Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:21

Marjoow: Maar als je bijvoorbeeld voor de "reclame" gratis jouw foto op de facebookpagina verzorgingsproduct laat plaatsen. Waarom zul je er dan eerst niet proberen over te onderhandelen? Omdat jouw foto's het niet waard zijn? Als jouw foto's het niet waard zouden zijn zou dat bedrijf ook geen contact met je hebben opgenomen. Je kan ondanks dat je al blij zou zijn met reclame áltijd proberen te onderhandelen door er toch een fatsoenlijk bedrag voor te vragen net zoals een prof zou doen. Lukt dat niet en het bedrijf wilt niet betalen dan heb je het op zijn minst geprobeerd en weet je dat je geen "schade aanricht" voor een prof door alsnog je foto's gratis te leveren aan dat bedrijf voor reclame. Want dat bedrijf zou waarschijnlijk ook een prof niet betalen zoals Femke al noemt. En als het bedrijf je wél wilt betalen is dat alleen maar mooi meegenomen en zorg je dat je de markt in stand houd. Om het in 1 woord samen te vatten: Onderhandelen. :D

Femke schreef:
En die naamsvermelding is leuk bij een publicatie. Maar hoeft niet perse tot grotere naamsbekendheid te leiden. Voordat ik zelf ben gaan fotograferen, had ik nog nooit gekeken naar de naamsvermeldingen in een tijdschrift of advertentie.

Dit herken ik ook inderdaad _O-
Nog nooit naar de namen gekeken hoor in de bladen wie de foto's heeft gemaakt, totdat ik zelf ging fotograferen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:31

@Hilda: Schrijf dan gewoon wat minder aanvallend/beoordelend.
Dat iets misschien zo is, of jij zo vindt, betekend niet dat je mensen persoonlijk hoeft aan te spreken in een discussie die over een algemeen onderwerp gaat.
Zoals je zelf al zegt: het is geen discussie tussen jou en mij. Maar door jouw opmerking over mijn werkwijze, begin je er zelf mee om dat er wel van te maken. Je kunt van mij dan natuurlijk niet verwachten dat ik zo'n vrij harde opmerking zonder tegenreactie laat staan... ;)

Ik "bespreek" jouw werkwijze ook niet.
A. Omdat ik niet precies alles er vanaf weet en dus ook nooit kan weten hoe dingen bij je werken, en me daarom er ook geen (misschien onterechte/onjuiste) mening over wil vormen
B. Omdat dit een algemene discussie is, geen discussie op de man.

Het is hoe je 't ook schrijft, niet "vriendelijk" om te omschrijven wat je schreef.
Dus verbaas je er niet over, als ik het als offensief opvat als je zoiets over mij/m'n werkzaamheden schrijft.

Dat is mijn verzoek aan jou ;)

Het is niet zo dat hobby niets "mag" opleveren.
Zoiets blijft altijd een vrije keuze van mensen. En heel veel kiezen er zelf uit vrije wil voor om er niets voor te vragen. Uit het oogpunt dat het hobby is en een hobby ook wat geld mag kosten.

Zo is mijn vriend een grote liefhebber van auto's.
Hij heeft samen met een aantal vrienden een garage, waar ze lekker in klussen. Samen een auto gekocht die ze helemaal opknappen om mee te kunnen racen op circuits.
En af en toe doen ze ook kleine reparaties voor auto's van familie/vrienden. Ja, gratis... De eigenaar van de auto betaalt dan alleen de nieuwe benodigde onderdelen, die de eigenaar zelf aanschaft.
Hobby... Plezier... Vrije tijdsbesteding... Iets belangeloos voor een ander doen...

Het leven hoeft niet altijd alleen maar om geld en vergoedingen te draaien. Plezier is voor veel mensen veel belangrijker. Niet iedereen denkt alleen maar in €€€. Plezier en dankbaarheid kan in de meeste gevallen veel meer voldoening geven.
En als 't dan toch alleen hobby is, en je al in je levensonderhoud voorzien bent... Dan maakt 't ook niet uit als het niets oplevert in geld.

Dát is de gedachte van veel mensen.

Ja, als je geld vraagt voor je shoots moet je die administratie bijhouden.
Voor veel mensen ook een reden om lekker gratis te blijven. Of zo goedkoop dat ze van mening zijn dat ze dat niet hoeven doen. Of er geen zin in hebben.
Want ik geloof niet dat alle hobby fotografen die geld vragen dat allemaal braaf opgeven. Het meeste is helemaal zwart.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:36

