[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:50

In welke stand zet je hem? Op automatisch kun je dit natuurlijk niet instellen.
Op de (semi)handmatige standen wel. Op de volledige handmatige stand kun je dus alles zelf instellen. Draai wieltje naar M stand. Door aan het wieltje op je camera te draaien veranderd je sluitertijd. Door op het av of q knopje naast je schermpje te klikken kan je jezelf navigeren naar je diafragma en ISO. Voor ISO zit wss ook nog een apart kopje met ISO er op op je camera.
Ik kan me niet voorstellen dat deze dingen niet in de handleiding van de camera staan trouwens.
Edit: als je op instellen sluitertijd canon 1100d zoekt kom je bij prima resulaten.
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... 1&type=faq

http://www.gebruikershandleiding.com/Ca ... 62001.html

Wil je een silhouet met de zonsondergang?
http://vinkacademy.nl/fotografietips/10 ... ouet-foto/

BBBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:04

xRiiannex schreef:
Hoe verander je je diafragma? (Canon EOS 1100D)
Hoe verander je je sluitertijd?
Kan het niet echt duidelijk vinden op internet. Weten jullie misschien een pagina voor dit?

En wat zijn de bestte instellingen voor zonsondergangs foto's? (Paarden)
Heb lens: 55-250 mm

Miss een beetje een stomme vraag, maar heb je al in de handleiding van je camera gekeken? Daar zou het toch in moeten staan, neem ik aan.. :)

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:17

AnneXxX schreef:
In welke stand zet je hem? Op automatisch kun je dit natuurlijk niet instellen.
Op de (semi)handmatige standen wel. Op de volledige handmatige stand kun je dus alles zelf instellen. Draai wieltje naar M stand. Door aan het wieltje op je camera te draaien veranderd je sluitertijd. Door op het av of q knopje naast je schermpje te klikken kan je jezelf navigeren naar je diafragma en ISO. Voor ISO zit wss ook nog een apart kopje met ISO er op op je camera.
Ik kan me niet voorstellen dat deze dingen niet in de handleiding van de camera staan trouwens.
Edit: als je op instellen sluitertijd canon 1100d zoekt kom je bij prima resulaten.
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... 1&type=faq

http://www.gebruikershandleiding.com/Ca ... 62001.html

Wil je een silhouet met de zonsondergang?
http://vinkacademy.nl/fotografietips/10 ... ouet-foto/

Dankje!

Ja heb de handleiding volgendsmij wel gekregen. Alleen geen idee waar die is :+

AvWShots

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:22

Handleiding staat in de 2e link, kan je hem downloaden ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:05

Volgende week ga ik met een aantal stalgenoten iets uitproberen wat ik ook al vaker op bokt voorbij zie komen. Namelijk in het donker fotograferen met een bouwlamp.
Donkere omgeving hebben we, bouwlamp ook en ook iets om hem op te zetten al die hoger moet staan.

Nu vroeg ik mij af, zijn de instellingen heel anders als bij bijvoorbeeld silloute foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:01

Ash_ schreef:
Volgende week ga ik met een aantal stalgenoten iets uitproberen wat ik ook al vaker op bokt voorbij zie komen. Namelijk in het donker fotograferen met een bouwlamp.
Donkere omgeving hebben we, bouwlamp ook en ook iets om hem op te zetten al die hoger moet staan.

Nu vroeg ik mij af, zijn de instellingen heel anders als bij bijvoorbeeld silloute foto's?

De instellingen zijn in principe wel redelijk hetzelfde. Maar toch is het héél erg wennen. Zo heb ik hem wel in de M stand laten staan (waar ik normaal ook mee fotografeer) maar een flitser is toch wel erg handig. Ook aan de ISO en sluitertijd moet je zeker rekening mee houden. De eerste paar foto's zullen of overbelicht zijn, of gewoon helemaal zwart. Het heeft bij mij zeker wel een half uurtje geduurd voordat ik eindelijk de goede instellingen had gevonden. ;) Maar dit is natuurlijk bij iedereen anders. :P Plan daar alleen wel extra tijd voor in!

