[FOTO] Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:52

Ik ben ook heel benieuwd naar hoe je dat hebt gedaan :D

Fem

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:54

Wauw! Prachtige bewerking!
Ook ik ben heeeel benieuwd hoe je te werk bent gegaan, hoeveel werk het was en hoe lang je er mee bezig bent geweest :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:12

Heel gaaf! Net als de rest ben ik ook benieuwd hoe je dat precies gedaan hebt! :D

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:00

Wow wat een reacties :o tnx!

Hoe? Geheim van de smid <<) Haha nee ik zal het kort toelichten.

Dit was dus het origineel, in raw.

Afbeelding

Ik speel daarbij eerst met alle lichtopties om de onder- en overbelichte delen eruit te halen. M'n foto's belicht ik vaak iets onder, omdat je uit onderbelichte delen de details nog wel kunt halen. Uit overbelichte stukken is dat natuurlijk veel lastiger/onmogelijk. Het contrast in de foto wordt dan uiteindelijk wat vlakker, maar dat voeg ik liever later in Photoshop pas weer toe. Ook verhoog ik vaak de clarity (geen idee hoe die wordt genoemd in de Nederlandse versie) zodat de structuren allemaal wat heftiger worden.

Zo komt hij dan aan in PS.
Ik had 'm hier al wel bijgesneden en het hek weggewerkt. Dat wegwerken doe ik in een copy van het origineel. Als die naar wens is kan het origineel weg.

Afbeelding

Het is inderdaad 1 foto, maar ik gebruik dus een aantal copys van de foto in combinatie met layermasks zodat je bepaalde delen (on)zichtbaar kunt maken en dus verschillend kunt belichten. Dan krijg je inderdaad een beetje HDR effect. Ik heb de verschillende delen/lagen speciaal even voor jullie benoemd in de workspace :+

Per laag pas ik de belichting aan: eerst grof dmv levels en daarna werk ik dat bij dmv curves. Meestal ben ik eigenwijs en pas ik dat toe op de layer zelf, maar je kunt het natuurlijk ook via een adjustment layer doen. Dat laatste is natuurlijk veiliger, omdat je die altijd kunt blijven aanpassen. Als je het op de layer zelf doet gaat dat niet. Ik hou wel altijd een copy van het origineel (layer 0 in dit geval) dus als ik een layer helemaal verklooi kan ik zo weer een copy van het origineel maken en die als nieuwe layer gebruiken.
Elk deel pas ik dus verschillend aan, beetje spelen, andere deel weer aanpassen, weer terug naar deel 1 om het wat passender te maken etc. totdat het naar wens is.

Dan komt daarop een adjustment layer voor de kleur en een voor de saturation. Eventueel kun je daarbij ook weer gebruik maken van de layer masks en delen meer/minder effect te geven. Soms zet ik ook nog een algemene curve layer erop, om het geheel wat donkerder/lichter/contrastrijker te maken, maar dat heb ik in dit geval niet gedaan.

Hierna ben ik aan de gang gegaan met de dodge en de burn tool (oplichten en doordrukken geloof ik in NL). Die gebruik ik een beetje door elkaar en zo heb ik bijvoorbeeld die 'glow' op de berg en het pad gekregen en heeft de steen nu nog meer structuur en kleur. Je kunt er onderwerpen heel fijn mee uit laten springen.

Als laatste komt daarop nog een gradient overlay om de randjes iets donkerder te maken en heb ik de boel ietsje verscherpt (vrouwtje in het bijzonder). Ik heb ook nog een zwart/wit versie gemaakt. Daar zijn de bovenste lagen voor maar de kleurversie was vele malen sterker dus die lagen voor de zwart wit kun je vergeten.

En dan uiteindelijk is dit het eindresultaat :)

Afbeelding

Hopelijk hebben jullie zo een beetje een idee :) Ik ben er wel even vanuit gegaan dat iedereen de termen enzo enigszins kent, anders wordt het een heel lang verhaal :+ Ik kan wel kijken als ik weer zoiets door de bewerking gooi, of ik het op kan nemen als jullie dat interessant vinden? En als iemand specifieke vragen heeft...vragen mag natuurlijk altijd!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:19

Oef als ik dit zo zie heb ik zin nu heel Photoshop te gaan onderzoeken <3
Ik gebruik Adobe Photoshop CS5.1

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:51

Wauw wat een super bewerking DieL_Zor! Ik heb van afgelopen zomer ook reisfoto's en ga daar eens proberen of ik die via photoshop mbv je uitleg nog wat mooier kan maken :) Bedankt voor de uitgebreide uitleg! :j

