[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleey_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:26

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:51

krissie_ schreef:
Ik ben helemaal happy!
Gisteren heb ik een nieuwe camera gekocht. :D
Ik had alleen 1 vraagje; Ik heb er een lenskap bijgekregen, maar waarvoor is dat? Want dat staat niet in de handleiding.
En wat is nou precies diafragma?

Alvast bedankt!

Een lenscap zoals jij het noemt is (neem ik aan) een zonnekap. Die is er voor om te voorkomen dat er vals licht in je objectief valt. Dus is die niet alleen als de zon schijnt, maar ook binnen om te voorkomen dat er een of ander lamp op mje voorste lens een vervelende waas veroorzaakt. Vaak zie je mensen met die zonnekap omgekeerd op hun objectief fotograferen. Die denken blijkbaar dat die zonnekap er alleen op moet als de zon schijnt.

Een diafragma is het gat waardoor het licht je camera binnenkomt en die je kleiner en groter kunt maken, zodat je de hoeveelheid licht dat binnenkomt, kunt regelen. Hoe kleiner het gat hoe minder licht er binnenkomt. Nu is het een beetje vervelend dat hoe kleiner het gat wordt, het getal waarmee de diafragmaopening wordt aangeduid steeds groter wordt. Hoe groter de opening hoe kleiner het getal. Dat getal geeft dan ook niet aan hoeveel millimeter ofzo het gat groot is, maar is eigenlijk de noemer van een breuk. Stel je hebt een objectief van 50mm. Je stelt diafragma 4.0 in. Dan is de doorsnede van de diafragmaopening 1/4x50mm= 12,5mm Als je diafragma 8.0 instelt (groter getal dus een kleinere opening) is de doorsnede van die opening 1/8x50mm=6,25mm.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:59

Heel erg bedankt! :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:10

hier heb ik ook wat aan jeeej!
(handig voor morgen, dan ga ik weer fotograferen op een huge wedstrijd!)

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:29

hallo!
ik heb een Canon EOS 400D .
maar ik heb een vraagje over mijn sluitertijd,
het boekje kan ik niet meer terug vinden dus daar heb ik nu ook even niks meer aan.
ik kan op mijn camera niet de instellingen vinden voor mijn sluitertijd. als ik die bijv. korter wil maken voor een galopperend paard om hem er scherp op te krijgen.
iemand tips of ervaring met deze Canon ??

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:54

Ik heb de 450D
Welke stand heb je hem staan dan?
Want als je hem op sportstand zet kan je idd niks wijzigen.
Dan zou je hem op M moeten zetten dan moet je alles handmatig instellen.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:23

hij staat bij mij idd bijna altijd op de sportstand of close-up.
en als hij op de M staat, hoe moet ik dat dan doen? weet jij/ iemand dat?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:31

Ligt eraan in welke omgeving je gaat fotograferen.

Weet je hoe je iso en je diafragma instelt?

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:34

iso weet ik, maar diafragma geen idee, soory dat ik zoveel vraag hoor maar ik heb m pas gekregen dus wil t allemaal een beetje op een rijtje hebben :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:40

Geen probleem hoor, Ken het gevoel :D

Het diafragma staat 1 of 2 pagina's super uitgelegd! (beter dan ik ooit zal kunnen)

Je sluitertijd heeft ook lichtelijk te maken met je lichtinval.
Is het wat donkerder zet je je diafragma het laagst (dan ze je de lichtinval op zn hoogst) Als het dan nog aan de donkere kant is, zet dan je sluitertijd iets lager dan zie je snel verschil!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:42

okeee dankjewel!
ik ga morgen gelijk proberen :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:42

Super!
Laat je weten hoe het gegaan is?

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:57

Jaaa zal ik doen!
ik print voor de rest ook nog een aantal andere uitleggen uit, om nog een keertje door te lezen.
morgen heb ik mijn paardje voor 'binnenblijver' opgeschreven, dus kan ik gelijk op me paardje uitproberen.
maar voor rest heb ik wel altijd scherpe benen en lichaam als hij draaft. (zie profiel)
maar ik wil me er verder in verdiepen en ook ander soort foto's maken zoals, blackfoto's enzo :)
ik laat weten hoe t gegaan is, bedankt voor de tips meid !

offtopic; onwijs leuk fjordje heb je zeg !

