[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:47

EMMAxSAMMY schreef:
Hier hetzelfde probleem!
Ik doe dan vaak wel de ISO lager idd, zijn ze wel scherp maar erg donker..
In bridge maak ik ze dan weer iets lichter..
Maar graag ook andere tips!

ISO lager heeft geen enkel nut ;)
Wat gebeurd er als je de ISO lager zet? Dan krijgt je camera minder licht ter beschikking, dus moet hij de sluitertijd trager maken om te compenseren, of het diafragma verder open zetten om te compenseren.
In principe blijft de belichting van je foto dan dus PRECIES hetzelfde.
1 Uitzondering: als je diafragma al maximaal open staat, dan kan hij niet verder open... En zal je foto dus inderdaad te donker worden.

Wat je wel kunt doen, als je totale foto te licht is?
De belichtingscorrectie toepassen op bijvoorbeeld -0,3 of -0,7.
In je gebruiksaanwijzing staat beschreven hoe je de belichtingscorrectie kunt instellen.
Wel na de fotoshoot weer terug zetten op 0, anders krijg je bij je volgende shoots ook steeds te donkere foto's en snap je niet hoe dat kan (Ik zie dat super vaak bij m'n workshops, dat mensen ooit per ongeluk aan de belichtingscorrectie hebben gezeten en daarom altijd te lichte of te donkere foto's krijgen).

Maar nog beter is om paard, ruiter en achtergrond zodanig op elkaar af te stemmen, dat je geen extreme contrasten hebt. Waardoor je belichting mooier in balans is.
Vooral instap segment camera's en goedkopere lenzen hebben samen een vrij beperkt dynamisch bereik. Waardoor je al snel last hebt van problemen met hoge contrasten.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:52

Femke schreef:
Deijs schreef:
Hi!

Vandaag ging ik weer foto's maken, alleen 1 van de problemen die ik heb is dat de gezichten van mensen vaak overbelicht zijn(de bak ook weleens) hoe kan ik zoiets verhelpen? want als ik de ISO lager doe dan worden de foto's weer bewogen.
Moet ik daar een filter voor halen? zo ja, tips zijn welkom, ik heb daar geen ervaring mee.

Alvast bedankt :)

Zo te horen zit er te veel contrast in je foto, of gaat het mis bij de lichtmeting.
Zorg dat je camera op Matrix lichtmeting (evualatieve meting, canon) staat. En niet op bijv. spot meting.

En probeer extreem lichte en extreem donkere delen in de foto te vermijden.
Dus geen zwart paard in een bak met een hele lichte bodem.
En bij een donkerbruin paard niet de ruiter ook nog een donker shirt aan laten trekken, want dan is het heel lastig om een licht mensen gezicht goed te belichten en tegelijkertijd de donkere delen in de foto niet te donker te maken.

Verder kun je op de M,A (Av), S (Tv) en P standen ook zelf bepalen welke bewerkingen je camera op de foto toepast. Schiet het liefst in RAW, dan krijg je een bestand waar je nog zoveel mogelijk aan kunt sleutelen indien nodig.
Of zet de settings voor contrast in ieder geval wat lager, zodat je minder extreme contrasten in je foto krijgt.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik schiet geen foto's in RAW omdat qua bewerken ook nog maar weinig ervaring heb. Sinds deze week heb ik lightroom maar dan schiet ik nog niet met RAW.
Helaas is de grond in onze bak wel aardig ligt dus dan wordt het inderdaad lastig, dus dan is het eigenlijk helemaal niet mogelijk?
Ik heb mijn camera sowieso altijd op Matrix staan met rijfoto's.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:18

Dat begrijp ik, aan RAW moet je ook alleen beginnen als je het retoucheren al iets meer in de vingers hebt (of er mee gaat oefenen). :) :j

Beetje extra uitleg:
Stel dat de omgeving van de bak heel erg donker is, paard redelijk donker is en alleen de grond is licht... Dan is dat voor een camera een kwestie van kiezen: óf paard + achtergrond te donker en bakzand goed óf paard + achtergrond goed en bakzand te licht.

