Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sander_ schreef:De 75-300 vind ik gewoon vrij soft op (vooral) 300mm en volle opening, daar kan het ook aan liggen... dat schaap heb je bijvoorbeeld gediafragmeerd en lijkt daardoor al wat scherper (al zal 1 stop niet zo gek veel helpen bedenk ik me).
Timbers schreef:Ik ga waarschijnlijk in het najaar de basisopleidiing van de fotovakschool doen![]()
Wil toch echt dingen leren over mijn camera, ben nu voor mijn gevoel te veel aan het klungelen en mijn foto's zijn voor mijn gevoel te vaak lucky shotsen bovendien mijn horizon verbreden. Eens iets anders op de foto zetten dan een paard of ander dier
![]()
Zit wel op een fotoclub maar een keer in de maand een avond is voor mij veeeeeelste weinig.
Nou zag ik bij de lenzen dat je een lichtsterke 28-70 mm nodig zou kunnen hebben......heeft iemand aanraders?
Weet iemand of die 28-85 mm F 2.8 van Sigma goed genoeg zou zijn want deze heeft geen APO (en is APO echt nodig bij Sigma objectieven?)
Een statief vind ik trouwens een draak van een ding.....ik kan er echt niet mee overwegZit mijn camera veelste vast en is niet mobiel genoeg
Timbers schreef:Ik ga waarschijnlijk in het najaar de basisopleidiing van de fotovakschool doen![]()
Wil toch echt dingen leren over mijn camera, ben nu voor mijn gevoel te veel aan het klungelen en mijn foto's zijn voor mijn gevoel te vaak lucky shotsen bovendien mijn horizon verbreden. Eens iets anders op de foto zetten dan een paard of ander dier
![]()
Zit wel op een fotoclub maar een keer in de maand een avond is voor mij veeeeeelste weinig.
Nou zag ik bij de lenzen dat je een lichtsterke 28-70 mm nodig zou kunnen hebben......heeft iemand aanraders?
Weet iemand of die 28-85 mm F 2.8 van Sigma goed genoeg zou zijn want deze heeft geen APO (en is APO echt nodig bij Sigma objectieven?)
Kanzi schreef:Ik heb zelf de 24-70 2,8 van Tamron.
Een erg fijne, lekker scherpe lens, kan hem echt aanraden.
'Ze zeggen' in beeldkwaliteit bijna vergelijkbaar met de L-lenzen van Canon.
Bij Digital Street 249 euro.
JW18 schreef:idd. er is alleen een 28-75 f2.8 . Sigma heeft wel een 24-70.
@timbers, die 28-70 van sigma of tamron zijn leuke lenzen, maar je moet ze wel goed testen ( i.v.m. veel voorkomende onscherpte).
Daarnaast heb je dan op een crop camera ( dus de 400d, d40 etc.) geen of weinig groothoek over. Gezien je eens wat anders wilt fotograferen is groothoek wel leuk om mee te spelen.
Dan zou je beter naar een Tamron 17-50 f2.8 kunnen kijken. Schijnt een goed lensje te zijn.
manzano schreef:De Tamronlens komt soms nog beter uit de tests dan de L-lens van Canon. Vind alleen enorm nadeel dat je zo'n groot risico loopt dat je net een kwaliteits-mindere hebt.