[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:38

Nee, niet dus. Ben namelijk zonder statief begonnen en uit frustratie m'n statief er maar weer bij gepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:41

RAAR, heel raar.

Ben benieuwd naar foto's met wat je bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:44

Ik ben inmiddels verhuisd van computer en druk aan het zoeken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:56

Hier een paar foto's. Deze koe heb ik erop gezet toen ik deze lens voor de allereerste keer gebruikte, dus dat was sowieso nog even wennen, maar toch. Dit effect krijg ik zo vaak als ik geen statief gebruik. De foto is dan niet scherp. Hier heb ik geen statief gebruikt en je kunt dus zien dat de foto niet scherp is, ik kan de camara dan niet ZÓ stil houden als met een statief.

Niet helemaal perfect als voorbeeldfoto's, maar hopelijk snap je een beetje wat ik nu bedoel.

Afbeelding

En met:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:01

Hmmm. Weinig voorbeeldfoto's om mee te oordelen en ze zijn stuk voor stuk erg klein om daadwerkelijk goed te kunnen oordelen, MAAR

De koe:

300mm, 1/125.

Met zo'n sluitertijd helemaal ingezoomd is het risico op een beeeetje beweging al een stuk logischer dan bij die vogels net op 1/400. Dus dat zou te wijten kunnen zijn aan de sluitertijd icm een niet al te vaste hand. Verder lijkt 'ie niet helemaal op het juiste punt scherpgesteld te zijn (namelijk meer ergens rond de schouder), wat ook niet echt meehelpt.

Dan het schaap: 1/200 op 180mm. Op 180mm heb je sowieso al minder last van camera shake, maar met een sluitertijd van 1/200 had je dit prima uit de hand kunnen doen mijns inziens. En anders had je ook je ISO nog omhoog kunnen gooien naar bijvoorbeeld 200, zit je al aan een sluitertijd van 1/400 en dan was beweging sowieso uitgesloten geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:06

Ik moet mijn sluitertijden dus blijkbaar toch maar stukken omhoog gooien (vooral in het begin gebruikte ik idd niet al te hoge sluitertijden). Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga er mee aan de slag. Haha!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:03

De 75-300 vind ik gewoon vrij soft op (vooral) 300mm en volle opening, daar kan het ook aan liggen... dat schaap heb je bijvoorbeeld gediafragmeerd en lijkt daardoor al wat scherper (al zal 1 stop niet zo gek veel helpen bedenk ik me).

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:15

Sander_ schreef:
De 75-300 vind ik gewoon vrij soft op (vooral) 300mm en volle opening, daar kan het ook aan liggen... dat schaap heb je bijvoorbeeld gediafragmeerd en lijkt daardoor al wat scherper (al zal 1 stop niet zo gek veel helpen bedenk ik me).

dat klopt, ik fotografeer vrij weinig op 300 mm met die lens.
daarom ben ik ook aan het sparen voor een 70-200mm f2.8 Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:22

Sander, klopt inderdaad. Diafragmeren haalt ook een hoop uit. En als je toch (ivm bewust weinig scherptediepte) vol open fotografeert beetje verscherping er over met PS en klaar is kees Haha!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:33

Ik ga waarschijnlijk in het najaar de basisopleidiing van de fotovakschool doen Haha!
Wil toch echt dingen leren over mijn camera, ben nu voor mijn gevoel te veel aan het klungelen en mijn foto's zijn voor mijn gevoel te vaak lucky shots Tong uitsteken en bovendien mijn horizon verbreden. Eens iets anders op de foto zetten dan een paard of ander dier Knipoog
Zit wel op een fotoclub maar een keer in de maand een avond is voor mij veeeeeelste weinig.

Nou zag ik bij de lenzen dat je een lichtsterke 28-70 mm nodig zou kunnen hebben......heeft iemand aanraders?
Weet iemand of die 28-85 mm F 2.8 van Sigma goed genoeg zou zijn want deze heeft geen APO (en is APO echt nodig bij Sigma objectieven?)

Een statief vind ik trouwens een draak van een ding.....ik kan er echt niet mee overweg Bloos Zit mijn camera veelste vast en is niet mobiel genoeg Bloos

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:16

Eén geluk voor jou; een statief kun je op school ook wel lenen mocht je die een keer moeten gebruiken tijdens je schooluren (voor de diafragma of panoramaopdracht bijv.)

De fotovakschool is erg leuk. Weet niet in welke stad je m gaat doen? Ik heb de opleiding in Rotterdam gedaan. Persoonlijk vind ik dat je ipv de basisopleiding net zo goed een goed boek met veel info kunt kopen. Wat ze uitleggen zijn echt basisdingen die ik veel boeken ook duidelijk(er) beschreven staan. Wel word er veel aandacht besteed aan Photoshop...

