Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xxZanniejxx schreef:Veel megapixels betekent geen mooie foto's hoor.qua megapixels zijn ze allebei wel goed. De A85 heeft er 4.1 en de G5 heeft er 5.0 allebei dus best veel, maar ik wil het liefste nog een keer eentje kopen met 8.0 mexapixels.
Citaat:Zoom
Zoomen is het vergroten of 'dichterbij halen' van een beeld. Bij digitale camera's heb je twee soorten zoom, optische zoom en digitale zoom. Optische zoom ken je waarschijnlijk al van normale film camera's. Een zoomlens bestaat uit verschillende glazen onderdelen die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Hun onderlinge positie bepaalt hoe ver er in- of uitgezoomd is. Digitale zoom daarentegen is simpelweg het digitaal vergroten van een onderdeel van het plaatje. Het grote verschil zit hem in de resolutie. Bij optische zoom zorgt de lens voor het vergrootte beeld en dat beeld beslaat de hele oppervlakte van de sensor. De gezoomde foto heeft dus de maximale resolutie (detail). Bij digitale zoom wordt in feite een normale foto gemaakt en het deel waarop je inzoomde wordt daaruit gelicht. Slechts een deel van de sensor wordt dus benut voor het ingezoomde beeld. dit is precies hetzelfde als zelf een selectie uit de foto knippen met een fotobewerkingsprogramma. De resolutie van een digitaal ingezoomde foto is dus aanzienlijk kleiner (hoe verder je inzoomt hoe kleiner) dan bij optische zoom. De lagere resolutie van digitaal ingezoomde foto's betekent dat ze minder detail hebben. Ga je een digitale camera kopen kijk dan vooral naar de échte, ofwel de optische zoom.
none schreef:Optische zoom.Oke, wat is dan aan te raden om bij optische zoom en bij digitale zoomin te vullen?
Ik ehb echt geen lfauw ide wat ik wil namelijk
none schreef:Op kieskeurig.nl kwam deze camera eruit: Sony DSC-T5 in de prijsklasse van 91 tot 450 euro, hoe kan er zo'n groot verschil in zitten?
Frank schreef:none schreef:Optische zoom.Oke, wat is dan aan te raden om bij optische zoom en bij digitale zoomin te vullen?
Ik ehb echt geen lfauw ide wat ik wil namelijk
Digitaal kun je maar beter niet gebruiken voor mooie foto's.
Probeer een camera met ONDERANDERE zo veel mogelijk optische zoom.