[INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:48

Hallo allemaal!!
Ik doe graag mee met taxeren. Ben niet zo'n held met bedragen maar ik ga mijn best doen :)

HorseyDude: Ik zou voor deze foto's niets geven. Het zijn geen platen die je zelf niet kan maken zeg maar :)
mie123gie: Ik zou nog lekker blijven oefenen en portfolioshoots gaan aanbieden. Dan kom je er zeker wel met de vooruitgang die je al hebt!
_Sillebil: Hele unieke foto's, ze zijn iig scherp. Ik weet niet wat je doel is, maar als je huisdieren zou fotograferen bij iemand thuis zou ik denk ik iets van 25 euro vragen voor een shoot thuis.
De foto van de shetlander even buiten beschouwing gelaten, met paarden zou je nog wel wat kunnen oefenen :)
Stephanie_86: Voor deze foto's zou ik ook niks geven. De paardenfoto's zijn te krap en bewogen. De strandfoto heeft opsich wel wat en zou je eventueel op een site als WerkaandeMuur kunnen verkopen, maar dan wel eerst even je horizon rechttrekken :)
Lindatjuhhh: Prachtige heldere foto's, hier kun je zeker geld voor vragen. Ik denk zeker €50,00 :)
xTitanic: Jij hebt zo'n heerlijke eigen stijl met hele unieke foto's. Daarom zou jij zeker €75,00 kunnen vragen voor een shoot.
lifaya: Over het algemeen nette platen al vind ik ze persoonlijk niet uniek qua stijl. Ik denk wel dat je heel stabiel bent in je foto's wat inhoud dat je altijd kwaliteit kan leveren. Toch zou ik zeker niet meer dan €70/€80 uitgeven aan een fotoshoot :)
Quir: Foto's zijn best netjes alleen denk ik dat jij nog zoekende bent naar een eigen stijl. Ik zou dus lekker even oefenen en portfolioshoots aanbieden.
love__mandy: Technisch wel mooie foto's maar qua momenten en standpunt moet je nog wel even oefenen. Ik zou om te beginnen €20,00 vragen :)
matedor: Ook wel nette foto's maar sommige composities zijn het m niet zeg maar. Ik zou voor een fotoshoot €30,00 vragen :)

En dan. Eerst de paarden. Ik ben al sinds 2012 serieus aan het fotograferen en fotoshoots aan het aanbieden. Ik vraag momenteel €35,00 voor een shoot waarbij ik minimaal 15 bestanden op lage resolutie met logo aflever en 5 digitale bestanden op hoge resolutie zonder logo voor de klant om na te bestellen. Dit alles zonder reiskosten uiteraard.

Ik heb expres niet de mooiste foto's uitgekozen om te laten zien :) Hiervoor kunnen jullie op mijn website kijken: www.mbshots.nl

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens, portret. Ik ben vorig jaar begonnen met fotomeetings met portretten, maar ik bied dit nog niet aan als shoot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd :D

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:22

Even taxaties vanaf mijn laatste post.

Murosch: Vind de manier waarop je de paarden afsnijd niet helemaal fototechnisch kloppen, paard nummer 1 had ik er persoonlijk op deze manier helemaal opgezet en het witte wazige weggelaten want dat stoort mij nogal, paard nummer 3 had ik ook wat meer van het paard op de foto gezet of hem in het midden genomen zodat je om het paard aan beide kanten evenveel ruimte hebt, composities zijn niet helemaal lekker en vind de foto's ook niet helemaal scherp.

Fem: Weer heel anders dan dierenfotografie maar vind je composities wel leuk, kleuren mogen van mij wat levendiger €25

luna1604: Vind het nog echt kiekjes, standpunt klopt bij de laatste foto niet zo (van bovenaf genomen ipv ooghoogte, verhoudingen vallen dan vaak weg)

xMartJuH: Mensen fotografie ben ik niet heel bekend mee, vind je eerste foto heel mooi, maar de andere spreken mij niet zo aan en vind de bewerking niet super en wat aan de donkere kant (persoonlijke smaak uiteraard) op basis van foto 1 €30

amyblub: Het zijn mooie foto's maar nogal standaard, probeer wat meer te spelen met compositie en scherpte diepte