Beste optie?
Bakzand goed, met paard + achtergrond iets te donker (evt. de hele foto met belichtingscorrectie iets onderbelichten op -0,3 of -0,7). Dat is namelijk wel te corrigeren.
Maar ook daar heb je weer wat bewerk-skills voor nodig.

En soms kun je ook in je compositie iets aanpassen om de foto qua licht in balans te brengen.
Door bijvoorbeeld meer of minder lucht of achtergrond op de foto te zetten.

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:23

Femke schreef:
EMMAxSAMMY schreef:
Hier hetzelfde probleem!
Ik doe dan vaak wel de ISO lager idd, zijn ze wel scherp maar erg donker..
In bridge maak ik ze dan weer iets lichter..
Maar graag ook andere tips!

ISO lager heeft geen enkel nut ;)
Wat gebeurd er als je de ISO lager zet? Dan krijgt je camera minder licht ter beschikking, dus moet hij de sluitertijd trager maken om te compenseren, of het diafragma verder open zetten om te compenseren.
In principe blijft de belichting van je foto dan dus PRECIES hetzelfde.
1 Uitzondering: als je diafragma al maximaal open staat, dan kan hij niet verder open... En zal je foto dus inderdaad te donker worden.

Wat je wel kunt doen, als je totale foto te licht is?
De belichtingscorrectie toepassen op bijvoorbeeld -0,3 of -0,7.
In je gebruiksaanwijzing staat beschreven hoe je de belichtingscorrectie kunt instellen.
Wel na de fotoshoot weer terug zetten op 0, anders krijg je bij je volgende shoots ook steeds te donkere foto's en snap je niet hoe dat kan (Ik zie dat super vaak bij m'n workshops, dat mensen ooit per ongeluk aan de belichtingscorrectie hebben gezeten en daarom altijd te lichte of te donkere foto's krijgen).

Maar nog beter is om paard, ruiter en achtergrond zodanig op elkaar af te stemmen, dat je geen extreme contrasten hebt. Waardoor je belichting mooier in balans is.
Vooral instap segment camera's en goedkopere lenzen hebben samen een vrij beperkt dynamisch bereik. Waardoor je al snel last hebt van problemen met hoge contrasten.

Okee! Bedankt!
Het diafragma staat dan idd al helemaal open.
Ik heb vooral als het erg zonnig is, het paard en de omgeving en rest van lichaam gewoon normaal belicht, alleen het gezicht wordt echt bijna een hele lichte vlek. Met enkel ogen, neus en mond die naar voren komen..
klein voorbeeldje:
Geen mooie foto verder, maar zie je wel wat ik bedoel
Ik krijg dit via photoshop eig niet weer normaal..

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:57

offtopic: hey is dat Esther op die foto met Mario? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:19

@EMMAxSAMMY

Klopt, dat is inderdaad te ver uitgebeten om te corrigeren achteraf.
Enige wat je in dat soort situaties kunt doen, is voordat je blijft fotograferen, eerst een testfoto maken.
Als je opmerkt dat er te veel hoge lichten (overbelichting) in je foto zit op het LCD scherm van je camera, dan zet je tijdens de reportage de belichtingscorrectie op -0,3 of -0,7. De camera zal de gehele foto dan ietsje donkerder houden (door diafragma verder dicht te doen of sluitertijd korter te maken, afhankelijk van je gekozen programma).

De dame in je voorbeeldfoto is ook erg donker gekleed. In de achtergrond zitten veel donkere elementen... Camera wil er dan voor zorgen dat er in die donkere delen (best groot deel van je foto) genoeg detail blijft. Het gezicht van je model is maar een heel klein stukje in de foto, dus dat vind de camera dan minder belangrijk.
Dat is één van de redenen waarom een fotograaf altijd mee moet blijven denken; de camera weet namelijk een hoop, maar niet ALLES wat jij precies wil. En in dit soort situaties doet een camera soms dingen die we juist niet willen.

