[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:08

MerelxG_R schreef:
Hoi, ik kom hier even binnnenvallen met een vraag.

Ik heb nu ruim 4 jaar een Canon 1000D in mijn bezit, maar merk dat hij trager wordt en eigenlijk gewoon 'op' raakt. Ook merk ik dat ik de laatste tijd wat minder tevreden ben over de kwaliteit. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe body. Na wat googlen kwam ik uit op de Canon 700D en de 60D. Beide worden op de laatste pagina's van dit topic veel besproken maar heel veel wijzer word ik daar niet van. Qua prijsklasse schelen ze niet veel, maar hoe maak je dan een keuze? :+ Wat zouden de 'experts' hier doen? Of zouden jullie voor een tweedehands 70D of 7D oid gaan? Ik ben wat betreft fotoapparatuur een beetje huiverig met tweedehands spullen.

Ik fotografeer trouwens met een Canon 70-400 F4.0, Canon 50mm f1.8 en een Tamron 10-24mm.

Ik denk dat de 70D nog niet zo heel goed 2e hands is te vinden. Ik zou persoonlijk de 70D boven de 7D kiezen ivm de techniek die inmiddels is vooruit gegaan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:10

Fiffill schreef:
*komt ook binnenvallen*

Omdat mijn oude trouwe camera'tje nu toch wel echt op begint te raken ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik fotografeer nu met mijn Olympus E-510, dit is een instapmodel (toen heel nieuw als eerste met live view, maar inmiddels uiteraard al best gedateerd :D ). Ik loop regelmatig tegen de beperkingen van mijn camera aan maar heb geleerd er vrij handig om heen te werken :+ maar aangezien ik al jaren roep dat ik van plan ben een nieuwe camera te kopen moet het er toch maar eens van gaan komen.
Ik wil geen Olympus meer, het is een heel fijn ding maar hun lenzen zijn relatief duur. Zit nu een beetje rond te kijken bij Canon (en Nikon), natuurlijk is de 5D Mark III een ontzettend mooie camera maar... wel erg prijzig :7 Het mag best wat kosten, daar niet van. Ik zit te twijfelen of miss de 70D een beter optie zou zijn.
Ik fotografeer met name landschappen, natuur (ook macro), dieren... maar wil me ook meer gaan richten op portretten en vaker wat paarden shooten (wel binnen mijn eigen stijl). Vrij allround dus. Wat zouden jullie mij aanraden qua body en lenzen? En wel/geen fullframe etc?

Als de 5D3 buiten budget ligt is naast de 70D misschien de 6D ook nog wel een optie. ;) In september wordt hopelijk de 7D2 gelanceerd en weet niet wat precies daar de specs van zullen zijn, maar ik ga er vanuit dat het wel een maandje of 6 zal duren voordat de prijs van de 7D2 een beetje is gedaald en stabiel blijft. :=

Jaan81

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:58

Ik denk dat ik beetje de knoop aan het doorhakken ben, eindelijk, haha! Ga denk ik toch voor de Sony A58 en dan een 18-55mm en een 55-200mm (als ik t goed zeg uit m'n hoofd) erbij.
Denk dat ik dan al een heeeeeeeeeele lange tijd vooruit kan en kan gaan proberen en testen of op die manier fotograferen wat voor mij is.

Vandaag naar nog een andere fotozaak geweest en van alles op een rijtje gezet. Die man gaf geen duidelijke voorkeur wat betreft merk of type, maar door zijn verhaal en adviezen neig ik nu meer naar de Sony.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:05

Nice! Toch geen Canon of Nikon? := Wat is bij jouw doorslaggevend geweest om voor Sony te kiezen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:06