LisaDijk schreef:
Marjoow: Maar als je bijvoorbeeld voor de "reclame" gratis jouw foto op de facebookpagina verzorgingsproduct laat plaatsen. Waarom zul je er dan eerst niet proberen over te onderhandelen? Omdat jouw foto's het niet waard zijn? Als jouw foto's het niet waard zouden zijn zou dat bedrijf ook geen contact met je hebben opgenomen. Je kan ondanks dat je al blij zou zijn met reclame áltijd proberen te onderhandelen door er toch een fatsoenlijk bedrag voor te vragen net zoals een prof zou doen. Lukt dat niet en het bedrijf wilt niet betalen dan heb je het op zijn minst geprobeerd en weet je dat je geen "schade aanricht" voor een prof door alsnog je foto's gratis te leveren aan dat bedrijf voor reclame. Want dat bedrijf zou waarschijnlijk ook een prof niet betalen zoals Femke al noemt. En als het bedrijf je wél wilt betalen is dat alleen maar mooi meegenomen en zorg je dat je de markt in stand houd. Om het in 1 woord samen te vatten: Onderhandelen. :D

Femke schreef:
En die naamsvermelding is leuk bij een publicatie. Maar hoeft niet perse tot grotere naamsbekendheid te leiden. Voordat ik zelf ben gaan fotograferen, had ik nog nooit gekeken naar de naamsvermeldingen in een tijdschrift of advertentie.

Dit herken ik ook inderdaad _O-
Nog nooit naar de namen gekeken hoor in de bladen wie de foto's heeft gemaakt, totdat ik zelf ging fotograferen :+

Onderhandelen kan altijd, maar ik denk dat veel fotografen die zo'n aanbieding krijgen eerst: WHOEHOEW! ZE WILLEN MIJN FOTO! - gevoel hebben.
Ik had laatst ook zo'n situatie, foto op Horse Event gemaakt. Foto is nabesteld en wilde ze in een kalender krijgen. Ik heb er verder niet over nagedacht en toestemming gegeven. Resultaat: Foto is gedrukt op 200 kalenders, voorpagina én decemberpagina en ik heb €15,- voor het origineel gekregen. Uiteraard ook naamsvermelding op de kalender, maar achteraf denk je: Verrek, dat had ik anders kunnen doen.

Maar voor iemand zoals ik, die over het algemeen niet bekend is in het wereldje, is naamsvermelding en zulk soort reclame meer waard dan bijvoorbeeld voor iemand als jij of Femke.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:39

Ik ben begonnen als fotografe omdat ik het leuk vond. Ik fotografeerde 10 jaar terug mijn paarden al zelf voor de verkoopadvertenties e.d.
Deze hobby is verder uit de hand gelopen en ik heb een jaar lang tijdens evenementen gefotografeerd omdat ik daarvoor gevraagd werd als 'huisfotografe'. Dit was overigens gratis maar ik vond het leuk om zo weer betrokken te zijn bij de sport als (nu) huismoeder ipv een drukke baan en een paar eigen paarden met wedstrijden.
Ik was er een paar jaar tussenuit als amazone ivm zwangerschappen, bekken, cts e.d.
Ik vond dit een leuke manier om bij de sport betrokken te blijven. Ik bood de foto's achteraf aan via Oypo. Vaak had ik wel mijn reiskosten en versnaperingen eruit. En ik was onder de paarden en vrienden.
Tevens gebruikte ik de foto's voor de website van de vereniging die ik onderhield en voor de stukjes in de plaatselijke kranten en p&s.
Nu werden er op een gegeven moment geen foto's meer afgenomen maar zag ik tig foto's voorbij komen op facebook (met hele duidelijke copyright erdoorheen!). Tig waarschuwingen later was ik het zat.
Ondertussen gestopt met het onderhoud vd site en weer een paard aangeschaft.
Ik heb besloten om te stoppen met de evenementenfotografie bij mijn club. Ik vind het niet eerlijk tegenover de mensen die wel netjes betalen want een ander pikt het en betaalt niets.
Ik kom nu alleen nog als iemand mij inhuurt voor een shoot (en uiteindelijk doet niemand dit meer want er staat alweer een andere fotograaf wekelijks langs de kant).
Dus al met al fotografeer ik nu niet meer op locatie alleen heb ik 1 jaarlijks evenement waarbij ik terugkeer in de zomer.

Uiteindelijk vind iedereen mijn foto's prachtig maar voor een shoot en of fotó betalen vinden ze TE. Want er loopt hier een 'fotografe' rond in de buurt die overal gratis foto's verstrekt op locatie en ook aan huis. Dus tja waarom dan betalen voor een foto of shoot?

Voorbeeld van onlangs:
Of ik een avond wilde komen fotograferen bij een evenement. Want mijn foto's zijn altijd van goede kwaliteit, ik heb paardenkennis, goede moment, fijn in de omgang, ken bijna iedereen etc etc.
En of ik dan de foto's aan hen beschikbaar kon stellen voor drukwerk zoals posters, folders e.d. voor volgend jaar en verslagen van het betreffende evenement.
Daarnaast MOCHT ik ook wel deze foto's aanbieden aan de deelnemers.
Ik zou er 4 uur moeten staan en zou dan mijn foto's vrij aan hen moeten verstrekken.
Ik moest aangeven wat ik ervoor wilde hebben.
Nu hoorde ik dat de betreffende organisatie erg veel geld te besteden had (doet er verder niet toe).
Ik heb het omgerekend en vond €200,- een nette prijs voor 4 uur fotograferen en dan alle foto's ook nog vrij verstrekken op origineel formaat digitaal.
Ik een mail gestuurd etc etc. ik kreeg binnen 5 minuten een reactie terug dat er een andere fotograaf was die het gratis wilde doen dus dat ze met die fotograaf verder gingen.

