[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:57

Waarom? Zodat heel bokt ze kan gaan beoordelen?

Anoniem

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:58

Voor tips :)*

Ik vind ook niet iedereen even opbouwend in dit topic, maar het merendeel is hartstikke positief en geeft echt goede tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:58

Die staan op de site. :)

En over deze ben ik ook wel tevreden, maar teveel ruis.

Afbeelding

Afbeelding

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:00

Ik heb net nog even de openingspost gelezen, maar daaruit lees ik niet dat de ts op zoek is naar tips op het gebied van fotografie. Je kan nog zulke prachtige foto's maken als niemand je kan vinden heb je geen werk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:02

Klopt, maar voor het oefenen vond ik in eerste instantie de achtergrond niet het belangrijkste.
En die mogelijkheid was er in veel gevallen ook niet.
Vandaar dat fotomeetings op de planning staan en we selectiever zijn in de omgeving. :)

Bij de links die je stuurt zit trouwens heel veel fotoshop, en eerlijk gezegd vind ik dat niet echt fotografie, zo extreem. :o

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:03

KoudbloedKim schreef:
Bedankt voor de tip! :)
Ik ga eens nadenken over een beter logo. :j

Je kan deze natuurlijk wel gebruiken voor de foto's van Kim, daarvoor is hij wel leuk!

Op school geven ze zelfs dWaarmee en heel subtiel logo of geen logo te gebruiken, het doet gewoon zo vaak afbreuk aan je foto's. En vanaf dat je ze voor geld verkoopt kan je opteren je foto's alleen te verkopen, of ook de rechten die daar achter zitten, dan kan je wat meer geld vragen maar mogen de mensen er letterlijk alles mee doen.

Handig is om op voorhand een contract op te stellen dat op internet steeds jou naam + website vermeld moeten worden, als mensen dat niet doen is het dan contractbreuk en heb je ook iets achter de hand.

Foto 5 vind ik trouwens een fijn beeld, wel even rechttrekken. En verder enorm oppassen met je saturatie, in een ideale wereld is het gras zo mooi fel groen, maar iedereen weet ook dat dat niet het geval is :-)

Waarmee bewerkt je na? Nabewerking kan zoveel aan je foto's doen, eveneens je verdiepen in RAW-fotografie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:04

Wat waren je instellingen hierbij (was Havelte toch?). Ik denk dat je in de nabewerking er nog wel wat winst uit kunt halen. Nu heb je vrij veel ruis in je foto's zitten.

Om een mooiere DOF te maken kun je ook het model verder van de achtergrond zetten. Dat kun je bij foto 1 al zien, ondanks de ruis die daar in zit is je achtergrond wel veel onscherper dan bij het valkje. Als je hem iets naar voren had gehaald was je achtergrond al weer onscherper.

En wat betreft meer klanten, social media doet heel veel. Koppel Instagram en Twitter aan je Facebook pagina en zorg dat er een lijn in zit die je ook doortrekt naar je website. Stel regelmatig vragen, laat mensen een foto plaatsen en ga communiceren met je eventuele klanten.

Fotografeer je tijdens fotomeetings ook samen met je collega?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:05

Diever. :j

Ik weet dat het geen excuus is, maar het was echt heel grauw die dag en iedere fotograaf die aanwezig was, had hier veel last van. :o
Kailey en ik heb deze fotomeeting samen gefotografeerd inderdaad, maar ik weet niet of dat altijd zo zal zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:07

Ohja Diever, wist ik wel :')

Je zou eens niet samen kunnen fotograferen, je kunt zoooo veel opsteken van vreemden. Ten minste, ik vind het heel leerzaam en ook wel leuk om een ander een keertje te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:11

Dat lijkt me inderdaad ook een goed idee. :j
Voor mijn eerste fotomeeting vond ik het wel fijn om met iemand te zijn die ik goed ken.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:11

TsarinaZ schreef:
persoonlijk vind ik dat je te weinig foto's geeft..30 foto's in totaal is niks zeker niet als het van 2 fotograven is.. de fotoshoots die ik al heb gehad leveren tussen de 50 en 100 (soms zelfs 150) foto's..

