd in de gewenste maat aan. Ik weet dus niet hoe het eruit ziet als zij het doen.

Ik ben ook wel benieuwd hiernaar, wat bedoel je met het gewenste formaat Ivonka :) ?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:55

Ik neem aan het formaat waarop je de foto wil laten afdrukken. :Y)