[FOTO] Verzameltopic voor Fotografen! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:59

Je doelt op HDR? Dat kun je doen. Minstens 3 foto's met verschillende belichtingen. Kan erg mooi zijn.

Maar je kan ook het diafragma fiks dichtgooien en dan een lange sluitertijd nemen. Ik had hier bijvoorbeeld een fiks verlichte toren in een donkere omgeving;
Ik ben nog een rund met photoshop (heb het net) dus ik heb de nodige fouten gemaakt (toren) en verkeerde kleurinstelling monitor (daardoor groenzweem), maar even om het idee;
http://i12.photobucket.com/albums/a221/ ... 71fcb1.jpg
F 16 (dan krijg je die lampen zo), 30seconden, iso200.

Ik blijf wat stoeien met de computerschermen. Op zoom.nl raden ze zo streng af met laptop te vertrouwen op de kleuren en contrasten enzo...
Maar krijg mijn monitor niet goed (kan aan kabel liggen?).
Wie heeft al afdruk ervaringen; zijn de kleuren nog gelijkend?
Ik weet sowieso dat mijn laptop lichter lijkt, en aangezien ik graag onderbelicht in lastige situaties is alleen dat al lastig - dan denk je hem genoeg op te trekken en dan valt het goed tegen op een andere pc.

Ivonka

Re: [FOTO] Verzameltopic voor Fotografen! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:13

Ik heb deze ooit eens op een cursus gekregen voor vergelijking materiaal.
Foto af laten drukken (bij een goede fotolab natuurlijk) en dan vergelijken.
Ik gebruik nu een spider om mijn scherm te kalibreren.

Afbeelding

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:08

Ivonka pagina 89: Die eerste zou ik inderdaad iets van bewerking aan toevoegen, herfst brengt prachtige kleuren mee maar die zijn helaas niet mooi te zien op je foto. Paard en ruiter staan er wel mooi op vind ik. Je tweede foto vind ik daarintegen echt PRACHTIG! Perfect gewoon, ook de bewerking, helemaal mooi.

Lindy1982: Hele mooie foto’s van je dochtertje! De eerste vind ik de ogen misschien net wat teveel uit knallen.. maar het heeft ook wel wat. De tweede is wat minder scherp maar een wat natuurlijker moment, ze kijkt zo lekker ondeugend!

Leonyr: mooie foto, maar komt bewerkt over en ik vind dat er teveel lege ruimte om de hond heen zit. De hond zelf is wel mooi scherp.

Ivonka: Wauwww weer een prachtige foto, die aan het strand. Je maakt echt hele mooie plaatjes!

xTitanic: Ik vind maan-foto’s nooit zo bijzonder en ook deze doet niet echt wat met me.. hoewel de scherpte wel goed lijkt.

Hier 2 foto's van mij.. wat vinden jullie ervan?
Afbeelding

Afbeelding

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:20

de eerste vind ik erg mooi maar komt ook door de omgeving..
De tweede doet mij erg weinig

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:30

Leuke foto's! Bovenste vind ik wel iets hebben, idd ook door de omgeving en ook door de blik van de kat. :)
2e vind ik dan gewoon een standaard plaatje, wel erg mooie kleuren :))

Van een fotomeeting
Afbeelding

Afbeelding

En nog een in een linkje van de paardenreddingsboot http://8.media.hyves-static.net/1520624 ... 24231.jpeg

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:09

@nobbie91
De foto van de kat vind ik erg mooi! De kleuren van de omgeving, de kat en vooral de kleur van de ogen.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:22

Wauw die katten foto! Erg gaaf! :j

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:25

Ik vind de rode kat foto ook erg mooi :j
Lammetje niet bijzonder eigenlijk.

Nadine, je eerste foto vind ik te verscherpt. 2e foto is een leuke foto.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:23

Nobbie ik vind je kat foto erg leuk!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:47

Nobbie je kat is echt gaaf! Heel mooi scherp en die ogen <3

Nadine, je eerste foto vind ik niet zo sterk genomen en ook niet zo sterk bewerkt als ik heel eerlijk ben. De achtergrond is naar mijn mening ook wat te scherp waardoor het veel afleid. Je tweede foto is wel erg schattig :D

Afbeelding Afbeelding

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:01

Ik lees zometeen even bij! Hier 2 foto's van Artis.

Afbeelding
Afbeelding

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:10

De eerste paddestoel foto vind ik erg mooi, de lichte achtergrond heeft wat sprookjesachtigs :) interessanter om naar te kijken dan de 2e vind ik.