maar ik ben van belgie dus geen idee hoe het daar in NL gaat.
ikzelf doe ook af en toe een fotoshoot voor 15 euro en mijn 'klanten' krijgen alle foto's die ik het zelf waard vind. (altijd boven de 50)

valt natuurlijk ook allemaal te zien aan hoe lang jullie nemen voor te fotograferen

edit; jullie hebben wel mooie foto's en het idee is orgineel en leuk. je bedrijf is nog maar net gestart en het is echt een slechte periode voor fotoshoots nu dus geef het wat tijd :)

Heb liever 15 mooie foto's dan 30 foto's waar van de helft het zelfde zijn.
Want je vaak tegen komt.

Maar even terug op de vraag.
Er zijn 1000de mensen die foto's aan bieden en 2000 fotomeetingen dus mensen zoeken sneller fotografen uit die het gratis doen of gaan naar een meeting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:18

Dat heeft er inderdaad ook vast mee te maken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:19

Ik vind dat je alle tips die hier gegeven worden goed oppikt +:)+

Als ik nog wat algemenere;
Wat is de reden geweest voor jullie om een bedrijfje te starten? En waarom denk je dat dit moment daar het beste moment voor was? Wat voegt voor jou het hebben van het bedrijfje toe aan je passie? En wat voegt het voor jou toe om met z'n tweeën naar één model toe te gaan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-14 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:19

Ik ben ook wel benieuwd naar een antwoord op mijn vragen :-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:22

om geld te verdienen, moet je ook eerst geld investeren in je bedrijfje; ik denk dat een fotografie cursus een leuke aanvulling is op je cv, om te laten zien dat je het écht serieus meent én ook ik zou een domeinnaam kopen. Misschien een beginnend vormgever inschakelen om voor een klein bedrag een mooie site/logo te maken.

Hoe vindbaar ben je op internet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:26

K_m, ik krijg teveel vragen. _O-
Het logo heb ik erop gezet zodat ze niet zomaar worden gebruikt. :)
En het is een beetje herkenbaar.
Natuurlijk kan een beetje fotoshopper het logo er zo afhalen, maar dat is toch net even wat meer moeite.
Ik bewerk na met Gimp, maar heb sinds kort ook Lightroom, daar ga ik me in verdiepen nu ik daarvoor tijd hebben.

Blijheid, het is eigenlijk gewoon 'voor de fun'. :)
We willen er beide niet ons beroep van maken, maar als ik naar mezelf kijk, had ik zo graag mooie foto's van mijn vorige 2 paarden gehad.
Dit was toen niet mogelijk en ik had er een hoop voor over gehad om dit over te kunnen doen.
En met z'n tweeën is leuk, gezellig, het haalt de spanning er wat af, en je mist minder snel een mooi moment. :)

Vuurneon, dat is zeker een leuk idee voor in de toekomst! :j
We zijn nog niet echt vindbaar op internet, maar zijn bezig met een eigen domein.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:28

Ik stoor me een beetje aan het feit dat er ontzettend veel nuttige tips worden gegeven maar ik krijg de indruk dat je het zelf ‘toch wel beter weet’. Je website, ik snap de keuze van de template niet echt want het heeft totaal niks te maken met fotografie, het leid enorm af en het is gewoon een vrij slechte keuze voor het displayen van foto’s (rood overheerst je foto’s). Je vraagt om tips, die worden er gegeven (met uitleg en onderbouwing). Daarnaast willen we je met liefde feedback geven op je werk, want daar ligt ook een deel van het probleem zoals eerder al is aangegeven maar dit lijkt niet echt gewaardeerd te worden.

