[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:43

Unleash schreef:
[***] schreef:
De standaard Windows schermkalibratie is niet bepaald een serieuze kalibratie Unleash.

Jaa, daar kwam ik gisteren ook achter. :')
Had er iets meer van verwacht.

Is het überhaupt mogelijk een tweede monitor te kalibreren vanuit mijn eigen laptop? Welk programma heb je daar voor nodig en moet je dat kopen of is het een gratis programma?

Nee helaas. Voor een goede kalibratie is het noodzakelijk specifieke hard- en software te gebruiken. De software laat iets zien, de hardware (kalibrator) meet vervolgens of het kleurtje ook is wat het zou moeten zijn.

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:06

Ik heb ook een kalibreerding. #vaagwoord

Ik zou niet eens weten of ik IPS heb. Ik denk het niet, want het zijn dus twee goedkope monitoren. Ik moet ze regelmatig kalibreren. Als ik later groot ben wil ik twee fatsoenlijke schermen ipv twee budgetschermen. :')

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:15

Beter twee budget schermen dan één budget scherm! :p Ik heb gewoon één grote :) Heel blij mee!

Ik heb zelf een Spyder om mee te kalibreren en dat moet om de zoveel maanden wel herhaald worden, je kan zelf instellen hoe vaak. Als ik weer moet kalibreren krijg ik steeds een 'zeurschermpje' dat de termijn verstreken is. :p

Er zijn nog wel meer kalibreerdingen, Google is uw vriend! :) Als je eenmaal het verschil hebt gezien snap je dat het wel nodig is...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:28

Ik heb de i1 Display Pro van X-Rite. Ik kan idd ook instellen hoe vaak hij moet gaan zeuren dat ik opnieuw moet gaan kalibreren.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:27

Mag ik mij melden? :)
Ik ben al sinds kleins af aan foto's aan het maken, gewoon met een digitale camera niks bijzonders, maar ik vond het leuk.
Nu heb ik sinds kort mijn eerste spiegelreflexcamera :D, ik kan (nog) niet veel, maar het blijft leuk en ik blijf het proberen.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:19

Ik volg het topic af en toe is een beetje. Maar vandaag wil ik weer eens proberen van mijn paard loslaat foto's te klikken. (Ik heb een nikon d3100 van school geleend)

Vaak wanneer ik deze foto's maak krijg ik niet graag het effect dat ik wil zien. Het liefste een beetje scherpte diepte met het paard natuurlijk in de voorgrond en de foto's worden zo amateurisch.

De instellingen die ik daarvoor gebruik zijn vaak het kleinste diafragma van f5.6 en een snelle sluitertijd tussen de 1/250 en de 1/500 en de iso-waarde op 100/200.

Heb ik hierbij een beetje de goede instellingen? Of moet het diafragma groter voor het licht en de sluitertijd sneller? Wie kan mij helpen hieruit te komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:36

Een kleine/beperkte scherpte diepte (waarbij alleen je onderwerp scherp is, voorgrond en achtergrond wazig)?
Dan is het zaak om je diafragma opening zo groot mogelijk te maken. Professionele lenzen hebben dan een opening van f2.8.

Wat ook helpt is om met meer diepte te werken. Een grotere weide kiezen en het paard relatief dicht bij jou laten lopen en juist verder weg bij de achtergrond.

De sluitertijd doet verder niets met de scherptediepte. Die zorgt alleen voor de hoeveelheid licht die binnenkomt in de periode dat de sluiter open is. En zorgt voor de bevriezing van het paard. Afhankelijk van het paard kan 1/250e net te krap zijn om echt te bevriezen.

Welke iso waarde erbij hoort, is voor 100% afhankelijk van je licht situatie, tijd van de dag, intensiteit van de zon, kleur van het paard, kleur van de omgeving en je positie. Dus daar is onmogelijk iets over te zeggen. Dat is dus de laatste factor, die je tijdens het fotograferen pas vast stelt, nadat je het diafragma en sluitertijd hebt bepaald.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:40

Femke schreef:
Een kleine/beperkte scherpte diepte (waarbij alleen je onderwerp scherp is, voorgrond en achtergrond wazig)?
Dan is het zaak om je diafragma opening zo groot mogelijk te maken. Professionele lenzen hebben dan een opening van f2.8.

Wat ook helpt is om met meer diepte te werken. Een grotere weide kiezen en het paard relatief dicht bij jou laten lopen en juist verder weg bij de achtergrond.

De sluitertijd doet verder niets met de scherptediepte. Die zorgt alleen voor de hoeveelheid licht die binnenkomt in de periode dat de sluiter open is. En zorgt voor de bevriezing van het paard. Afhankelijk van het paard kan 1/250e net te krap zijn om echt te bevriezen.

Welke iso waarde erbij hoort, is voor 100% afhankelijk van je licht situatie, tijd van de dag, intensiteit van de zon, kleur van het paard, kleur van de omgeving en je positie. Dus daar is onmogelijk iets over te zeggen. Dat is dus de laatste factor, die je tijdens het fotograferen pas vast stelt, nadat je het diafragma en sluitertijd hebt bepaald.

bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee! Ik vind het erg lastig omdat ik een zwart paard heb dit goed uit te laten komen in de foto. Omdat het zoals vandaag nogal een grauwe dag is, worden de foto's nooit erg goed afgesteld in de goede instellingen of iso-waarde.

