Shanna schreef:Dan moeten we eerst wat praktische dingen bedenken zoals;
- openen we daarvoor een nieuw topic of plaatsen we het hier?
- is het leuk om het terug te laten komen (bijv. 1x per week of 1x per maand) of eenmalig?
- wie leverd de RAW foto (of bij een terug-komende, hoe wordt het gerouleerd?)
- wordt er in overleg een opdracht gegeven (bijvoorbeeld portret of paard o.i.d. zodat er een nieuwe raw gemaakt kan worden of wordt de raw uit een archief gehaald of is het beiden goed?
- wat is er aan bewerken toegestaan? Mag de achtergrond vervangen worden of niet? Is uitsnijden toegestaan of niet?
- wat mag er met de bewerkte foto's gebeuren als je niet zelf de fotograaf bent? Mag iedereen de bewerking in zijn/ haar portfolio stoppen of enkel op bokt plaatsen?
Het topic weet ik niet zo goed, maar misschien dat de 'winnaar' van elke ronde (net als in het fotothema topic) de nieuwe RAW aanlevert? En misschien zelfs een algemeen thema erbij bedenkt (of alleen iets als: heftige bewerking/weinig bewerken/veel contrast etc.) waar de rest dan mee aan de gang gaat.
De foto's lijken me vooral op bokt leuk te zijn, echt zodat iedereen wat van elkaar kan leren. Portfolio of ergens anders op internet lijkt me geen goed idee. Misschien als 'bescherming' een verplichting maken dat iedereen de originele fotograaf en de bewerker groot op de foto zet? Bokt kan je ook vaak makkelijk vinden met google.