De foto's hierboven uit Artis vind ik erg donker en veel ruis.. jammer want het moment van de blikken vind ik wel goed vastgelegd.

Hier weer 2 van mij:
Afbeelding

Afbeelding

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:10

Pagina 88:

RM_: 1e: Mooie foto, fijne z-w omzetting. Leuk model!
RM_: 2e: Fijne kleuren, maar deze foto doet me niet veel.

Bellatrix: 1e: Leuke herfstfoto! Mooie kleuren, zie alleen wel wat ruis geloof ik? Maar niet heel erg storend.
Bellatrix: 2e: Bij deze zou ik iets meer kleur toevoegen, vind hem een beetje flets. Of zijn die dingen niet zo kleurig? :+

Miss_Nadine: Gave foto! Mooie kleuren.

Annoouukie: Vind het geen ideaal moment die je gepakt heb. De kleuren zijn ook wat apart. Het "zwarte" is echt veel te blauw, paard heeft de ogen dicht. Nee, niet echt geslaagd.

IlonavB: 1e: Mooie foto, mooie scherpte, mooie herfstkleuren :)
IlonavB: 2e: Deze foto vind ik net iets te scherp en er zit behoorlijk wat ruis op.

Pagina 89:

Ivonka: 1e: Mooie foto. Zou inderdaad iets meer kleur inmogen, maar dat is al gebeurd zie ik :+
Ivonka: 2e: Prachtig! Niks op aan te merken.

Lindy1982: 1e: Mooi meisje, prachtige ogen, fijne kleuren, mooie foto!
Lindy1982: 2e: Vind ik persoonlijk niet zo heel fijn kijken. Denk dat je meer uit de bewerking zou kunnen halen!

Pagina 90:

Leonyr: Mooie hond. Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, de achtergrond te wit. Zo te zien met Photoshop gedaan? Ben wel benieuwd hoe het origineel eruit ziet :)

Ivonka: Prachtige foto! Wederom niets op aan te merken :')

xTitanic: Opzich een prima foto! Maar zoals F_0rumster al zei, niet heel erg spannend.

Pagina 91:

Nobbie91: 1e: Mooie foto! Mooie blik heb je vast weten te leggen. Hoewel de omgeving niet echt ideaal is, vind ik het absoluut niet storen.
Nobbie91: 2e: Lijkt mij niet helemaal scherp. Nee, deze doet me niets.

Nadineex: 1e: Ik vind de kleuren eigenlijk wel heel gaaf. Vind hem wel iets té scherp.
Nadineex: 2e: Schattig :)

Marit: 1e: Fijne kleuren, mooie foto!
Marit: 2e: Mooie kleuren, maar ik vind persoonlijk de 4e foto uit je topic beter!

LisaLuna: 1e: Vind hem te donker. Zou je misschien iets mee kunnen doen in Photoshop?
LisaLuna: 2e: Zelfde als de eerste. Ook deze te donker. Verder doet deze foto mij ook niks.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:13

Nobie
de tweede foto lijkt scherp gesteld op het hek in plaats van op het paard

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:40

@ Mayling; Mooie foto!
@ Marinne V: Hele gave plaat!
@ Sodeletuut: Erg mooie platen zeg, Mag ik vragen wat voor lettertyp dat 'photo' is?
@ Saskia; Wauw heel mooi paard zeg. Die nek!
@ Loontje : Mooie plaat maar vind de hoek/plint zo raar?
@ Sodeletuut: Ja was er flink klaar mee. $%#^# computer _O- .
Mooie foto van de pup; Jammer van dat paarse maar daar kan je uiteraard niets aan doen!
Foto van het paard ook mooi alleen jammer dat de horizon scheef is!
@ Titanic: Vind het niets bijzonders sorry..
@ Marianne: Wauw die tinker is echt geweldig!

xTitanic schreef:
Ik begin mij toch wel wat af te vragen naar wie ik moet luisteren, naar mijn mama of naar jullie. Mijn mama is professioneel fotografe en zegt dat het super mooi licht is en het een mooie plaat is. Jullie denken namelijk anders,
Als ik een foto laat zien van iemand die hier post, weetniet, gewoon zo'n standaard foto van een paard zegt ze dat het op niets trekt := (pas op, ik zeg dat niet hé 8-) )

Je moet zelf weten naar wie je luistert maar wij geven gewoon ons mening. Ik plaats ook foto's en als iemand mijn foto's lelijk vind nou ja jammer.. Als ik geen commentaar zou willen zou ik hier niet moeten reageren. En dat geld voor iedereen. Hetzelfde geld voor mensen die hier foto's neerzetten en dan als er gezegd word 'hij is wazig' dat er dan een reactie komt met 'ja het is facebook kwaliteit.' :roll:

En de pose is waarschijnlijk mooi in een ander licht, scherpte, en andere hoek. Maar nu vind ik er weinig aan. :j

@ Bellatrix: Wat een schatje toch..Mooie scherpe foto's!

