[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:18

Bagheera_206 schreef:
Pfffff... Ik weet dat de 450D niet weathersealed is, maar had wel verwacht dat hij spatje regen kon hebben. -O-

Ik even blij dat mijn 40D wel weathersealed is :+

Tam_

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:32

Hallo!

Ik heb een vraagje. Ik ben opzoek naar een nieuwe camera, maar omdat ik hem zelf moet betalen wil ik er maximaal €300,- aan uitgeven. Ik denk niet dat je daar een spiegelrexflex voor kan kopen..?
Nu heb ik de panasonic lumix dmcfz45 op het oog. Heeft iemand daar ervaring mee, of weet iemand nog een camera voor ongeveer de zelfde prijs die beter is? Ik vind het erg lastig omdat ik mn geld wel goed wil besteden haha..

Alvast bedankt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:57

Courses schreef:
Bagheera_206 schreef:
Pfffff... Ik weet dat de 450D niet weathersealed is, maar had wel verwacht dat hij spatje regen kon hebben. -O-

Ik even blij dat mijn 40D wel weathersealed is :+

Is je lens dan ook weathersealed? :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:58

Tam_ schreef:
Hallo!

Ik heb een vraagje. Ik ben opzoek naar een nieuwe camera, maar omdat ik hem zelf moet betalen wil ik er maximaal €300,- aan uitgeven. Ik denk niet dat je daar een spiegelrexflex voor kan kopen..?
Nu heb ik de panasonic lumix dmcfz45 op het oog. Heeft iemand daar ervaring mee, of weet iemand nog een camera voor ongeveer de zelfde prijs die beter is? Ik vind het erg lastig omdat ik mn geld wel goed wil besteden haha..

Alvast bedankt!

Met een budget van maximaal 300 euro red je helaas geen nieuwe spiegelreflex. Deze gaan ongeveer vanaf 350 a 400 euro inclusief kitlens. Daarbij komt, als je graag paardjes wilt fotograferen, ook nog een telezoom.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:21

Hoi bokkers,

Ik heb even een vraag. Ik ga waarschijnlijk de canon 600D kopen met kitlens 18-135 mm. Nou wil ik eerst met deze lens eens oefenen voor paardenfotografie en de camera leren kennen en daarna kijken voor een goeie lens. Het wordt mijn eerste camera, dus ben echt een beginner en ga ook een cursus volgen.
Welke canon lenzen zijn goed voor paardenfotografie?

Nou las ik iets over deze lens
Canon EF 70-200mm f/4.0 USM Bij andere lenzen staat er 2 getallen bij voor het maximale diafragma. Het ene getal geld voor groothoek en het andere getal voor telelens als je uitzoemt. Wat houdt 1 getal in? Betekend dat ik met deze lens het diafragma op max 4.0 kan zetten of ik nou op 70mm of 200mm fotografeer?

En nog een vraag....bij sommige lenzen staat de letter "L" erbij. Wat betekend dat?

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Oretha op 22-02-12 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:34

Je bedoelt de 600D en ik vraag me af of je misschien de 18-135 bedoelt want de 50-135 zegt me niks.

Wat die 70-200 betreft, dat klopt, die is F4 over het hele bereik. En L staat voor "Luxury" de beste lenzen van Canon zeg maar, hoewel er lenzen zijn die ook heel goed zijn maar niet in de L serie komen, bijvoorbeeld omdat ze alleen geschikt zijn voor een cropcamera zoals de 17-55 lens van canon.

De 70-200 is heel goed voor paardjes, maar waarom dan niet gewoon de kitlens erbij nemen (18-55) als je toch op korte termijn een goede telelens erbij wil kopen? Mocht de 70-200 buiten budget liggen kan je ook de 55-250 of de 70-300 van canon overwegen als telelens om mee te beginnen :)

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:39

Bagheera_206 schreef:
Tam_ schreef:
Hallo!

Alvast bedankt!