Ik noem mezelf pas sinds kort fotograaf. Waarom? Eerder vond ik mijn werk niet op niveau, had ik niet de juiste (hoeveelheid) kennis en vond ik niet dat ik die benaming waardig was. Tegenwoordig wil iedereen geld vangen voor z’n werk, dat is immers waar alles om draait. Niet om lol hebben of het oefenen, maar geld. Ik heb 4 jaar lang gratis geshoot met alles wat los en vast zat. Marco, dieren, mensen, events, you name it en ik heb het geschoten. Alles volledig gratis, in het begin gaf ik zelfs originele beelden weg. Je moet je naam opbouwen, stukje bij beetje. Mensen moeten vertrouwen krijgen in jou naam en werk en daar moet je zelf aan werken. Streef naar verbetering, gooi niks online onder het mom ‘portfolio’ als je er niet tevreden mee bent en laat de rest gewoon allemaal links liggen. Kijk kritisch naar je edits, laat er een dag overheen gaan en kijk dan nog een keer. Er zijn zoveel aspecten die fout kunnen gaan of waar je veel in ‘moet’ oefenen totdat je daar je draai in krijgt. Mijn edits zijn momenteel ook nog niks, daar ben ik me van bewust. Echter probeer ik hierin wel mezelf constant te verbeteren, op welke manier dan ook. Momenteel schiet ik ook enkel nog op TFP. Ik denk ook niet dat ik er heel snel wel een bedrag aan ga hangen want daar is m’n werk gewoon nog niet naar. Dat inzicht moet je voor jezelf ook duidelijk hebben en willen in zien. Tuurlijk is het niet leuk om zoiets over jezelf te denken (of te horen) maar het is dan misschien wel de waarheid.

Daarnaast had ik eerder al een vrij lange, uitgebreide post geplaatst met veel tips en handige informatie maar daar is overheen gelezen volgens mij :)

Ik wil trouwens even benadrukken, een ‘fotografie studie’ heeft niks te maken met het feit of je wel of niet een professioneel fotograaf bent. Het draait allemaal om je portfolio :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:30

Krijg je die indruk echt? :) Dat is jammer, want het is een hele verkeerde indruk.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:32

*Heeft enkel de openingspost gelezen*

Ik denk ten eerste omdat fotografen als paddenstoelen uit de grond schieten, en er maar enkele echt goed zijn. Ik heb jullie FB-pagina bekeken, en jullie maken echt wel leuke foto's. Maar als ik de spiegelreflex met lenzen van m'n vriend meepik dan maak ik ook dit soort foto's.

Mijn advies: Blijf gewoon lekker door hobby'en, ga gewoon lekker mensen fotografen die dat leuk vinden, jij blij want je hebt nieuw portfolio-materiaal, zij blij want ze hebben leuke foto's. Oefen zo een tijd door en ontwikkel je eigen stijl, zorg dat mensen jou willen en niet 1 van die 445431231 andere paardenfotografen. Je moet een soort Unique-selling-point hebben.

Als ik nu foto's wil vraag ik m'n vriend en ga ik echt niet een ander €15,- betalen, enkele mensen die ik wel zou betalen zijn de paardenfotografen die er uitspringen zoals hypofocus, reneefotografie etc.

Als je gewoon doet wat je leuk vind, en je er uiteindelijk goed in wordt, gaan vanzelf mensen jou vragen, en op dat moment kan je er nog altijd een bedrag tegenover zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:33

Gaan we doen. :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:33

Jij hebt wel toffe foto's courses, wil je eens op tfp basis samen werken :) ?

On topic, doe wat met de adviezen en doe wat je leuk vindt met liefde :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:35

Ik krijg die indruk ook. Dus misschien moet je er even over nadenken hoe het komt dat je die indruk wekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:38

Ik ga zeker door met foto's maken met liefde! :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:42

KoudbloedKim schreef:
Bij de links die je stuurt zit trouwens heel veel fotoshop, en eerlijk gezegd vind ik dat niet echt fotografie, zo extreem. :o

Da's zeker waar, maar kan geen kwaad om een beetje te shoppen toch (ook om te oefenen met filters en zo) Wie weet zitten er mensen in je publiek die dat juist wel mooi vinden?

Die van die tinker zou ik bijvoorbeeld best eens in zwart wit willen zien want mij storen felle kleuren vaak een beetje.