Bagheera_206 schreef:
Fiffill schreef:
*komt ook binnenvallen*

Omdat mijn oude trouwe camera'tje nu toch wel echt op begint te raken ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik fotografeer nu met mijn Olympus E-510, dit is een instapmodel (toen heel nieuw als eerste met live view, maar inmiddels uiteraard al best gedateerd :D ). Ik loop regelmatig tegen de beperkingen van mijn camera aan maar heb geleerd er vrij handig om heen te werken :+ maar aangezien ik al jaren roep dat ik van plan ben een nieuwe camera te kopen moet het er toch maar eens van gaan komen.
Ik wil geen Olympus meer, het is een heel fijn ding maar hun lenzen zijn relatief duur. Zit nu een beetje rond te kijken bij Canon (en Nikon), natuurlijk is de 5D Mark III een ontzettend mooie camera maar... wel erg prijzig :7 Het mag best wat kosten, daar niet van. Ik zit te twijfelen of miss de 70D een beter optie zou zijn.
Ik fotografeer met name landschappen, natuur (ook macro), dieren... maar wil me ook meer gaan richten op portretten en vaker wat paarden shooten (wel binnen mijn eigen stijl). Vrij allround dus. Wat zouden jullie mij aanraden qua body en lenzen? En wel/geen fullframe etc?

Als de 5D3 buiten budget ligt is naast de 70D misschien de 6D ook nog wel een optie. ;) In september wordt hopelijk de 7D2 gelanceerd en weet niet wat precies daar de specs van zullen zijn, maar ik ga er vanuit dat het wel een maandje of 6 zal duren voordat de prijs van de 7D2 een beetje is gedaald en stabiel blijft. :=

Dankjewel Richard, wat zijn de voordelen van de 6D tov de 70D? Of is dat teveel om op te noemen :+ Ik zal eens kijken bij beide camera's.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:10

Een voordeel van de 6D is dat het een voelvreempje is en de 70D is een cropje. De AF van de 70D is denk ik wel beter geschikt voor sportfotografie.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:12

Bagheera_206 schreef:
Nice! Toch geen Canon of Nikon? := Wat is bij jouw doorslaggevend geweest om voor Sony te kiezen?

Heb nog steeds ergens een twijfel, maar heb op heel veel sites zitten lezen, verschillende fotozaken en fotografen om advies gevraagd en wat me duidelijk werd is, dat Sony absoluut niet onder doet voor. Maar prijstechnisch gezien is het voor mij nu wel wat aantrekkelijker. Genoeg 'uitbouwmogelijkheden' aan lenzen/objectieven en ik denk dat dit een prima uitprobeercamera is voor mij.
Plus dat ie bij mij lekker in de hand lag dan een Canon.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:13

Mag ik vragen wat een volvreempje en een crop is :o?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:17

Fullframe :D

Ik heb echt geen kaas gegeten van fullframe, dus ik moet me daar eerst maar eens in verdiepen dan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:59

Aha, kijk, dan kan ik me er al weer wat meer bij voorstellen. Niet dat ik dan weet wat het is :+
Heeft te maken met in hoeverre het beeld in je zoeker ook de daadwerkelijke foto is, of niet?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:30

Mag ik even een vraagje stellen hier. Wat voor grootte geheugenkaart hebben jullie?
Ik ga volgende week op instructieweek bij de knhs en mijn camera gaat ook mee, maar ik heb nu een hele kleine geheugenkaart van nog geen 1 GB, dus ik wil graag een grotere voor 5 dagen knhs. Wat raden jullie mij aan qua grootte?

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:48

Ja dat klopt.
Ik heb sinds een aantal weken een FF, en ik wil niet meer terug naar een crop camera.
Het is alsof je meer vrijheid hebt in het fotograferen, je kunt makkelijk je compositie maken namelijk en nog veel meer. Echter heeft een FF ook wel nadelen. Ze zijn duurder en zwaarder en je zult je EF-S lenzen weg moeten doen, die passen namelijk niet op een Fullframe

Hier een duidelijk plaatje van google, het verschil tussen crop en FF.

Afbeelding

Hier staan ook goede voorbeeldfoto's bij.

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... sensor.asp

glenstorm schreef:
Mag ik even een vraagje stellen hier. Wat voor grootte geheugenkaart hebben jullie?
Ik ga volgende week op instructieweek bij de knhs en mijn camera gaat ook mee, maar ik heb nu een hele kleine geheugenkaart van nog geen 1 GB, dus ik wil graag een grotere voor 5 dagen knhs. Wat raden jullie mij aan qua grootte?

