[INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:29

Hoi Hoi!

Mijn moeder wil nu ook {eindelijk!} over op digitale fotografie. Ze heeft altijd een vrij simpele (vooral makkelijk bedienbare) analoge camera gehad. Zelf heb ik een Nikon D90 en daar waagt ze zich niet aan want dat is echt veel te ingewikkeld, te groot, te luxe eigenlijk. :') Nu is ze bijna jarig en willen wij met de familie haar dus een compact camera cadeau doen. Echter zit ik zelf helemaal niet in de compact camera's en heb ook geen idee waar je daarbij op moet letten, welke merken het goed doen bij de compact camera's, de optische zoom de megapixels etc. etc. wat is belangrijk op dit gebied?

Prijsklasse tot ong. 150 euro (mag iets duurder zijn van oorsprong, zag dat bv. Dixons al veel aanbiedingen had).

Iemand tips? Suggesties?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 07:29

Is Sony nou de eerste fabrikant die met hun RX1 een FF in een compactje propt? := Helaas valt dit compactje wel in de categorie 2.000-3.000 euro gok ik. -O-

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:54

Na 4,5 jaar ziet het er naar uit dat ik afscheid moet nemen van mijn Canon Powershot S5IS. Ik krijg namelijk constant de melding dat de batterijen vervangen moeten worden, terwijl ze nog helemaal vol zijn.

Ik zoek nu dus een waardige opvolger. Budget is zo'n 4 à 500 €. Liefst opnieuw een bridge maar een goede compact camera is ook het overwegen waard. Ik moet er vooral leuke gezinsfoto's mee kunnen maken, zowel van een rennende kleuter in een speeltuin als van een peuter die binnen in de woonkamer zit te spelen. Verder wil ik er ook graag redelijke foto's van mijn paard mee kunnen maken (ook in beweging).

Google heeft me geleerd dat dat batterij-probleem vaak voorkomt bij Canon, dus tja, ben er altijd blij mee geweest maar nu ben ik even geneigd om voor een ander merk te opteren.

Iemand dé tip? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:43

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:46

Bedankt Nouks! Die tweede vind ik wat te duur, maar de eerste ga ik zeker meer in detail bekijken.
Zelf zat ik in de richting van een Nikon Coolpix P510 te denken. Maar er staat nog niks vast. Moeilijke keuze :+

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:52

Ik heb vlak voor de zomer een Panasonic Lumix DMC-TZ18 gekocht en ben er dolblij mee! Heerlijk ding, maakt super foto's! 16x optische zoom, zooi megapixels en HD filmen :) Voor degenen die een compact willen echt een aanrader

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 19:04

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:21

Hoi mede-bokkers,

Ik zoek een nieuwe camera(budget €250) Ik heb 1 voorwaarde en dat is goede sport foto's omdat ik heel graag foto's wil maken van paarden, maar ook natuur. Het zou fijn zijn als filmen ook HD is & inzoomen goed kan
Iemand die een suggestie heeft? Ik heb gehoord van een kennis dat de fuji finepix SL260 goed is, iemand die daar ervaringen/voorbeelden van heeft? xoxo

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:21

Ik heb de Fujifilm Finepix F750 en ik ben er erg tevreden over (voor een compactcamera dan, de kwaliteit van mijn spiegelreflex haalt ie helaas niet). 16 MP, filmen in HD, 20x zoom en je kunt zelf de instellingen (o.a. sluitertijd, handig voor sport foto's!) veranderen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:59

astriidj schreef:
Ik heb de Fujifilm Finepix F750 en ik ben er erg tevreden over (voor een compactcamera dan, de kwaliteit van mijn spiegelreflex haalt ie helaas niet). 16 MP, filmen in HD, 20x zoom en je kunt zelf de instellingen (o.a. sluitertijd, handig voor sport foto's!) veranderen.

Okee! en mag ik vragen wat die kostte?;)
Heb je toevallig ook voorbeelden van sportfoto's die je ermee gemaakt hebt(bijv springen of een rennend paard)

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:44

Camera kostte €225,-. Voorbeeldfoto's van de paardjes heb ik niet, want daar gebruik ik mijn spiegelreflex voor :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:00

Ik kom ook even vragen. En eigenlijk dubbele vraag.

Mijn moeder wil graag een kleine compact camera voor erbij. Haar enige voorkeur is dat de camera klein moet zijn en snel genoeg om vogels te schieten. Ze wil hem voor in haar zak dus een echt pocketcametjes. Iemand een idee in welke richting dit te zoeken is?

Voor mezelf zoek ik iets anders. Ik heb vroeger een superzoom gehad, had daar altijd super resultaten mee. Ben overgegaan op een Spiegelreflex. Maar daar ben ik nu klaar mee. Het wild is altijd net vertrokken voor ik die camera heb en de afstand speelt te veel mee. (Of ik ben gewoon een prutser ;) ) Dus deze gaat de verkoop in. Maar nu wil ik graag een goeie superzoom terug . Ik zit te denken aan minstens 30x zoom. Afmetingen enzo maken niet uit. Gewoon betaalbare kwaliteit. Wie tipt?

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 03:32

Op mn reis gebruik ik nu m'n Olympus Tough 820 en ik ben er super enthousiast over. Ik maak er makkelijk mooie foto' mee. Soms is een foto bewogen, maar dan ben ik echt verbaasd (verwend dus). Vriend wil 'm ook gaan kopen. En met de moessons hier en op de rivier is het heerlijk dat ie waterproof is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:17

Weten jullie of deze: Canon Powershot SX40 HS goed is qua kwaliteit/prijs?

