Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:04

euhm... gokje: Crisis?

Iedereen heeft nu eenmaal minder te besteden, en zulke dingen worden dan als eerste op bezuinigt. Heeft niet zo heel veel met concurrentie te maken denk ik, en al zeker niet met dergelijke meetings

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:09

niet helemaal waar :) De meetings zijn ongeveer sinds een jaar in overvloed, maar de crisis is er toch al wel veel langer. Ik had voor de meetings meer shoots heb ik het idee :) Volgens mij vroeg ik toen wel nog maar 50 euro, dus echt een goede vergelijking is het niet, maar toch

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:20

Het is een combinatie van verschillende factoren.
- overvloed aan fotografen
- crisis
- meetings
- camera aanbod
- Photoshop word steeds makkelijker (bedoel dat het steeds makkelijker word om mooier foto's te krijgen).
En ga zo maar door.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:21

maar goed, overvloed aan fotograven kan je zelf wat aan doen, door er met jouw werk uit te springen ten opzichte van de rest :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:22

maar "er uit springen" betekent niet dat je klanten krijgt helaas :n weliswaar wel naamsbekendheid

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:22

ehm ik heb wel wat gelezen, maar ik snap het niet meer.. Geven fotografen hier nou gratis foto's weg?? Hoezo niet gewoon zoals je een normale fotoshoot doet, of dat ze per foto moeten betalen? Evt met wat korting. Want ja als de fotografen inderdaad gratis foto's weg gaan geven, gaat op bokt niemand meer een fotoshoot nemen maar alleen nog naar de meetings.. := zonde..

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:23

Ik ben naar mate dat ik mijn prijs omhoog heb gedaan "meer" geboekt, dus het lijkt me niet echt dat het aan je prijs ligt Renee, 90 euro zijn jouw foto's echt minstens waard (eigenlijk nog wel veel meer als het aan mij ligt! :D ) , het is gewoon alleen een lastige periode o.a door de crisis en natuurlijk door fotografen die een redelijke kwaliteit aanbieden voor een lage prijs, het zijn allemaal factoren die Diana hierboven ook al noemt, wat het wat lastiger maakt.

Vind het trouwens wel een hele kunst Diana, dat je met jouw tarieven je brood kan verdienen, daarvoor vind ik je prijzen dan weer aan de lage kant :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:23

saskia: Waarom wel? Modellen doen ook moeite om er netjes voor te staan.
Overigens krijgen ze enkel foto's van een bepaald formaat met logo

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:24

Stef: en wat hebben ze daar aan? foto's met logo? (of een klein logotje in de hoek? )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:25

Klopt Lisa, wou mijn prijs omhoog gooien maar gezien ik helemaal geen klanten meer had heb ik het maar niet gedaan :+ Misschien dat het aan mijn marketingskillz ligt of aan dat ik geen rijbewijs heb en dus afhankelijk ben van het OV ofzo? :') geen idee.

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:25

stef schreef:
maar goed, overvloed aan fotograven kan je zelf wat aan doen, door er met jouw werk uit te springen ten opzichte van de rest :j

Dat had ik eerder ook al gezegd maar word wel steeds moeilijker gemaakt.
Ik doe nu voor een stichting vrijwilligers werk erbij (voor dierenasielen) en dit heeft mij al een aantal betaalde schoot opgeleverd. En dit helpt toch wel een beetje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:27

Dat verschilt per meeting/fotograaf waar het logo staat. De een zet het in de hoek, de ander dwars door het paard, bij de ene meeting mag het laatste wel, bij de andere meeting weer niet.
De meetings zijn er vooral als gezellig samen zijn en leermoment, dus tja

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:28

LisaDijk schreef:
Ik ben naar mate dat ik mijn prijs omhoog heb gedaan "meer" geboekt, dus het lijkt me niet echt dat het aan je prijs ligt Renee, 90 euro zijn jouw foto's echt minstens waard (eigenlijk nog wel veel meer als het aan mij ligt! :D ) , het is gewoon alleen een lastige periode o.a door de crisis en natuurlijk door fotografen die een redelijke kwaliteit aanbieden voor een lage prijs, het zijn allemaal factoren die Diana hierboven ook al noemt, wat het wat lastiger maakt.

Vind het trouwens wel een hele kunst Diana, dat je met jouw tarieven je brood kan verdienen, daarvoor vind ik je prijzen dan weer aan de lage kant :j

Haha die zijn mijn oude tarieven nog (ben nog met beide websites bezig)..maar doe ernaast nog andere dingen zoals newborns, kinderen, weddingen etc http://www.dianavriendsfotografie.nl vooral die trouwenrijen leveren het beste geld op.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:32

dvfotografie schreef:
LisaDijk schreef:

Haha die zijn mijn oude tarieven nog (ben nog met beide websites bezig)..maar doe ernaast nog andere dingen zoals newborns, kinderen, weddingen etc http://www.dianavriendsfotografie.nl vooral die trouwenrijen leveren het beste geld op.

