[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:14

Ik heb thuis twee schermen op mijn PC aangesloten en op kantoor heb ik een externe monitor op mijn laptop aangesloten. Je kunt meerdere schermen kalibreren. Ik weet alleen niet of ieder kalibreerding dat ondersteund. :=

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:54

Niet allemaal, vaak de hobby/amateur versies niet en de professionele wel. Even googlen als je een bepaalde op het oog hebt, dan kom je vaak wel tegen of deze geschikt is voor meerdere schermen :)

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:18

Ik zet even een antwoord kan ik het topic op mijn gemakje lezen, heel handig voor mij omdat iknet ben begonnen met photoshop maar het gaat toch enorm goed, ik kan eigenlijk alleen overweg met de kloonstempel :D

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:51

Hallo allemaal,

Ik heb begrepen dat je hier vragen kunt stellen over fotograferen met je camera.

Ik ben in bezit van een Canon 700D met tamron 18-270 lens.

Ik fotografeer vaak bij de wedstrijd van een vriendin, echter zijn die nu binnen en het lukt mij maar niet mooie scherpe foto's te maken.
Of de benen en staart zijn onscherp,
Of het hoofd, of juist weer de ruiter is onscherp.

Kunnen jullie mij advies geven over welke instelling jullie aanraden of welke jullie gebruiken ?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:08

Waarschijnlijk is het te donker voor jouw combi en is je sluitertijd te lang. :=

Kortere sluitertijd, diafragma wijder open en je ISO hoger.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:28

Femke (hypofocus)heeft hier een e-book over geschreven. Kijk even op haar site.
Standaard instellingen kun je nooit geven eigenlijk, iedere (licht)situatie is weer anders.
Richtlijn: sluitertijd 1/500 (bij kleinere pony's sneller), diafragma zo ver mogelijk open (laag getal), ISO flink omhoog.

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:18

Dankje voor jullie snelle reacties.
Ik zal ook dat Ebook downloaden / kopen

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:39

Is gratis, je betaalt met een fb of twitterpost:)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:31

Ook even een vraag van mij, mijn camera is niet goed meer (binnenkort nieuwe 70D kopen) maar vraag mij bij het volgende af of dat aan mij ligt of dat dat door mijn body komt.
Wanneer ik fotos maak en mijn camera staat op AV (diafragma zelf instellen) dan blijven mijn kleuren vaal op de foto.
Wie helpt mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:26

Als je de camera in één van de handmatige standen gebruikt (M, Av, Tv, P)...
Dan kun je in het menu van je camera zelf instellen (bij .jpg foto's) welke bewerking de camera direct op de foto's moet toepassen.

Bewerking in contrast, verzadiging, scherpte, etc.

Bij de automatische standen, kiest de camera dat zelf. En zorgt hij voor kleurvollere foto's, die je eigenlijk al direct kunt printen (gemak voor de consument, maar natuurlijk minder precisie).

Wil je het maximale uit een foto halen, dan schiet je de foto's in RAW ipv JPG en doe je alle bewerking achteraf op de computer.
Kan je computer niet met RAW files werken, dan kun je ook je JPG foto's zo neutraal mogelijk instellen in het menu, zodat je de nabewerking achteraf in een fotoprogramma doet als fine-tuning.
Want in een programma op een computer met gekalibreerd beeldscherm, heb je altijd betere resultaten dan wanneer je de camera over alle foto's dezelfde bewerking toe laat passen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:56

Ja ik fotografeer indd in raw en maak ze kleurrijker met bewerken. :D
Camera instellen doe ik indd, maar blijft vaal. Krijg het wel beter met bewerken, maar bij iedereen is in Raw dan iets meer vaal van kleur?

Toch denk ik dat het echt aan mijn body ligt aangezien ik er voorheen minder last van had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:38

RAW is de ruwe, onbewerkte foto.
Dus zonder enig contrast, scherpte of kleur toegevoegd.
Dat ziet er (afhankelijk van je licht omstandigheden) inderdaad meestal nogal saai, vlak en vaal uit.

Slijtage lijkt me heel onlogisch.
Er zijn (zover ik me kan bedenken) geen onderdelen die zo gelijkmatig slijten dat het plotseling egaal over je hele foto een vale kleur zal geven.