Ik kreeg onlangs ook een mail van een freelancer vd Paardenkrant.
Die had aan een eigenaar van een paard gevraagd of die een springfoto van een merrie kon regelen. Om een stuk te onderbouwen van een keuring.
Dus die eigenaar mij gemaild of ik even een foto kon sturen voor de Paardenkrant en dat zij die dan wel zou betalen. Ik heb gezegd dat dat niet zo werkt en dat de Paardenkrant mij moet benaderen voor een foto. Ze wilde de foto graag zelf betalen want ze was bang dat dat een reden zou zijn waarom de Paardenkrant eventueel een foto van een ander paard zou plaatsen. En dus niet die van haar.
Ik heb toen zelf de freelancer gemaild en die zei dat hij niet wist of de Paardenkrant mij daarvoor zou betalen. En ook niet kon garanderen dat mijn naam erbij kwam te staan. Ik heb toen gezegd dat ze mijn foto anders niet mochten gebruiken. Eigenaar in de stress want het was goede reclame voor de stal, een foto van hun paard! En die wilde mij betalen ongeacht wat het kostte.
Ik heb W. S.cholten gevraagd wat gebruikelijk was bij Paardenkrant, zij vertelde mij dat de Paardenkrant gewoon aan naamsvermelding doet en dat hoog in het vaandel heeft. Zij heeft er altijd gewerkt en heeft mij een duidelijk antwoord gegeven, erg fijn. En dat er gewoon betaald moet worden door de Paardenkrant. Ze vertelde mij dat ze tegenwoordig werkten met freelancers bij de Paardenkrant. Uiteindelijk direct contact gehad met de paardenkrantredactie en toen is er netjes een prijsje afgesproken en is de factuur netjes betaald. Hier was het dus niet duidelijk bij de freelancer....het is een prikkie wat je voor een foto krijgt maar het is wel netjes afgehandeld incl een gratis exemplaar van de publicatie en een klein bedrag. Dus het ging niet mis bij de krant maar bij de freelancer met onvoldoende kennis blijkbaar.

Maar al met al hou ik mijn nieuwe camera nu meer in mijn tas dan in mijn handen, helaas.

SaskiaKur

Re: Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:57

Hele interessante discussie maar blijft er moeilijk.

Mooie voorbeelden PK-foto! Je kunt moeilijk voet bij stuk houden ivm dat ze je niet boeken of het geld er niet voor (een foto) willen uitgeven dus moet je wel ergens een compromis sluiten.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:13

Marjoow schreef:
Onderhandelen kan altijd, maar ik denk dat veel fotografen die zo'n aanbieding krijgen eerst: WHOEHOEW! ZE WILLEN MIJN FOTO! - gevoel hebben.
Ik had laatst ook zo'n situatie, foto op Horse Event gemaakt. Foto is nabesteld en wilde ze in een kalender krijgen. Ik heb er verder niet over nagedacht en toestemming gegeven. Resultaat: Foto is gedrukt op 200 kalenders, voorpagina én decemberpagina en ik heb €15,- voor het origineel gekregen. Uiteraard ook naamsvermelding op de kalender, maar achteraf denk je: Verrek, dat had ik anders kunnen doen.

Maar voor iemand zoals ik, die over het algemeen niet bekend is in het wereldje, is naamsvermelding en zulk soort reclame meer waard dan bijvoorbeeld voor iemand als jij of Femke.

Geloof me ik reageer ook nog steeds zo hoor, als ik een leuk mailtje krijg is het de eerste 10 minuten "WHOEEHOOEEE" dan lees ik het nog eens en ga ik goed nadenken, laat het even bezinken voordat ik antwoord, vraag als ik het echt even niet weet advies en mail dan terug. En ik ben ook al een keer de fout in gegaan hoor, ik ben er letterlijk gewoon dik ingeluisd. Maar door dat "WHOOEHOOEE" denk je soms gewoon niet "helder" na en achteraf denk ik ook krijg nu wat... :+

En het is hélemaal niet erg om dat soort "fouten" te maken, (soms misschien juist goed!) want ik heb ontzettend veel geleerd van die fout en ik pak het nu gelijk helemaal anders aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:45

Ik denk dat iedereen WHOOEHOOEE denkt...
Jong, oud, hobbyist of prof...

Voor mij is het één van de redenen waarom ik dat soort dingen ook nooit telefonisch wil bespreken.
Ik doe alles per email. (Los van 't feit dat ik telefonisch vaak ook helemaal niet goed te bereiken ben).

