[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:24

Marit schreef:
Ik heb ook CS6 maar ik ben er uitgekomen. Als je het echt niet weet vertaal machine en dan vergelijking zoeken in je eigen programma.

Welk 'licht' kies jij bij belichtingseffecten?

SternPhoto

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:40

nee bedoel heb t in t nederlands en t is in het engels wat ze schrijft :P

thanx voor de uitleg.. ga morgen even proberen..

nee dat merk ik krijg het niet op de laptop

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:42

Ik hoop dat het werkt, dan heb ik het niet voor niks gedaan ;)
Misschien wist je vooral exclusion niet te vinden?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:40

Exclusion had ik ook even moeite mee maar vrij vertaald via Google = uitsluiting en hup, je hebt het al. Het is echt niet zo heel moeilijk.

Maar respect voor je vertaling!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:44

Ik heb het niet vertaald, heb opgeschreven zoals ik het doe, of dat helemaal goed is weet ik niet, maar zo kwam ik er het beste uit.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:21

Ik heb geen Photoshop krijg het niet geïnstalleerd.
Morgen nog maar eens proberen

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:06

Photoshop ga je ook niet geïnstalleerd krijgen zonder het te kopen of verstand van illegaal downloaden :) Ik zou lekker aan de slag gaan met Pixlr, dat is ontzettend vergelijkbaar.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:53

Of met de Gimp. Die heeft ook lagen en is gratis.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:47

Pixlr ook :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:53

Ah OK. Ik ken Pixlr niet. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:00

Let even niet op de kleurprofielen. sRGB is prima als je met foto's werkt en je ze op internet laat zien of laat afdrukken. Je camera hoort ook op sRGB te staan dan gaat alles vanzelf goed.

Soort gelijk dus. Klopt het dat Pixlr alleen online kunt gebruiken of moet je daar ook dingen voor installeren en kun je dan ook offline werken?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:11

Layers in Gimp:

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:12

Bagheera_206 schreef:
[ Video ]

Let even niet op de kleurprofielen. sRGB is prima als je met foto's werkt en je ze op internet laat zien of laat afdrukken. Je camera hoort ook op sRGB te staan dan gaat alles vanzelf goed.

Soort gelijk dus. Klopt het dat Pixlr alleen online kunt gebruiken of moet je daar ook dingen voor installeren en kun je dan ook offline werken?

Je kunt het alleen online gebruiken zover ik weet :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:15

Ik kan het even niet zo snel vinden, maar kan het kloppen dat Gimp net iets meer handigheidjes heeft voor het toepassen van kleurcorrecties? := Ik heb alleen wat basisdingen met Gimp gedaan en Pixlr heb ik nog nooit gebruikt.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:42

Gimp heb ik gedowload.. nou zo maar eens proberen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:01

Ik denk dat ik hier moet zijn met mijn vraag.
Heb de rest van het topic nog niet gelezen, dus mocht mijn vraag al eerder behandeld zijn, geef een gil, dan ga ik de pagina's doorspitten.

Ik vroeg me af of het kwaliteitsverlies bij het omzetten van een foto in RAW-formaat naar een ander formaat te voorkomen is of op een andere manier op te lossen is.
ik loop er elke keer weer tegen aan. Foto's maak ik altijd in raw formaat. Ik kan niet werken met photoshop oid dus het enige wat ik doe is wat contrast aanpassen en soms de witbalans veranderen, en dat werkt natuurlijk beter (/alleen) met een foto in RAW formaat.
Maar zodra ik die foto omzet naar JPG of PNG oid dan wordt mn hele foto verkracht.
Met png is het ietsje beter dan met jpg, maar mijn canon programma kan niet automatisch omzetten naar png dus dan moet ik weer allerlei trucjes gaan uithalen. Maar omzetten naar jpg is dus drama.
de hele foto veranderd. Er gaat enorm veel scherpte verloren, het contrast veranderd, kleuren veranderen, soms heb ik zelfs het idee dat de belichting veranderd.
Van een "leuk kiekje wat ik wel aan vrienden/familie wil laten zien" veranderd de foto plots in "rijp voor de prullenbak".
En als ik die jpg of png foto daarna in een ander programma wil openen (paint shop pro oid) dan lijkt de kwaliteit nog wel verder achteruit te gaan. en dan heb ik de foto alleen nog maar in een ander programma geopend.

Ik snap ook niet hoe anderen hier nog mooie scherpe foto's kunnen laten zien. ik kan toch niet de enige zijn die hier last van heeft? (nou ben ik niet een geweldige fotograaf, en veel van mn foto's missen net dat beetje scherpte, maar als ze eens fatsoenlijk scherp zijn dan wordt dat door het omzetten compleet verwoest)
en gelijk vanuit RAW formaat uploaden kan niet, dus iedereen moet zn foto's toch converteren naar een ander formaat?
HELP! ik ben echt hopeloos gefrustreerd.

edit: ik weet dat RAW een soort "foto negatief" is , en dat er bij jpg geloof ik automatisch een auto-correctie-filter overheen gegooid wordt? maar is dit niet te omzijlen? ik wil mn foto's gewoon exact zo afdrukken/uploaden/laten zien zoals ze in RAW formaat zijn.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:06

Ik bewerk mijn (RAW) foto's in photoshop en dan sla ik ze vervolgens op als je ze gaat opslaan kun je het type veranderen van RAW naar JPEG doe je dat als je je foto hebt bewerkt? Dan verandert er namelijk weinig qua kwaliteit

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:40

ik werk alleen in het gratis canon "digital photo professional" programma dat op die disc staat die bij je camera geleverd wordt.
Daar kan ik alleen kiezen tussen opslaan (in RAW formaat), of converteren naar een ander (jpg) formaat.
en dan gaat er dus mega veel kwaliteit verloren.
Enige programma die ik hier op heb staan is paint shop pro, en die kan geen RAW openen.