Met een budget van maximaal 300 euro red je helaas geen nieuwe spiegelreflex. Deze gaan ongeveer vanaf 350 a 400 euro inclusief kitlens. Daarbij komt, als je graag paardjes wilt fotograferen, ook nog een telezoom.

Ah okee, dat dacht ik al! Het is niet perse voor paarden! Heb je misschien een idee van een goede camera in die prijsklasse?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:42

Alwiene schreef:
Je bedoelt de 600D en ik vraag me af of je misschien de 18-135 bedoelt want de 50-135 zegt me niks.

Wat die 70-200 betreft, dat klopt, die is F4 over het hele bereik. En L staat voor "Luxury" de beste lenzen van Canon zeg maar, hoewel er lenzen zijn die ook heel goed zijn maar niet in de L serie komen, bijvoorbeeld omdat ze alleen geschikt zijn voor een cropcamera zoals de 17-55 lens van canon.

De 70-200 is heel goed voor paardjes, maar waarom dan niet gewoon de kitlens erbij nemen (18-55) als je toch op korte termijn een goede telelens erbij wil kopen? Mocht de 70-200 buiten budget liggen kan je ook de 55-250 of de 70-300 van canon overwegen als telelens om mee te beginnen :)

Ja klopt bedoel de 18-135 lens. Ik zat met het verkeerde getal in me hoofd toen ik mijn vraag typte. In de winkel stond de 600D met deze lens voor 845 euro. Die andere kitlens hadden ze er niet bij, tenminste niet in de winkel.
Wat is een cropcamera?

Hoe komt het dat de 55-250 of de 70-300 goedkoper is dan de 70-200? Heeft dat ook te maken of er IS en USM op zit?
En is het perse nodig om op een telelens IS te hebben? Het scheelt namelijk behoorlijk wat euro's in de prijs?

Bedankt voor je berichtje

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:53

Je hebt twee verschillende SLR's, een full-frame en een cropcamera. Hier staat een verhaaltje, het gaat over de grootte van de sensor: http://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
Fullframe camera's zijn bijvoorbeeld de Nikon D700 of Canon 5D.
IS is interessant voor iets langere sluitertijden. Het scheelt ongeveer 2 tot 4 stops, afhankelijk van de lens of je wel of geen bewegegings-onscherpte krijgt met en zonder IS.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:56

Hier staan een aantal opties van de aanschaf canon 600D

http://www.cameratop.nl/product_info.ph ... ts_id=4636

Wat ik lastig vind, sommige lenzen zijn zoveel duurder dan andere lenzen. Soms is een lens waar je meer mee kan inzoomen goedkoper. Dat snap ik dan niet.
Dat ligt zeker aan het F getal? Als er 1 getal is heb je een groot F getal voor het hele bereik natuurlijk. En vaak bij de goedkopere is dat niet. Hoe meer je inzoomt, hoe minder groot je lichtbereik is.
Verder maakt het dus uit of het een L versie is en of er IS en USM op zit.

De canon 70-200 heb je met en zonder IS, maar scheelt wel 400 euro. Wat raden jullie dan aan?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:59

Mootje schreef:
Je hebt twee verschillende SLR's, een full-frame en een cropcamera. Hier staat een verhaaltje, het gaat over de grootte van de sensor: http://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
Fullframe camera's zijn bijvoorbeeld de Nikon D700 of Canon 5D.
IS is interessant voor iets langere sluitertijden. Het scheelt ongeveer 2 tot 4 stops, afhankelijk van de lens of je wel of geen bewegegings-onscherpte krijgt met en zonder IS.

Dank je wel. Vind dit nog wel een ingewikkeld verhaal als beginnend/amateur. Misschien leer ik in de cursus ook wat meer.
Heb er al helemaal zin in! :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:04

De 18-135 is geen echte superlens, enige voordeel is een redelijk bereik zonder dat je lenzen moet wisselen, maar dat kost altijd kwaliteit, liever losse lenzen met minder bereik en af en toe wisselen :j Het is een beetje zonde om zo'n lens erbij te kopen omdat het je set wel een stuk duurder maakt.