GerdjeHoran: Foto 1 ben ik echt verliefd op, licht is super en sfeer ook heel fijn om naar te kijken, was nog mooier geweest als hij de camera in had gekeken, de rest van je foto's zijn ook fijn en mooi scherp €50

HorseyDude: Ik vind het meer kiekjes, probeer te spelen met licht en compositie en probeer altijd ooghoogte van het dier/mens aan te houden zo blijven de verhoudingen goed.

mie123gie: Vind de foto's niet spannend om naar te kijken, kleuren nogal grauw en de composities spreken me niet aan (ook niet helemaal scherp)

_Sillebil: Laatste 2 kan ik moeilijk beoordelen, zijn erg klein. Vogel vind ik erg leuk, bij de kat zie je ook mooie details, zou er nog niet voor betalen maar met de eerste 2 ga je de goede kant op

Stephanie_86: Eerste wat me opvalt is dat ze niet scherp zijn en als een foto niet scherp is heb je er feitelijk niks aan

Lindatjuhhh: Fijne sfeer, mooie kleuren, goed scherp en leuk gespeeld met de composities €55

xTitanic: Vind jouw foto's over het algemeen altijd erg geslaagd, mooi kleurgebruik bij deze (foto 1 had wat spannender gemogen qua nabewerking) €45

lifaya: jouw foto's zijn algemeen bekend en zie ze dan ook heel vaak voorbij komen, prachtig! €120 zeker waard

Quir: Zijn mooi scherp, kleurgebruik is goed alleen composities mogen van mij spannender

love__mandy: Waren inderdaad niet mijn beste foto's nee haha, ook van jou heb ik mooiere voorbij zien komen al is de actiefoto van Azharu en Nadja super, vind de rest een beetje standaard vergeleken met andere foto's die ik van je heb gezien €25

matedor: Foto's met de honden vind ik super leuk, paarden portraits daarin tegen niet helemaal in verhouding en nogal standaard, op basis van de honden foto's €30

Marjoow: Qua paardenfoto's heb ik betere van jou gezien, menselijke modellen spreken mij wel erg aan €45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HaKuNaMaTa

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:24

Ik geef even een stipje hier! Hopelijk mag ik me ook melden??

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 06:28

Strasshorse schreef:

Fem: Weer heel anders dan dierenfotografie maar vind je composities wel leuk, kleuren mogen van mij wat levendiger €25

Bedankt voor de taxatie..
Ik fotografeer eigenlijk bijna nooit dieren..
Mijn voorkeur ligt bij portret :j

Mag ik vragen (niet omdat ik het er niet mee eens ben of omdat ik het te laat vind ofzo);
Waarom heb je mij nu op 25 euro getaxeerd en vorige keer op 35? (ik heb het even opgezocht omdat ik nu op de laatste 2 pagina's 2x op 25 euro wordt getaxeerd en ik dat eigenlijk nooit wordt.. Meestal 40-60 ongeveer).

Verder is het natuurlijk ook maar een taxatie van wat jij als persoon er voor zou geven.. En het is ook een momentopname wat je hier doet. Het is natuurlijk maar een kleine selectie wat je hier plaatst.
Maar ben blij dat ik toch iets meer dan 25 euro krijg voor mijn fotoshoots ;) ..

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:47

Fem schreef:
Strasshorse schreef:

Bedankt voor de taxatie..
Ik fotografeer eigenlijk bijna nooit dieren..
Mijn voorkeur ligt bij portret :j

Mag ik vragen (niet omdat ik het er niet mee eens ben of omdat ik het te laat vind ofzo);
Waarom heb je mij nu op 25 euro getaxeerd en vorige keer op 35? (ik heb het even opgezocht omdat ik nu op de laatste 2 pagina's 2x op 25 euro wordt getaxeerd en ik dat eigenlijk nooit wordt.. Meestal 40-60 ongeveer).

Verder is het natuurlijk ook maar een taxatie van wat jij als persoon er voor zou geven.. En het is ook een momentopname wat je hier doet. Het is natuurlijk maar een kleine selectie wat je hier plaatst.
Maar ben blij dat ik toch iets meer dan 25 euro krijg voor mijn fotoshoots ;) ..

