[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:30

xWouter schreef:
Weer een vraagje van mijn kant. Welke lens kan ik beter kiezen? De sigma 70-200 f2.8 voor canon of de tamron variant?

Als je beide versies vergelijkt met IS dan is geloof ik de Tamron 70-200mm f/2.8 VC tikkie beter dan de Sigma 70-200mm f/2.8 OS.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:16

Oeeeh ik ga zaterdag weer naar CameraNU waar ze waarschijnlijk mijn lens retour gaan nemen (als ze alles er nog goed uit vinden zien) omdat ik er niet tevreden over ben. Volgens mij wel enigszins onder de voorwaarde dat ik dan een andere lens aanschaf. Dat was mijn plan in ieder geval sowieso :+

Het gaat bijna zeker de Canon 70-200mm F4 L USM worden <3 Zonder IS omdat met IS simpelweg te duur gaat worden voor mij. Als ik toch last ga krijgen van het gebrek aan stabilisator koop ik er denk ik een 1 pootstatief bij voor wanneer dat echt nodig is.

Ik vraag me wel af of mijn body (Canon 550D) nog wel voldoet als ik er zo'n lens bij koop. Doet mijn body geen afbreuk aan de lens dan zeg maar? Nieuwe body vind ik nog wel erg duur eigenlijk :oo

Ik hoop dat het allemaal goed af gaat lopen met CameraNU. Ben in ieder geval via mail heel netjes geholpen.

Bagheera_206

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:22

Ik heb de Sigma 70-200mm f/2.8 non-OS en Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM op mijn 550D gehad. Een BG is dan wel fijn, maar het werkt wel. Ik merkte wel dat ik doordat de combi topzwaar is ik mijn combi anders vasthoudt en per ongeluk soms het AF/MF knopje omzette... :=

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:26

Ik mis even wat... Wat is een BG? :P

Kan me voorstellen dat het gewicht even wennen is. Al is die 2.8 lens van canon nog wel een stukkie zwaarder dan de F4 die ik wil gaan kopen dacht ik haha.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:32

Die 2.8 is idd 1,5kg. Een BG is een batterygrip waar 2 accu's in passen. Zo is je combi beter in balans.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:52

Oohja! Dat is misschien sowieso wel handig. Maar wordt het geheel natuurlijk nog wel zwaarder van.

Ik ga het allemaal eens bekijken. Ik ben en blijf een amateur fotograaf, ik gebruik het fotograferen alleen voor voor de paarden van de manege en daarbij eventueel horende reclame uitingen, en voor onze eigen honden. De foto's moeten wel mooi zijn, maar het moet in balans blijven. Ik hoop die balans te vinden met die 70-200 f4 lens :D Ik wil gewoon haarscherpe foto's, ik irriteer me er zo aan als ik een hele shoot gedaan heb en achteraf zie dat de helft niet scherp is -O- Dat mag echt niet meer.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:42

Maar ligt dat niet aan je instellingen dat de helft niet scherp is? Want het lijkt me dat dat niet aan je lens ligt, tenzei je spreekt van IS en non-IS, maar bij paarden moet dat door je hogere sluitertijd niet uitmaken..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:53

Naoom_ schreef:
Maar ligt dat niet aan je instellingen dat de helft niet scherp is? Want het lijkt me dat dat niet aan je lens ligt, tenzei je spreekt van IS en non-IS, maar bij paarden moet dat door je hogere sluitertijd niet uitmaken..

Nope, bijv. Bij een sluitertijd van 1/500 en diafragma 5 (oid), weet niet meer precies, en meer dan genoeg licht, zijn de foto's gewoon onscherp. Het is ook geen bewegingdonscherpte denk ik. Soms lijken ze op t eerste gezicht ook wel scherp, maar als ik 100% bekijk is er geen enkel punt scherp. Als ik vervolgens mijn 50mm bijv er op knoop, heb ik meteen zonder moeite haarscherpe foto's. Zelfs met mijn zoom kitlens (50-250) maak ik scherpere foto's. Dan is er ook wel eens 1 niet helemaal scherp, maar dat kan gebeuren. Bij mijn nieuwe lens moet ik geluk hebben dat er echt een scherpe tussen zit.

