[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:42

MelisMelisMelis!, wacht ff. Hij is tweedehands Bloos. Moet je maar even in het fotografen topic kijken Knipoog

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:41

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:29

Timbers schreef:
Is dat wat trager scherpstellen geen probleem bij de Sigma 70-300 APO?
Ik zit nl nog steeds te twijfelen of ik voor de 75-300 F 4 USM van Canon ga of voor de 70-300 van Sigma. Op zich heeft die van Sigma het voordeel dat er ook een macro stand op zit......en die van Canon is bijna hetzelfde als mijn 55-250mm IS (nou ja 50mm meer zoom Clown ), maar heeft wel USM Tong uitsteken

Ik had verwacht dat ie net zo traag zou scherpstellen als de kitlens, maar hij stelt wel sneller scherp gelukkig Tong uitsteken

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:25

Bonjoy schreef:
Heeft iemand ervaring met deze lens op een Canon ?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=8805

Geen ervaring mee, maar van wat ik uit dit topic begrijp is dat groot zoombereik wel ten koste gaat van de beeldkwaliteit. En deze heeft toch een aardig zoombereik. Maar misschien als walk around lens is hij ideaal Knipoog

@x_Marr omdat je soms moet helpen in de AF stand, dat heb ik bij mijn kitlens nog nooit hoeven doen Knipoog.
Ik twijfel dus nog even lekker door welke het gaat worden Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:40

Bij objectieven voor een SLR kwaliteit achteruit bij zoomen?. Wattes Verward

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:54

Pagina 74
manzano schreef:
Uhm, een groot zoombereik komt over het algemeen je kwaliteit niet ten goede. Nou is 75-300 ook een groot bereik, maar dat is wel van telezoom, naar nog meer telezoom (ipv groothoek naar telebereik). Van de 75-300 weet ik sowieso dat het een fijne lens is (heb ik ook gehad, welliswaar zonder USM, maar toch).
Deze 2 lenzen vullen elkaar aan in het bereik (dus dan kan je echt alles wel fotograferen), hebben beiden USM (moet je echt wel hebben bij canon-lenzen) en vallen in jouw budget (denk ik).

Nouks schreef:
Wat betreft de 18-200's en dergelijke: deze raad ik in principe af. Grote bereik gaat nogal ten koste van de kwaliteit. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik deze lenzen niet allemáál ken (en niet helemaal zeker ben welke ik nu wél ken uit het lijstje), maar de 18-200's die ik wel eens in handen heb gehad waren, behalve kwalitatief niet zo sterk, ook nogal traag en lawaaiig.

En zo staan er nog meer van dit soort opmerkingen in het topic (maar ik heb geen zin om het hele topic uit te spitten) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:40

Ja, als je een heel hoog bereik hebt. Als je bv. een 75-300mm hebt, is de kwaliteit van je lens (denk ik) dan gewoon wat minder omdat hij meer als walk around lensje gemaakt is. Maar het is dan niet per sé dat hoe verder je inzoomt hoe slechter de kwaliteit (want dat is alleen met die compact camera's Tong uitsteken ). Of zit ik nou helemaal fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:42

Het ging ook om het zoombereik he.
Een 28-300 heeft veel meer bereik (en waarschijnlijk minder kwaliteit)
dan een 75-300 lens Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:43

Een 75-300 is geen walk-around lens Dat is gewoon een telezoomlens.
Een walkaroundlens is een lens die van groothoek naar tele gaat. En omdat ze zo enorm veelzijdig zouden moeten zijn verlies je daarmee kwaliteit.
Hoe specifieker, des te beter. Lijkt me ook logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:44

Oh oké. Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, en dan al helemaal niet met lenzen en dat soort dingen. Dus ja, ik snap ook nog niet alles gelijk !