Ik snap je hoor. Heb het gebaseerd op deze foto's die je hebt geplaatst en zou hier dan €25 voor willen geven (kijk eigenlijk nooit terug naar eerdere taxaties) ik wordt ook de ene keer hoger en dan weer lager getaxeerd hangt denk ik heel erg af van de foto's. Mensen en ja ik ook kijken daar naar en aan de hand daarvan geven ze een taxatie.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:20

Mijn foto's komen nog, nu alvast de taxatie :j

Sinds mijn laatste post op pagina 84 :+

Fosco Mooie sfeer, de hond is naar mijn gevoel niet geheel scherp. €35
HorseyDude Leuk, die luchtfoto's! Moeilijk om een bedrag op te plakken
LisannePruts Nog even goed oefenen!
sunnybellami Mooie, natuurlijke kleuren. Hier en daar mag er wel wat meer warmte en sfeer in €30
Its_Juliaa Eerste en laatste zijn niet geheel scherp, middelste foto ziet er goed uit, al vind ik 'm persoonlijk wat te geel en niet mooi gekadreerd (door heupen en pols) €20
Phiep Erg sprekende foto's, al past de laatste niet geheel bij de rest €50
Art_Ificious Niet een geschikte lens voor dierenfotografie, nog even oefenen ook!
GerdjeHoran Jammer van de neusriem op de laatste foto, verder wel een mooi kleurgebruik! €30
Brenda_85 Niet geheel scherp, blackfoto is mooi uitgewerkt €20
louiisaa paard mag iets meer opgelicht worden, nu zie je moeilijk het onderscheid tussen achtergrond en oren/rechtse deel van het lichaam, natuurlijke kleuren bij de portret €15
horserider22 Ik kan je foto's helaas niet zien -O-
xkathy_love Ik mis scherpte, maar het zijn wel mooie composities €15
Murosch Ik mis scherpte, nog even oefenen!
Joy_Mennings Je foto's hebben (hier) een roze/gele schijn, nog even verder 'spelen' met de kleuren en je komt er wel uit :)
xBVN Je hebt echt een bijzondere stijl, moeilijk om er een bedrag op te plakken, al ben ik er van overtuigd dat je prijs absoluut naar waarde is
Saskiaa_ Ik ben persoonlijk niet voor 'scheve horizon' foto's €25
xMaxxiee Er zitten goede en minder goede bij, die met het steigerend paard vind ik erg sprekend €30
IsaCalixa Zeer mooie blackfoto, bij de andere foto's vind ik je composities niet altijd even mooi €30
puppy1128 Fjord en hond zien er oranje uit, zwart/wit foto heeft een fijne sfeer! €25
Tomaatje Ziet er al goed uit, nog even door oefenen!
Strasshorse Foto's op het strand hebben een grauwige sfeer over zich, hondenfoto is leuk! €30
horserider22 De eerste is geweldig, de rest vind ik minder €20
louka69 Leuke heldere foto's, misschien iets te veel opgehelderd, waardoor het geheel achteruit gaat €15/20
HorseyDude Zoals ik hierboven zeg, moeilijk om een bedrag op te plakken, nog even door oefenen!
mie123gie Je kan er veel meer uit halen in de nabewerking, nog even verder oefenen daarmee
Joysieee Sommige zijn overbewerkt, zoals die blackfoto vb., de paarden zijn oranje €25
ODonoghue Ik mis scherpte en de compositie bij het paard is een beetje apart, nog even oefenen
Naomi_King Ze zijn niet helemaal scherp en de eerste is wat onderbelicht €10
Joy_Mennings Zoals ik hierboven al zei, je foto's zien nog wat roze. Laatste foto ziet er leuk uit! Let wel op de horizon
Murosch Zelfde als voorheen, al zie ik wel al verbetering!
Desiree_2001 Nog even oefenen, ze zien er al leuk uit
marijepagter Goed bezig! €15
Brenda_85 Ik zie een verbetering! €25
anne_joy Leuk begin, nu nog even spelen met de nabewerking!
matedor Ik mis scherpte, maar goed bezig al!
joeluna Ziet er leuk uit! Je kan er volgens mij wel meer uit halen in de nabewerking €20
Photoyara Paardenfoto's zitten goed! Hondenfoto's zijn naar mijn gevoel iets opgescherpt €25
GerdjeHoran Ziet er goed uit, er mist wel iets maar ik kan er mijn vinger niet op leggen €30
horserider22 Deze keer zie ik ze wel :D Mooie foto's, iets over bewerkt, ofwel komt dat door het zonlicht, hondenfoto's mogen iets meer qua kleur €20
Ushanka Niks op aan te merken! €45
Joy_Mennings Er is al veel verbetering te zien! €15
Lindatjuhhh Middelste is een beetje roze, nog verder oefenen want ik kan er nu nog geen bedrag op plakken
Gianti Speciale stijl! De laatste vind ik te donker €25
Strasshorse Ik mis scherpte, jammer want het zijn wel fijne foto's! €30
Murosch En alweer verbetering! Je bent goed bezig :j
Fem Erg fijne foto's! De zwart-wit foto's vind ik minder €35
luna1604 Nog even oefenen op nabewerken en scherpstellen
xMartJuH Let op de plaats van je logo, altijd jammer als dat voor het model komt te staan, hier en daar een beetje te veel kleur (zoals het blonde haar op de eerste foto vb) €20
GerdjeHoran Ziet er goed uit, veulenfoto is een minder qua compositie €30
_Sillebil Nog even verder oefenen!
Stephanie_86Eveneens, nog even verder oefenen!
Lindatjuhhh Mooie scherpte! Veel beter in vergelijking met je andere foto's! €30
xTitanic De eerste 2 zijn voor mij persoonlijk iets te geel/oranje, de zwartwit foto heeft een zeer fijne sfeer! €30
lifaya Wisselende scherpte en kwaliteit €30
Quir Ziet er goed uit! Foto van het paard mag wel iets helderder
love__mandy Wisselende scherpte, maar wel goed op weg €15
matedor Ziet er al beter uit! €15
Marjoow Wisselende kwaliteit, sommige zijn erg goed andere iets minder €20
Strasshorse Deze strandfoto's vind ik beter! Al ben ik niet voor donkere hoeken, hier en daar mis ik een beetje scherpte €30

