Naoom_ schreef:Maar ligt dat niet aan je instellingen dat de helft niet scherp is? Want het lijkt me dat dat niet aan je lens ligt, tenzei je spreekt van IS en non-IS, maar bij paarden moet dat door je hogere sluitertijd niet uitmaken..
Nope, bijv. Bij een sluitertijd van 1/500 en diafragma 5 (oid), weet niet meer precies, en meer dan genoeg licht, zijn de foto's gewoon onscherp. Het is ook geen bewegingdonscherpte denk ik. Soms lijken ze op t eerste gezicht ook wel scherp, maar als ik 100% bekijk is er geen enkel punt scherp. Als ik vervolgens mijn 50mm bijv er op knoop, heb ik meteen zonder moeite haarscherpe foto's. Zelfs met mijn zoom kitlens (50-250) maak ik scherpere foto's. Dan is er ook wel eens 1 niet helemaal scherp, maar dat kan gebeuren. Bij mijn nieuwe lens moet ik geluk hebben dat er echt een scherpe tussen zit.
Toen ik de kwaliteit van de lens begon te betwijfelen heb ik testfotos gemaakt. Zelfde foto, brandpunt, situatie en instellingen, maar andere lens. Het verschil was vooral heel goed te zien tussen de nieuwe lens en mijn 18-55 canon kitlens. 
Toen ben ik een keer terug geweest en werd mij aangeraden meer met de instelling en te doen (makkelijk weer afgescheept...), namelijk lichter of donkerder zetten van de foto, maar dat kan toch onmogelijk helpen met de scherpte? Het verhelpt de fletsheid inderdaad, maar de scherpte ontbreekt nog steeds.
Ik zal hier zo even wat voorbeeldjes plaatsen 
Heb overigens in een enkele review ook al eens het minpunt 'onscherpe foto's' naar voren zien komen dus ik ben niet de enige met het probleem. Of ik ben misschien kritischer dan de gemiddelde persoon die een allround lens koopt. Ik weet het niet.
-edit-
Zoals beloofd:
Foto 1 met nieuwe lens (tamron)

Foto 2 met nieuwe lens (tamron)

Foto 3 met Canon 50 mm lens

Deze foto is niet super
maar geeft wel aan dat het dan opeens veel scherper kan 
Dus... Ik neem aan dat een foto met een sluitertijd van 1/500 toch wel scherp zou moeten zijn, right?
Het is nota bene een lens met IS.
Foto's zijn uiteraard volledig onbewerkt en de crop er naast is een 100% crop. Van de Tamron lens heb ik zeker niet de meest onscherpe foto's er uit gepakt. Beetje gemiddeld. Sommigen zijn scherper, sommigen zijn nog onscherper. En voor de crop heb ik de scherpste punten gepakt. Het is bij zowel een brandpunt als 18mm zo als een brandpunt van 200. Maakt niks uit. Het zijn er ook niet een paar die onscherp zijn helaas.
Nu ik nog eens goed kijkt lijkt het wel alsof de tamron gewoon niet goed auto focust. Het gras lijkt soms scherper dan de hond zelf. Al is dat gras ook niet scherp, maar goed. Of het is gewoon een gebrek aan kwaliteit omdat het toch een allround lens is (18-270). Wat jammer is, omdat de verkoper mij vertelde dat de kwaliteit wel goed zou zijn
Of ik doe toch echt iets verkeerd, dan hoor ik graag wat 
Oh en die belichtingsafwijking heb ik op advies gedaan van de verkoper. En het kwam de belichting wel ten goede denk ik. Er was heel veel licht die middag, op de dijk 
Wat zeggen jullie er van?