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:48

Jeetje PK wat een rot verhaal. Weet je toevallig wie jouw "opvolger" is? Heb je die ook aangesproken?

Femke, kun je mij uitleggen wat jouw mening ten opzichte van een kleine 3 jaar geleden heeft doen veranderen in deze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:54

Ervaring denk ik Hilda...
Ik weet niet precies uit m'n hoofd wat ik toen schreef.

Maar waarschijnlijk het zelfde als nu:
Het zou ideaal zijn als mensen óf gratis óf voor een rendabele prijs werken.

Misschien dat 't verschil is dat ik toen wellicht van mening was dat het voor mij van invloed zou zijn op mijn markt aandeel.
Maar inmiddels heb ik ervaren dat ik me alleen maar op de juiste doelgroep hoef te richten en er dan weinig aan de hand is.

Ik heb sinds 2010 bij wijze van proef wel 2 á 3 jaar vrijwel geen "gratis" stockfoto shoots meer gedaan.
En mezelf vooral gericht op de groep paardeneigenaren waarvan ik dacht dat 't potentiële klanten kon opleveren.

Heeft geholpen in meer betaalde shoots. Prijsverhogingen voor mij.
En gemerkt dat 't qua aantal betaalde shoots voor mij zelf weinig uit maakt of ik er wel of geen stockfoto-fotoshoots bij doe. De betaalde opdrachten komen toch wel binnen. Mensen die toch al wilde betalen boeken de shoot toch, ook al heb ik een oproepje voor gratis shoot uit staan.

Voor mij dus de juist doelgroep gevonden op 't gebied van betalende klanten.
En omdat ik helemaal niet eens meer in de buurt kom van 't marktsegment waar mensen maar voor 'n paar tientjes werken, blijf ik ook ver weg bij die groep die elkaar daar de pan uit concurreert. Geen last van.

Zij zelf misschien wel... Maar ik niet :P

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:56

Ja ik weet wie die opvolger is, een hele aardige man die het samen met de hele familie doet (vrouw en dochter die website/facebook onderhouden). Hij heeft dezelfde nieuwe camera en had problemen met scherpstellen. Toevallig ging ik een stalgenootje tijdens een wedstrijd fotograferen dus stond ik even naast hem. Ik kreeg later nog een bedankje dat hij door mijn instellingen over te nemen, nu scherpere foto's had.....is een prof. Ach ik zie het maar als compliment. :+
Ach, ik stopte als huisfotografe dus dan zoeken ze iemand anders, en ze staan in de rij. Pas stonden er 2 fotografen de hele dag.

De 'fotografe' die overal bij huis langs gaat, en op concours, ken ik ook. Die biedt zichzelf overal aan.

Ik heb me erbij neergelegd en ben weer lekker druk met mijn paard en zet die wel op de foto (of geef een vriendin mijn camera om rijfoto's te maken). En op verzoek kan ik altijd foto's maken.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:59

Maakt ook niet uit. Helder verhaal en ook een wel bekende eigenlijk. Kan zo even niet op de korte goeroe versie er van komen.

Jammer PK ik vind jouw vooral springfoto's anders dan de anderen.
En je studioshoots dan? Daar was je toch ook aan begonnen?

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:17

Bedankt, ja de springsport is mijn stukje. Zelf altijd gedaan en dat vind ik ook het leukste om te fotograferen.

Ik heb de studio op zolder staan maar heb een kindje van 6 gedaan van anderen, op locatie. Gebruik de studio voor mijn kids. Ik moet er meer mee gaan doen maar doe dat denk ik als de kids op de basisschool zitten. En ik heb papierenrollen maar wil in het wit iets wat ik gewoon kan afnemen en moet goede kisten/koffers hebben om mijn lampen in mee te nemen op locatie. Want thuis bij mensen kan ik genoeg fotograferen maar is nu net niet handig. En moet opzetflitser hebben maar moet me daar meer in verdiepen. Studio is dus echt nog hobby met hier en daar in het begin een shoot. Maar wil me meer inlezen en verdiepen in het gebruik van de lampen op de juiste manier.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:48

Studio is nu ook inderdaad erg in.

Denken jullie ook niet dat het probleem is dat sommige beginnende/hobby fotografen gewoon het niet wéten welke prijs zich moeten vragen ongeacht of dat ze niet onder hun prijs moeten gaan zitten of niet. Hoor het van alle kanten uit.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:51

Nou als ze iets vragen krijgen ze gewoon geen werk. Ik denk dat het probleem meer is dat de 'klant' geen waarde hecht aan kwaliteit. En al blij is met een foto van hun paard ongeacht de kwaliteit. En dus liever gratisfoto's laat maken dan betaalt voor foto's. En daarbij lopen er op wedstrijden kosteloos fotografen die foto's maken waarom zou je dan voor een shoot betalen. Zo denkt men denk ik.

edit je bedoelt paard in studio? Ja dat is nu ineens weer in volgens mij.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:24

Interessant dit! Blijf het volgen!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:10

Pfew, ik ben even weg en ik moet een hoop bijlezen.

