Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:07

Zwaar bewerken van een portfolio? In mijn ogen not done :n Je laat dan dus je klant geloven dat je zulke foto's maakt, om vervolgens een heel ander eindproduct af te leveren.... Asociaal.

magda_90

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:17

Ik kom ook even binnen vallen. Voor mij is dat eigenlijk ook nieuw die benen bewerken etc. := Amai, ik vond een tijdelijk wondje of een blubbertje nog net ethisch maar zulke bewerkingen? Kijk, voor de reclame en creatieve uitspattingen van fotograferen, ok. Maar doen alsof je paard zó loopt en zó is vind ik persoonlijk niet kunnen.
Zelf haal ik wel storende elementen weg in de zin van een paaltje of een halstertouw of wat ik eerder zei een tijdelijk wondje of een blubbertje naast de 'doka-handelingen' als contrast en kleur (gezien ik ook in RAW schiet hoort dat er nu eenmaal bij). Maar ik kan er toch niet goed bij dat dergelijke bewerkingen worden gedaan in de zin van 'wauw mijn paard loopt écht zo!'.

Wat Air ook zegt, zwaar bewerken voor een portfolio vind ik niets. Ik bedoel jij moet verkopen met jouw portfolio, dat berust je dan toch op de waarheid?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:28

Hmm nee, ik kan hier niet blij van worden. Door dit soort beelden te verspreiden met je imo de boel aan het oplichten.

En door dit soort Photoshop praktijken, krijg ik meer het idee dat het om een Photoshopshoot gaat dan echt fotograferen. Zie tegenwoordig zóveel fotos die zo enorm nabewerkt zijn, dat het gewoon nep lijkt. En je moet er wel in meegaan, anders heb je helemaal geen klanten meer. Ik denk dat om een of andere reden mensen hun paarden altijd mooier op de foto willen dan dat ze in werkelijkheid zijn := Dat vind ik wel erg jammer. Ik zet liever mens en paard naturel op de foto, met zo min mogelijk nabewerking (ben er ook helemaal niet goed in, daar niet van). Heb gewoon geen zin om voor elke foto een half uur achter de pc te moeten zitten. Ik denk dat je dan toch echt wat verkeerd doet...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:32

Air schreef:
Zwaar bewerken van een portfolio? In mijn ogen not done :n Je laat dan dus je klant geloven dat je zulke foto's maakt, om vervolgens een heel ander eindproduct af te leveren.... Asociaal.

nee, dat is het niet als je ook de foto's van de opdrachten zo bewerkt :) dan is het exact wat de klant verwacht

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:35

Air schreef:

Toch niet als je de foto's ook met die bewerking aflevert?

Edit: Lifaya is tegelijk, lol 2 zielen 1 gedachte.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:38

Ik wou net hetzelfde verhaal typen :+ Al maak je oerlelijke foto's en bewerk je op een of andere geweldige manier waardoor ze prachtig worden. I don't care, als het eindproduct maar goed is en je paard er hetzelfde uitziet als op de dag zelf :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:42

Dat is niet de context waarin Menino het zegt. Ze zegt dat ze het niet meer dan logisch vindt dat een fotograaf zijn/haar portfolio (zwaar) bewerkt. Voor de reclame dus. Ik vind dat helemaal niet logisch.

Dan krijg je hetzelfde als een reclame van de MC donalds.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:44

Air schreef:
Dat is niet de context waarin Menino het zegt. Ze zegt dat ze het niet meer dan logisch vindt dat een fotograaf zijn/haar portfolio (zwaar) bewerkt. Voor de reclame dus. Ik vind dat helemaal niet logisch.

Nee inderdaad, zo krijg je eigenlijk alleen maar een slechte naam. MCDonalds hoeft het niet alleen van de reclame te hebben, als het broodje uiteindelijk goed smaakt zal de klant terug komen. Als een klant een fotograaf uitkiest vanwege zijn portfolio en uiteindelijk compleet andere fotos krijgt, zal die niet terug komen bij jou maar iemand anders kiezen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:47

Air schreef:

Oh bedoel dat de fotograaf alléén het portfolio bewerkt en de fotos van de klant niet? Want dat is gewoon bedrog :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:48

Oja, dan is het inderdaad wel misleiden.

Dan staat er dit in het portfolio:
Afbeelding

En krijg je dit :+
Afbeelding

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:51

:') Dat krijg je zelfs niet met bewerking voor elkaar hahaha.

Odysseus

Lol dat is waar. Ik zocht gewoon twee uitersten hahaha! Als iemand dat met photoshop zou kunnen doen, wil ik graag een cursus bij diegene :+ :+
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 23-03-13 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Bijzonder :')

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:12

ik ben ook aangestoken en moest het gewoon even uitproberen op mijn eigen paard en bijrijdster... Best wel goed gelukt toch voor een beginner als ik?

Afbeelding

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:15

Je moet dan de schaduw ook wel mee bewerken he! :P

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:17

haha ja je hebt gelijk... maarre.. nu geen zin meer in :P ben wel een beetje klaar met paardjes verbouwen hahahhaa

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:17

Haha vooral de houding van de ruiter is goed vooruit gegaan! :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:18

First_Unique schreef:
haha ja je hebt gelijk... maarre.. nu geen zin meer in :P ben wel een beetje klaar met paardjes verbouwen hahahhaa

nu al :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:19

Ilona schreef:
Je moet dan de schaduw ook wel mee bewerken he! :P

En zijn knie zal meer buigen dus hak zal iets hoger moeten, nu lijkt zijn achterbeen dat het verst weg is te lang, van knie tot hak.

Maar top poging!

Vind het ook not-done als het om "verkoop" van het paard gaat, of het nu het paard zelf is, dan wel zijn afstammelingen etc.
Vlekje links of rechts of wondje geen probleem, glimmertje ook niet erg, pluk haar voor ogen weg, ook prima,
maar niet de bewegingen of de bouw van het paard wijzigen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:17

Marjoow schreef:
En je moet er wel in meegaan, anders heb je helemaal geen klanten meer..
Lijkt me een overdreven reactie. Ik heb nog klanten genoeg hoor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:21

yvonnepuntnl schreef:
Marjoow schreef:
En je moet er wel in meegaan, anders heb je helemaal geen klanten meer..

Toch zie ik, zeker op Bokt, voornamelijk de "perecte" fotos in plaats van de "natuurlijke" ftos.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:22

Ik vind dat reuze meevallen hoor ;)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:33

Marjoow schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Toch zie ik, zeker op Bokt, voornamelijk de "perecte" fotos in plaats van de "natuurlijke" ftos.

Je kunt toch ook op een natuurlijke manier een 'perfecte' foto maken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:34

Alsof alle "perfecte foto's" meteen niet natuurlijk zijn ofzo xD

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:56

Goh eigenlijk nooit over nagedacht dat dit ook werd gedaan, aan houdingen sleutel ik nooit. Enkel belichting etc. corrigeer ik en ik haal storende elementen weg.
Perfecte vs Natuurlijke opmerking snap ik niet zo? Als je een shoot doet wil je je paard nu eenmaal op z'n voordeligst op de foto lijkt me :')