Dit zijn dus ook je oude tarieven? (want over deze had ik het)
Pakket mini: € 75,-*
Pakket maxi: € 100,- *
Pakket mini: € 70,-*
Pakket maxi: € 95,-*

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:32

lifaya schreef:
Klopt Lisa, wou mijn prijs omhoog gooien maar gezien ik helemaal geen klanten meer had heb ik het maar niet gedaan :+ Misschien dat het aan mijn marketingskillz ligt of aan dat ik geen rijbewijs heb en dus afhankelijk ben van het OV ofzo? :') geen idee.

Denk niet dat het daar aan ligt, ik heb soms ook een periode weinig tot niets en dan ineens komen er een aantal dingen tegelijk :')
Maar je moet buiten bokt van je laten horen, dat helpt :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:34

LisaDijk schreef:
lifaya schreef:

Denk niet dat het daar aan ligt, ik heb soms ook een periode weinig tot niets en dan ineens komen er een aantal dingen tegelijk :')

Hoop dat het mij dan ook gegund is :') Ach, nu kan ik toch geen shoots doen, worden dure reiskosten :')

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:36

@lisa ja dat zijn nog mijn oude tarieven.
Ben nu eerst meer 1 website bezig en daarna komt deze.
Ook nieuwe aanpassingen etc. Maar kan helaas geen 2 dingen tegelijk doen;).

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:36

haha Renee even vanuit USA heen en weer :')

Oke ik dacht al Diana haha :+

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:41

Haha heb altijd al moeite gehad met het bepalen van prijzen;)
Maar dit waren prijzen toen ik nog niet zelfstandig was.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:41

Prijzen bepalen is ook héél lastig :j

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:58

Prijzen bepalen is zeker lastig, maar voor niks doe ik het niet meer, tenzij het een portfolioshoot is. Dan is de fotoshoot zelf gratis, maar de eventueel af te nemen foto's niet. Vaak verkoop je dan nog een heel aantal!

Overigens ben ik (buiten Bokt) wel redelijk actief in het verkrijgen van opdrachten en dan is het best te doen hoor, gewoon een beetje creatief zijn!

Oh ja en voor de lieve mensen die het een pagina's geleden gemist hebben, het is

fotograFen
niet fotograven.

Maakt verder niet uit voor de discussie, maar wilde het nog maar een keer gezegd hebben 8-)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:30

:+ ik heb al zo vaak een rood streepje onder 'fotograven' gehad...zal nooit meer vergeten dat het met een F is :')

Even een off-topic vraag; ik spiek graag eens in portfolio's, en eerlijk gezegd schrik ik best als ik zie dat een enkele foto normale maat nabestellen 15,- is...wetende dat het afdrukken pakweg 25 cent kost. Waar zit dit in? Hoe lang zijn jullie eigenlijk bezig met een foto bijwerken? *even puur uit nieuwsgierigheid*

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:38

Bij de hema is het 25c ja maar daar is de kwaliteit ook naar :+
Mijn nabestel prijzen zijn gebaseerd op het nabewerken van de foto's, de tarieven voor het afdrukken, winst. de klant koopt als het ware mijn kunstwerk.Voor een schilderij betaal je ook niet alleen de verfkosten en de kosten van het doek toch?

Hoelang ik bezig ben met nabewerken verschilt per foto maar ik zit denk ik al gauw op een kwartier per foto omdat ik heel secuur ben met de kleuren, al gaat het naarmate van tijd wel vaak vlugger als je bij de eerste door hebt wat je aan de kleuren etc. moet doen. Maar als er nog iets weggewerkt moet worden zoals bijv. Een weidepaaltje dan gaat er nog meer tijd in zitten.
Laatst bijgewerkt door LisaDijk op 19-06-12 19:48, in het totaal 5 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:44

Idd, een klant betaald niet alleen voor de afdruk maar ook voor het werk zelf :)

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:52

Waar je als fotograaf zijnde ook nog rekening mee moet houden is dat afdrukken voor eigen risico zijn. De klant gaat natuurlijk niet betalen als er iets mis is, dat mag de fotograaf dan zelf uitzoeken met de partij waarbij de bestelling heeft plaats gevonden.

Ga er maar eens aan met een doek van 70 euro bijvoorbeeld. En natuurlijk is het ook logisch dat een klant niet gaat betalen voor iets wat niet goed is, daar niet van. Maar daarom wordt er ook meer gerekend ;).