Femke schreef:Een kleine/beperkte scherpte diepte (waarbij alleen je onderwerp scherp is, voorgrond en achtergrond wazig)?
Dan is het zaak om je diafragma opening zo groot mogelijk te maken. Professionele lenzen hebben dan een opening van f2.8.
Wat ook helpt is om met meer diepte te werken. Een grotere weide kiezen en het paard relatief dicht bij jou laten lopen en juist verder weg bij de achtergrond.
De sluitertijd doet verder niets met de scherptediepte. Die zorgt alleen voor de hoeveelheid licht die binnenkomt in de periode dat de sluiter open is. En zorgt voor de bevriezing van het paard. Afhankelijk van het paard kan 1/250e net te krap zijn om echt te bevriezen.
Welke iso waarde erbij hoort, is voor 100% afhankelijk van je licht situatie, tijd van de dag, intensiteit van de zon, kleur van het paard, kleur van de omgeving en je positie. Dus daar is onmogelijk iets over te zeggen. Dat is dus de laatste factor, die je tijdens het fotograferen pas vast stelt, nadat je het diafragma en sluitertijd hebt bepaald.
bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee! Ik vind het erg lastig omdat ik een zwart paard heb dit goed uit te laten komen in de foto. Omdat het zoals vandaag nogal een grauwe dag is, worden de foto's nooit erg goed afgesteld in de goede instellingen of iso-waarde.
Ik ga de sluitertijd eens hoger zetten en het diafragma groter (dus kleiner). Met de andere instellingen kan het diafragma vaak maar tot f5.6