[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:16

anita schreef:
Nog even een vraag over een geheugenkaart. Welke is een beetje betaalbaar maar ook snel want daar blijkt ook weer verschil in te zitten.
Welke gebruiken jullie?

www.tweakers.net/pricewatch.

Type daar in: Compact flash 2gb (of maar net hoeveel GB je wil hebben), en je krijgt van heel veel verschillende online shops de allergoedkoopste prijzen voor dat kaartje.

Er zijn inderdaad verschillende snelheden beschikbaar. Bijv. 120x, 133x, 160x etc.
Je kunt wel de allersnelste kopen, maar als jouw camera vervolgens zelf heel traag is (goedkopere camera's zijn meestal een stuk minder snel met lezen dan prof camera's), dan merk je daar dus alsnog niets van.
Die 120x bijvoorbeeld, staat voor 120'Speed'. Het aantal mb's per seconde dat hij kan lezen/schrijven.
In de specificaties van je camera staat ook ergens te vinden hoeveel mb's per seconde hij kan lezen/schrijven.

Dát is dus over de compatibiliteit v/d camera. Maar ook met 't overzetten naar je pc maakt het natuurlijk verschil.

Ik heb zelf op dit moment een 120x kaartje voor m'n neus liggen van 2gb. Die is al wat ouder.
Maar 'k heb ze ook van 133x en geloof ik nog 1 die sneller is. In de praktijk merk ik daar trouwens helemaal niets meer van.
"Vroeger" met de 125mb en 256mb en 512mb kaartjes, waren die vaak wel ontzettend traag. Toen stond de techniek nog in de kinderschoenen. De meeste kaartjes die je nu kunt kopen zijn dus al erg snel.

anita

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:18

Femke ik heb een 1100 eos Canon dus best wel snel dacht ik. heb nu een 4gb maar er moet een I opstaan ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:20

Kaartje van Sandisk toevallig Anita?
Die werken inderdaad met types. I, II (ultra) en III (extreme).
Dan zou ik voor II of III gaan ;)

Maar het heeft geen toegevoegde waarde om zo'n dure van Sandisk te nemen.
Ik werk al jaaaaren met de allergoedkoopste kaartjes die er te krijgen zijn. Nooit een probleem gehad. Ze werken perfect.

Ik kan zo 1,2,3 niet vinden wat van de Canon 1100D de lees- en schrijfsnelheden zijn.
Maar het is een zogenaamde "instap camera". De eenvoudigste op de markt. Die zal qua snelheid daarom waarschijnlijk toch een stuk trager zijn dan duurdere modellen. Of je daar in de praktijk iets van merkt... dat denk ik niet. Tenzij je altijd alleen maar series maakt van 20 of 30 foto's binnen een paar seconden ;)

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:25

Femke schreef:
Bij de meeste camera's moet je behalve op de lens (als die daar een knopje voor heeft) óók op de camera een knop omschakelen naar MF (manual focus) of in het menu de AF (autofocus) UIT zetten, voordat de camera zelf stopt met het inschakelen van de autofocus.
Dubbelcheck dus.

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:33

De 1100D is niet een bijzonder snelle camera, een extreem snelle kaart is jammer van het geld.

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:37

Oke bedankt ik hoopte hem wat sneller tekunnen maken op zich is 4gb wel genoeg dus. Ik heb er wel een van scandisk maar is een 1gb maar daar staat verder niks op is een ouder kaartje.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:53

Nog een vraagje, geen idee of er een oplossing voor bestaat (denk het niet).

Soms wil ik een beeld snel achter elkaar trekken (bv foto v/e paard dat springt).
Hoe kan ik dan instellen dat ik enkele foto's na elkaar wil nemen of gaat dit niet?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:00

Je kunt de meeste camera's op continuous zetten bij de instellingen van je camera. Dan blijft hij doorfotograferen zolang je de ontspanner ingedrukt houdt. Het is afhankelijk van de camera hoeveel beelden per seconde hij schiet.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:03

Weet je soms hoe je bij de Nikon D3100 die instelling kan instellen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:04

Dat staat allemaal in je gebruiksaanwijzing :)

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:06

Dan zal ik die er is bijhalen, bedankt!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:18

