[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:11

Ivonka schreef:
Simba er zitten scherpstel punten in je zoeker. Als die ( bij mij rood) oplichten stelt ie daarop scherp ;)

Ja dat snap ik :D !
Maar ik kreeg mijn camera niet zover dat hij op het hoofdje van de pony scherpstelde, ipv op zijn billen :+
Ik vraag me dus af hoe ik dat wel voor elkaar krijg :)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:15

Je bedoeld de scherpstelpunten? Die kan je met je 4-puntstoets wijzigen als het goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:24

Simba_ schreef:
Ja dat snap ik :D !
Maar ik kreeg mijn camera niet zover dat hij op het hoofdje van de pony scherpstelde, ipv op zijn billen :+
Ik vraag me dus af hoe ik dat wel voor elkaar krijg :)

Waarom lukte dat niet? Lukte dat niet omdat het verkeerde AF-punt actief was (andere selecteren), omdat de scherptediepte te klein was (kleiner diafragma) of wellicht omdat het hoofd zo dichtbij was dat de lens daar niet op kón scherpstellen (meer afstand nemen)?

Simba_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:36

Hmm.. misschien snap ik het dan toch niet helemaal goed...
Het is dus zo dat je in je zoeker een punt in kunt stellen waar de camera op moet scherpstellen? Hoe kun je dit punt veranderen dan :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:36

Simba_ schreef:
Het is dus zo dat je in je zoeker een punt in kunt stellen waar de camera op moet scherpstellen? Hoe kun je dit punt veranderen dan :) ?

Handleiding...? ;)

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:56

Heb ik al bekeken, maar kom er nog niet echt uit :)
Maar dat komt vast wel.. Hoop ik :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:29

ik snap nu wat jullie bedoelen met die instelpunten..
ik snapte al niet waar die 3 vakjes voor waren. en daarom lukte het niet met mijn bijtje.. morgen weer oefenen! thnx.. ook voor de concourstips.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:28

Nou ik zit in de put.
Steeds ging vandaag bij mijn foto's hetzelfde mis. Soms ging het goed, maar vaak helemaal fout. De lens bleef maar zoomen en brommen, maar kreeg het niet scherp. Ookal stond het paard hartstikke stil. --> De achtergrond was scherp, paard en ruiter helemaal onscherp. Gisteren nog nergens last van.
Het is bijvoorbaad een hele slechte foto, maar gewoon even om het te illusteren.

Afbeelding

Ik heb wat betreft scherpstellen echt het hele boekje gehad, maar ik weet het niet meer.
Ben bang dat er iets mis is met de lens of de body nadat ik heb gelezen over front/backfocus problemen...
Wat moet ik doen |( ?

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:55

Help!

Ik heb de canon eos 1000D gekocht, maar ik krijg de liveview niet voor elkaar.
Ik heb de instellingen nu zo staan dat ik LV zou moeten krijgen om het moment dat ik de ontspan-knop indruk, maar helaas krijg ik dan enkel zwart beeld.
Iemand een idee hoe dit kan?

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:25

Hey hoi,

weer even een vraagje... portretfoto's in volle zon. Wat is de beste positie + instellingen van je camera. Ene keer heb ik namelijk teveel schaduw in het gezicht, andere keer is het gezicht iets overbelicht. VB [FK] [FOTO] Portretfoto's in gala

Alvast bedankt!

Groetjes,
Monica

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:34

fanny_loverr schreef:
Help!

Ik heb de canon eos 1000D gekocht, maar ik krijg de liveview niet voor elkaar.
Ik heb de instellingen nu zo staan dat ik LV zou moeten krijgen om het moment dat ik de ontspan-knop indruk, maar helaas krijg ik dan enkel zwart beeld.
Iemand een idee hoe dit kan?

Probleem is opgelost, live view werkt niet op de automatische standen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:39

Fanny, ik vraag me stiekem wel even af waarom je eigenlijk een DSLR hebt gekocht. Live view is een nuttige functie voor bepaalde situaties, maar (nog) lang niet zo ontwikkeld dat 't daadwerkelijk de meest praktische manier van werken is (en dus niet de beste keuze om 100% van de tijd te gebruiken).

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:47

Ik ben inmiddels in het bezit van een Canon Powershot SX10 IS
Als ik inzoom lijkt het steeds lastiger op het beeld stil te houden,
weet iemand hier een oplossing voor?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:46

Je kunt een standaard kopen, of je camera ergens op zetten of laten leunen, als je ver inzoomt vind ik het ook heel lastig hoor. Had hiervoor een superzoom camera, maar daar kon je ook door zo'n gaatje kijken (weet f niet hoe deze heet :7), en dat maakte het een stuk gemakkelijker

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:49

Monica_86 schreef:
Hey hoi,

weer even een vraagje... portretfoto's in volle zon. Wat is de beste positie + instellingen van je camera. Ene keer heb ik namelijk teveel schaduw in het gezicht, andere keer is het gezicht iets overbelicht. VB [FK] [FOTO] Portretfoto's in gala

Alvast bedankt!

Groetjes,
Monica

De schaduwen kun je oplichten door bij te flitsen. Invulfits noemen ze dat. Ook kun je gebruik maken van reflectieschermen.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:51

Neetje95 schreef:
Ik ben inmiddels in het bezit van een Canon Powershot SX10 IS
Als ik inzoom lijkt het steeds lastiger op het beeld stil te houden,
weet iemand hier een oplossing voor?