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:03

Nou valt er over smaak te twisten, maar deze taxaties zijn wel schokkend laag hoor :+

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:06

Marit schreef:
Nou valt er over smaak te twisten, maar deze taxaties zijn wel schokkend laag hoor :+

Idem := maar laten we hier geen discussie meer over houden :+

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:02

Alles is puur op basis vanaf de eerste taxatie, daarop vergelijken en van daaruit verder gegaan en wat ik de 2-3 foto's waard vind en wat ik er aan zou geven, op dat moment :)

Als er foto's gepost zijn die niet scherp zijn, dan betaal je toch niet/nauwelijks iets?

edit: typfoutje

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:25

Marit schreef:

Ik reageer er niet meer op.. en ga waarschijnlijk ook niets meer plaatsen, want de taxaties slaan echt nergens op ;) :=

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:20

LOLLYYwood schreef:
Alles is puur op basis vanaf de eerste taxatie, daarop vergelijken en van daaruit verder gegaan en wat ik de 2-3 foto's waard vind en wat ik er aan zou geven, op dat moment :)

Als er foto's gepost zijn die niet scherp zijn, dan betaal je toch niet/nauwelijks iets?

Dat klopt, maar jij geeft fouten wat betreft scherpte aan waarbij ik met de beste wil van de wereld toch geen onscherpte kan ontdekken. Waar zie jij bijv. onscherpte bij de foto's van Lifaya?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:32

Marit schreef:
LOLLYYwood schreef:

Dat klopt, maar jij geeft fouten wat betreft scherpte aan waarbij ik met de beste wil van de wereld toch geen onscherpte kan ontdekken. Waar zie jij bijv. onscherpte bij de foto's van Lifaya?

