Ontspanknop: Metering start
AF-ON knop: AEL lock
* knop: Metering and AF start
In ieder geval bedankt voor je antwoord.

--- edit:
Ik denk dat jij jouw ontspanknop hebt gekoppeld aan AEL lock ipv "metering start" waar die bij mij nu op staat.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouks schreef:Geen dank natuurlijk. Went snel hoor, nog even en je wil niks anders meer
chipieke schreef:Bestaat er nergens een lijst van welke instellingen voor wat voor foto's dienen?
chipieke schreef:Iemand een idee met welke instellingen ik me kan wagen aan black-foto's?
Heb een Canon EOS 450D.
Bestaat er nergens een lijst van welke instellingen voor wat voor foto's dienen?
Femke schreef:Dat is leuk om mee te knutselen.![]()
Lekker oefenen om te kijken wat er gebeurd als je bepaalde instellingen gebruikt voor die ene situatie die ze daar laten zien.
Maar voor de praktijk heb je niets aan zo'n simulator.
Zelfs camera's onderling kunnen in exact dezelfde omstandigheden nog enorm verschillende belichtingen nodig hebben.
Dat zie ik vaak hier in de studio. Was laatste iemand die 3 volle stops moest onderbelichten om op zijn camera tot dezelfde belichting te komen als op mijn camera. En dat terwijl we niets aan de opstelling hadden verandert.
Dus zelfs weet je precies hoe donker of licht een bepaalde situatie is, dan nog kan het per camera en per objectief nogal wat verschillen wat de instellingen moeten worden voor een correct belichte foto.
Femke schreef:Ja, dat zeker.
Wat ik wel een beetje mis, is alvast een 'preview' voor de omstandigheden die je kunt aangeven.
Als je 'm op kaarslicht schuift, blijft ie in het voorbeeld gewoon even zonnig als hij al was.
Voor een compleet beeld hadden ze dat er nog best bij kunnen doen (want het is al ingewikkeld genoeg met die beweging en de zoomfunctie erbij, knap gemaakt!).
Bagheera_206 schreef:Waar zitten die reparatiecentra van Canon en Nikon eigenlijk?Ik geloof dat die van Nikon bij mij in de buurt zit, maar ik fotografeer niet met Nikon. Haha!