@ Mayling: Jeumig wat een giga © .. zonde. Zo kun je de foto gelijk een stuk minder goed bekijken.
Maar hier zijn ze qua licht wel oke.

@ Horseydude: Mooie foto's maar trekt me niet zo..

@ Peerhvj: Leuke foto van je hond maar trekt me niet zo aan.
Van de fontijn vind ik het jammer dat niet de hele fontijn er op staat..

@ YvonneV: Jammer van het halster op foto 1.
En foto 2 had ik iets ruimer naar beneden genomen. Maar hij is wel erg mooi.

@ Merel: Mooie foto!

@ Gianti: Heb mooiere van je gezien..

@ Ilona VB: Wauw heel gaaf!

@ Anooukie: Vind de schaapfoto's niet zo! Denk dat het mooier was geweest als de foto lager was genomen..

@ Horseydude: Foto 1 vind ik niet zo. Heel onscherp.
Foto 2 vind ik een mooie close up

@ RM: Foto 1 is erg mooi.
Foto 2 Had of net iets krapper genomen mogen worden bij haar benen of net iets ruimer!

@ Bellatrix: Mooie scherpte. Maar heb gavere gezien van je.

@ Ilonavb: "Simpel" Maar wel heel schattig!

@ Sodeletuut: Ik heb niets met kinderen maar foto 1 Wauw die ogen!
2 is ook wel leuk.

@ Ilonavb: Hiij maakt de foto dan wel gelijk gaver :))
Wat een schatjes! Mijne staat altijd alleen maar te eten en ze was zwart-wit en nu meerendeels zwart helaas :')

@ Bellatrix : Ik vind hem in kleur ook iets mooiier :j .
De geit valt wel minder op in sepia!

@ Ilonavb: Wauw die is knap <3

@ Lindy: De 2de is gaaf :j

@ Loontje : Vind de 2e heel erg leuk!

@Desiree; Jammer dat haar mond open staat,en vind de achtergrond ook niet erg denderend!
2de is wel oke!

@ Fair: Hij oogt niet helemaal scherp.

@ ANouuukie: vind hem niet zo bijzonder !

@ Marit: Wauw heel gaaf!

@ Ilona: Die arabier? Vind ik erg gaaf! Vind alleen dat halster dan altijd zo over de top.
2de halster is stuk mooier!! (Snap dat dit niet jouw keuze is )

@ Charles : VInd hem net iets té veel!

@ Lifaya; Niet verplicht nee maar vind het wel zo netjes.. toch?

@ Channiej : De eerste is erg leuk!

@ Bellatrix : De 2de is erg leuk!

@ Ilona: Ergggg mooi!

@ Marianne: Erg mooi!

@ Marianne: WAUW die 1ste <3 (Fjord)

@ Saskia: Die onderste met het kalfje is erg schattig!

@ Lindy: Vind het geen denderende foto..

@ RM: Leuke foto's Jammer dat ze op de laatste niet echt mooi lacht.. ze heeft meer haar mond gewoon open.

@ Marianne: Vind de 2de mooier!

@ Ilona: Mooie foto!

@ Ivonka: Wauw die 1ste.
En Wauw de 2de. Vind het effect wel jammer! Maar snap waarom je het gedaan hebt.

@ Lindy: Eerste is erg mooi.

@ Leonyr: Vind de compositie niet zo..

@ Ivonka: Gave foto. Jammer dat dat meisje zo 'krampachtig'zit..

@ Nobbie: Die 1ste is echt prachtig van die kat.
De 2de is ook leuk!

@ Nadine: Vind de 1ste niet zo mooi bewerkt.
2de is wel lief! Jas en halster dezelfde kleur! :))

@ Marit : Erg mooi van de paddenstoelen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:42

Heb met de foto's nog niets gedaan met photoshop. Hebben jullie tips wat ik er aan kan doen?
De foto's zijn gemaakt door een hek heen vond het erg knap hoe mijn camera dat hek heeft weggevaagd! Maar ze zijn er wel wat donker door geworden.