Model ietsje uit de zon draaien is ook een optie in zo'n situatie.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:50

Dit is mijn voorbeeld :)

Afbeelding

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:49

gisteren gefotografeerd bij een vriendin.
Het ging totaal niet, was blij dat ik RAW ook gedaan had. alles is overbelicht.
Het zonnetje scheen heerlijk gisteren, paardje is een fjord. kan dit wat er mee te maken hebben?

f2.8 // iso 100 // 1/500 en witbalans op bewolkt zoals ik altijd doe. wat kan ik fout gedaan hebben?

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:50

Deijs schreef:
offtopic: hey is dat Esther op die foto met Mario? :Y)

Jupp:)
een vriendin van mij!

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:50

Bedankt Femke!

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:06

Jolandaa_ schreef:
Het zonnetje scheen heerlijk gisteren, paardje is een fjord. kan dit wat er mee te maken hebben?

f2.8 // iso 100 // 1/500 en witbalans op bewolkt zoals ik altijd doe. wat kan ik fout gedaan hebben?

Heel simpel; klinkt als een te langzame sluitertijd. Met een fel zonnetje en diafragma wijd open kom je toch al snel aan de 1/2000 +

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:28

Deijs schreef:

[ Afbeelding ]

Niets mis met de bak (of heb je daar al heeeeeeeel veel aan bewerkt?)...
Hoofd van de ruiter is inderdaad wat te licht.
Volgende keer in zo'n situatie met belichtings correctie op -0,3 fotograferen, dan los je dat al wel op :)
Of de ruiter niet volledig met het gezicht in de zon fotograferen. Dus net een ander stukje van de bak pakken óf een ander tijdstip van de dag (zodat je op 't zelfde stuk bak kunt fotograferen maar de zon anders staat, zodat ze het zonnetje niet vol in het gezicht krijgt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:35

Jolandaa_ schreef:

Op welke stand had je de camera staan?
M, A (Av), S (Tv), P of wat anders?

En als je in A of P stand aan het fotograferen was, stond je belichtingscorrectie wel op 0?

Fotografeerde je in M of S (Tv), dan heb je een veel te trage sluitertijd voor je lichtomstandigheden gekozen. Zet te sluitertijd sneller.

Tip: ga niet prutsen in M als je nog niet super ervaren bent of als je bewegende objecten op de foto zet.
M is handig voor in de studio; als je zelf 100% controle hebt over het licht. Maar buiten heb je zo veel verschillende factoren die net voor een iets andere belichting kunnen zorgen als er 1 klein dingetje verandert, dat het zonde is als je nét het perfecte moment mist, omdat je perse op M wilde schieten en er toevallig een wolkje voor de zon kwam en de belichting daardoor verprutst is.

Tip: de S (Tv) stand is niet echt een handige optie. Sluitertijd is namelijk ERG onbelangrijk voor je foto. Bevroren is bevroren. Verder heeft de sluitertijd geen invloed op je beeld daarna. Enige wat belangrijk is, is dat die sluitertijd snel genoeg is om te bevriezen. Of hij daarna (voor de juiste belichting) 1/1000e of 1/4000e moet zijn, heeft geen enkele invloed op hoe je beeld eruit komt te zien.
Terwijl je camera ondertussen in je hele serie steeds verschillende diafragma's pakt voor de variërende belichtingen gedurende je shoot. Waardoor je soms veel scherpte diepte, soms weinig scherpte diepte in je serie krijgt. Dat heeft veel invloed op je foto's, en zou dus juist een belangrijke factor moeten zijn.
Schieten in A (Av) modus is dus wat vanzelfsprekender. Je zet zelf het diafragma in de stand die je voor je serie op dat moment wil hebben. Je schat voor de lichtomstandigheden je ISO in ( net als dat je dat vroeger ook moest doen als je een rolletje in je camera moest stoppen... Hoeveel ASA). En je laat de sluitertijd afhangen van de hoeveelheid licht.
Zorg dat de sluitertijd snel genoeg is om je onderwerp te bevriezen. En alle waardes sneller dan die minimumwaarde is prima. Is je sluitertijd te traag? --> ISO iets omhoog. En verder schieten... :)
Hoef je verder nergens meer op te letten en kun je zorgeloos verder met je shoot.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:38

