[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:00

Ik heb vanmiddag mijn camera ook maar zo ingesteld. We gaan eens kijken of ik er aan kan wennen en van de voordelen kan profiteren.

Ontspanknop: Metering start
AF-ON knop: AEL lock
* knop: Metering and AF start

In ieder geval bedankt voor je antwoord. :)

--- edit:
Ik denk dat jij jouw ontspanknop hebt gekoppeld aan AEL lock ipv "metering start" waar die bij mij nu op staat.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 26-02-12 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:01

Geen dank natuurlijk. Went snel hoor, nog even en je wil niks anders meer :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:04

Nouks schreef:
Geen dank natuurlijk. Went snel hoor, nog even en je wil niks anders meer :D

Ik ben bang dat je gelijk zult hebben. :=

En als ik het dus goed begrijp kan ik op deze manier mijn camera dus gewoon op AI SERVO laten staan en is ONE SHOT niet meer nodig. Druk ik 1x op * stelt hij scherp zoals hij bij ONE SHOT zou doen. Als ik * ingedrukt blijf houden blijft hij focussen/tracken. En als ik behoefte heb aan handmatige focus geef ik gewoon een slinger aan de scherpstelring. :) Het enige wat dan ontbreekt tov ONE SHOT is de bevestiging van het bereiken van een focus door middel van een piepje, wat bij mij uitstaat, of in je zoeker.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:14

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:59

Iemand een idee met welke instellingen ik me kan wagen aan black-foto's?

Heb een Canon EOS 450D.

Bestaat er nergens een lijst van welke instellingen voor wat voor foto's dienen?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:11

Je instellingen zijn afhankelijk van de situatie en dan vooral het licht. Al meerdere malen in dit topic is de link geplaatst hoe je blackfoto´s maakt, tik het eens in in het balkje linksonder dit topic.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:14

Aaaah handig, na al die jaren bokt leer ik nog eens wat bij :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:14

chipieke schreef:
Bestaat er nergens een lijst van welke instellingen voor wat voor foto's dienen?

Nee, die bestaat niet. Omdat je instellingen voor 100% afhankelijk zijn van het licht dat je tijdens je specifieke situatie hebt :)
Zelfs dezelfde situatie 1 uurtje later kan al een enorm verschil maken.

Misschien is het goed om je eens in de basisbeginselen van fotografie te verdiepen. Dan begrijp je gelijk waarom dit zo is ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:20

Ik heb 2 boeken betreffende de basis van mijn fototoestel, maar ik kom er nog steeds niet uit :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:38

Ik denk dat mijn boek je dan nog flink op weg zal/kan helpen.
Dus vanaf komende zaterdag moet het helemaal goed komen. Als je dan toch nog vragen hebt, stuur me gerust een pbtje :)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:51

chipieke schreef:
Iemand een idee met welke instellingen ik me kan wagen aan black-foto's?

Heb een Canon EOS 450D.

Er bestaat wel een "simulator" met 1 foto waarop je helemaal kunt instellen, en licht aan kunt passen.
http://camerasim.com/camera-simulator/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:08

Dat is leuk om mee te knutselen. :j
Lekker oefenen om te kijken wat er gebeurd als je bepaalde instellingen gebruikt voor die ene situatie die ze daar laten zien.

Maar voor de praktijk heb je niets aan zo'n simulator.
Zelfs camera's onderling kunnen in exact dezelfde omstandigheden nog enorm verschillende belichtingen nodig hebben.

Dat zie ik vaak hier in de studio. Was laatste iemand die 3 volle stops moest onderbelichten om op zijn camera tot dezelfde belichting te komen als op mijn camera. En dat terwijl we niets aan de opstelling hadden verandert.

Dus zelfs weet je precies hoe donker of licht een bepaalde situatie is, dan nog kan het per camera en per objectief nogal wat verschillen wat de instellingen moeten worden voor een correct belichte foto. :)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:50

Femke schreef:
Dat is leuk om mee te knutselen. :j
Lekker oefenen om te kijken wat er gebeurd als je bepaalde instellingen gebruikt voor die ene situatie die ze daar laten zien.

