EMMAxSAMMY schreef:Hier hetzelfde probleem!
Ik doe dan vaak wel de ISO lager idd, zijn ze wel scherp maar erg donker..
In bridge maak ik ze dan weer iets lichter..
Maar graag ook andere tips!
ISO lager heeft geen enkel nut

Wat gebeurd er als je de ISO lager zet? Dan krijgt je camera minder licht ter beschikking, dus moet hij de sluitertijd trager maken om te compenseren, of het diafragma verder open zetten om te compenseren.
In principe blijft de belichting van je foto dan dus PRECIES hetzelfde.
1 Uitzondering: als je diafragma al maximaal open staat, dan kan hij niet verder open... En zal je foto dus inderdaad te donker worden.
Wat je wel kunt doen, als je totale foto te licht is?
De belichtingscorrectie toepassen op bijvoorbeeld -0,3 of -0,7.
In je gebruiksaanwijzing staat beschreven hoe je de belichtingscorrectie kunt instellen.
Wel na de fotoshoot weer terug zetten op 0, anders krijg je bij je volgende shoots ook steeds te donkere foto's en snap je niet hoe dat kan (Ik zie dat super vaak bij m'n workshops, dat mensen ooit per ongeluk aan de belichtingscorrectie hebben gezeten en daarom altijd te lichte of te donkere foto's krijgen).
Maar nog beter is om paard, ruiter en achtergrond zodanig op elkaar af te stemmen, dat je geen extreme contrasten hebt. Waardoor je belichting mooier in balans is.
Vooral instap segment camera's en goedkopere lenzen hebben samen een vrij beperkt dynamisch bereik. Waardoor je al snel last hebt van problemen met hoge contrasten.