De fotografiemarkt heeft het moeilijk. Dat geldt niet alleen voor de paardenfotografie maar ook voor andere richtingen, en niet alleen in Nederland maar wereldwijd. De devaluering van beeld is al een tijdje gaande.
Niet alle fotografen hebben er in dezelfde mate 'last' van, maar degenen die roepen dat ze er helemaal niks van merken, zitten volgens mij nog in de ontkenningsfase.
Ligt dat alléén aan de grote hoeveelheid hobby-fotografen die hun werk gratis doen? Nee, natuurlijk niet, daarbij spelen meer factoren een rol. Maar het enorme aanbod van gratis beeld is wel een wezenlijk onderdeel van het geheel.

Een paar weken geleden kreeg ik de vraag om een foto van een IJslander te leveren voor een agenda. Ik vroeg of ze een staande of liggende foto nodig hadden en wat de vergoeding was. Het antwoord was: we willen graag een selectie waar we uit kunnen kiezen. De vergoeding is naamsvermelding en een exemplaar van de agenda. En het is ook reclame voor het stamboek.
Ik heb ze gebeld en het verhaal is heel simpel: ze maken een agenda mét foto's en het budget voor de foto's is € 0,00.
Nou, simpel voor mij dan ook: geen vergoeding, geen foto. En als ze het zien als reclame voor het stamboek, dan moeten ze bij het stamboek om een foto vragen, niet bij mij.
En toch weet ik zeker dat die agenda over een tijdje vol met foto's in de winkel ligt. Omdat er meer dan genoeg fotografen zijn die gratis foto's leveren. De uitgever maakt daar dankbaar gebruik/misbruik van. Ik zeg 'nee' en 10 anderen zeggen 'ja'.

Ik heb niet de illusie dat 'we' hier met elkaar veel aan kunnen veranderen. Maar door dingen hier te bespreken, kunnen we wel beginnende fotografen voorlichten en bewust maken van wat er speelt. Het gaat niet om klagen of schuldigen aanwijzen maar om bewustwording. Kijk eens kritisch naar je werkwijze, de kwaliteit van je foto's, je presentatie op je website, je tarieven. Zie je jezelf (op termijn) als Aldi-fotograaf, als Albert Heijn-fotograaf of speciaalzaak-fotograaf?
Waarom kiest een klant voor jou (of juist niet)? Wat zijn je sterke/zwakke punten?

Als je puur voor de hobby fotografeert en dat wil blijven doen, dan heb je geen portfolio nodig.
Als iemand (gratis) portfolioshoots aanbiedt, dan concludeer ik daaruit dat diegene de bedoeling heeft om betaalde fotoshoots aan te gaan bieden.
Als je een tijdlang gratis of heel goedkoop fotografeert, dan wordt het steeds moelijker om je prijzen op een fatsoenlijk nivo te krijgen. Ga maar eens aan iemand uitleggen dat je het vorig jaar gratis deed en nu voor hetzelfde 100 euro vraagt. Als je eenmaal het imago hebt van Aldi-fotograaf zal het lastig zijn om dat te veranderen.

Een advertentie zetten voor een portfolioshoot kan natuurlijk altijd, maar maak er dan iets exclusiefs van. Bijv. ik doe 2 gratis reportages en daarvoor zoek ik een lichtgekleurd paard om op de hei fotograferen en een vos die western gereden wordt.
De advertenties die je nu dagelijks tegenkomt, zijn meer in de trant van: 'heb je alsjeblieft een paard voor mij om te fotograferen, of anders een pony, of desnoods een geit of een kip, want ik vind alles leuk'.
Als je zo wanhopig overkomt, trek je klanten aan die daar gebruik van maken.

Behalve reportages voor particulieren kun je natuurlijk nog heel veel andere dingen fotograferen om je als fotograaf te ontwikkelen. Op die manier kom je er achter wat je het beste ligt, want iets leuk vinden wil nog niet zeggen dat je er talent voor hebt en/of goed in kunt worden. Bovendien heb je meer kansen als je wat wil verdienen, want van alleen de reportages voor particulieren redt niemand het.

Maar bovenal: als je voor anderen wil gaan fotograferen en daar geld voor wil vragen, zorg dan dat je een constante kwaliteit kunt leveren en niet van toevalstreffers afhankelijk bent, zorg dat je weet hoe met je rechten en plichten zit, maak duidelijke afspraken en bereken wat je kostprijs is (van een reportage, van afdrukken etc.) zodat je weet hoeveel marge je hebt om te onderhandelen (bijv. bij meerdere paarden op 1 locatie).

