[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:09

_Sannee schreef:
Ik heb sinds kort de camera van mijn vader overgenomen. Een spiegelreflex van Olympus.
Ik vraag me erg af hoe je een paard fotografeert en dan een zwarte achtergrond krijgt ..
Dan lukt me gewoon echt niet ..

Zoek eens op 'blackfoto', en staat een paar keer mooi duidelijk uitgelegd in dit forum ;)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:02

xNele schreef:
Als ik een onderwerp fotografeer (bv. een kat die in het gras rondspringt) dan zou ik graag de kat scherper en de achtergrond wazig willen hebben.
Weet iemand hier een oplossing voor? Ik dacht dat het iets met diafragma was, maar hoe ik dit moet instellen... ?

Groetjes, Nele :):)

Je moet dan inderdaad wat aan je diafragma veranderen.
Bij een laag diafragmagetal heb je het onderwerp scherp en de achtergrond waziger.
Bij een hoog getal is de foto van voor naar achter scherp.

Fury08

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:15

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag!
Ik heb pas een voor mij hele uitgebreide fotocamera spiegelreflex gekocht van Nikon.
Nu ben ik vandaag lekker bij de paarden geweest, me moeder meegetrokken om foto's te maken.
Hebben we het knopje waarmee je de belichting kunt aanpassen perongeluk op het donkerste staan
Nu zijn alle foto's extreem donker, en zie ik me paardje er niet op.
Kan iemand dit voor mij aanpassen? Ik heb het zelf geprobeerd maar dan worden ze heel onduidelijk.
Of mij vertellen hoe ik dit goed kan veranderen.

Ik heb ook dat als er een foto gemaakt is en ik kijk op het beeld om de foto te zien, dat er dan op mijn foto een beeldje staat alsof er een hartfilmpje wordt gemaakt zeg maar alleen het beweegt niet haha.
Dit zie je niet als ik de foto's op de pc zet, dus echt alleen op de camera.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast bedankt

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:45

magda_90 schreef:
Ik heb trouwens ook eens een vraagje aan de mensen die van het volgende gebruik maken: polarisatiefilter. Ik heb namelijk in Zoom een leuk artikel gelezen en aan de hand daarvan ben ik op internet wezen rondkijken en eigenlijk vond ik de resultaten wel erg leuk. Maar het schijnt lastig te fotograferen te zijn met de filter, gezien je erg op de stand van de zon en je camera moet letten.

Ik heb nu erg veel ervaringen op internet gelezen en voorbeelden gezien en nu ben ik wel benieuwd naar jullie mening hierover?

Overigens ben ik niet van plan om er een aan te schaffen, wellicht voor de toekomst maar nu denk ik niet dat ik er mijn voordeel mee uit kan halen.

Een "pola" voor wat voor soort onderwerpen kun je die gebruiken? Voornamelijk kom ik foto's van landschap en stilstaande onderwerpen tegen, maar zal hij ook voor actiefoto's te gebruiken zijn of niet?

Een pol-filter kan erg handig zijn als je spiegelende oppervlakken hebt. Naast dat je er leuke dingen mee kunt doen is dat eigenlijk de meest gebruikte reden om het te gebruiken. Met name schitteringen op het water kun je er mee verminderen. Als je toevallig een polaroid zonnebril hebt, kun je het efect goed bekijken als je de zonnebril voor je oog houdt en dan de zonnebril gaat draaien.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:10

Nikki_L schreef:
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag!
Ik heb pas een voor mij hele uitgebreide fotocamera spiegelreflex gekocht van Nikon.
Nu ben ik vandaag lekker bij de paarden geweest, me moeder meegetrokken om foto's te maken.
Hebben we het knopje waarmee je de belichting kunt aanpassen perongeluk op het donkerste staan
Kan iemand dit voor mij aanpassen? Ik heb het zelf geprobeerd maar dan worden ze heel onduidelijk.

Ik heb ook dat als er een foto gemaakt is en ik kijk op het beeld om de foto te zien, dat er dan op mijn foto een beeldje staat alsof er een hartfilmpje wordt gemaakt zeg maar alleen het beweegt niet haha.
Dit zie je niet als ik de foto's op de pc zet, dus echt alleen op de camera.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast bedankt

Als je de foto bekijkt op de camera en je ziet je histogram (zo heet dat ;) ) moet je even je vierpunts toets omhoog of omlaag drukken tot het weggaat. Zo kun je ook zien of er overbelichte foto's zijn.
Je onderbelichting kun je herstellen (op de camera bedoel ik dan) door op het knopje net achter de ontspanner te drukken en tegelijk aan het wieltje te draaien. De foto's zelf zul je in een photoshop programma moet proberen te herstellen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:18

Of even het boekje doorlezen ;)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:29

Nikki_L schreef:
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag!
Alvast bedankt

Zit maar 1 ding op; je moeder nog een keer meetrekken. Dat kunnen nooit meer mooie foto's worden.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:57

Heel erg bedankt.. Ik ga het proberen.. Ik heb het boekje geprobeerd door te lezen maar vind het erg ingewikkeld :))
Ik vind wel dat je er echt hele duidelijke foto´s mee maakt, behalve nu :D

Haha ja ik kan haar inderdaad nog een keer mee trekken.. Ik heb ze op de computer een beetje kunnen bewerken alleen worden ze daar echt erg slecht van.

Aangezien ik ook nog geen fotoshop progamma heb, kan ik de foto´s niet bewerken.. Misschien zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik aan zo´n progamma kan komen?

Duurde het bij jullie lang voordat jullie de camera helemaal doorhadden? Wat voor camera´s hebben jullie?
In ieder geval bedankt voor jullie hulp :D

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:15

Er is hier ergens een topic over fotobewerkingsprogramma's. De meesten moet je kopen, of je moet ze op een illegale manier downloaden....

