[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nevony

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:07

capopjekopje schreef:
Gebruiken jullie trouwens digitale lenzen of lenzen die ook op een analoge passen. Levert een digitale lens nou veel meer kwaliteitsfoto's?

Ik ben met mijn moeder naar de fotowinkel geweest en wij hebben ook navraag gedaan naar jou vraagje, omdat we zeg maar 3 of 4 goede canon eos lenzen hebben van een analoge slr. Die man van die winkel zei dat die er ook op passen, maar dat dan de brandpunt afstand verandert en dat dat zeg maar uitproberen is

ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor invloed dat heeft op je foto dom dat ik dat niet heb gevraagd

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:07

Ik heb gisteren een nieuwe lens besteld, automatische bevestiging gehad, geld overgemaakt, maar nog niks gehoord verder Verward
Hoop maar dat ik vandaag wat hoor Nagelbijten / Gniffelen want ik heb m'n geld voor 13:00 gisteren overgemaakt..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:22

Oei, allemaal moeilijke termen en discussies over lenzen. Dat gaat boven mijn pet. Lachen

Maar misschien kunnen jullie me op weg helpen. Ik wil voor eigen gebruik en hobby een nieuwe camera aanschaffen. Wil er eentje met behoorlijk wat megapixels, eentje die ook erg goed is in bewegende dingen op de foto te zetten (variabele sluitertijd). Ik zit te denken aan een simpele digitale spiegelreflex (zijn die er eigenlijk wel en dat in min budget.. Nagelbijten / Gniffelen ). En graag optische zoom.

Iemand die me op weg kan helpen, bij welk merk/ type of iets ik moet zoeken? Mijn budget is € 300 euro denk ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:50

Een digitale SLR ben je al snel 600 euro voor kwijt.

Ik denk dat je beter kan kijken naar bijvoorbeeld de Fuji Finepix S5600.
Dat is een uitgebreide compactcamera die hele mooie foto's kan maken.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 10:57

Nevony schreef:
Die man van die winkel zei dat die er ook op passen, maar dat dan de brandpunt afstand verandert en dat dat zeg maar uitproberen is

ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor invloed dat heeft op je foto dom dat ik dat niet heb gevraagd

De brandpuntafstand verandert ook bij digitale lenzen, dat ligt namelijk aan de sensor van je camera. De 350 D en 400 D hebben een 'cropfactor' van 1.6. Dat betekent eigenlijk dat de 'milimeters' van je lens met 1.6 vermenigvuldigd worden. Een 100 tot 300 mm lens wordt op een camera met cropfactor, een 160 x 480 mm lens, dat betekent dat je er dus 'telezoom' bij krijgt. Het heeft dus geen invloed op je foto's, alleen op wat je 'kan' fotograferen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:57

Ja, dat vermoedde ik al Lachen

Ik zoek er eentje die net op het randje zit qua mogelijkheden.. Knipoog Via via, was ik al bij die fuji gekomen die je noemt. Weet je of die ook goede kwaliteit levert als een prutsend iemand foto´s gaat maken van een bewegend paard? En hoe fotografeert die in een grauwe en donkere omgeving zonder goed licht?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:01

Ik heb zelf weinig ervaring met de camera.
Pb Marliesje eens hier op bokt.
Die heeft er zo 1.

Of Fysiomeid.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:09

Probeer ik dat even.. En de Kodak eazyshare 740? Zegt die iemand misschien iets?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:14

Je hebt een PB Bienotje. Lachen

Mazzel-meid schreef:
Ik heb gisteren een nieuwe lens besteld, automatische bevestiging gehad, geld overgemaakt, maar nog niks gehoord verder Verward
Hoop maar dat ik vandaag wat hoor Nagelbijten / Gniffelen want ik heb m'n geld voor 13:00 gisteren overgemaakt..

Als je het geld bijv. vóór maandag 13:00 uur in huis hebt, moet hij in de loop van de dag of dinsdagmorgen aankomen... dat was iig bij mij zo. Je hebt dus ook nog geen tracknummer of zo gekregen, geen enkel teken dat hij is verzonden? Want normaliter zou hij dus om 13:00 uur vandaag de deur uit zijn gegaan..

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:19

Bienotje schreef:
Probeer ik dat even.. En de Kodak eazyshare 740? Zegt die iemand misschien iets?

ik wilde eerst ook een z740 van kodak kopen maar ik het toch de z650 gehaald. ik kon met de laatste iets meer dan met de 740. ik vond het eigenlijk beter, maar dat mag ook wel want ze zijn wel duurder dan de 740.

wil je meer informatie over de 650 PM me dan maar even

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:31

Mazzel-meid schreef:
Ik ben al maanden aan het twijfelen tussen de 55-200 en 70-300
Ik wil voornamelijk mensen en dieren fotograferen. Ik heb nu een 18-50 dus de 55-200 sluit er beter op aan, maar ben alsnog een beetje bang dat 200 misschien niet genoeg is... moeilijk..