Ligt eraan wat voor kleur paard je hebt, en in welk contrast. Maar zeker bij het met de bouwlamp mee fotograferen is het erg lastig. :Y)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:13

Misschien een erg rare vraag, maar ik heb (nog) totaal geen verstand van een spiegelreflexcamera :+.
Hier komt het: hoe weet je welke sluitertijd en ISO je moet gebruiken?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:16

Deetjeeuh schreef:
Ash_ schreef:

De instellingen zijn in principe wel redelijk hetzelfde. Maar toch is het héél erg wennen. Zo heb ik hem wel in de M stand laten staan (waar ik normaal ook mee fotografeer) maar een flitser is toch wel erg handig. Ook aan de ISO en sluitertijd moet je zeker rekening mee houden. De eerste paar foto's zullen of overbelicht zijn, of gewoon helemaal zwart. Het heeft bij mij zeker wel een half uurtje geduurd voordat ik eindelijk de goede instellingen had gevonden. ;) Maar dit is natuurlijk bij iedereen anders. :P Plan daar alleen wel extra tijd voor in!

Ligt eraan wat voor kleur paard je hebt, en in welk contrast. Maar zeker bij het met de bouwlamp mee fotograferen is het erg lastig. :Y)

Super dank je wel, stalgenoten weten ook dat het een uitprobeersel is dus zijn bereid te wachten, en weten dat er mogelijk niets uitkomt, haha.
Heb jij toen in RAW gefotografeerd? Of RAW en jpeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:50

Kimberly,
Dat is vooral uitproberen eigenlijk. Morgen kan ik je hier wel wat extra informatie over verschaffen, maar dan moet ik echt even op mijn pc zitten. Nu zit ik namelijk op mijn mobiel :P

Ash,
Ook jou zal ik morgen een uitgebreid(er) antwoord geven. Ook in je pb (dacht dat ie van joh was?)
Zelf heb ik wel in RAW gefotografeerd. Persoonlijkdoe ik dat altijd omdat ik dat prettig vind. :) Wel zou ik je ook aanraden extra veel ruimte, dus veel gb, mee te nemen! Ik had namelijk het gevoel dat mijn sd kaartje sneller vol was dan normaal. De een zegt dat dit door je ISO komt, de ander zegt van niet. Dit heb ik nog niet uitgevogeld, maar daar zou ik wel even rekening mee houden. ;)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:19

Iemand met verstand van tussenringen?
Volgens mij vallen ze met AF best duur uit.. maar ik zou toch wel graag de AF behouden :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:55

Je zegt het zelf al.. Met AF vallen ze duur uit :+ Daar is niet echt een oplossing voor :')
Tussenringen gaat zonder AF ook prima hoor. Bij macro fotografie heb je meestal toch een statief en ben je geconcentreerd bezig, dan is handmatig scherpstellen ook niet zo'n ramp. En bovendien werk je op zo'n klein gebied met zo'n geringe scherptediepte, de camera heeft geen idee wat jij scherp wil hebben. Handmatig werkt in dit geval prima voor mij :)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:25

Deetjeeuh schreef:
Kimberly,
Dat is vooral uitproberen eigenlijk. Morgen kan ik je hier wel wat extra informatie over verschaffen, maar dan moet ik echt even op mijn pc zitten. Nu zit ik namelijk op mijn mobiel :P

Oké bedankt ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:15

Voel mij heel dom, voorheen schoot ik alles RAW, nu een nieuwe camera 70D canon. Dacht wacht ik nog even mee, vandaag dus gedaan.
Nu zet ik ze in mijn corel paintshop pro en nu zijn de RAW foto's dus roze getint. Wie kan mij helpen?
Mijn mijn 1000D canon waren ze altijd normaal zichtbaar en stond er een tekentje bij, hier is de foto dus met een roze gloed en heb meerdere dingen geprobeerd maar krijg ze niet goed.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 07:18

Ondersteund jouw pakket je 70D wel? Het kan zijn dat je nieuwere versie van PSP moet installeren.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:16

He ja tuurlijk dat kan het ook zijn. Had al in mijn instellingen gekeken maar daar heb ik niets veranderd. :(
oliebol zeker nu ik een leuke shoot gepland heb staan vanavond.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:35

Weet iemand hoe je een ARW bestand moet bewerken en omzetten in JPG bestand? Ik heb laatst per ongeluk foto's daarmee geknipt en daar zijn kei leuke uit gekomen, maar nu zit ik dus met het probleem dat ik ze op mijn laptop niet kan bewerken of bekijken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:43