Misschien ligt het aan de laptop op mijn oudje zonder HD zijn ze ook minder scherp. Echter op mijn telefoon kan ik ook niks ontdekken.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:38

Ik kom mij ook melden in het topic!
Zal van de laatste pagina de taxatie doen.
Pak als ik meer tijd heb, wat meer pagina's.
Vind het wel erg lastig moet ik zeggen :o

Marjoow Vind de paarden foto's iets minder dan de andere. Maar prachtig!! €30 - €40.
Strasshorse Mis toch niet iets scherpte in de foto's. Maar zeker geen slechte foto's! €25 - €30.

Wat foto's van de laatste tijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:25

Marit schreef:
LOLLYYwood schreef:

30 euro :') moet niet gekker worden. Kan ik beter stoppen met fotograferen als ik na 8 jaar nog steeds onscherp fotografeer := komop zeg, dat soort taxaties kan je niet serieus nemen, en dan heb ik het niet alleen over de taxatie die aan mij is gegeven :') denk dat zij de top fotografen als Slawik of Boiselle nog 45 a 50 euro zou taxeren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 07:51

Als je het er niet mee eens bent dan negeer je het toch lekker? Het is wat diegene ervoor zou geven, niet wat je er max voor zou mogen vragen. Ga gerust door met klagen dat een ander je werk niet zo hoog inschat als jijzelf hoor, heb ik weer wat te lezen maar net als in het te groot/te zwaar topic; wil je geen meningen van anderen plaats dan niets..wil je ooh's en aah's plaats dan een fototopic. Althans, dat is mijn two cents. :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:59

Taxeren is moeilijk hoor qua bedragen. Maar gezien de hele taxatie is alles wel in verhouding dus daar kun je toch wel wat mee :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:17

Het gaat niet per se over teleurstelling dat iemand het niet goed vindt, mijn werk staat er niet eens bij in dit topic.

Ik reageer omdat alle taxaties de €30 niet overstijgen, en ik dat iets vind zeggen over de markt van nu. Als die gene het dus blijkbaar 'normaal' vindt om €30 af te rekenen voor een fotoshoot van, naar mijn mening, top kwaliteit, waar staan we dan nog? Als iedereen dat vindt kunnen we wel inpakken en stoppen want van €30 ga je echt niet rondkomen.

Het gaat me er meer om dat mensen de algemene waarde van foto's en fotoshoots eens wat realistischer zien. Als iemand he huis komt verbouwen, en je vind het resultaat 'prima', dan geef je toch ook niet maar €30?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:25

Het is maar een taxatie. Met een huis spreek je ook van tevoren een prijs af. De markt is wel behoorlijk verzadigd waardoor men kritischer durft te kijken naar werk en kwaliteit en wellicht dat men daarom lager taxeert; zo vond ik lifaya d'r werk 'vroegah' waanzinnig, maar nu zijn er zó veel fotografen bij dat ik zo 1,2,3 dat geld niet meer zou neerleggen. En dat is toch prima? Dan ben ik niet haar doelgroep en zij niet mijn fotograaf :+

Als je zelf besluit tot 30 euro te verlagen dan kan je idd wellicht beter inpakken. Men taxeert naar mening en smaak. Ik denk dat je je vooral maar moet bedenken dat je diegene dan niet als klant wil, en ook dat is een ieders goed recht.
Maar een beetje stampvoeten om een taxatie.. Je vraagt zelf om een taxatie. Niet iedereen kan je werk 150 euro waard vinden :+ niet in de tijd waar iedere sjonnie een camera kan kopen en met een beetje fotoshop z'n foto's kan opleuken. En ook dát is ieders goed recht ;)
Wil je de (lagere) taxaties niet, plaats dan niets. Dan kan je je er ook niet aan ergeren :+

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:52

Het ligt niet aan mijn laptop, heb een 2 weken oude macbook pro met retina scherm.

Marit: Zwarte paard op het strand is niet helemaal scherp naar mijn idee, evenals de witte arabier.
Iets verdienen met fotografie is al lang van de baan hoor. Je koopt een camera in de Fnac of eender waar, maakt een Facebook pagina aan en gaat foto's maken voor €5-10 euro.
Een kind van 13 ziet dat en betaald met plezier dat geld (althans, de ouders. Want ook zij vinden bijvoorbeeld €80 te veel).