Dat is heel logisch. Als je ver inzoomt wordt iedere hele kleine beweging een hele grote beweging op grote afstand. Je kunt iets opzoeken om tegen aan te staan en zo steun zoeken, maar het beste is natuulijk een statief.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:28

Even een testje of mijn onderschrift mee komt.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:45

Hallo, ik heb een vraagje..
Ik fotografeer nu zo een hmm ff denken een maand of 3 niet intensief maar gewoon af en toe een shoot om te oefenen, ik wordt veel mee gevraagd naar wedstrijden..
Maar het probleem is als ik foto's maak van het springen hoe krijg je paard en ruiter scherp?????????
Ik heb van alles geprobeert nu heb ik een zaterdag tijdens onze kring geprobeerd handmatig scherp stellen maar ik ben nog niet tevreden..

Hier 2voorbeeldjes van een zaterdag.. uploaden is kwaliteit wel meer achteruit gegaan
1. Afbeelding

2. Afbeelding

tevens zijn deze foto's van af de zijkant gemaakt en niet gewoon in het parcour zelf dus een beetje rennen voor de goede hindernissen..

Ik heb deze foto's met een Canon EOS 40D en een Canon 70-300mm IS USM F/4.5.5 gemaakt..

Een paar ruiters van onze club hebben me voor morgen weer gevraagd maar ik wil toch echt goede scherpe foto's hebbe :P
HELP ME

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:23

Handmatig scherpstellen is bij bewegende beelden af te raden.
In je Canon zit de optie voor continue scherpstelling zolang jij de ontspanknop half ingedrukt hebt. Je kunt dan dus een combinatie volgen en op het juiste moment druk je de knop helemaal in en voila foto.
Verder is het belangrijk dat je bij beweging een snelle sluitertijd hebt. Bij springen ongeveer minimaal 1/500 afhankelijk of je vanaf de zijkant of voorkant van een hindernis de foto maakt.
Tevens zou ik al je kunt verder inzoomen zodat de combinatie beeldvullender op de foto staat.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:41

Kom ik weer met een vraag!

Ik heb een Canon 400D met een SanDisk Ultra II 4.0 GB kaartje (CF). Omdat ik steeds meer fotografeer in de RAW stand, wil ik er een kaartje bij. Het liefste 8.0 GB.
Maar nu vraag ik mij af of er ook een Kingston Ultimate CampactFlash in kan.
Of een SanDisk Extreme IV.
Of een SanDisk Extreme III.

Weet iemand of bovengenoemde kaarten in een Canon 400D kunnen?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:47

Simba_ schreef:
Nou ik zit in de put.
Steeds ging vandaag bij mijn foto's hetzelfde mis. Soms ging het goed, maar vaak helemaal fout. De lens bleef maar zoomen en brommen, maar kreeg het niet scherp. Ookal stond het paard hartstikke stil. --> De achtergrond was scherp, paard en ruiter helemaal onscherp. Gisteren nog nergens last van.
Het is bijvoorbaad een hele slechte foto, maar gewoon even om het te illusteren.

Afbeelding

Ik heb wat betreft scherpstellen echt het hele boekje gehad, maar ik weet het niet meer.
Ben bang dat er iets mis is met de lens of de body nadat ik heb gelezen over front/backfocus problemen...
Wat moet ik doen |( ?

je hebt op het verkeerde punt gefocust in plaats vanop het voorwerp ( paard ) heb je op de achtergrond scherp gesteld

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:51

Daar waren we inmiddels door het topic achter :D ! Haha! Dankjewel voor het meedenken :) Was een lekkere klassieke beginnersfout, haha!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:54

ok sorry niet gezien

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:24

Nouks schreef:
Fanny, ik vraag me stiekem wel even af waarom je eigenlijk een DSLR hebt gekocht. Live view is een nuttige functie voor bepaalde situaties, maar (nog) lang niet zo ontwikkeld dat 't daadwerkelijk de meest praktische manier van werken is (en dus niet de beste keuze om 100% van de tijd te gebruiken).

Wou de live view gebruiken voor zelf fotografie, en voor andere standpunten waarbij het erg lastig is om de zoeker te gebruiken.
Ik ben echter van mening dat je foto's beter kunt maken door de zoeker, maar in sommige situaties wil dat niet...

En volgens mij hoef je geen reden te hebben om zo'n camera te kopen?
Ik vind fotografie erg leuk en wil wat verder komen als ik met de compact kon.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:01

Live view is een nieuw fenomeen in de pro fotografie. Bij video wordt het al heel lang gebruikt. we kennen allemaal wel de cameramensen die op een klein videoscherm bovenop de camera kijken. De meeste nieuwe camera's worden al standaard met een klein scherm uitgerust. Alleen vanaf de schouder kijk je in de zoeker, maar daar kijk je niet door het objectief, maar kijk je ook op een klein videoscherm. Het verschil is natuurlijk dat je erg lang achter elkaar op dat schermpje moet kijken bij video. in ieder geval werkt het daar uitstekend, dus waarom zou het niet ook voor fotografie bruikbaar zijn. Toch zal ik zelf ook niet gauw op een video scherm kijken als ik een foto wil maken. Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik dat al meer dan 40 jaar zo doe. Ik weet niet anders, maar kan me best voorstellen dat er mensen komen die een live view makkelijker vinden. waarom niet.