Lightroom werkt makkelijk met RAW, er zijn converters die je kan gebruiken, gewoon eventjes googlen. Ik moest mijn laptop echt even vertellen dat RAW bestond..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:43

KittyDylan schreef:
Weet iemand hoe je een ARW bestand moet bewerken en omzetten in JPG bestand? Ik heb laatst per ongeluk foto's daarmee geknipt en daar zijn kei leuke uit gekomen, maar nu zit ik dus met het probleem dat ik ze op mijn laptop niet kan bewerken of bekijken.

Er zit een CD bij je camera met software die de bestanden kan lezen en kan omzetten. ;)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:53

Je kan ze ook openen met picasa. Dat is een gratis programma waar je ze gelijk een beetje mee kan bewerken

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:06

Ash_ schreef:
He ja tuurlijk dat kan het ook zijn. Had al in mijn instellingen gekeken maar daar heb ik niets veranderd. :(
oliebol zeker nu ik een leuke shoot gepland heb staan vanavond.

Het kan goed zijn dat de bestanden te nieuw zijn voor je programma. Daar had ik ook last van met mijn 70D. Bij mij wilde hij helemaal niet openen, maar het kan zijn dat jouw programma de bestanden niet helemaal correct kan lezen.
Hoe dan ook, een oplossing ligt waarschijnlijk in het programma Adobe DNG converter. Het is een gratis, simpel en ontzettend snel programma van Adobe, waarmee je de CR2 bestanden van je 70D om kan zetten naar simpele .DNG bestanden. Het voordeel hiermee is, dat ieder programma DNG bestanden correct kan lezen en het programma jouw CR2 bestanden hoogstwaarschijnlijk zonder kleurzweem om zet.
Mocht dit niet helpen, dan is het ook goed mogelijk dat er iets verkeerd is gegaan in de camera zelf. Dan kun je proberen de foto's in een ander programma (In de DNG versie, anders schiet je er nog niet veel mee op) te openen om te zien of daar ook een gloed op zit.

Maar, je vraag lezend, ben ik er behoorlijk van overtuigd dat de oplossing ligt in het installeren van Adobe DNG converter. Voor vragen kun je me altijd een PB'tje sturen natuurlijk.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:17

Super dank je wel! Dan ga ik gewoon in RAW schieten vanavond en dan dit proberen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:35

Kimberly,
Hoe je je ISO moet zetten? Inderdaad een moeilijke. Toch is dit grotendeels uitproberen en weten wat je camera aankan voordat er een té erge ruis ontstaat. Zo zet ik mijn ISO standaard op 200/400. Dat hangt dan weer een beetje van de omstandigheden af, van het weer etc. maar ik probeer hem altijd zo laag mogelijk te houden. Dit is dan vooral voor het buiten fotograferen of op plekken met veel licht. In een binnenbak zal je de ISO waarschijnlijk iets hoger moeten zetten, dit omdat het daar donkerder is. Mocht je dan ook nog een snelle sluitertijd hebben, zodat de foto scherp wordt, dan moet de ISO hoger. In de meeste gevallen van fotograferen in een binnenbak is ruis moeilijk te voorkomen. Tenminste, van wat ik er altijd van heb meegekregen. Zelf fotografeer ik namelijk eigenlijk niet in een binnenbak. :) Dan nog even over die shoots van in het donker, grote kans dat je een resultaat in het POTW '14 topic hebt gezien van mij. :) Maar in dat soort gevallen mag je ISO echt wel wat hoger, dit omdat het daar erg donker is. Dus ruis dat voorkom je dan bijna niet, maar met een flitser en de goede instellingen kom je al een heel eind. :)
Mocht je nog wat willen spelen met de ISO, sluitertijd en diafragma kan je deze site eens proberen! Zo zie je wat invloed op elkaar heeft, wat een DO is en wat een DON'T. http://www.canonoutsideofauto.ca/play/
Je hoeft hiervoor niet perse canon te hebben, zo heb ik bijvoorbeeld nikon, maar ik heb er toch nog wat aan gehad. :)