Mijn taxaties zijn daarop gebaseerd en liggen naar mijn idee allemaal in de lijn met elkaar. Ik zou nooit van m'n leven €80 of iets in die aard betalen voor foto's die in dezelfde lijn liggen met iemand van €40. Bij bokker xBVN heb ik zelfs geen bedrag gezet, maar dat is nu wel iemand waar ik 'groot geld' voor zou neerleggen.

Zoals Gast3289 zegt; Er zijn er zo veel met een camera die leuke foto's maken. En als je er echt geld aan wilt verdienen 'moet' je verder denken, en niet de gewone standaardkiekjes maken. Jou reeks met die olifant bijvoorbeeld vind ik geweldig. Maar je hebt dan ook reeksen die 'standaard' zijn (voor mij). Daarom niet slecht, absoluut niet, maar niet 'speciaal', want iedereen heeft zo'n foto's.

Hopelijk is er nu meer begrip voor mijn taxaties :+ en anders, jammer zeg. Het is maar een bedrag wat ik er op plak, op dat moment, van de 3 foto's die getoond worden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:39

Anoniem schreef:
Als je het er niet mee eens bent dan negeer je het toch lekker? Het is wat diegene ervoor zou geven, niet wat je er max voor zou mogen vragen. Ga gerust door met klagen dat een ander je werk niet zo hoog inschat als jijzelf hoor, heb ik weer wat te lezen maar net als in het te groot/te zwaar topic; wil je geen meningen van anderen plaats dan niets..wil je ooh's en aah's plaats dan een fototopic. Althans, dat is mijn two cents. :+

No offence, maar het gaat er niet om wat jij als persoon voor een reportage wilt geven, maar wat het waard zou zijn. 30 euro voor technisch prima foto's en iemand met voldoende ervaring is geen logische taxering. Ik sta open voor commentaar, tips etc, maar het moet wel reeel zijn. Ik vind je bericht nogal aanvallend overkomen, alsof ik mijzelf te hoog inschat en mijzelf helemaal de bom vind ofzo. Integenstelling ;) Ik ben de onzekerheid zelfde. Maar ik weet wél dat mijn foto's prima zijn en ze echt wel meer dan 30 euro waard zijn.

Het gaat mij er om dat dit gewoon een erg jammer beeld van de fotografiemarkt geeft, exact zoals Marit het verteld.

Mijn foto's zijn gewoon scherp, ook die van het zwarte paard, ook die van die arabier. Maar weersomstandigheden spelen ook met de kwaliteit van foto's, en dat moet je gewoon altijd in je achterhoofd houden. De zwarte is gefotografeerd op een grauwe dag, wat inhoud dat je gewoon heel weinig licht opvangt. De witte is gefotografeerd op een vreselijk hete dag (46 graden), zo heet dat de luchtvochtigheid zo hoog is dat je de pyramides op de achtergrond niet eens kan zien. Ook dat speelt mee. Hierdoor lijkt het voor het oog misschien niet zo haarscherp als een heldere zonnige dag, maar ze zijn gewoon scherp. Goede sluitertijd en juiste scherpstelpunt. Wellicht dat je met betere en duurdere en nieuwere apparatuur er veel meer uit kan halen, maar dat heb ik niet. Ik moet het doen met wat ik heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:01