Femke schreef:
Deijs schreef:

[ Afbeelding ]

Niets mis met de bak (of heb je daar al heeeeeeeel veel aan bewerkt?)...
Hoofd van de ruiter is inderdaad wat te licht.
Volgende keer in zo'n situatie met belichtings correctie op -0,3 fotograferen, dan los je dat al wel op :)
Of de ruiter niet volledig met het gezicht in de zon fotograferen. Dus net een ander stukje van de bak pakken óf een ander tijdstip van de dag (zodat je op 't zelfde stuk bak kunt fotograferen maar de zon anders staat, zodat ze het zonnetje niet vol in het gezicht krijgt).

Nee de bak heb ik verder niet bewerkt. Ja dat moet ik dan maar doen, ik gokte het er maar op want ik wist niet hoelang de zon zou blijven natuurlijk :) het was een spontane fotoshoot dus de volgende keer zal ik het even bekijken qua weer en afspraken maken.

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:56

Hallo, ik heb een vraagje, ik heb een tijdje geleden een nieuwe camera gekocht de 600D van Canon, maar nu zit ik met het probleem dat mijn scherpte van de foto's erg wisselen.
Ik heb hier even twee foto's staan. Ook bij de eerste bewegende de hond met zijn hoofd, maar deze is wel scherper. Hoe zou dit kunnen?

Beide foto's zijn genomen de instelling M, 1/400 snelheid 150-300mm lens

Allebei zijn nog onbewerkt, maar als ik ze allebei wat scherp maak, dan wordt de linker mooi, maar de recht wordt voor het zicht te scherp.

Afbeelding Afbeelding

Op beide zit een copyright!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:29

Lipydo schreef:
Jolandaa_ schreef:

Heel simpel; klinkt als een te langzame sluitertijd. Met een fel zonnetje en diafragma wijd open kom je toch al snel aan de 1/2000 +

oke, dan zit daar mijn punt. Ik fotografeer altijd in m en heb altijd geleerd dat de verhoudings driehoek moet kloppen. als ik een hogere sluitertijd ga pakken dan kloppen de 'streepjes' die ik zie als ik in de lens kijk niet meer.
met de lessen hebben ik altijd geleerd dat ik daar naar moet kijken. zit ik dan toch fout of is dit een aparte situatie. felle zon en een gelige kleur van de fjord.
ik heb als voorbeeld deze foto. nu heb ik een willekeurige foto gepakt, waar niemand bij staat. nu valt dit opzich nog wel mee, maar alles was zo flets. ik heb overigs een d3200 en een 50mm 1.8 lens gebruikt hiervoor.

Afbeelding

iso 100 / 1:500 / f2,8
op mijn camera was het 'verhoudingsbalkje' nu goed. moet ik dan toch sneller gaan. en 'af' gaan van dat balkje.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:32

Femke schreef:
Jolandaa_ schreef:

Op welke stand had je de camera staan?
M, A (Av), S (Tv), P of wat anders?

En als je in A of P stand aan het fotograferen was, stond je belichtingscorrectie wel op 0?

Fotografeerde je in M of S (Tv), dan heb je een veel te trage sluitertijd voor je lichtomstandigheden gekozen. Zet te sluitertijd sneller.