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:45

voordeel van een DSLR is dat je lenzen kunt wisselen, dus in bereik kunt wisselen
nu is dat hele bereik in 1 lens gepropt, dat komt niet ten goede van de kwaliteit, omdat ie alles moet kunnen, zeg maar, wat je ander met 2 lenzen doet. (zo iets Bloos)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:49

Het probleem met dat soort lenzen is dat de hoeveelheid bereik (28-300 is een GROOT bereik) belangrijker is dan de kwaliteit. Een lens kan nu eenmaal niet op zowel 28 als op 100 als op 300mm even goed zijn. Die all-in lenzen zijn voornamelijk voor het type mens "dat geen lenzen wil wisselen, maar geen eisen stelt aan de kwaliteit". Het lijkt me dat je juist OMDAT je lenzen kunt wisselen, kiest voor een DSLR, dus dan moet je geen slechte lens kopen omdat je daarmee niet hoeft te wisselen Knipoog

Over het algemeen wordt 3x zoom (zoals bijvoorbeeld het geval is met een 70-200 of een 24-70) als ideaal beschouwd voor zoomlenzen. Daar beneden blijf je aan het wisselen, daarboven gaat het al snel ten koste van de kwaliteit. Met 3x zoom is het bereik te "overzien" en zo goed mogelijk te optimaliseren over het gehele bereik.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:51

Oke, en Sigma en Tamron kunnen toch op Canon? Of was het nou alleen Tamron (En canon zelf natuurlijk ook). Ik ga even op die site naar een 75-300 zoeken Lachen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:52

zolang het maar een sigma of Tamron is met een canonvatting Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:53

Bonjoy schreef:
Oke, en Sigma en Tamron kunnen toch op Canon? Of was het nou alleen Tamron (En canon zelf natuurlijk ook). Ik ga even op die site naar een 75-300 zoeken Lachen

Je moet gewoon opletten of er "canon" bij staat bij die merken. Dat zijn merken die voor alle grote cameramerken lenzen produceren. Je wil niet thuis komen met een lens voor een Nikon terwijl je een Canon hebt Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:57

Ik heb zelf ook een 28-250, maar die komt alleen op vakantie uit de tas. Daar heb ik hem specifiek voor gekocht, puur omdat ik dan mijn dure 70-200 niet mee wil. Moet zeggen dat er nog aardige plaatjes uitkomen en ben dan ook niet zo kritisch Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:00

Ik heb laatst op vakantie de 28-105 mee gehad. Prima lensje voor dat soort gelegenheden, maar verder... Flink diafragmeren en 't lijkt nog best ergens op (soms).

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:21

Dus als ik gewoon een lens wil hebben, die flink wat bereik heeft én snel is (Rennende paarden etc.), welke raden jullie mij dan aan? Lachen Wel lastig zeg, er zijn zóveel lensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:26

Ligt beetje aan je budget... De nieuwe EF-S 55-250 lijkt me een leuk ding, hoewel ik hier verder nog niet mee heb gefotografeerd. Heeft wel ook een behoorlijk bereik, maar schijnt goed uit de tests te zijn gekomen. Verder: tsja, de standaard Canon 55-200 of 75-300 ofzo.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:27

Ik heb ook een 28-105 3.5-4.5 en eigenlijk vind ik dat helemaal geen verkeerde lens

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:52

Nouks schreef:
Ligt beetje aan je budget... De nieuwe EF-S 55-250 lijkt me een leuk ding, hoewel ik hier verder nog niet mee heb gefotografeerd. Heeft wel ook een behoorlijk bereik, maar schijnt goed uit de tests te zijn gekomen. Verder: tsja, de standaard Canon 55-200 of 75-300 ofzo.

Oke bedankt Lachen
Welke moet ik dan hebben, als ik dit lijstje heb?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:54

Ik doe altijd gewoon "op merknaam" "canon".... Staan wel ook andere lenzen in maar daar scroll je wel langs, toch?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:16

Ik zit te twijfelen tussen de Canon 55-200 en Canon 75-300. Beide USM. Qua prijs verschillen ze ook niet zo heel erg veel. Lastig lastig Tong uitsteken.

Edit:
Waar dient een zonnekap voor? Om tegen de zon in te kunnen fotograferen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:26

Bonjoy: verschillende voordelen; zon afbreken, de frontlens beschermen tegen bijvoorbeeld wat spetters regen, maar ook beschermen tegen andere invloeden van buitenaf Lachen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:32

Oke! Dat is inderdaad wel handig Lachen Ik denk dat ik voor de Canon 75-300 ga met III USM. En waarschijnlijk ook nog een zonnekapje. Die zijn toch niet zo duur, kan er gelijk bij Haha!