@ Nobbie: De 1ste oogt niet zo scherp en de 2de vind ik niet zo bijzonder..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:47

Wauw wat een bij-lees _/-\o_

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:12

Het gaat nu wel erg hard hier. Ik zal mijn best doen even bij te lezen & oordelen.
Ondertussen stel ik even een vraag. Ik ben net een paar dagen aan het knutselen met photoshop, met RAW bestanden.
Na de bewerking lijk ik veel meer ruis te hebben? Ik dacht dat je met raw niet snel in kwaliteit achteruit gaat na shoppen?
De iso van mijn canon eos 40d stond op 250, dus daar kan het niet aan liggen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:59

@ Nobbie1, die rode kat, geweldig zeg. De blauwe ogen met het rode is ook mooi. En een spannende manier om een kat neer te zetten! Het schaap doet me helaas niet zoveel.
@ Nobbie 2, je hebt wat scherpstelproblemen. Heb je de autofocus goed ingesteld of doe je het manueel?
Functies als al servo moet je dan even nalezen in je boekje. De eerste foto is me wat overbelicht op de achtergrond, je had moeite met een donker paard voor een lichte achtergrond gok ik.

Nadine, de eerste foto is vooral erg flets en het is wat plat doordat je niet met scherptediepte hebt gespeeld. De tweede is fijn, wel heel blauw naast een lichte pony :D

Marit, de rechter paddenstoel heeft een mooie achtergrond, maar de scherptediepte kijkt iets onprettig, ik weet niet waar mijn ogen naartoe trekken. De linkse is lekker fris, maar is de hoed een tikje onscherp. Had je het diafragma wijdt open? Je kan hem iets meer sluiten zodat je niet zo'n kort stuk scherp hebt, maar toch een wazige achtergrond behouden. Dat maakt het iets makkelijker voor jezelf.

Lisa, Mooie momenten in de dierentuin. Door glas genomen of lijkt het zo? Helaas heb je het in de dierentuin niet zo voor het kiezen.

Ik ben erg ontevreden over komende foto, ik stoor me hard aan de ruis! Mijn iso stond 200, daar kan het niet aan liggen. Ik had iets onderbelicht (geen afstandsbediening dus kon bulb niet aanzetten).
Of kan het komen doordat ik in photoshop de belichting iets heb opgeschroefd? Ik schiet in RAW, ik dacht dat je dan meer kon shoppen zonder verlies?
Afbeelding

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:18

Ja ik had m'n diafragma wijd open, ik heb er wel mee gespeeld maar ik zat/lag helemaal niet stabiel en wilde m'n iso zo laag mogelijk houden dus moest ik wel een snelle sluitertijd hebben. Met scherpte heb ik sowieso af en toe wat moeite dus ik kies liever een snellere sluitertijd met een zo wijd mogelijk diafragma. Maar dan heb je inderdaad weer het gevaar dat het scherpstellen niet goed gaat. Ik blijf het lastig vinden, kiezen welke instellingen ik wil :')

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:53

De dieren zaten achter hek/gaasachtig :j .

Ik vind het wel een mooie foto , wel wat ruis. Maar foto's savonds vind ik zelf ook super super moeilijk.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 01:01

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Ben met de tips van vorige keer aan de slag te gaan en dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 05:26

De eerste vind ik te kil, te licht.
2e vind ik wel netjes. :j

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:08

Ik vind de eerste juist wel wat hebben, juist mooi dat lichte. De tweede vind ik dan weer minder, jammer dat je haar ogen niet zo goed ziet achter de bril.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:26

@ Marit, macro is ook best wel lastig. Stilzitten kan ik ook niet zo goed, omdat je vaak op je knieen zit en dan met een elleboog op de grond... Tip: zo'n goedkoop kersenpitkussen van de action.
Of natuurlijk een macrostatief, maarja dat stel ik ook nog even uit.
Het lijkt wel alsof je nog licht over had, links is best wel licht, dus dan had je op zich het diafragma iets kunnen sluiten en een lichtstop korter, denk ik.

@ Lisaluna, de ruis is veeel erger als je m op groot formaat ziet, het is om te huilen. Ik denk dat het toch beter was geweest als ik de afstandsbediening erbij had gezet en hem gewoon een paar minuten had moeten open zetten. Diafragma had ik meer kunnen sluiten, maar dan worden de lampjes niet zo mooi.
Ik vind nachtfotografie superleuk eigenlijk.
Maar weet iemand dat, hoeveel ruis je induceert door in fotoshop de exposure op te schroeven?

@ Natasja ik vind de eerste mooi! De tweede mag wel een effect aan toegevoegd worden, om hem wat specialer te maken.