Moet tegen een stootje kunnen en vooral goede foto's maken.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:37

Hoi ,

Ik zit met en vraag ik ben opzoek naar een nieuwe camera en mijn intresse in fotografie begint ook te groeien.

Nou mag zo zijn dat bijna jarig ben en ik een nieuwe camera wil aanschaffen.

Het enige waar ik wel over na heb gedacht ik wil geen camera met allemaal wisselbare lenzen want dat niveau heb ik bij lange na nog niet.

Nou was ik aan het google en me oog viel op een camera maar ik weet niet goed welke ik beter kan nemen.

In het begin topic stonden deze niet in het lijstje, Kan iemand van jullie me misschien beetje adviseren.
Ik ben van plan fotografie cursusen te gaan volgen.
http://www.bol.com/nl/p/fujifilm-finepix-s4200/9000000012095136/

http://www.bol.com/nl/p/fujifilm-finepix-s2980/9000000012095135/

Heeft iemand ervaring hier mee zo ja welke?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:42

Iemand ervaring met de Panasonic Lumix DMC TZ30?
Afbeelding

Ik ben aan het kijken voor een goede compact camera, die vooral ook binnen en met bewolkte/grauwe weersomstandigheden nog scherp blijft, en niet direct wazig, bewogen, onscherp of met onwijs veel ruis is. Daar heb ik bij mijn huidige camera (Olympus mju 9000) heel erg last van. Ik krijg het met instellingen veranderen, niet goed.
Ik wil een goede camera die ik tijdens mijn buitenland stage goed kan gebruiken. Ook met actie-foto's. Ik vind het zonde als foto's dan niet mooi scherp worden doordat de omgevings- of weersomstandigheden niet optimaal zijn :P

Opzich lijkt deze camera mij wel heel goed en handig om mee te werken, als ik de filmpjes ervan zie, maar is altijd handig als iemand ervaring ermee heeft.
Vooral zo rond sinterklaas/kerst zijn er veel aanbiedingen O:) Deze is nu voor €265,- ipv €335,- bij Bol.com.

Als iemand een andere hele goede tip heeft voor een camera, hoor ik die graag! Budget is zo rond de €200-300,- denk ik.
Dr zijn zo waanzinnig veel camera's dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:14

1234 zie mijn eerdere post :j

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:24

dankje voor je reactie :P Had em ff over het hoofd gezien haha
die camera heeft alleen wel heeel weinig zoom xD is wel handig als hij ook ver in kan zoomen. Niet alles gebeurt vlak voor mn camera :P

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:55

Mijn vader kwam met deze camera aan, of dat niet een goede camera zou zijn :) :
Samsung WB850F €299,-
Afbeelding
16 megapixels, 21x optische zoom

en:
Sony DMC HX100V ±€350,-
Afbeelding
(is geen spiegelreflex) 16 megapixels, 30 x optische zoom

Vind die 2e eigenlijk wel te groot gestalte xD Denk niet handig om mee te slepen. Die ander is denk ik praktischer, al heeft hij iets minder zoom, maargoed, dat maakt ook niet uit. 20x zoom is al mega veel. Ik had eerst 10 x zoom. Maar mocht de sony veel betere kwaliteit enzo zijn, is het wel te overwegen.

Iemand ervaring met 1 van deze 2 camera's?
Beide camera's hebben GPS en Wifi om foto's te delen :D

*edit* ik zie dat hierboven iemand die Sony-camera heeft :P

En ik maak trouwens vooral op vakantie foto's en tijdens stage enzo. Zitten ook vaak bewegings-foto's bij. En van de natuur.
ook wil ik dat de camera binnen en met schemering goede foto's maakt en niet meteen donker is, onscherp,bewogen of ruis heeft.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:14

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:33

Handig! :) Ik ga morgen ff naar de mediamarkt, kijken of ik ze daar kan vinden. Dan kan ik ze even in de hand houden en kijken welke het fijnst is xD

Zijn de instellingen bij die HX100v wel een beetje te begrijpen? of dus niet?
Maakt hij in de auto-stand mooie foto's?

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:02

Wij hebben altijd sony gehad dus ik vind hem goed te begrijpen. Foto's zijn (vind ik) mooi. Film is mooi scherp in hd. Gps heb ik nog niet uitgeprobeerd.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:24

Okeej :D
ja ik heb nog nooit Sony gehad van camera.
Alleen Olympus mju 9000.
Daar keek ik net ff reviews van, en die zijn bijna allemaal slecht xD Dus tijd voor een nieuwe, hahaha
Dacht eerst dat het aan mij lag, dat ik de instellingen niet goed kende ofzo. Maar blijkbaar ligt t aan de camera.

Maar denk dat k morgen in de mediamarkt ff kijk of k wat uit kan proberen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:31

Iemand ervaring met de Canon IXUS 230 HS? Deze is ons aangeraden, maar ik vind het vrij moeilijk...

Kan je met een compact toestel ook goeie bewegingsfoto's maken (zoals van het paardrijden) of moet je dan echt een spiegelreflex kopen?

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:42

Zou met een compact toestel ook gewoon moeten kunnen hoor :).

Mijn mamsie is ook op zoek naar een compact camera maar ik heb echt geen flauw benul waar ik op moet letten bij aankoop vandaar dat ik jullie om hulp vraag. Het moet gewoon een makkelijke camera zijn in de bediening maar moet wel kwaliteit hebben, niet op batterijen werken (liefst op oplaadbare accu), en een canon zijn. Budget ligt rond de 150 euro en ik had deze al gevonden:
Powershot SX220 HS
Powershot SX240 Hs
Powershot A3400 IS zwart
Powershot A2300 Zilver

Maar vroeg me af of jullie me misschien konden helpen :).