In welk formaat schiet je? Jpg of RAW? Dat is ook een verschil.
En wat voor geheugenkaarten gaat er in je camera?
Als je een hele week gaat zul je veel meer geheugen nodig hebben.
Als ik een dag een festival ga fotograferen (er van uit gaan dat ik 6-7 bands vastleg), heb ik nog net genoeg aan 1 32gb kaartje.
Natuurlijk moet je ook er aan denken hoeveel je gaat fotograferen.
Ik zou aanraden om minstens een 16GB of 32GB kaartje mee te nemen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:49

Bedankt voor je voorbeelden! Ik ga me er nog even goed in verdiepen. Lenzen maakt voor mij niet uit, dat zou ik toch allemaal nieuw moeten kopen namelijk. :) Wat gewicht betreft heb ik ook liever wat zwaarders in de hand, ik heb toen mijn Olympus gekozen omdat ik de Canons te plastic/licht aan vond voelen (al wordt dat in het duurdere segment wel al wat minder).

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:09

Ik schiet in JPG, RAW durf ik nog niet aan. Eerst wat meer oefenen voor ik daaraan begin.
Ik denk dat ik voor een 16GB ga, en dan die kleine er nog bij.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:26

glenstorm schreef:
Ik schiet in JPG, RAW durf ik nog niet aan. Eerst wat meer oefenen voor ik daaraan begin.
Ik denk dat ik voor een 16GB ga, en dan die kleine er nog bij.

Dan kun je inderdaad een 16GB nemen :)

Probeer eens om in RAW te fotograferen, ik heb 2 jaar in jpg geschoten, daarna naar RAW overgegaan.
En je hebt zo veel meer mogelijkheden om daar achteraf mee te bewerken.
Gewoon een keertje doen, en kijken of het bevalt :)

Veel succes op de knhs instructie week!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:25

Gisteren op MP precies tegen de Sony A58 met twee objectieven aangelopen! Gekocht in april, nog geen 100kliks. Nu tot een deal gekomen en zaterdag komt ie m brengen!
Ik is blij!!! Hopelijk kan ik jullie snel een eerste gemaakte mooie foto laten zien!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:25

Kunnen jullie mij een topic aanraden waar ik veel (van) kan leren?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:28

Fiffill schreef:
Bedankt voor je voorbeelden! Ik ga me er nog even goed in verdiepen. Lenzen maakt voor mij niet uit, dat zou ik toch allemaal nieuw moeten kopen namelijk. :) Wat gewicht betreft heb ik ook liever wat zwaarders in de hand, ik heb toen mijn Olympus gekozen omdat ik de Canons te plastic/licht aan vond voelen (al wordt dat in het duurdere segment wel al wat minder).

Hier een linkje met wat informatie over verschillen tussen voelvreempjes en cropjes:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... camera.asp

Lenzen zijn ook belangrijk. Misschien gewoon beginnen met een kitlens en dan later mss er een portretlens of telezoom bij? :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:34

Jaan81 schreef:
Gisteren op MP precies tegen de Sony A58 met twee objectieven aangelopen! Gekocht in april, nog geen 100kliks. Nu tot een deal gekomen en zaterdag komt ie m brengen!
Ik is blij!!! Hopelijk kan ik jullie snel een eerste gemaakte mooie foto laten zien!

Nice! :) +:)+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:35

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:50

Heb er zin an! Denk dat m'n hond flink de Sjaak zal zijn dit weekend, haha!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:50

En dank jullie wel voor t meedenken en advies geven, echt heel fijn

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:58

Bagheera_206 schreef:
Fiffill schreef:

Hier een linkje met wat informatie over verschillen tussen voelvreempjes en cropjes:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... camera.asp

Lenzen zijn ook belangrijk. Misschien gewoon beginnen met een kitlens en dan later mss er een portretlens of telezoom bij? :=

En een 2e hands 5D Mark II kopen bijv? Of kun je dan beter voor de 6D gaan?

Lenzen zal ik sowieso niet in een keer allemaal kopen, dat is echt veel te veel geld vrees ik :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:05

De AF is het grootste minpunt van de 5D2. := Als je googled naar reviews van destijds zie je dat het een superbody is, maar achterloopt qua AF. Scheelt het veel een 2e hands 5D2 met een nieuwe 6D?

Een nieuwe 6D heb je al voor minder dan 1600 euro.
Afbeelding

Alleen heb je dan nog geen objectieven. :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:11

Scheelt een paar duizend, maar betaal liever wat meer en zit meteen goed dan dat ik minder betaal voor een camera die ook wat minder is...
Of ik moet een Mk III 2e hands kunnen vinden. :7