Ash
Van je PB over de witbalans: Ja, die heb ik veranderd. Normaal fotografeer ik altijd op het wolkje. Deze keer stond hij (zoals ik me herinner) op 'met flits'. Dit komt omdat ik de flitser op mijn camera had gezet, dat helpt voor een beter resultaat. :) In RAW fotograferen doe ik eigenlijk altijd, dat vind ik echt een aanrader. Zeker bij 'proefjes' zoals dit is het fijn als je nog dingen kan veranderen. Je ziet wat je verkeerd hebt gedaan, maar toch kan je nog wel wat foto's afleveren. Natuurlijk probeer ik je aan te raden zo min mogelijk te veranderen! Want met JPEG leer je meer omdat je niets kan veranderen, maar dat is meteen het nadeel ook weer.
Als je er nog wat aan hebt, dit waren mijn instellingen:
ISO 2500
Diafragma op het laagst
Sluitertijd 1/250s
Het resultaat: (even van facebook af gehaald hoor)
Afbeelding

Daarbij zou ik je ook nog aanraden om te zorgen dat de lamp, als het ware in het midden van het paard staat. Zodat alle delen belicht zijn. Het is wel echt leuk om daarmee te spelen! Zo kan je verschillende resultaten krijgen, maar dit vond ik het fijnste werken. :) Van wat je hierboven ziet is dat de kont toch wel een beetje wegvalt in de duisternis. In dit geval vind ik dat eigenlijk totaal niet storen, maar dat is natuurlijk voor jezelf. In een andere houding kan dat weer wel storen. Dus daar moet je echt mee spelen.

Mocht je nog wat meer tips willen, voorbeelden van mijn composities (dus wat wel en niet werkt bijvoorbeeld) mag je me pb'en! :P

Hoop dat jullie hier (beide) wat aan hadden. :D

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:26

Even een een hele open vraag:

Wat zijn nu exact de voordelen van het spiegelreflex systeem in de DSLR camera's t.o.v. de systeemcamera's die nu zo overdadig op de markt gezet worden?
Het enige verschil wat ik uit Google kan trekken is dat de weg waardoor jij je beeld ziet anders is, maar verder zie ik geen exacte voordelen van het spiegelreflex systeem.
Een nadeel is natuurlijk dat het een hoop ruimte inneemt en daardoor groot en lastig mee te nemen is.
Maar waarom kiest de gevorderde fotograaf dan nog steeds voor de spiegelreflex?
In principe zou je kunnen zeggen dat de systeemcamera gelijk optrekt met de instapmodellen van de DSLR's. Toch?
(Overigens houd ik even buiten beschouwing dat het lenzen aanbod nog niet vergelijkbaar is)

Nog even een toevoeging;
Voorheen had ik een SLT camera (Niet te vergelijken met de Fujifilm S7000 overigens). Dit was een camera zonder spiegel met het formaat van een normale DSLR. Die had als voordeel ruim sneller te zijn dan de DSLR die ik nu heb, omdat de spiegel niet opgeklapt hoefde te worden.
Nadelen van deze SLT t.o.v. de DSLR kan ik echt niet bedenken. De sensor was even groot, de camera was sneller en prettiger in de zoeker (De zoeker was vergelijkbaar met de live view).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:42

Ik geloof dat er vertraging zit in EVF tov gewone optische VF. Geloof dat DigitalRev laatst de Sony A7 tegen de Canon 5D3 had uitgezet qua voor- en nadelen. Beide voelvreempjes. <3 De A7 is door zijn fullframe sensor denk ik geen instappertje.

Voordeel van systeemcamera vind ik het formaat. :) Ik heb zelf nu een babyCanon voor erbij als ik geen zin heb om te zeulen en zo toch nog wat plaatjes kan trekken met kwaliteit die beter is dan mijn mobiel.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:04

In feite kun je dus zeggen dat de (lagere) systeemcamera gelijk staat aan de DSLR instapmodellen, buiten de baggere EVF om?
Dan zou de conclusie zijn dat de enige reden waarom je een DSLR zou moeten kiezen boven een systeem, is omdat de optische view finder beter is?
Thanks in ieder geval voor je antwoord Richard!

Voordelen van de systeem kan ik inderdaad zat noemen, daarom begon ik mij ook af te vragen wat dan eigenlijk de nadelen waren.