Maar voor de praktijk heb je niets aan zo'n simulator.
Zelfs camera's onderling kunnen in exact dezelfde omstandigheden nog enorm verschillende belichtingen nodig hebben.

Dat zie ik vaak hier in de studio. Was laatste iemand die 3 volle stops moest onderbelichten om op zijn camera tot dezelfde belichting te komen als op mijn camera. En dat terwijl we niets aan de opstelling hadden verandert.

Dus zelfs weet je precies hoe donker of licht een bepaalde situatie is, dan nog kan het per camera en per objectief nogal wat verschillen wat de instellingen moeten worden voor een correct belichte foto. :)

Dat klopt, maar het laat wel zien wat er gebeurd als je knutselt met de verschillende instellingen van de camera :Y) en dat voorkomt vragen als wat is de invloed van het diafragma op de foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:02

Ja, dat zeker.
Wat ik wel een beetje mis, is alvast een 'preview' voor de omstandigheden die je kunt aangeven.
Als je 'm op kaarslicht schuift, blijft ie in het voorbeeld gewoon even zonnig als hij al was.

Voor een compleet beeld hadden ze dat er nog best bij kunnen doen (want het is al ingewikkeld genoeg met die beweging en de zoomfunctie erbij, knap gemaakt!).

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:16

Femke schreef:
Ja, dat zeker.
Wat ik wel een beetje mis, is alvast een 'preview' voor de omstandigheden die je kunt aangeven.
Als je 'm op kaarslicht schuift, blijft ie in het voorbeeld gewoon even zonnig als hij al was.

Voor een compleet beeld hadden ze dat er nog best bij kunnen doen (want het is al ingewikkeld genoeg met die beweging en de zoomfunctie erbij, knap gemaakt!).

Ja dat vond ik idd ook. Best wel heel netjes gedaan, sommige dingen zijn idd een beetje vreemd, maarja je kan niet alles hebben helaas (dat kan wel maar dan moet je naar buiten met je eigen camera :+ )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:57

Help ;( Pinnetjes van mijn CF-kaart gleuf zijn verbogen, nou kan mijn kaart er niet meer in en kan mijn camera niet meer aan... ;( ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:09

Ik ben bang dat je daarvoor naar het reparatiecentrum van je camera merk moet... Dat is niet per internet op te lossen. Dat moet echt door een monteur gedaan worden :(:)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:31

Ohh maar die zitten allemaal heel verweg.. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:34

Waar zitten die reparatiecentra van Canon en Nikon eigenlijk? := Ik geloof dat die van Nikon bij mij in de buurt zit, maar ik fotografeer niet met Nikon. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:35

Je kunt je camera opsturen om ter reparatie aan te bieden Sodeletuut. Maar je bent 'm dan vaak wel een paar weken kwijt helaas...

@Richard: Nikon zit in Beverwijk. Zo ongeveer naast de zwarte markt/bazaar.
Canon weet ik niet uit m'n hoofd.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:36

Ik woon in Heemskerk dus dat reparatiecentrum zit praktisch bij mij om de hoek, want Beverwijk ligt tegen Heemskerk aan. Maar ik heb er helaas niets aan, want ik fotografeer met Canon. _O-

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:38

Bagheera_206 schreef:
Waar zitten die reparatiecentra van Canon en Nikon eigenlijk? := Ik geloof dat die van Nikon bij mij in de buurt zit, maar ik fotografeer niet met Nikon. Haha!

Bergen op Zoom en Nederweert
http://www.canon.nl/professionaluser/repair/

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:38

Bergen op Zoom zit hij..

Femke, ahw balen.. :( Heb net 1 dag mijn nieuwe lens, nice.. :=

Edit: Oh ik ben te laat.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:40

Pfffff... Niet echt om de hoek. Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:41

Hier ook niet.. :+

Heeft iemand enig idee van kosten van zo'n reparatie? Gaat dat om 1 of 2 nullen?