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:46

DesireeK schreef:
Eastpak schreef:
Weet je soms hoe je bij de Nikon D3100 die instelling kan instellen?

rechts bovenop je camera zit een knopje.. die kan je dan instellen op enkele foto's, meerdere foto's, timer en nog iets..

http://www.google.nl/imgres?q=Nikon+D31 ... 29,r:1,s:0

Bedankt, super dat er zo'n knopje is :D

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:21

Femke schreef:
mandy358 schreef:
Oké bedankt! :)
Ik heb al verschillende filmjpes gekeken, maar wat me nog niet helemaal duidelijk is,
is als je 2 verschillende camera's hebt, bijvoorbeeld een 18-55 en een 40-200 (geen idee of die
2e bestaat maar het gaat om de overlapping)
En je zet ze allebei op 50, welke maakt dan een betere foto en waarom?

De lens die van de beste glaskwaliteit en lichtsterkte is maakt in bijna alle gevallen de beste foto.
Zonder die gegevens over de kwaliteit en lichtsterkte, is er geen onderscheid te maken.

Qua brandpuntafstand zijn ze op 50mm natuurlijk hetzelfde, maar als de ene lens betere kwaliteit glas (of speciale coatings op het glas) heeft dan de ander, dan zal de lens met 't beste glas de betere foto afleveren. Minder optische "foutjes".

Zo heb ik bijv. een 24-120mm f4 (dat is de lichtsterkte/diafragma) en een 70-200mm f2.8.
Die f2.8 is een professionele lens waarbij het diafragma maximaal open kan tot f2.8. Bij die andere kan hij maar open tot f4, dus die kan ik niet op f2.8 instellen. Daardoor heb ik in donkere lichtsituaties met die f2.8 lens dus een voordeel, omdat die meer licht naar binnen kan laten dan de f4 lens.

Verder merk ik dat die 70-200mm f2.8 beter glas heeft. Hij geeft iets scherpere foto's dan de 24-120mm.
Dus stel dat ik ze allebei op 70mm of 100mm zou zetten, dan zou die 70-200mm f2.8 in mijn geval betere fotokwaliteit afleveren.

Bedankt voor de duidelijk uitleg! :)
(wat een ontzettend duidelijk en handig boek heb je geschreven over de paardenfotografie!
heb hem al een tijdje in mijn bezit en ben er erg blij mee, heb er veel van geleerd! :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:21

Dank je :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:29

Gisteren had ik voor het eerst een groep 'mensen' voor m'n lens. Het waren er deze keer 5 dus dat ging prima, maar ik vraag me af hoe het werkt met grotere groepen? Waar moet je scherp stellen? Is het beter om je diafragma wat meer te sluiten of minder inzoomen? Zijn er nog verdere trucjes die het handiger/beter maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:51

Als je iedereen scherp op de foto wil hebben, moet je daar inderdaad je diafragma op aanpassen :j

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:23

Als ik buiten mijn hond fotografeer en hij rent (naar me toe, van me af, langs me heen, maakt niet uit), krijg ik hem niet scherp op de foto. De rest van de foto is wel scherp, alleen de hond is wazig. Tenminste, zijn lijnen en zo zijn duidelijk, dat zijn geen 'vegen' over de foto, dus hij staat wel duidelijk 'stil' in de foto, alleen hij is wel onscherp. Hoe krijg ik hem scherp in plaats van (of samen met) de omgeving? Als ik de sluitertijd hoger zet, wordt de foto te donker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:34

Kun je een voorbeeldje plaatsen? Het kan zijn dat de hond onscherp is omdat de focus te veel op de achtergrond ligt/blijft liggen, maar het kan ook zijn dat het bewegingsonscherpte is omdat de hond beweegt maar de omgeving niet.

Als het beweging is moet de sluitertijd inderdaad korter. Als de foto dan donkerder wordt, moet je ISO omhoog en/of je diafragma groter (lager getal).

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:43

Ik zal zo even een voorbeeldfoto maken, ik gooi altijd alles weg wat op mijn scherm al mislukt lijkt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:48

En houd ook rekening met de minimale scherpstelafstand van je lens. Je lens kan maar tot een bepaald punt dichtbij je scherp stellen. Bij tele lenzen is dat vaak maar liefst 1,5 meter. Komt de hond dichterbij, dan is hij altijd onscherp.