Toen ik de kwaliteit van de lens begon te betwijfelen heb ik testfotos gemaakt. Zelfde foto, brandpunt, situatie en instellingen, maar andere lens. Het verschil was vooral heel goed te zien tussen de nieuwe lens en mijn 18-55 canon kitlens. :(
Toen ben ik een keer terug geweest en werd mij aangeraden meer met de instelling en te doen (makkelijk weer afgescheept...), namelijk lichter of donkerder zetten van de foto, maar dat kan toch onmogelijk helpen met de scherpte? Het verhelpt de fletsheid inderdaad, maar de scherpte ontbreekt nog steeds.

Ik zal hier zo even wat voorbeeldjes plaatsen :j

Heb overigens in een enkele review ook al eens het minpunt 'onscherpe foto's' naar voren zien komen dus ik ben niet de enige met het probleem. Of ik ben misschien kritischer dan de gemiddelde persoon die een allround lens koopt. Ik weet het niet.

-edit-

Zoals beloofd:

Foto 1 met nieuwe lens (tamron)
Afbeelding

Foto 2 met nieuwe lens (tamron)
Afbeelding

Foto 3 met Canon 50 mm lens
Afbeelding
Deze foto is niet super :') maar geeft wel aan dat het dan opeens veel scherper kan :+

Dus... Ik neem aan dat een foto met een sluitertijd van 1/500 toch wel scherp zou moeten zijn, right? :+ Het is nota bene een lens met IS.

Foto's zijn uiteraard volledig onbewerkt en de crop er naast is een 100% crop. Van de Tamron lens heb ik zeker niet de meest onscherpe foto's er uit gepakt. Beetje gemiddeld. Sommigen zijn scherper, sommigen zijn nog onscherper. En voor de crop heb ik de scherpste punten gepakt. Het is bij zowel een brandpunt als 18mm zo als een brandpunt van 200. Maakt niks uit. Het zijn er ook niet een paar die onscherp zijn helaas.

Nu ik nog eens goed kijkt lijkt het wel alsof de tamron gewoon niet goed auto focust. Het gras lijkt soms scherper dan de hond zelf. Al is dat gras ook niet scherp, maar goed. Of het is gewoon een gebrek aan kwaliteit omdat het toch een allround lens is (18-270). Wat jammer is, omdat de verkoper mij vertelde dat de kwaliteit wel goed zou zijn :+ Of ik doe toch echt iets verkeerd, dan hoor ik graag wat :')

Oh en die belichtingsafwijking heb ik op advies gedaan van de verkoper. En het kwam de belichting wel ten goede denk ik. Er was heel veel licht die middag, op de dijk :P

Wat zeggen jullie er van?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:13

Overigens nog eens meer gebruikersreviews opgezocht, en hier bijvoorbeeld ook al 3 met het zelfde probleem: klik Als je klikt op de 'Oké', 'Tsja' en 'Nee' reviews bijv. :+ Over het algemeen lees ik positievere reviews van Nikon bezitters met deze lens. Dat is best vreemd, of prima verklaarbaar?

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:19

Heb zelf geen ervaring met Tamron, heb altijd Canon zelf gehad. Maar ik moet zeggen dat ik wel zie dat je foto's niet haarscherp zijn, maar het is niet zo zorgwekkend dat ik erover struikel. Ik zie wel dat de vacht van de hond bij de laatste foto een stuk scherper is, maar voor de rest vind ik het niet zo opvallend.
Heb je de lens bij een particulier gekocht of een winkel?
Want waar ligt je autofocus op? Heb je die zelf ingesteld? Daar kan het misschien ook aan liggen, al zou je er met een andere lens dan ook last van moeten hebben.

Aan de reviews te zien ben je zo te lezen niet de enige die er last van heeft, dan lijkt het mij gewoon een foutje in de lens..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:46

Ik had ook geen ervaring met Tamron en geen ervaring met een allround lens als deze. De verkoper vertelde mij dat de kwaliteit sowieso beter zou zijn als mijn kitlens. Dat is zeker niet zo en daarom struikel ik er ook zo over. Ik verwachtte gewoon meer zeg maar :j de foto's lijken ook niet schokkend onscherp inderdaad, maar dat komt ook door de kleine grootte van de foto's nu hè :D Op schermvullend formaat is het goed te zien.

Even de instellingen van mn cam bekijken :+ Metering staat op Evaluative metering. Verder one shot auto focus. Ik moet zeggen dat ik hier niet heel erg in thuis ben. Wellicht staat er iets verkeerd? Maar met andere lenzen gaat het wel goed inderdaad, dus daar ben ik niet van uit gegaan.