Maar RAW openen in photoshop, en dan opslaan als jpg , dan gaat er dus geen (of bijna geen) kwaliteit verloren? dus scherpte, contrast, kleuren etc veranderd dan niet zichtbaar?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:43

Zwitsal schreef:
ik werk alleen in het gratis canon "digital photo professional" programma dat op die disc staat die bij je camera geleverd wordt.
Daar kan ik alleen kiezen tussen opslaan (in RAW formaat), of converteren naar een ander (jpg) formaat.
en dan gaat er dus mega veel kwaliteit verloren.
Enige programma die ik hier op heb staan is paint shop pro, en die kan geen RAW openen.

Maar RAW openen in photoshop, en dan opslaan als jpg , dan gaat er dus geen (of bijna geen) kwaliteit verloren? dus scherpte, contrast, kleuren etc veranderd dan niet zichtbaar?

Ik dacht dat DPP ook kon converteren naar .TIFF. En kun je niet met die DNG converter omzetten van .CR2 naar .DNG? .DNG snappen CS en LR wel.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:45

lovey_ou schreef:
Ik bewerk mijn (RAW) foto's in photoshop en dan sla ik ze vervolgens op als je ze gaat opslaan kun je het type veranderen van RAW naar JPEG doe je dat als je je foto hebt bewerkt? Dan verandert er namelijk weinig qua kwaliteit

Ik importeer altijd als .DNG. Daar doe ik al mijn bewerkingen op en sla ze op als .DNG. Voor het web en om af te drukken exporteer ik ze naar .JPG.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:53

Zojuist de update naar Adobe Lightroom 4.3 gedaan. :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:01

DNG? dat formaat ken ik niet?
.tiff kan inderdaad ook, maar volgens mij heb ik daar hetzelfde probleem mee. heb het wel eens uitgeprobeerd maar zag niet veel verschil tussen het jpg en tiff formaat.

Misschien zit het probleem bij het converteren?
alleen "opslaan als" en dan het formaat veranderen werkt niet, ik heb dan alleen de keuze uit raw formaat.

Photoshop kan raw formaat openen toch? hopen dat ik dat nog ergens heb liggen, toch maar weer installeren dan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:05

Zwitsal schreef:
DNG? dat formaat ken ik niet?
.tiff kan inderdaad ook, maar volgens mij heb ik daar hetzelfde probleem mee. heb het wel eens uitgeprobeerd maar zag niet veel verschil tussen het jpg en tiff formaat.

Misschien zit het probleem bij het converteren?
alleen "opslaan als" en dan het formaat veranderen werkt niet, ik heb dan alleen de keuze uit raw formaat.

Photoshop kan raw formaat openen toch? hopen dat ik dat nog ergens heb liggen, toch maar weer installeren dan.

Als jouw camera nieuwer is dan jouw Photoshop kan het zijn dat Photoshop jouw RAW bestanden niet kan openen. Met Camera Raw 7.3 en Lightroom 4.3 worden bijvoorbeeld nu ook de Canon 6D en Nikon D600 ondersteund. Voorheen werden deze niet ondersteund.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:15

hm zowel mn photoshop versie en mn camera zijn niet heel erg up to date.
(canon 1000d, en mn photoshop versie weet ik niet, ben de disc kwijt haha).
ik ben nu een poging aan het doen het kwaliteitsverlies zichtbaar te maken.

hier een voorbeeldje (even een flink stuk ingezoomd op de foto):
http://farm9.staticflickr.com/8340/8277 ... 8629_z.jpg
links het raw formaat, rechts het jpg formaat.
niet zo heel goed te zien op dit voorbeeldje, maar het jpg bestand is ook 'rozer' van kleur (vooral de huidkleur op armen en borstkas, in het gezicht valt het mee) en er lijkt wat contrast verloren te zijn gegaan maar bij deze foto valt dat nog mee.
in deze vergroting vind ik de ogen ook nog wel meevallen, maar op de volledige foto lijkt er een beetje een 'waas' overheen te liggen, gewoon niet scherp dus. terwijl het origineel in raw formaat voor mijn doen een nette foto is.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:28

Dames, (en zo ver ik weet 1 heer) wie kan mij op weg helpen...

Ik loop denk ik al wel 2 uur te stoeien met deze foto, iets klopt er niet. De kleuren staan me niet aan. Maar ik kan niet precies de vinger leggen op wat! Hij is te blauw, te rood, te licht en te donker...

Afbeelding

Voel je vrij om te experimenteren met kleuren en dergelijke, ik kom er niet meer uit.