Het vak van fotograaf is hartstikke leuk, maar er zijn makkelijkere manieren om een (beter belegde) boterham te verdienen.
Ik ben ook nog steeds apetrots als er een blad in de bus ligt met mijn foto's erop of erin, maar dan wél betaalde foto's. Dan wordt mijn werk namelijk écht gewaardeerd. Complimenten zijn ook erg leuk, maar daar kan ik mijn boodschappen niet van betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:26

Goed geschreven Jolanda :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:12

Femke schreef:
Ik denk dat iedereen WHOOEHOOEE denkt...
Jong, oud, hobbyist of prof...

Voor mij is het één van de redenen waarom ik dat soort dingen ook nooit telefonisch wil bespreken.
Ik doe alles per email. (Los van 't feit dat ik telefonisch vaak ook helemaal niet goed te bereiken ben).

Maar aan de andere zijde moet je ook denken "waarom zijn mijn foto's het niet waard om gepubliceerd te worden :D

Maar idd, iedereen zal happy zijn als ze zo'n bericht krijgen :j Absoluut. Ik heb zelf maar 2 (paarden)publicaties gehad en die zijn van jaren terug en 1 daarvan was bij de krant waar ik op dat moment stage liep :') telt niet echt :') Ik kan er niet over meepraten haha

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:24

Nog een hele belangrijke.

"Als je jezelf en de foto's die je maakt niet waardeert hoe kan je klant dit dan wel?"

Lifaya, ik weet niet of je het zo bedoelt maar ik vind jouw foto's zeker wel de moeite waard om gepubliceerd te worden.
Veel gepubliceerde foto's krijgen ze aangeleverd en daaruit wordt dan een keuze gemaakt. Er zijn niet veel die op hun kont kunnen zitten wachten tot de bladen langs komen om foto's van hen te willen publiceren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:28

bedoelde juist het tegenovergestelde, dat de foto's het wel waard zijn om gepubliceerd te zijn :P
Het is natuurlijk wel moeilijk om eruit te springen in deze tijd :j dat absoluut, maar dat maakt foto's er niet minder om en ook niet dat ze het niet waard zijn om gepubliceerd te worden. Dat ik geen publicaties heb zal vast ook liggen aan mijn manier van communiceren ofzo of weinig connecties :) word iig nooit benaderd, alleen door meisjes die mijn foto's willen bewerken voor paardenspellen over de hele wereld :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:39

Daarom is fotografie als vak ook zo anders dan als hobby.
Als vak komt er nog een gigantische hoeveelheid "ondernemerschap" bij kijken.
En als je dat niet in je hebt, kun je nog zulke goede foto's maken, maar als je ze niet aan de man krijgt, loopt je onderneming niet.

En andersom ook... Een fotograaf die eigenlijk niet zulke fantastische foto's heeft, maar wel de skills heeft om anderen te overtuigen om ze te kopen.. Die zal 't best aardig kunnen doen.

Als er 1 ding belangrijk is als ondernemer, dan is het wel netwerken.
Netwerken, netwerken, netwerken.

Connecties maken dus inderdaad Renee :j
En die connecties onderhouden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:41

qua mensen heb ik connecties maar die mensen hebben geen connecties met bladen of iets wat ook maar publicaties kan leveren :') Ik verkoop wel foto's van mensen enzovoort, die maak ik ook in opdracht dus dat soort publicaties/netwerken heb ik dan weer wel

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:50

Mooi gesproken Jolanda!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:12

Femke schreef:
Goed geschreven Jolanda :j

LisaDijk schreef:
Mooi gesproken Jolanda!

Dank jullie wel! :o

Doorzettingsvermogen en geduld zijn belangrijke eigenschappen voor een prof fotograaf.
Ervaring krijgen kost tijd, naamsbekendheid opbouwen kost tijd, netwerken kost tijd. Zoals volgens mij voor alle ondernemers geldt, moet je eerst heel veel investeren, in kennis, vaardigheden, apparatuur etc. voordat het iets op kan leveren.

Mijn eerste contact met CAP Magazine was 4,5 jaar geleden. Sinds vorig jaar ben ik vaste 2e fotograaf.
Zulke dingen gaan niet van vandaag op morgen. En ze gebeuren ook niet vanzelf.......

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:52

Photofacts: http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... afeert.asp

12 smoesjes waarom je gratis fotografeert
Veel startende (fotografie) ondernemers houden het binnen twee jaar al weer voor gezien. Veelal is dat een gevolg van het feit dat ze voor een appel of een ei en, misschien nog wel vaker 'gratis ende voor niets' staan te werken. Als jij niet tot de groep wil horen die na pakweg een jaar of twee gefrustreerd de handdoek werpt, kies er dan vanaf de aftrap van je bedrijf voor om je te laten betalen voor je diensten.