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:52

Vraagje voor degene die zonnetjes toe voegen: hoe vinden jullie die afbeeldingen?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:55

Die burn & dogde tool om dingen eruit te laten springen/meer structuur toe te voegen, erg interessant, ik denk dat dat het effect geeft waar ik altijd naar op zoek was. Super bedankt dat je meer toelichting wilde geven, DieL_Zor! Mag ik vragen welke lens je hebt gebruikt om die foto te maken?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:30

KittyDylan schreef:
Vraagje voor degene die zonnetjes toe voegen: hoe vinden jullie die afbeeldingen?
Van het zonnetje? Die kun je heel makkelijk met een gradient maken. Op de site van Marit staat ergens een tutorial en ook Phlearn op YT heeft een tutorial waarin de gradientzon voorbij komt.

Fijn overzicht, Diel_Zor, gave plaat ook. :j Ik heb heel lang eigenlijk alleen gebruik gemaakt van LR, maar ben recentelijk ook hier en daar begonnen met Photoshop. Masked layers zijn soms toch iets prettiger dan de penseel in LR. :))

Er stond hier een berg in brand een paar weken terug. :=
Afbeelding

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:10

Graag gedaan allemaal :) Hoop dat jullie er wat aan hebben.
Geen idee of dat met het penseel in LR ook kan, maar ik vind de layermasks vooral zo fijn omdat je weer dingen erbij kunt tekenen en kunt variëren met de opacity, ook naderhand nog. Oneindig veel mogelijkheden. Sowieso zit heel PS natuurlijk vol met oneindig veel mogelijkheden. Was het topic weer door aan het spitten en kom weer allemaal nieuwe dingen tegen :D

@Emma, hij is gemaakt met een Sigma 10-20mm F3.5, op een Nikon D5000. Deze foto is geschoten op 11,5mm. Best wel wat extreem, ik hou ervan O:)

@Summerly, die heb je netjes recht getrokken! Je kleurverandering geeft gelijk een beetje een tropisch sfeertje 8-) Wolken en de zee geven ook een mooi effect zo. De bergen rechts had ik persoonlijk misschien iets donkerder gelaten. Vind ze nu iets flets lijken op dit formaat, maar is ook een kwestie van smaak.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:24

Thanks voor je feedback! :D Ik heb echt onwijs zitten worstelen met de berg op de voorgrond. Toevallig is deze afbeelding na LR een keer door PS gegaan voor een gradient layer en wat extra finetuning, en daarna nog een keer door LR, maar die berg is een beetje een doorn in het oog gebleven. :)) Ik heb ze nu iets donkerder gemaakt en dat scheelt idd aardig wat!

Met de penseel in LR kun je wel dodgen en burnen, highlights, shadows etc. aanpassen, maar je kunt dat masker niet reversen, dus je bent soms bijna meer tijd kwijt met het bijtekenen en weggummen van bepaalde delen dan met het tunen van de sliders. := Je kunt het masker ook niet in zijn geheel meer of minder opaque maken, dus het is allemaal wat 'logger' dan de layer masks in PS.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:50

Ik zou graag jullie mening willen! Ik ben al een tijdje echt op zoek naar mijn eigen stijl. Zelf hou ik erg van zacht, warm, dromerig, ect. Maar het is het allemaal net niet met bewerken.. Onderstaande foto is bewerkt. Naar mijn mening zeker mooier geworden, maar er mist iets, of het is het net niet..

Iemand misschien tips? :)

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:52

Als je een dromerige zachte stijl wilt dan zul je moeten beginnen in je stijl van fotografie en niet in de bewerking :D
Deze foto leent zich absoluut niet voor een zachte en dromerige stijl helaas. Dus hoe goed je ook kunt bewerken, met dit beeld zul je dat effect nooit halen..

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:59

Marit schreef:
Als je een dromerige zachte stijl wilt dan zul je moeten beginnen in je stijl van fotografie en niet in de bewerking :D
Deze foto leent zich absoluut niet voor een zachte en dromerige stijl helaas. Dus hoe goed je ook kunt bewerken, met dit beeld zul je dat effect nooit halen..

Logisch, ik ben zelf ook niet tevreden over deze foto, dus even als voorbeeld gebruikt :). Ik ben echt een beetje zoekende. Ook moet ik zeggen dat ik geen voorstander was van deze achtergrond. Liever ergens met een achtergrond met meer diepte, dit is te plat.