Tip: ga niet prutsen in M als je nog niet super ervaren bent of als je bewegende objecten op de foto zet.
M is handig voor in de studio; als je zelf 100% controle hebt over het licht. Maar buiten heb je zo veel verschillende factoren die net voor een iets andere belichting kunnen zorgen als er 1 klein dingetje verandert, dat het zonde is als je nét het perfecte moment mist, omdat je perse op M wilde schieten en er toevallig een wolkje voor de zon kwam en de belichting daardoor verprutst is.

Tip: de S (Tv) stand is niet echt een handige optie. Sluitertijd is namelijk ERG onbelangrijk voor je foto. Bevroren is bevroren. Verder heeft de sluitertijd geen invloed op je beeld daarna. Enige wat belangrijk is, is dat die sluitertijd snel genoeg is om te bevriezen. Of hij daarna (voor de juiste belichting) 1/1000e of 1/4000e moet zijn, heeft geen enkele invloed op hoe je beeld eruit komt te zien.
Terwijl je camera ondertussen in je hele serie steeds verschillende diafragma's pakt voor de variërende belichtingen gedurende je shoot. Waardoor je soms veel scherpte diepte, soms weinig scherpte diepte in je serie krijgt. Dat heeft veel invloed op je foto's, en zou dus juist een belangrijke factor moeten zijn.
Schieten in A (Av) modus is dus wat vanzelfsprekender. Je zet zelf het diafragma in de stand die je voor je serie op dat moment wil hebben. Je schat voor de lichtomstandigheden je ISO in ( net als dat je dat vroeger ook moest doen als je een rolletje in je camera moest stoppen... Hoeveel ASA). En je laat de sluitertijd afhangen van de hoeveelheid licht.
Zorg dat de sluitertijd snel genoeg is om je onderwerp te bevriezen. En alle waardes sneller dan die minimumwaarde is prima. Is je sluitertijd te traag? --> ISO iets omhoog. En verder schieten... :)
Hoef je verder nergens meer op te letten en kun je zorgeloos verder met je shoot.

volgens mij heb ik rare foto lessen gehad als ik jullie zo hoor. ben wel blij met dit feedback :j
ik fotografeer altijd in m. zo snel mogelijk van de groene stand af was mij geleerd.
maar ik kan dus beter ook de S of de P(of A? weet ik ff niet meer uit m'n hoofd) fotograferen ipv M.
ik heb ook altijd 't gevoel dat het me niet lukt. dan is de iso niet goed, dan weet iets anders. nu dacht ik dat ik goed zat qua instellingen heb ik dit weer. Ik wil verder met m'n fotografie komen, puur als hobby en niet om er geld mee te verdienen. maar ik wil wel kwaliteit gaan maken.
fotograferen jullie ook dan op S bij actie foto's en A of P bij portret foto;s.

alvast bedankt voor de tips!

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:13

Bedoel je met die streepjes -driehoeksverhouding- de lichtmeting? Want als die in het midden stond en je krijgt deze overbelichting, zit er iets niet goed (ingesteld). Echter is de achtergrond wel oké belicht, dus misschien licht gemeten op de achtergrond en niet het paard? Mijn aanpak is bijna altijd spotmeting, want mijn object/model etc moet goed belicht zijn. Als het zonnetje fel is liefst nog een stop onderbelicht dan de '0'; voor als er hoge contrasten zijn die misschien uitgebeten raken (en je de foto achteraf makkelijk kan corrigeren op de te donkere gebieden).

Ik fotografeer overigens áltijd in M, daar is niets mis mee. Av stand kan inderdaad handiger zijn voor snel wisselende lichtomstandigheden.
Maar ieder zo zijn eigen manier en aanpak, er zijn niet echt regeltjes wat betreft fotograferen. Laat je daar ook niet door tegenhouden. Door dingen uit te proberen leer je veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:07

Jolanda, als je mn post ook e ht even helemaal leest, zie je dat ik al zeer uitgebreid tip/uitleg geef over welke stand je beter kunt gebruiken en waarom ;-)

Volledig op de automaat of ander automatisch programma, moet je inderdaad ook snel vanaf, maar M is wel weer t andere uiterste en in vrijwel alle situaties met natuurlijk licht eerder onhandig dan functioneel.
Het verhaal over t balkje klopt verder ook helemaal, maar......
Dan ga je er vanuit dat de lichtmeting van je camera 100% perfect is voor iedere situatie, en dat is niet zo.
Dus ook daarvoor geldt; niet puur vertrouwen op zo'n automatische functie vd camera, ook zelf erbij blijven denken.