Natuurlijk geeft iedere fotograaf wel eens een keer gratis een foto weg, maar de smoezen die ik gehoord heb waarom fotografen voor niets of bijna niets staan te werken slaan vaak helemaal nergens op. Lees onderstaand hoe ik er mee om ga:

1. Naamsbekendheid
"Ik wil heel graag doorbreken in de wereld van de concertfotografie. Dus als een band of artiest mij belt voor een offerte, dan bied ik het hen aan. Het is voor mij de ideale manier om naamsbekendheid binnen deze markt te krijgen."

Houd jezelf niet voor de gek. Het enige wat er dan gebeurt, is dat je een naam krijgt als de fotograaf die gratis werkt. Natuurlijk maak je wel naam, maar wil je naamsbekendheid met een negatieve bijklank op deze manier bereiken? Beter is om vanaf het begin een, in eerste instantie bescheiden, vergoeding te vragen. Hoe meer ervaring je opbouwt, hoe meer je kunt gaan vragen voor je diensten.

2. Lichtechniek oefenen
"Ik deed een gratis shoot voor een beginnende actrice, die amper de eindjes aan elkaar kon knopen. Het heeft haar geholpen en ik kon zo weer oefenen met mijn lichttechnieken."

Het is zeker goed bedoeld om iemand te helpen, maar net als zij, zal jij ook de eindjes aan elkaar moeten knopen als je wilt leven van je fotografie. Fotografen én modellen die uiteindelijk alléén maar TFP-shoots doen, blijven vaak in dat circuit hangen. Oefenen op je lichttechnieken helpt je niet te groeien in het meest belangrijke gebied, namelijk het vertrouwen dat je werk waarde heeft.

3. Promotie
"Ik heb aan al mijn buren gratis familiefoto's aangeboden, die ze op hun kerstkaarten kunnen zetten. Een gewéldige manier om mijn fotografiebedrijf te promoten!"

Super dat je zo'n attente buur bent! Let echter wel op, er schuilt een enorme adder onder je gazon. Je kunt er namelijk donder op zeggen dat de uitnodigingen voor verjaardagen en bruiloften binnen gaan stromen. Alleen dan krijg je ook meteen het verzoek om je camera mee te nemen want je maakt zulke leuke foto's.

Dus nu ben je een nóg betere buurman, dan dat je eigenlijk wilde zijn. Maar je schiet je doel, het promoten van je fotografiebedrijf, volledig voorbij als je de aardige buurman of –vrouw die gratis werk levert blijft uithangen. Bovendien wordt het steeds moeilijker om de boot af te gaan houden en vergoeding voor je diensten te verlangen.

4. Publicatie
"Ik kreeg een geweldige kans om mijn evenementfotografie te oefenen op het personeelsfeest van mijn werk. Ik mocht zelfs voor een beursgenoteerd bedrijf fotograferen en mijn foto's kregen een geweldige publicatie op hun website, met wel zeker 25.000 hits op die site. Zo attent, ik kreeg zelfs een fotoprinter voor de moeite!"

Prachtig hoor, dat je een fotoprinter cadeau krijgt. Besef wel dat het waarschijnlijk één van de 10 printers is die je werkgever cadeau kreeg toen ze de onlangs een enorme voorraad laptops bestelden. Jouw foto's dienen ter meerdere eer en glorie van je werkgever, en jij wordt, oneerbiedig gezegd, afgescheept met een gratis verkregen printer. Beter kun je investeren in het maken van simpele portretten en fotograferen van verjaardagen en sportwedstrijden.

5. Aanbeveling
"Iedere fotografieopdracht die ik gedaan heb, is op aanbeveling geweest, meestal omdat ik eerst gratis heb gefotografeerd."

Aanbeveling? Ja, mooi maar het komt op mij over als: "Ik ken nog wel iemand die het waarschijnlijk wel gratis wil doen." Ik denk dat je op dit soort aanbevelingen niet zit te wachten. Vooral niet als je van je fotografie wilt kunnen leven.

6. Vriendendienst
"Ik heb gratis wat portretjes gemaakt van vrienden, voor de gein. Zij gebruiken die op Facebook, als profielfoto. Ik vergroot mijn netwerk en dat leidt weer tot opdrachten."

Nee, dit soort dingen leiden alleen maar tot meer verzoeken om portretjes voor de 'gein' te schieten. Voor nog meer vrienden, hun vrienden, daar weer de vrienden van en van hen ook nog eens de vage kennissen. Feit is dat je gewoon voor niets staat te werken en dat komt je bedrijfje niet ten goede.

7. Creativiteit uiten
"Ik ben gek op mijn dagelijkse werk in de IT. Maar mijn passie zit echt in de fotografie. Het maakt mij niet uit dat ik mijn passie volledig zelf moet bekostigen, ik kom zo tenminste toe aan het uiten van mijn creativiteit."