Nouja, zaterdag iig naar CameraNU en ik denk dat het wel goed gaat komen :j

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:55

Als hij van CameraNU komt zou ik er idd mee terug gaan. Neem je body ook mee, dan kunnen zij evt ook daarnaar kijken. En laat je niet wegsturen met lege handen :j

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:43

Doe ik inderdaad! Ik was al eerder terug geweest, maar toen stuurden ze me dus terug met "meer met de instellingen doen" :+ Nu toch weer aangegeven dat ik nog steeds niet tevreden ben. Misschien gaan ze hem nu retour nemen als alles in orde is. Dus ik ben benieuwd!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:02

Pas maar op dat je daar geen impulsaankopen doet. :') Ik ga daar de 18e shoppen. :=

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:04

Alleen kontant meenemen, kan je niet zomaar iets kopen :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:04

Haha nee ik heb al goed nagedacht over wat ik wil. Als het allemaal goed verloopt wil ik dus die Canon 70-200 lens zonder IS, want anders wordt het te duur. Ik ga me dus ook niet die lens MET IS aan laten praten want dat zie ik ook zo gebeuren :+ Verder misschien een nieuwe cameratas omdat mijn huidige wat krap is. Maar weet ik nog niet zeker.

Eenpootstatief had ik ook nog in gedachten maar wil ik pas doen als er echt een moment komt dat ik denk, sja die heb ik nodig.

Het is wel echt een winkel waar je je ogen uit kijkt zeg... En ongeveer half uurtje rijden vanaf hier *\o/*

Heb jij ook al specifieke shopplannen of ga je gewoon heen en wel impulsaankopen doen? :')

Lol, contant meenemen ja. Da's een idee :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:11

Ik hoop geen impulsaankopen te doen, maar alleen een statiefje.
[FK] [FK] wat voor statief kopen

Misschien dat ik die 16-35mm f/4.0L even van dichtbij wil bekijken, maar als ik die al wil gaan kopen is het beter om de cashback acties rond kerst af te wachten. :=

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:25

Oeeeh fancy ass statief :D Tenminste, voor mijn doen. Ik zou niet zo veel uit willen geven aan een statief denk ik. Wel super beoordelingen!

Die lens, vertel, what's so special. Ik heb weinig kennis :+

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:42

Oh... Cashback acties rond kerst? Tell me more!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 05:43

Ik vind het zonde als ik paar tientjes op een statief bezuinig en het net niet is wat ik wil. Het is toch K als mijn setje bijvoorbeeld op de grond kukelt, omdat hij net niet stevig genoeg is bijvoorbeeld. :=

Ik wil mss nog een groothoekje voor landschappen als we volgend jaar mss met een paar Bokkers naar IJsland gaan. Volgens mij had Canon vorige winter ook een cashback actie. Je kreeg op bepaalde artikelen geld terug. Dat was ergens tussen paar tientjes tot maximaal 200 euro op de 70-200mm f/2.8L IS. Aangezien ik geen haast heb met die 16-35mm kan ik daar best op wachten. Vorig jaar mijn #babyCanon voor 329 euro kunnen scoren, inclusief kitlens en babySpeedlite. :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:27

Sja dat is ook zo. Die insteek heb ik ook altijd, alleen lopen die tientjes soms een beetje uit de klauwen :+

Zo'n groothoek is wel gaaf hoor. Voor mijn volgende vakantie volgend jaar wil ik misschien ook wel zoiets aanschaffen. Ik merk dat ik op vakanties vrijwel alleen maar foto's met groothoek maak xD

Wat is een babycanon? :P

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:47

Dat is de Canon EOS M1. Zo een schattig cameraatje. <3 Zelfs mijn paardenlensje en extender passen erop. _O-

Afbeelding

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:58

Haha ik heb vorig weekend op ons huisfeestje met mn dronken hoofd de camera gepakt en mn 10-20mm er op gezet (want ik had bedacht dat het te druk was en ik met mn 50mm niet genoeg afstand kon nemen) en echt alleen maar misvormde foto's gemaakt :p
Ziet er echt niet uit hahaha.
Met die vervorming had ik met mn dronken hoofd even geen rekening gehouden :p

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:59

Haha. Geeft dan toch juist goed de sfeer van het feestje weer? ;)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:16

OMG wat een verhouding bagheera hahahaha :') Welke lens is dat trouwens? Kan t net niet goed zien op de foto.

Wel cute cameraatje :P Doet qua kwaliteit niet onder aan een 600D bijv?

Zwitsal lol. Ik kan me enigszins inbeelden hoe die foto's er uit zien :') 10-20 geeft wel flinke vervormingen denk ik? :P