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:14

Thnx! :D
Ben ook onwijs trots op mn ventje!

Ik ben ook aan het oefenen op black foto's moeilijk maar wel leuk!
Ik had eens de pony van mn vriendin gestolen, vond ze heeeel erg :+

Afbeelding

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:50

Ik zou niet uploaden bij mijnalbum, maar bij ImageShack of PictureTrail. :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:56

Saskiaatje schreef:
Ik zou niet uploaden bij mijnalbum, maar bij ImageShack of PictureTrail. :)

of flickr.com!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:20

het is ook alleen een voorbeeldje.
De rest komt op mn site.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:25

Vraagje. :P Hoe kun je een model mooi belichten met een reflectiescherm, zónder hem/haar te verblinden? :P Ze gaan er niet mooier van kijken namelijk haha. :+

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:03

Tenshi schreef:
Vraagje. :P Hoe kun je een model mooi belichten met een reflectiescherm, zónder hem/haar te verblinden? :P Ze gaan er niet mooier van kijken namelijk haha. :+

Niet in de ogen schijnen :')

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:37

Makkelijker gezegd dan gedaan geloof ik. := Mijn 'slachtoffers' vandaag begonnen al te knijpen zodra het licht van het scherm op hun gezicht viel... nog maar even dooroefenen dan. Was de eerste keer. :)

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:50

Tenshi schreef:
Makkelijker gezegd dan gedaan geloof ik. := Mijn 'slachtoffers' vandaag begonnen al te knijpen zodra het licht van het scherm op hun gezicht viel... nog maar even dooroefenen dan. Was de eerste keer. :)

Een reflectiescherm moet je wat laag houden. Je gebruikt het om de zware slagschaduwen die onstaan bij fel zonlicht, op te helderen. Dat kan dus het beste als je dat reflectiescherm laag houdt. Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat er door het reflectiescherm weer nieuwe hinderlijke schaduwen ontstaan. Het middel mag niet erger worden dan de kwaal.

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:03

Ik heb sinds kort een NikonD60 spiegelreflex gekregen (en mede betaald, uiteraard :D ) en het fotograferen opzich gaat goed, juist nu ik toch een beetje meer op details begin te lijken, zou ik graag wat aanpassen.

Als ik een onderwerp fotografeer (bv. een kat die in het gras rondspringt) dan zou ik graag de kat scherper en de achtergrond wazig willen hebben.
Weet iemand hier een oplossing voor? Ik dacht dat het iets met diafragma was, maar hoe ik dit moet instellen... ?

Groetjes, Nele :):)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:44

Ik heb sinds kort de camera van mijn vader overgenomen. Een spiegelreflex van Olympus.
Ik vraag me erg af hoe je een paard fotografeert en dan een zwarte achtergrond krijgt ..
Dan lukt me gewoon echt niet ..

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:40

Kokomo schreef:
Tenshi schreef:

Een reflectiescherm moet je wat laag houden. Je gebruikt het om de zware slagschaduwen die onstaan bij fel zonlicht, op te helderen. Dat kan dus het beste als je dat reflectiescherm laag houdt. Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat er door het reflectiescherm weer nieuwe hinderlijke schaduwen ontstaan. Het middel mag niet erger worden dan de kwaal.

Dankjewel. :) Ga ik mee aan de gang de volgende keer!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:26

Ik heb trouwens ook eens een vraagje aan de mensen die van het volgende gebruik maken: polarisatiefilter. Ik heb namelijk in Zoom een leuk artikel gelezen en aan de hand daarvan ben ik op internet wezen rondkijken en eigenlijk vond ik de resultaten wel erg leuk. Maar het schijnt lastig te fotograferen te zijn met de filter, gezien je erg op de stand van de zon en je camera moet letten.

Ik heb nu erg veel ervaringen op internet gelezen en voorbeelden gezien en nu ben ik wel benieuwd naar jullie mening hierover?

Overigens ben ik niet van plan om er een aan te schaffen, wellicht voor de toekomst maar nu denk ik niet dat ik er mijn voordeel mee uit kan halen.

Een "pola" voor wat voor soort onderwerpen kun je die gebruiken? Voornamelijk kom ik foto's van landschap en stilstaande onderwerpen tegen, maar zal hij ook voor actiefoto's te gebruiken zijn of niet?