Als je hond langs loopt, zorg dan ook dat je hem blijft volgen met de camera (dus niet de camera stilhouden en de hond voorbij laten rennen).

En bij eenvoudigere camera's en lenzen, is de focus vaak ook niet erg snel. Zeker als de hond recht op je af komt rennen, zijn er genoeg gevallen van camera's en/of lenzen die dat qua snelheid gewoon niet bijhouden.

Zorg dat je (zeker in de winter) met genoeg licht foto's maakt. Dus midden over dag, niet om 5 uur 's avonds. Want dan heb je meestal al te weinig licht om actie vast te leggen.
Sluitertijden moeten bij honden vaak ook veel sneller zijn om de beweging volledig te bevriezen dan bij paarden, omdat honden een veel snellere voetwisseling hebben. Het zou me niet verbazen als je bijv. minimaal 1/1.000e seconde of zelfs sneller nodig hebt.
Dat lukt dan ook alleen op een mooie lichte dag, met een vrij ver open diafragma.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:22

Ik heb net een instructiefilmpje gekeken van mijn camera en die begon erover om je focus-actie los te koppelen van je sluiterknop en te koppelen aan je AF-ON / back-button Auto Focus knop. Standaard begint mijn camera te focussen en licht te meten op het moment dat ik de knop half indruk en maakt de foto als ik doordruk.

Wie van jullie heeft de autofocus-actie los gekoppeld van de sluiterknop en waarom? Natuurlijk heb ik ook even zelf gegoogled, maar begrijp vooral dat het makkelijker is om hercompositioneren. (Is dat een correct Nederlands woord? :? ) Beter gebruik te kunnen maken van MF(-override). Verder dat het handiger is om te fotograferen bij bewegende objecten.

Ik geloof dat ik er maar eens mee moet gaan experimenteren en kijken wat voor mij het handigst werkt. :=

Klein filmpje ter toelichting van de 2 of 3 knoppen die ik bedoel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:38

Ik heb het losgekoppeld, en wel om verschillende redenen:

- Je kunt scherpstellen, de focusknop loslaten, en dan een foto maken zonder dat de focus weer verlegd wordt wanneer je de ontspanknop half indrukt

- Je lichtmeting vergrendelt pas wanneer je de onstpanknop half indrukt, en lichtmeting gaat dus ook tijdens het scherpstellen gewoon door

Ik vind het fantastisch :)

Edit: ik heb overigens de AF op "het sterretje" en niet op de AF-ON knop.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:45

Dat wordt toch maar eens experimenteren dan. :=

Vanwaar jouw keuze AF op * ipv AF-ON? := Heb je AEL op AF-ON knop gezet? Welke knop gebruik jij nu dan als je aan het spotmeten ben om exposure vast te zetten? Ik begin iig steeds beter gebruik te maken van het * knopje en zeker handig voor het spotmeten. :)

--- edit
OK. AF-ON knop is niet handig als je en een bril hebt en een linkeroog-kijker bent. _O- Dan is het handiger om functie van AF-ON en * met elkaar te wisselen. Focussen gebruik ik altijd en AEL veel minder vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:55

Ik heb idd AF-ON en AEL met elkaar geswitcht, maar bovendien dus ook gezorgd dat mijn ontspanknop *überhaupt niet meer* forucst. Alleen dan is ultieme controle over zowel focus als belichtingsvergrendeling mogelijk. Zo zou ik (in situatie van jouw vraag):

- Eerst lichtmeter activeren met *
- Lichtmeten op mijn onderwerp
- De belichting vergrendelen met de ontspanknop
- Dan nog kunnen kijken waar ik de focus precies zou willen hebben, zonder dat de belichting verandert
- Wil ik toch de belichting nog veranderen: gewoon ontspanknop weer loslaten
- Wil ik toch de focus nog veranderen: met * opnieuw scherpstellen
- Wil ik de focus vergrendelen: gewoon * loslaten

Oftewel: loskoppelen geeft veeeeeel meer controle.

Edit: ik ben trouwens ook een linksogige fotograaf en focusen met * geeft voor mij geen problemen :)