Mijn bericht is absoluut niet hatelijk bedoeld. Dat als eerste. Maar je vraagt om een taxatie. Daarbij wordt dan niet gekeken onder welke benarde omstandigheden en met welke (al dan niet rot apparatuur) de foto is gemaakt, maar simpelweg naar de foto. Net als dat met rijfoto's iets een momentopname is die 'beoordeeld' wordt, is dat exact hetzelfde als met het taxeren van de foto's. Dan snap ik heus dat een taxatie van 30€ teleurstellend is, maar om daardoor zo op je achterbenen te gaan staan laat je jezelf ook wel erg kennen als fotograaf zijnde. Wederom; niet iedereen vindt het dezelfde kwaliteit als jij vindt, en dat mag. Ik heb overigens ook betere foto's van je gezien dus op basis van de getoonde foto's (wederom dus los van de omstandigheden, apparatuur en you name it) snap ik de taxatie best. Dat de platen technisch allemaal kloppen zal best, maar met tig 'fotografen' red je het helaas niet meer alleen met een technisch goede plaat. Dat maakt het verschil tussen fotograaf nr zoveel en die éne fotograaf die er tussenuit springt. Dat dat niet leuk om te lezen is dat een ander jouw foto lager inschat, snap ik best wel, nogmaals. Maar dat is het risico van de meningen van een ander; zoveel mensen, zoveel wensen, smaken, eisen en (helaas) ook onwijs veel vergelijkingsmateriaal. Ik gok persoonlijk dat dat laatste nekt.

Maar goed. Ik ben dan ook maar een mens, met ook verouderde apparatuur overigens, dus ik ken de gebreken.

Als je wil weten wat je foto's daadwerkelijk waard zijn, moet je ze laten 'keuren' door een zogenaamde proffessional en niet door de gemiddelde (doch kritische) consument.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:21

Ik heb geen tijd en kracht ervoor om hier op in te gaan. Er word gezegd dat mijn fotos niet scherp zijn, dit zijn ze wel. Je hebt bewegingsonscherpte en onscherpte door verkeerde scherpstelling. Dit is bij mijn fotos niet het geval.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:08

@LOLLYwood, ik moet zeggen dat ik het hier echt met een aantal mensen eens ben in het topic. Ik meng mij niet graag in discussies maar door op de manier te kijken/taxeren waarop jij dit nu doet is dus een beetje de reden waarom de markt ingestort is. Lifaya haar foto's zijn bijvoorbeeld prima scherp, technisch goed en ze kan constante kwaliteit leveren. Voor mij zijn de foto's dan standaard al €75,- voor een reportage waard (dit kan voor een ander wat hoger of lager liggen maar veel zal het niet verschillen). En vanaf daar kun je gaan kijken naar het artistieke effect, de style of wat dan nog meer waardoor de prijs hoger en hoger zou mogen liggen. We gebruiken nu steeds Renee in het voorbeeld. Maar dit geldt ook voor een aantal andere fotografen die je in je lijstje noemt.

Verder lees ik dat je sinds 2 weken een macbook met retina scherm hebt. Besef jij je dat door het retina scherm webformaten niet meer goed weergeven zullen worden door het lage aantal pixels van het webformaat en het zeer hoge aantal pixels van je retina scherm? Foto's die dus op bokt met een retinascherm kwalitatief slecht en onscherp zijn, hoeven dat in werkelijkheid juist helemaal niet te zijn. Ik werk zelf ook met retina. Ik post hieronder een webformaat van een door mij gemaakte foto. Daaronder de link met de foto op een hogere resolutie voor retina scherm gebruikers. Dan zie je dat de foto gewoon echt super scherp is, behalve dus die op webformaat door de resolutie.

Afbeelding
op resolutie voor retina: http://i65.tinypic.com/28swsxg.jpg
(je ziet ook dat je bij tinypic zodra je inzoomt mijn logo niet meer scherp is, dan weet je dus ook dat het niet aan de foto ligt want een logo is praktisch gezien altijd scherp tenzij bij een verkeerde resolutie)
Laatst bijgewerkt door Fosco op 25-06-16 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:11

Eeuh Fosco haal je nu niet 2 mensen door elkaar? Ik heb geen mensen getaxeerd en ook geen macbook retina.. :+

Voordat mijn naam ergens wordt aangehaald graag de goede naam gebruiken. Ik mengde me enkel in de discussie maar heb geen taxaties uitgebracht. Graag dus even goed lezen.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:13

Anoniem schreef:
Eeuh Fosco haal je nu niet 2 mensen door elkaar? Ik heb geen mensen getaxeerd en ook geen macbook retina.. :+

Voordat mijn naam ergens wordt aangehaald graag de goede naam gebruiken. Ik mengde me enkel in de discussie maar heb geen taxaties uitgebracht. Graag dus even goed lezen.

Excuses, heb het even aangepast haha..