[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Conrex

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:43

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:17

Steef_: nog even gezocht, maar de D40 heeft zelf geen antidust systeem.

Conrex: Ik weet het niet zeker, maar volgens mij moet je een heel klein diafragma kiezen om de zon zo'n 'stereffect' te geven (het is nu te bewolkt om te testen hier). De foto die je linkt is met een diafragma van 22 gemaakt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:12

Steef_ schreef:
Heej,
Ik heb een vraagje, een kennis van me heeft vlekken op al zijn foto's maar zijn dit nu vlekken op de lens of de camera?

http://i215.photobucket.com/albums/cc31 ... 1270463748

het lijkt meer op vlekken die in de camera zitten vind ik, maar als dit zo is, wat kun je hier dan het beste mee doen?

Dat zijn inderdaad vlekken op de sensor, ik heb het zelf ook gehad. Ik heb mijn camera toen weggebracht om te laten schoonmaken. :)

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:14

oke, bedankt voor jullie hulp! hij gaat hem inderdaad wegbrengen om het schoon te laten maken. :)

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:18

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:07

Ik heb ietswat moeite met 'gezellige' foto's te maken. En compositie :D Weet nooit echt goed hoe ik de foto 'mooi' kan maken, het is net alsof er iets niet 'juist' staat. Ik kan het me dik inbeelden, maar af en toe als ik ga inzoomen op de foto (ook op pc) blijf ik ruis tegenkomen? Hoe kan ik dit minimaliseren? Ik verwacht met de standaardlens nog geen wauwfoto's, maar het ligt waarschijnlijk gewoon aan mezelf?

Wie weet er ook wanneer je best welke ISO waardes kan gebruiken?

Enkele voorbeelden gemaakt met canon 450D met standaard lens 18-55mm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paard is niet van mezelf en eigenaresse is ervan op de hoogte dat de foto's gebruikt worden om tips te vragen ivm betere kwaliteit/compositie/etc :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:30

Wat een foto al mooier kan maken is dat je het onderwerp netjes presenteerd, dus een mooi halster, bortstel erover heen etc., net wat je kwa smaak mooi vindt.

Een goede achtergrond uitzoeken helpt hier ook bij.

{Twee punten waar ik zelf ook hard aan op het oefenen ben.}

Verder over de ISO, zelf probeer ik deze altijd zo laag mogelijk te houden. Op dagen zoals vandaag heb ik hem op 100 en op bewolktere dagen eigenlijk maximaal 200. Maar ook daar ben ik nog wat een het prutsen mee.

Ik zou zeggen, neem een stilstaand onderwerp en maak daar foto's van. Zorg ervoor dat alle instellingen exact het zelfde blijven en ga alleen de ISO veranderen, dan zie je snel wat het verschil is.

[edit] En niet uploaden met Mijn Album!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:44

Er zijn inderdaad filters voor, maar het is ook een effect van een klein diafragma. Nu is het wel te testen, met een zonnetje buiten - deze lens flared trouwens als een gek, maar dat is een ander verhaal :+
F2.8:
Afbeelding

Zelfde foto op F32:
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:47

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:25

Bokkers, ik heb even snel hulp nodig!
Ik ga straks naar het SGW Etten-leur, voor het eerst proberen te fotograferen met de stand M met mijn Nikon D40.
Maar ik kan echt nergens vinden hoe ik mijn diafragma en sluitertijd moet instellen, hoe hoog/groot, maar ook hoe je dat instelt op de camera, ik snap er niks van :\
Kan iemand mij dit even snel uitleggen?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:07

Nikon heb ik zlef niet, maar als hij op stand M staat en je draait aan het wieltje, veranderd dan je sluitertijd niet?
En je diafragma misschien de knop met AV erop ingedrukt houden en tegelijkertijd aan het wiel draaien?

In je boekje kun je dit ook gewoon vinden hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:12

De D40 heeft gewoon 2 wieltjes, een bij je duim en een bij je wijsvinger van je rechterhand. In M stel je met de een de sluitertijd in, met de ander het diafragma. Hoe lang heb je je camera al? Als je je camera ook maar enigszins zou kennen zou dit heel vanzelfsprekend moeten zijn.