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:20

Timbers schreef:
Ik ga waarschijnlijk in het najaar de basisopleidiing van de fotovakschool doen Haha!
Wil toch echt dingen leren over mijn camera, ben nu voor mijn gevoel te veel aan het klungelen en mijn foto's zijn voor mijn gevoel te vaak lucky shots Tong uitsteken en bovendien mijn horizon verbreden. Eens iets anders op de foto zetten dan een paard of ander dier Knipoog
Zit wel op een fotoclub maar een keer in de maand een avond is voor mij veeeeeelste weinig.

Nou zag ik bij de lenzen dat je een lichtsterke 28-70 mm nodig zou kunnen hebben......heeft iemand aanraders?
Weet iemand of die 28-85 mm F 2.8 van Sigma goed genoeg zou zijn want deze heeft geen APO (en is APO echt nodig bij Sigma objectieven?)

Een statief vind ik trouwens een draak van een ding.....ik kan er echt niet mee overweg Bloos Zit mijn camera veelste vast en is niet mobiel genoeg Bloos

Puur over de lenskeuze: Staat me iets van bij dat ze voornamelijk een lijst met "mogelijkheden" aanbieden en dat het gewoon de bedoeling is dat je een leuk basisbereik gecoverd hebt toch? In dat geval: boeieh welke standaardzoomlens je precies kiest Lachen

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:54

Timbers schreef:

Ik heb zelf de 24-70 2,8 van Tamron.
Een erg fijne, lekker scherpe lens, kan hem echt aanraden.
'Ze zeggen' in beeldkwaliteit bijna vergelijkbaar met de L-lenzen van Canon.
Bij Digital Street 249 euro.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:05

Ik heb ook hele goede verhalen over die lens gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:24

Kanzi schreef:
Ik heb zelf de 24-70 2,8 van Tamron.
Een erg fijne, lekker scherpe lens, kan hem echt aanraden.
'Ze zeggen' in beeldkwaliteit bijna vergelijkbaar met de L-lenzen van Canon.
Bij Digital Street 249 euro.

24-70 van Tamron zeg je? Hmmm, ik ken wel de 28-75...

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:07

idd. er is alleen een 28-75 f2.8 . Sigma heeft wel een 24-70.

@timbers, die 28-70 van sigma of tamron zijn leuke lenzen, maar je moet ze wel goed testen ( i.v.m. veel voorkomende onscherpte).
Daarnaast heb je dan op een crop camera ( dus de 400d, d40 etc.) geen of weinig groothoek over. Gezien je eens wat anders wilt fotograferen is groothoek wel leuk om mee te spelen.

Dan zou je beter naar een Tamron 17-50 f2.8 kunnen kijken. Schijnt een goed lensje te zijn.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:12

JW18 schreef:
idd. er is alleen een 28-75 f2.8 . Sigma heeft wel een 24-70.

@timbers, die 28-70 van sigma of tamron zijn leuke lenzen, maar je moet ze wel goed testen ( i.v.m. veel voorkomende onscherpte).
Daarnaast heb je dan op een crop camera ( dus de 400d, d40 etc.) geen of weinig groothoek over. Gezien je eens wat anders wilt fotograferen is groothoek wel leuk om mee te spelen.

Dan zou je beter naar een Tamron 17-50 f2.8 kunnen kijken. Schijnt een goed lensje te zijn.

Heb inderdaad een crop camera 350D Knipoog dus dank voor de tip!

Zag trouwens vanmorgen dat ze eigenlijk een lichtsterke 17-85mm adviseerde (was niet helemaal scherp gisteren Bloos )
Maar het zijn inderdaad maar adviezen Tong uitsteken

Ik zal beide lenzen van Tamron (of Sigma Knipoog ) eens onder de loep nemen!

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:46

De Canon 17-85 is ook wel een leuke lens, maar niet lichtsterk. Volgensmij heeft deze een diafragma van f4-5.6.
Als je een lichtsterk objectief wil, zou ik die niet aanbevelen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:48

De Tamronlens komt soms nog beter uit de tests dan de L-lens van Canon. Vind alleen enorm nadeel dat je zo'n groot risico loopt dat je net een kwaliteits-mindere hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:01

24-70 F2.8 van Sigma is wel een leuk lensje overigens. Kwalitatief zeer goed. Wel wat soft op F2.8, stop gediafragmeerd wel heel netjes scherp.

manzano schreef:
De Tamronlens komt soms nog beter uit de tests dan de L-lens van Canon. Vind alleen enorm nadeel dat je zo'n groot risico loopt dat je net een kwaliteits-mindere hebt.

Heb je 't nu over de 28-75?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:04

Ja de 2.8 van Tamron Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:11

Hmmm ik weet wel dat het een prima lens is, maar de vergelijking met L-kwaliteit heb ik nog niet eerder gehoord eigenlijk Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:15

Ja, ik wel............ alleen al tijd geleden dat ik dat heb uitgezocht, dus weet echt niet meer waar ik dat gelezen heb Bloos

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:08

ik heb de 24-70 f2.8 van sigma, ben er super blij mee Ja
op 70 f2.8 is hij inderdaad wel wat soft, dat klopt Ja