Je hebt full frame camera's, waarbij het formaat van de sensor overeen komt met de negatief-plaat van vroegere analoge camera's. Dit zijn duurdere camera's. Bijna alle consumentencamera's tegenwoordig zijn cropcamera's. Dat wil zeggen dat de sensor kleiner is, meestal 1.6x kleiner. Dit heeft een voordeel, het stelt iets minder eisen aan je lenzen, omdat het maar een deel van je objectief gebruikt (tenzij dit objectief alleen voor crop is natuurlijk) , dat is het midden van je objectief en daar is de kwaliteit het beste. Ander verschil is dat de brandpuntafstand van je lenzen dus ook factor x1.6 gaat ten opzichte van vroeger met analoog/nu fullframe. Dus een 70-200mm is dan eigenlijk 112 - 320. Echter als je niet gewend bent met een analoge/fullframe camera te werken merk je daar niks van en zul je gewend raken/zijn aan de afstanden zoals je die op je cropcamera kent :)

Kwaliteit van een lens heeft vooral te maken met de kwaliteit van het glas. Die is bij de 55-250 gewoon minder dan bij een 70-200. Daarbij maakt het vaste (zo ook grotere) maximale diafragma een lens duurder.
IS en USM zijn niet zozeer opties, USM is een type scherpstelmotor en zit wel in de iets duurdere lenzen ja, maar je kunt hem niet achterwege laten ofzo. IS zit op sommige lenzen, maar het is NIET zo dat lenzen met hetzelfde bereik zonder IS precies dezelfde lens zijn op de IS na. De 70-200 F4 heb je met en zonder IS, maar dat zijn verschillende objectieven waarbij de IS versie ook los van de IS gewoon nóg beter is.

Los van het verhaal hierboven - verschil in prijs is dus niet alleen wel/niet IS - of je IS 'nodig' hebt hangt af van wat je met je lens gaat doen. Ga jij paarden fotograferen met korte sluitertijden is IS volkomen overbodig. Je hebt er pas wat aan als je graag stilstaande/nauwelijks bewegende dingen wil fotograferen waarbij de sluitertijd zo lang kan/moet worden dat jouw éigen beweging hinderlijk wordt. Want IS compenseert jouw trillingen, en niks anders. Of je het nodig hebt is dus compleet afhankelijk van wat je gaat fotograferen en onder welke omstandigheden :)

Hoop dat het verhaal een beetje helder is, en anders vraag maar weer zou ik zeggen :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:20

Dank je wel voor je verhaal! Het is me een stuk duidelijker.

Wat ik me nog afvraag als amateur. Hoe kan ik zien dat een lens beter is, als er voor mijn gevoel alleen de IS mist.
Even een voorbeeld tussen deze 2 lenzen:

* Canon 70-200mm F.4.0L USM tegen de 600 euro
* Canon 70-200mm F.4.0L IS en USM rond de 1000 euro

Voor mij als beginner zie ik als verschil de IS. Maar zoals ik uit je bericht begrijp zit er ook wel degelijk kwaliteit verschil in de lens. Hoe kan ik zien dat er kwaliteitsverschil in zit?
Het scheelt behoorlijk wat geld :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:20

Ik heb destijds mijn Canon 550D met 18-135mm gekocht als lens om mee te beginnen. Inmiddels ligt in winterslaap in de kast, omdat ik inmiddels een combi van standaard- en telezoom heb. :) Doe een goed bod en die kun je zo overnemen. ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:21

_tarja_ schreef:
Dank je wel voor je verhaal! Het is me een stuk duidelijker.