Ik ga de sluitertijd eens hoger zetten en het diafragma groter (dus kleiner). Met de andere instellingen kan het diafragma vaak maar tot f5.6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:42

Je kunt met een zwart paard op zo'n grauwe dag als vandaag het beste de keuze maken, om gewoon op een andere (zonnigere) dag te fotograferen :)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:02

verkeerd :+

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:52

Omdat ik even niet zo goed weet waar ik de vraag anders moet stellen:
Waar moet ik op letten bij aanschaf van een beeldscherm? Huidige heeft een schermbreuk en reparatie is in verhouding tot nieuwe niet echt voordelig, was sowieso wel beetje aan vervanging toe.

Een Spider ken ik. Maar zijn er nog andere manier om je scherm te kalibreren?
Op die moment ben ik aan het kijken voor een spider 2 pro of express, maar deze zouden al niet op een led scherm werken?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:42

Kon hem even niet meer wijzigen, maar is een spyder 4 expres geschikt?
Omdat het beeldscherm van mijn laptop stuk ik heb ik daar dus een los beeldscherm aan, zou dat moeilijkheden geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:09

@Anne: ik weet niet wat je budget is maar ik heb toevallig hierboven nog naar wat mooie opties gelinkt. Als je het even kunt redden, ga voor een IPS-scherm.

Er zijn btw meer merken voor kalibrators dan alleen DataColor Spyder. X-rite is ook een goed merk (over het algemeen beter beoordeeld zelfs).

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:42

In de 2e link zie ik een hele lijst met schermen, zijn die allemaal geschikt?

Wil er max. 200 euro aan uitgeven :)

De X-rate colormunki en spyder 4 pro zijn qua prijs gelijk, zou de X-rate dan ook beter zijn?

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:47

Misschien een hele domme vraag, maar ik kan het niet vinden op Google...

Kun je een monitor kalibreren zonder aangesloten pc? Want heb gehoord dat het dus met mijn laptop niet kan, maar ik heb niet zo 1,2,3 een computer die het werken met zoveel beeldmateriaal aan kan. Mijn laptop kan dat wel en is razendsnel met onder ander Lightroom. Dus ik zou graag via mijn laptop willen blijven werken en dan het beeld checken op een gekalibreerd scherm.

Als een beeldscherm kalibreren zonder pc nou niet kan, kan ik dan wel mijn externe monitor laten kalibreren bij iemand en dan weer aansluiten aan mijn laptop?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:50

Je kunt je laptopscherm en je externe monitor die is aangesloten op je laptop gewoon kalibreren, maar je hebt daar wel een kalibreerding voor nodig. :=

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:59

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:01

Volgens mij is het voor ieder scherm de moeite om hem te kalibreren. Die van je laptop kan ook, maar omdat je die in verschillende beeldhoeken zet is het niet altijd even even handig voor het bewerken.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:07

Mmm... oke dan ga ik eens overwegen om zo'n ding te kopen.
Ik vind het alleen met mijn laptop heel lastig om de juiste helderheid in te stellen. Ik heb hem nu op de volle 100% helderheid staan maar de kleuren worden te flets.
Inderdaad tijd om te kalibreren, hoog tijd.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:47

Gaat dat ook voor een groot tablet-scherm? dat kalibreren?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:03

CrazyIris schreef:
Gaat dat ook voor een groot tablet-scherm? dat kalibreren?

Dat weet ik eigenlijk niet, omdat je stukje software moet installeren en kalibreerding via USB aangesloten moet worden... := Dat hangt mss van OS van je tablet af of er Android, iOS of Windows draait en of je kalibreerding het ondersteund. Ik heb mij hier nog niet in verdiept als ik heel eerlijk ben.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:24

Ik ben toen ik zelf de apparaatjes aan het vergelijken was wel een paar keer tegen gekomen "gischikt voor .... IPhone en iPad" oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:50

Oei daar heb ik me ook nooit in verdiept eigenlijk....

Oh ik zal trouwens nog even uitleggen wat er precies gebeurt als je een monitor kalibreert. Je gebruikt daarvoor software op je computer. De software stuurt iets uit (kleur, helderheid) en de hardware (kalibrator) meet vervolgens of het getoonde is wat het zou moeten zijn. Zodra een compleet beeld is gemaakt van hoe de monitor presteert, wordt een kleurprofiel voor desbetreffende monitor gemaakt. Dit kleurprofiel vertelt de computer hoe de kleuren op de monitor getoond zouden moeten worden.

Dit kleurprofiel staat op je computer. Daarom is het ook niet mogelijk om een monitor aan een andere computer te kalibreren, dan waar je hem gebruikt. Als je de monitor verhuist naar een andere computer of laptop, wordt immers het kleurprofiel niet meeverhuisd.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 08:20

Hoe doen jullie het precies met jullie witbalans? Fotograferen jullie op Auto Whitebalance en corrigeren jullie achteraf, omdat jullie toch in RAW werken? Fotograferen jullie met het juiste WB profiel en corrigeren jullie ook achteraf? Of maak je foto van grijskaart en zet je je witbalans in camera goed voordat je shoot begint? Of gebruik je de foto van de grijskaart om de witbalans van je serie foto's te corrigeren tijdens het nabewerken?

Ik ben een beetje luie fotograaf en fotografeer vaak op AWB en corrigeer achteraf als er kleurzweem inzit. :=

Zijn er mensen die bijvoorbeeld werken met een Color Checker van X-Rite?
http://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?ID=1257

#itsallaboutcolormanagement

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:04

En hoe zit het dan als je je scherm op je laptop aansluit. Kun je dan wel beide (extern scherm en laptop scherm) gekalibreerd hebben of stelt ie het dan af op degene die je het laatst gekalibreerd hebt zegmaar?
En hoe zit het met 2 computerschermen aan 1 computer. Kun je die beide kalibreren of moet je daar weer iets speciaals oor hebben?