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:14

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:03

Nikki_L
heb je een vb foto met de exif erbij? Dan kan je zien waar de instellingen precies spaak lopen en ook zeggen waar je die kunt wijzigen..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:03

Monica_86 schreef:
Hey hoi,

Ik had een vraagje over felle kleuren op foto's, ik krijg dat maar niet voor elkaar. Kan ook nergens vinden met welke instellingen dit te maken heeft. Ik heb een Canon 450D
VB. http://94.100.118.41/672750001-67280000 ... _xB0h.jpeg

Alvast bedankt!

Groetjes,
Monica

heeft onderandere te maken met de witbalans.. Daar moet je mee spelen

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:24

Monica_86 schreef:
Hey hoi,

Ik had een vraagje over felle kleuren op foto's, ik krijg dat maar niet voor elkaar. Kan ook nergens vinden met welke instellingen dit te maken heeft. Ik heb een Canon 450D

Alvast bedankt!

Groetjes,
Monica

Waarom wil je deze "neppe" kleuren maken?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:27

Nikki_L schreef:
Heel erg bedankt.. Ik ga het proberen.. Ik heb het boekje geprobeerd door te lezen maar vind het erg ingewikkeld :))

En daarom zeg ik altijd koop eerst een uitgebreide compact camera en pas als je daarmee uitgespeeld bent en je vindt het nog steeds leuk koop dan pas een spiegelreflex.

Boekje er bij en vooraan beginnen en pas als je de automatische standen goed snapt kun je een stap verder gaan.
Je leert als baby zijnde ook eerst kruipen en dan pas lopen en daarna komt fietsen niet andersom. Dus begin bij het begin!!!

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:02

Hilda79 schreef:
Monica_86 schreef:
Hey hoi,

Alvast bedankt!

Groetjes,
Monica

Waarom wil je deze "neppe" kleuren maken?

Wil ik niet, ik vroeg het me alleen af..

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:58

Ja als dit mij in de winkel geadviseerd wordt.. Dan koop ik deze, ik vroeg nog is deze makkelijk voor beginneners.. Ja hoor deze makkelijk te bedienen! Je gaat van en verkoper uit als je er geen verstand van hebt! En verder is het ook een fijne camera, en heb ik hem wel redelijk door. Maar daarom is die nog wel erg ingewikkeld :D

Hilda79 schreef:
Nikki_L schreef:

En daarom zeg ik altijd koop eerst een uitgebreide compact camera en pas als je daarmee uitgespeeld bent en je vindt het nog steeds leuk koop dan pas een spiegelreflex.

Boekje er bij en vooraan beginnen en pas als je de automatische standen goed snapt kun je een stap verder gaan.
Je leert als baby zijnde ook eerst kruipen en dan pas lopen en daarna komt fietsen niet andersom. Dus begin bij het begin!!!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:27

Monica_86 schreef:

Oooooooohhhhhhhhhh ik dacht al. Groot deel van die "nep" kleuren is goed photoshop werk.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:30

Nikki_L schreef:
Ja als dit mij in de winkel geadviseerd wordt.. Dan koop ik deze, ik vroeg nog is deze makkelijk voor beginneners.. Ja hoor deze makkelijk te bedienen! Je gaat van en verkoper uit als je er geen verstand van hebt! En verder is het ook een fijne camera, en heb ik hem wel redelijk door. Maar daarom is die nog wel erg ingewikkeld :D

Jij bent verkoper en je kunt iemand (die van wat je verkoopt geen verstand heeft) een product verkopen van 200 en van 1000 euro verkopen. Welke adviseer jij dan je de van niets wetende klant? Juist de duurste.
Als je ergens geen verstand van hebt moet je juist NIET op een verkoper vertrouwen. Die krijgt als opdracht van zijn baas adviseer altijd datgene wat het duurste is.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:13

Hilda79 schreef:
Monica_86 schreef:

Oooooooohhhhhhhhhh ik dacht al. Groot deel van die "nep" kleuren is goed photoshop werk.

Ja inderdaad dat dacht ik zelf ook

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:15

Daar heb je inderdaad gelijk in.
Mijn collega heeft deze camera ook, en zei ook tegen mij dat deze camera erg fijn was. En dat zij hem ook aan het uitproberen was. Maar dat die erg gebruiksvriendelijk is.

Ik heb die van haar gezien.. En ze heeft mij van alles uitgelegd heb er foto's mee mogen maken. En ik vind het een erg fijn toestel.

Ik vind het erg leuk voor bij de paarden en de kids.. Ik wil er verder niet mijn beroep van maken.. Dus ben erg blij met deze camera. Alleen nu ging er een keer iets mis.. Kán gebeuren :D

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:07

Hallo, ik heb een vraagje. Heb sinds kort een Olympuzs SP-59OUZ. Nu ben ik aan het testen op mijn paarden als ze draven in de wei. Het lukt me niet om de foto's scherp te krijgen, altijd is een deel scherp en dan bijvoorbeeld het beentje weer niet. Enig idee hoe dat komt?

Groetjes Christel :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:32

Christel dat is bewegingsonscherpte. Je moet de sluitertijd sneller zetten. Ongeveer 1/300 en sneller moet wel lukken.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:33

Oke, bedankt! Zal het zo even proberen :)

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:45

Ik snap nog iets niet, hoe activeer je de burst functie bij de Olympus SP-590UZ ? Alvast bedankt!

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:33

_Memphis_ schreef:
Ik snap nog iets niet, hoe activeer je de burst functie bij de Olympus SP-590UZ ? Alvast bedankt!

Laat maar, ik heb het al gevonden! :)