Edit: overigens motiveer ik het altijd als mensen op M willen gaan fotograferen, maar een SGW is daarvoor helemaal niet handig, zeker niet voor een eerste keer fotograferen op M. Je moet je instellingen namelijk blijven corrigeren en dat kost veel tijd als je 't niet gewend bent.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:28

De D40 heeft maar 1 wieltje Nouks. Alleen bij je duim voor de diafragma/sluitertijd. Als je op M gaat werken wordt de D40 een stuk onhandiger vind ik. Daarom nooit gedaan bij de D40x toen ik die nog had.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:50

Bedankt, ik snap nu hoe ik het moet instellen, inderdaad even in het boekje gekeken, maar hoe hoog moet de sluitertijd? En het diafragma?
(ik fotografeer met een 70-300mm lens)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:01

Bij bewegend beeld moet je al gauw aan een sluitertijd denken van minimaal 1/500. Diafragma zou ik zo groot mogelijk (klein getal) zetten.
Wordt je sluitertijd te laag (langzaam) dan je iso omhoog.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:08

Ben nu aardig wat aan 't oefenen met m'n nieuwe Sony Alpha (230), maar bewegende beelden krijg ik amper scherp met een gewone kitlens. Watvoor dingen kan ik hier voor instellen dat dit scherper wordt? Sportstand maakt amper uit, verder kan ik ook niets vinden in 't boekje..

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:33

Bedankt Ivonka ;)

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:49

Assepoetster schreef:
Ben nu aardig wat aan 't oefenen met m'n nieuwe Sony Alpha (230), maar bewegende beelden krijg ik amper scherp met een gewone kitlens. Watvoor dingen kan ik hier voor instellen dat dit scherper wordt? Sportstand maakt amper uit, verder kan ik ook niets vinden in 't boekje..

Zelfde vraag met Olympus E-400

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:08

Assepoetster schreef:

Ga eens fotograveren met de S stand, dan kan je zelf je sluitertijd kiezen en bepaalt de camera je diafgrama. Verder is het een kwestie van 'kilometers' maken. Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik in de gaten had hoe ik bewegende objecten scherp kon krijgen (heb overigens een Sony Alpha 200). Verder tips: een klein F getal, ISO op 100 (lichtafhankelijk), continuopname en automatisch scherpstellen.

[edit] Overigens heb ik zelf ook het vermoeden dat de kitlens niet zo geschikt is voor sportfoto's, als ik namelijk met mijn 55-200 lens van Sony foto's maak, dan zijn deze vele malen scherper. Maar ik ben nog aan het uitproberen of dit daadwerkelijk zo is.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:57

Ah klinkt goed, ga daar eens mee prutsen. Zal met de kitlens zowiezo geen optimale sportfoto's kunnen maken, maar zal vast nog wel íets verbetering in zitten :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:05

Heb even een vraag die niet over het fototechnische gaat (dat komt later wel :+ ), maar wel een andere vraag voor mensen die wel eens op wedstrijden en evenementen fotograferen.
Hoe houd je bij welke combinatie wat is? Ik ga regelmatig een hele dag naar wedstrijden op verschillende plekken en fotografeer dan heel veel combinaties. Mij wordt wel eens gevraagd of ik bepaalde mensen op de foto heb staan, maar ik kan dat nooit terugvinden omdat ik geen startnummers e.d. bijhoud. Ik zou namelijk niet weten hoe ik dat allemaal bij moet houden...

Dus hoe ordent de wedstrijdfotograaf zijn foto's die gemaakt worden op een dag? Gewoon een startlijst erbij pakken? :')

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:06

Startlijst erbij, ring waar je toen stond bijhouden en de tijd vergelijken..?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:43

Slim idee :) maar als alles uitloopt? En je kan bijv. door omstandigheden een combinatie niet fotograferen?
Dan loopt het al snel in de soep :+

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:45

Ik maak meestal mappen met de gemaakte foto's in tijden verdeeld, dus bijv. 18.00 tot 19.00
Als de combinaties ongeveer weten wanneer ze gestart zijn mogen ze ze zelf uitzoeken :) Om iedere combinatie bij naam op te zoeken is niet te doen, er zijn vaak zoveel wijzigingen in een startlijst!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:49

Klopt... dat vind ik een slim idee, een beetje ordenen maar niet tot op de combinatie precies ;) Dankjewel voor de tips, ga ze deze week wel meteen uitproberen :j