Bagheera_206 schreef:Pfffff... Ik weet dat de 450D niet weathersealed is, maar had wel verwacht dat hij spatje regen kon hebben.
Ik even blij dat mijn 40D wel weathersealed is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tam_ schreef:Hallo!
Ik heb een vraagje. Ik ben opzoek naar een nieuwe camera, maar omdat ik hem zelf moet betalen wil ik er maximaal €300,- aan uitgeven. Ik denk niet dat je daar een spiegelrexflex voor kan kopen..?
Nu heb ik de panasonic lumix dmcfz45 op het oog. Heeft iemand daar ervaring mee, of weet iemand nog een camera voor ongeveer de zelfde prijs die beter is? Ik vind het erg lastig omdat ik mn geld wel goed wil besteden haha..
Alvast bedankt!
Bagheera_206 schreef:Tam_ schreef:Hallo!
Ik heb een vraagje. Ik ben opzoek naar een nieuwe camera, maar omdat ik hem zelf moet betalen wil ik er maximaal €300,- aan uitgeven. Ik denk niet dat je daar een spiegelrexflex voor kan kopen..?
Nu heb ik de panasonic lumix dmcfz45 op het oog. Heeft iemand daar ervaring mee, of weet iemand nog een camera voor ongeveer de zelfde prijs die beter is? Ik vind het erg lastig omdat ik mn geld wel goed wil besteden haha..
Alvast bedankt!
Met een budget van maximaal 300 euro red je helaas geen nieuwe spiegelreflex. Deze gaan ongeveer vanaf 350 a 400 euro inclusief kitlens. Daarbij komt, als je graag paardjes wilt fotograferen, ook nog een telezoom.
Alwiene schreef:Je bedoelt de 600D en ik vraag me af of je misschien de 18-135 bedoelt want de 50-135 zegt me niks.
Wat die 70-200 betreft, dat klopt, die is F4 over het hele bereik. En L staat voor "Luxury" de beste lenzen van Canon zeg maar, hoewel er lenzen zijn die ook heel goed zijn maar niet in de L serie komen, bijvoorbeeld omdat ze alleen geschikt zijn voor een cropcamera zoals de 17-55 lens van canon.
De 70-200 is heel goed voor paardjes, maar waarom dan niet gewoon de kitlens erbij nemen (18-55) als je toch op korte termijn een goede telelens erbij wil kopen? Mocht de 70-200 buiten budget liggen kan je ook de 55-250 of de 70-300 van canon overwegen als telelens om mee te beginnen
Mootje schreef:Je hebt twee verschillende SLR's, een full-frame en een cropcamera. Hier staat een verhaaltje, het gaat over de grootte van de sensor: http://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
Fullframe camera's zijn bijvoorbeeld de Nikon D700 of Canon 5D.
IS is interessant voor iets langere sluitertijden. Het scheelt ongeveer 2 tot 4 stops, afhankelijk van de lens of je wel of geen bewegegings-onscherpte krijgt met en zonder IS.
_tarja_ schreef:Dank je wel voor je verhaal! Het is me een stuk duidelijker.
Wat ik me nog afvraag als amateur. Hoe kan ik zien dat een lens beter is, als er voor mijn gevoel alleen de IS mist.
Even een voorbeeld tussen deze 2 lenzen:
* Canon 70-200mm F.4.0L USM tegen de 600 euro
* Canon 70-200mm F.4.0L IS en USM rond de 1000 euro
Voor mij als beginner zie ik als verschil de IS. Maar zoals ik uit je bericht begrijp zit er ook wel degelijk kwaliteit verschil in de lens. Hoe kan ik zien dat er kwaliteitsverschil in zit?
Het scheelt behoorlijk wat geld
Mootje schreef:Wat wil je fotograferen?
Ik fotografeer geen paarden maar met name architectuur. Voor mij zou IS wel interessant zijn. Voor paarden een stuk minder!
Mootje schreef:Ik fotografeer geen paarden maar met name architectuur. Voor mij zou IS wel interessant zijn. Voor paarden een stuk minder!
Mootje schreef:Voor portretten zou ik een aparte lens (bijv. vast brandpunt) kopen en dan voor de rest een telezoom zonder IS, omdat deze fotografie kleine sluitertijden nodig heeft om bewegingsonscherpte te voorkomen. IS is hier niet zo interessant voor