Zou je misschien kunnen omschrijven wat jij bedoelt met een goed beeld voor een "dromerig" effect? :j Overigens ben ik echt een fan van jouw kunsten Marit. :o

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:04

Vandaag dit plaatje geschoten en ik vond de compositie erg leuk! Hoe vinden jullie hem gelukt?

Voor:
Afbeelding

Na
Afbeelding

Achteraf hadden de manen van de vos wat minder kleur mogen hebben, maar toch vindt ik hem heel gaaf.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:21

Shauniraquel schreef:
Marit schreef:

Logisch, ik ben zelf ook niet tevreden over deze foto, dus even als voorbeeld gebruikt :). Ik ben echt een beetje zoekende. Ook moet ik zeggen dat ik geen voorstander was van deze achtergrond. Liever ergens met een achtergrond met meer diepte, dit is te plat.

Zou je misschien kunnen omschrijven wat jij bedoelt met een goed beeld voor een "dromerig" effect? :j Overigens ben ik echt een fan van jouw kunsten Marit. :o

Dankjewel :D

Als ik op zoek ben naar een dromerige foto dan schiet ik hem met één stop overbelicht, zorg ik voor een rustige onscherpe achtergrond en het liefst met tegenlicht of een stuk lucht in de foto!

De foto die jij nu bewerkt hebt heeft een hele drukke en relatief scherpe achtergrond met donkere kleuren. Dat geeft je heel erg weinig ruimte voor een mooie bewerking.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:45

Marit schreef:
Dankjewel :D

Als ik op zoek ben naar een dromerige foto dan schiet ik hem met één stop overbelicht, zorg ik voor een rustige onscherpe achtergrond en het liefst met tegenlicht of een stuk lucht in de foto!

De foto die jij nu bewerkt hebt heeft een hele drukke en relatief scherpe achtergrond met donkere kleuren. Dat geeft je heel erg weinig ruimte voor een mooie bewerking.

Bedankt voor de tip! Zojuist even de filmpjes van jou bekeken op youtube, erg interessant. Ben zelf ook grafisch vormgever dus scheelt al wel dat ik veel kan met photoshop en dergelijke. Nu nog even zoeken naar de stijl! Maar bedankt nogmaals, hier ga ik zeker wat mee doen! <3

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:52

De foto's in je topic in je onderschrift vind ik echt prachtig en qua stijl echt heel fijn! Niet standaard of nagedaan, maar echt uniek en heerlijk zacht. Dus ik zou zeggen ga daar lekker mee door :D

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:37

Wil ik een abonnement voor photoshop en lightroom aanschaffen kan het niet omdat we geen creditcard hebben. Lekker dan |(

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:13

MillyH schreef:
Wil ik een abonnement voor photoshop en lightroom aanschaffen kan het niet omdat we geen creditcard hebben. Lekker dan |(

Via PayPal kan het ook...

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:29

Marjoow schreef:
MillyH schreef:

Via PayPal kan het ook...

Geen idee hoe dat werkt, maar zal daar eens naar kijken dan :o

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:52

Leuk om dit topic tegen te komen! Ga ik nog eens goed door lezen zullen vast veel bruikbare dingen voor deze beginneling in staan :D

Pasgeleden een nieuwe camera en nieuwe lenzen aangeschaft.. een abbo op photoshop/lightroom en een cursus gevolgd bij Eliane van Schaik dus kan volop aan het spelen.
Kost wel nog behoorlijk veel tijd dus het vlot niet zo hard :o

Wil ook nog het scherm van mijn laptop kalibreren, iemand daar tips/ervaringen voor?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:06

DieL_Zor schreef:
@Emma, hij is gemaakt met een Sigma 10-20mm F3.5, op een Nikon D5000. Deze foto is geschoten op 11,5mm. Best wel wat extreem, ik hou ervan O:)

Oef, ik vreesde daar al voor haha. Ik zit eigenlijk al een poosje te kijken naar een 10-20mm (of iets in die richting), maar helaas ben ik een beetje blut :P Ik hou inderdaad ook wel van wat meer extreem!

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:09

@Pattypaard, voor kalibreren gebruik ik Spyder pro van Datacolor. Heel makkelijk in gebruik en wat een verschil in het scherm daarna! Zowel mijn vaste monitor als de laptop..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:21

Ik heb het ook een keer laten doen, maar die spyder pro ziet er eenvoudig uit! Die gaat op mijn wishlist :)