Een camera wil graag naar een neutraal grijs toe.
Bij lichte fotos wil hij t graag donkerder hebben, bij donkere fotos wil hij t lichter hebben.
Om dan toch je zelf gekozen licht op de foto te krijgen, moet je soms dus een stapje verder denken dan de camera.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:27

Over de m-stand oneens met Femke (er bestaat meer dan alleen een paard bevriezen bij beweging of überhaupt altijd een juist correcte foto te hebben), maar de rest: :j

@Femke: mijn lichtmeting doet hij niet alleen bij scherpstelpunt, ik check altijd het gebied om -in dit geval- de ogen. Maar zoals ik al zei, ieder zijn aanpak. Ik heb als beginner het ook zo gedaan, misschien niet het handigste nee voor het aller begin, maar naar mijn idee wel meest controleerbare dan een groot gebied wat je camera in handen heeft.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:38

Ik heb over je post heen gelezen, sorry. inmiddels wel gelezen en bedankt voor je info. :j

ik heb even instellingen opgezocht. ik fotografeer met af-s, enkelpunts af en centrum gericht.
maar het zou gerust kunnen dat ik op de achtergrond kleur afgesteld hebben? ik zal eerlijk zeggen dat ik die grijswaardes niet begrepen heb. kleur kiezen? ik weet dat er een knopje zit langs mijn zoeker maar dan houd dat daar ook mee op. ik denk dat daar de fout zit. Ik stel mijn camera in, diafragma, iso (in dit geval maar 100 vanwege de felle zon) en sluitertijd. die in veel gevallen inderdaad 1/250 tot 1/500 was. dit kan dus omhoog. maar ik blijf zelf hameren op die streepjes. toch doe ik dan wel iets fout.

Wil heel graag leren. Omgevings foto's waren overigs wel gelukt. maar die met de paarden niet.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:56

Ik gebruik zelden een centrum gerichte lichtmeting in mijn body. Het is vaak matrixmeting en ik weet afhankelijk van de situatie of ik beetje moet onder- of over belichten om tot een juiste belichting te komen. Voor sommige specifieke situaties gebruik ik inderdaad spotmeting. Als ik natuurlijk licht aanvul met kunstlicht of alleen gebruik maak van kunstlicht dan pak ik bijna altijd mijn lichtmeter erbij om tot een goede belichting te komen.

@Wendy: Ja, alleen bij de 1D serie als de 1DX gaat spotmeting geloof ik mee met je scherpstelpunten. Alle andere bodies zit spotmeting altijd gekoppeld aan het middelste punt.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:57

Hoi! Ik kom even binnen vallen. Ik heb voor het eerst in RAW gefotografeerd en probeer het nu te openen in Photoshop Elements 7.0. Echter komt er nu de melding' Kan 'C:/Users/.../Desktop/IMG1234.CR2' niet openen vanwege een onjuist bestandstype. Ik heb al vaker gedownloade RAW-bestanden geopend. Maar nu gaat het niet, iemand een idee? Hoe komt het dat hij ook de locatie noemt en niet gewoon het bestand? Alvast bedankt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:06

Ps Elements 7 is een oude versie. Laatste versie is 12. Kan het zijn dat jij RAW bestanden van een nieuwere camera dan Ps Elements 7 probeert te openen? In dat geval heb jij een nieuwere versie nodig van Ps Elements.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:09

Ja dat zou wel kunnen.. De camera is zo'n jaar oud geloof ik. Het is een Canon 600D.