Heel mooi dat je op deze wijze je creativiteit kunt uiten. Er zijn vast goedwillende hobby IT-ers die jouw feitelijke werk gratis willen doen. En dan? Doordat jouw werk gratis wordt gedaan door een goedwillende hobby IT-er, kun je waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd al je tijd aan het uiten van je creativiteit gaan besteden, maar wel met een uitkering omdat je overbodig was bij je werkgever. Dat kan nooit je bedoeling zijn, want hoe moet je dan je hobby/passie bekostigen?

8. Portfolio opbouwen
"Ik ben een jonge amateurfotograaf, bijna afgestudeerd. Ik probeer me nu te focussen op het opbouwen van mijn portfolio. Geld? Hmm, dat komt later wel."

Ook zo'n klassieker. Een student die niet in geld geïnteresseerd is. Maar hoe gaat het straks wanneer de studiefinanciering voorbij komt om de lening, waarmee de studie bekostigd werd, te innen? Wie dan plotseling over moet schakelen op het vragen van vergoedingen voor de geleverde diensten en zich ook druk moet gaan maken over zaken als huur, eten en kleding heeft een enorme achterstand.

Je 'klantenbestand', wat gratis aan fotomateriaal geholpen is, minimaliseert. En heb je de tijd om nieuwe, betalende klanten aan te boren voor de financiele malaise zo groot wordt dan het einde verhaal met je bedrijfje is?

9. Naamsvermelding
"Ik heb wat grote opdrachten voor niks gedaan. Ik heb nu een publicatie in een heel groot en bekend tijdschrift en onder de foto staat mijn naam!"

Werken voor een fotocredit is één van de grootste valkuilen onder fotografen, vandaag de dag. Je helpt er niemand mee, ook jezelf niet want naamsvermelding is op basis van de auteurswet zelfs verplicht. Of je nu wel of niet een vergoeding hebt gekregen voor je werk. De enige die garen spint bij je onwetendheid is het grote tijdschrift, want die hebben gratis werk gekregen, en dat vergroot de winstmarge.

10. Ervaring
"Ik ben pas afgestudeerd aan de fotovakschool en ik ben nu als een gek aan het fotograferen, meestal voor niks. Ik krijg daarmee echt geweldig veel ervaring. Ook maak ik nieuwe contacten en als de economie straks weer een beetje aantrekt, en ik veel beter gepositioneerd dan dat ik ga zitten wachten op betaalde opdrachten."

Laat je niet misleiden. Ook tijdens je opleiding moet je opdrachten doen en dat levert ervaring en connecties op. Zodra je klaar bent moet je jezelf en je werk in de markt gaan zetten. Doe dat vooral bij mensen die wél willen betalen voor je diensten. Juist die contacten die je dan opdoet, zijn veel meer waard.

11. Pixels kosten niks
"Het is nu anders, vanwege de digitale fotografie. Tien jaar geleden betekende gratis fotografie dat je zelf je film en je ontwikkeling en polaroids moest betalen, tenzij je klant de kosten betaalde. Tegenwoordig, is alles wat het kost tijd. Pixels kosten namelijk niks."

Wat een enorme misvatting. Pixels kosten wel degelijk wat. Camera's en sluiters hebben een levensloop van ongeveer 150.000 kliks. Deel dat aantal door het aantal foto's wat je voor niks hebt geschoten en dan ga je beseffen hoeveel die pixels feitelijk kosten.

En heb je ook al eens gedacht aan de kosten van je lampenset, de aanschaf van Photoshop, de opslagruimte op je computer, branden van cd's, de huur van een studio, je geheugenkaarten, de prijs van de visagistes en ga zo maar door. Reken het voor de lol eens door en je zult schrikken hoeveel geld je weggooit.

12. Mensen helpen
"Pas toen ik mij niet meer druk ging maken om wat ik moet vragen voor een shoot, kwamen de aanvragen uit alle richtingen! Ik wil dat de wereld zijn voordeel doet met mijn foto's en ik wil andere mensen helpen. Het gaat gewoon niet om geld."

Natuurlijk komen de aanvragen op zo'n moment uit alle richtingen jouw kant op. Maar is dat omdat je zulk goed werk aflevert of is dat omdat je gratis werkt? Ik verzeker je dat de kwaliteit mensen volledig koud laat en dat het gaat om het feit dat je gratis werkt. Dat kan je bedoeling niet zijn als je verder wilt in de fotografie.

Natuurlijk wil ik de fotografen die voor hun hobby bezig zijn niet ontmoedigen. Maar besef wel dat je hobby geld kost. Veel geld!

Tel maar eens op wat jij aan apparatuur hebt staan. Een camera, zeker twee, misschien wel vier objectieven, een tas, een paar filters, een aantal geheugenkaarten, flitsertje of misschien wel studiolampen. De bedragen lopen al gauw in de duizenden euro's!

En de tijd die je steekt in het fotograferen van evenementen weegt zonder dat je een vergoeding vraagt voor je diensten nooit op tegen de tijd die je met je gezin had door kunnen brengen. Of bij je werkgever! Je moet al gauw weer een vrije dag ervoor opofferen. Wie betaalt dat?