De grijze/grauwe dagen van de winter, zonder blad aan de boom, levert natuurlijk wél grauwere/valere foto's op dan de mooie contrasten van een zomerzonnetje en knalgroene blaadjes.
Dat zal je wel kunnen merken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:57

Ja ik denk indd dat dat het dan is. Bedankt voor de hulp :D

Binnenkort (waarschijnlijk donderdag/vrijdag) mijn nieuwe body kopen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:48

Ash_ schreef:
Ook even een vraag van mij, mijn camera is niet goed meer (binnenkort nieuwe 70D kopen) maar vraag mij bij het volgende af of dat aan mij ligt of dat dat door mijn body komt.
Wanneer ik fotos maak en mijn camera staat op AV (diafragma zelf instellen) dan blijven mijn kleuren vaal op de foto.
Wie helpt mij :)

Welk kleurprofiel gebruik je? aRGB of SRGB? Staat dat in je camera hetzelfde ingesteld als in je bewerkingsprogramma?

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:54

Hoi!
Super handig topic dit!
Ik heb ook een vraag..
Nu wil ik graag binnen springwedstrijden fotograferen, maar krijg ik de paarden en pony's maar niet scherp op de foto.
De hindernis is wel scherp maar het paard niet..
Welke instellingen gebruiken jullie hiervoor ongeveer?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:34

Hier een leuk filmpje ter introductie van macrofotografie voor bezitters van tussenringen of macrolens. . :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:58

Hi!

Vandaag ging ik weer foto's maken, alleen 1 van de problemen die ik heb is dat de gezichten van mensen vaak overbelicht zijn(de bak ook weleens) hoe kan ik zoiets verhelpen? want als ik de ISO lager doe dan worden de foto's weer bewogen.
Moet ik daar een filter voor halen? zo ja, tips zijn welkom, ik heb daar geen ervaring mee.

Alvast bedankt :)

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:55

Deijs schreef:
Hi!

Vandaag ging ik weer foto's maken, alleen 1 van de problemen die ik heb is dat de gezichten van mensen vaak overbelicht zijn(de bak ook weleens) hoe kan ik zoiets verhelpen? want als ik de ISO lager doe dan worden de foto's weer bewogen.
Moet ik daar een filter voor halen? zo ja, tips zijn welkom, ik heb daar geen ervaring mee.

Hier hetzelfde probleem!
Ik doe dan vaak wel de ISO lager idd, zijn ze wel scherp maar erg donker..
In bridge maak ik ze dan weer iets lichter..
Maar graag ook andere tips!

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:41

Hoi allemaal,

Ik heb dus een Nikon D70, maar ben echt een leek op dit gebied..
Ik vraag me nu heel erg af hoe ik bijvoorbeeld de timer in kan stellen? (of zelfs de flits uitzetten...)
We hebben er helaas geen handleiding bij gekregen, vandaar mijn vraag hier.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)
Alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:54

Jytte schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb dus een Nikon D70, maar ben echt een leek op dit gebied..
Ik vraag me nu heel erg af hoe ik bijvoorbeeld de timer in kan stellen? (of zelfs de flits uitzetten...)
We hebben er helaas geen handleiding bij gekregen, vandaar mijn vraag hier.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)
Alvast bedankt

Het volledig antwoord kun je sneller op google terugvinden, dan de tijd die het kost om t hier op de tablet voor je te typen..... ;-)

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:55

Helaas, ik ben al druk aan het googlen geweest, ik vind vanalles over de ISO en de zelfontspanner, maar ik geloof niet dat ik dan in de goede richting zit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:12

Je zoekt toch ook de zelfontspanner/timer?
Had net in nog geen 5 seconde de juiste hit met uitleg te pakket op zoekterm nikon d70 timer. ;-)

Flitser gaat automatisch aan in n aantal vd automatische standen. In a, s, m en p kun je m zelf regelen.

De complete handleiding moet ook nog wel gratis te downloaden zijn. :-)
edit: hier... google nikon d70 handleiding pdf
Staat ie gelijk op...

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:40

Aha okee, bedankt!
Ik ga het morgen meteen uitproberen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:42

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:43

Deijs schreef:
Hi!

Zo te horen zit er te veel contrast in je foto, of gaat het mis bij de lichtmeting.
Zorg dat je camera op Matrix lichtmeting (evualatieve meting, canon) staat. En niet op bijv. spot meting.

En probeer extreem lichte en extreem donkere delen in de foto te vermijden.
Dus geen zwart paard in een bak met een hele lichte bodem.
En bij een donkerbruin paard niet de ruiter ook nog een donker shirt aan laten trekken, want dan is het heel lastig om een licht mensen gezicht goed te belichten en tegelijkertijd de donkere delen in de foto niet te donker te maken.

Verder kun je op de M,A (Av), S (Tv) en P standen ook zelf bepalen welke bewerkingen je camera op de foto toepast. Schiet het liefst in RAW, dan krijg je een bestand waar je nog zoveel mogelijk aan kunt sleutelen indien nodig.
Of zet de settings voor contrast in ieder geval wat lager, zodat je minder extreme contrasten in je foto krijgt.