Wat ik me nog afvraag als amateur. Hoe kan ik zien dat een lens beter is, als er voor mijn gevoel alleen de IS mist.
Even een voorbeeld tussen deze 2 lenzen:

* Canon 70-200mm F.4.0L USM tegen de 600 euro
* Canon 70-200mm F.4.0L IS en USM rond de 1000 euro

Voor mij als beginner zie ik als verschil de IS. Maar zoals ik uit je bericht begrijp zit er ook wel degelijk kwaliteit verschil in de lens. Hoe kan ik zien dat er kwaliteitsverschil in zit?
Het scheelt behoorlijk wat geld :)

De IS versie heeft beter glas, andere coatings, inderdaad IS en deze is weathersealed. Dat laatste wil zeggen dat hij tegen spatje regen zou moeten kunnen. := Maar dan moet je body daar ook wel tegen kunnen, want anders heeft dat nog geen zin. En bovendien heb ik een hekel aan fotograferen in de regen dus doe ik dat niet. _O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:23

Wat wil je fotograferen?
Ik fotografeer geen paarden maar met name architectuur. Voor mij zou IS wel interessant zijn. Voor paarden een stuk minder!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:26

Mootje schreef:
Wat wil je fotograferen?
Ik fotografeer geen paarden maar met name architectuur. Voor mij zou IS wel interessant zijn. Voor paarden een stuk minder!

Voornamelijk sport en dieren. Wil beginnen met de paardensportfotografie, omdat paarden mijn hobby ook zijn. Maar zou sportfotografie in de toekomst misschien uit willen breiden naar andere sporten. Ook lijkt me portretten leuk op termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:30

Mootje schreef:

Maar bij architectuur is het gebruik van een statief dan weer behoorlijk standaard (veel prettiger voor het bepalen van je beeld, rechtzetten van de camera, evt maken van belichtingstrapjes) en dan heb je dus weer geen IS nodig (integendeel zelfs)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:30

Mootje schreef:
Wat wil je fotograferen?

Mis jij dan geen ultra-groothoek voor architectuur? :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:31

Voor portretten zou ik een aparte lens (bijv. vast brandpunt) kopen en dan voor de rest een telezoom zonder IS, omdat deze fotografie kleine sluitertijden nodig heeft om bewegingsonscherpte te voorkomen. IS is hier niet zo interessant voor :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:35

Nouks, mijn statief gebruik ik ook, maar eigenlijk alleen voor nachtfotografie en gekke waterfoto's met lange sluitertijden. Ik vind dat zeulen met een statief niet leuk bij een stadswandeling oid.
Richard, mijn 'stijl' (voor zover ik een stijl heb) zijn gedetailleerde foto's ipv foto's van een geheel. Ik houd niet van drukke foto's waar mensen opstaan of verkeersborden ofzo.... Misschien als ik het vaker ga doen, dat ik hem vanzelf ga missen of een andere stijl ambieer!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:38

Mootje schreef:
Voor portretten zou ik een aparte lens (bijv. vast brandpunt) kopen en dan voor de rest een telezoom zonder IS, omdat deze fotografie kleine sluitertijden nodig heeft om bewegingsonscherpte te voorkomen. IS is hier niet zo interessant voor :)

Dan zou ik bijvoorbeeld het beste deze set kunnen kopen:

Canon 600D met 18-55mm rond de 600 euro. Hier kan ik ook portretten mee doen?
Canon 70-200 F.4.0L USM rond de 550 euro

Dan heb ik voor een kleine 1200 euro een leuke set toch?

De Canon 600D met 18-135mm is tussen de 800 en 900 euro

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:40

18-135 zou ik persoonlijk niet kiezen.
Portretten schiet je volgens mij vaak met 50mm brandpuntsafstand, dus dat zou kunnen. Misschien dat je later nog een iets lichtsterkere lens zou willen, maar voor nu zou dat een hele mooie set zijn (en dan de 70-200 erbij)!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:41

Dat is inderdaad een leuke set! :) Maar ik wil je aanraden om dan misschien eerst de 550D of 600D te kopen zonder telezoom en met alleen de kitlens. Zo kun je aan de camera wennen en je verdiepen in de camera en als je het echt leuk vindt en de theorie onder de knie hebt je set uitbreiden met eventueel een 70-200mm voor bij de paardjes. Tenzij je natuurlijk een geldboompje hebt en het geld brandt in je zakken. :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:42

Richard, volgens mij hebben alle vrouwen last van het laatste :=