Ik zou de 55-200 doen Ja
Ik heb zelf dan een 75-300 en merk dat die vaak al te ver ingezoomd is om te gebruiken. Ik grijp vaak terug op mijn 28-90 daarvoor. Maar ja, vaak is de 90 dan weer net niet genoeg. Ik ga daarom vanavond een 28-135 halen. Maar in dat bereik zit ik dus echt heel veel. De 300 gebruik ik wel, maar zo min mogelijk. Kwalitatief is dat bereik niet zo denderend om mijn simpele telelens.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:53

Na nog meer informatie, praten, lezen, veel kijken naar foto's en resultaten op DPZ en Zoom en in handen nemen van de camera's... kwam ik er dus achter dat ik de Canon 30D wilde mee nemen *LOL* Knipoog Tong uitsteken helaas zorgde het prijskaartje dat ik wakker werd... ik ben uiteindelijk toch gegaan voor de Canon eos 350D na ze in handen genomen te hebben en alle informatie overwogen te hebben. De uiteindelijke doorslag was het afwegen van negatieve punten tegenover elkaar en de specifieke punten waaruit de camera voor mij uit moest blinken. CMOS is namelijk iets wat Canon zeer goed in is, dat maakt hem in vergelijking tot de CCD gebruikende DSLR's voor binnen fotografie (kastelen bv) ideaal. De Pentax heeft een trage autofocus en de Pentax *ist DL heeft nog maar 3 AFpunten terwijl de DS er 11 heeft. Het enige nadeel dat ik kon vinden wat betreft de Canon was het kleine LCD scherm met weinig pixels en dat je je foto's kwijt bent als je het deurtje opent van de kaart tijdens wegschrijven Haha!

Ik stel ieders mening absoluut op prijs!! en het grappige is dat ik 6 maanden terug had gezegd dat ik de Canon eos 350D zou gaan kopen voor mijn verjaardag Tong uitsteken (12 november, ja ik ben wat vroeg, kon me niet meer inhouden) Besloten om me goed te informeren heb ik andere merken serieus overwogen, ook over de Olympus E-300 zijn mensen erg goed te spreken Knipoog niet alleen over de Pentax *ist DL en uiteraard is men ook te spreken over de Nikon D50. Ik heb gekeken naar vragen en opmerkingen die mensen over iedere specifieke camera hadden, die die camera hadden gekocht.

De Pentax *ist DL is op een zeer goede tweede plaats gekomen Lachen net aan. De Olympus E-300 ben ik wel van terug gekomen omdat deze een kleine zoeker heeft en te veel ruis bij een hogere ISO, tevens een erkend probleem met spotmeeting - belichting. Met de aangeboden online software update is dit iets te verbeteren, maar waarom beginnen aan iets waarvan je problemen verwacht? Daarmee wil ik niet zeggen dat dit je tegen moet houden hoor *LOL*

Hierbij mijn onderbouwde mening waarom ik uiteindelijk koos voor het commerciele rakkertje Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 18:46

Sander_ schreef:

Mazzel-meid schreef:

Als je het geld bijv. vóór maandag 13:00 uur in huis hebt, moet hij in de loop van de dag of dinsdagmorgen aankomen... dat was iig bij mij zo. Je hebt dus ook nog geen tracknummer of zo gekregen, geen enkel teken dat hij is verzonden? Want normaliter zou hij dus om 13:00 uur vandaag de deur uit zijn gegaan..

Ik heb inmiddels een mailtje met tranck&trace nummer Haha!

Ik heb gisteren (maandag) het geld overgemaakt om een uurtje of 11, dus denk dat het pas na 13:00 op hun rekening stond dan ofzo. Nu heb ik dat nummer, dus zal waarschijnlijk wel morgen (of eventueel overmorgen) worden voor ik 'm binnen heb. Ben benieuwd! Haha!

manzano; bedankt Lachen ik heb inmiddels de 55-200 besteld, en ik denk dat ie ook stukken beter aansluit op mijn 18-50 lens!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 08:05

Succes Orri!!

Ben benieuwd naar de voorbeeldfoto's!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 08:39

manzano schreef:
Mazzel-meid schreef:
Zoom is eerste 1000 foto's gratis Ja

Ik heb me daar ook aangemeld, maar krijg m'n geuploade foto's niet op bokt
Origineel formaat is veeelste groot, en bij de rest krijg ik steeds een melding dat het geen geldige afbeelding is (bijvoorbeeld als ik 'm op 800x600 zet)

Nooit last van Maar ik upload alleen maar verkleinde afbeeldingen. Dat is in PS een halve sec. werk en het scheelt een hoop upload tijd.

Je hebt ook een programma dat automatisch verkleind: bordermaker (zoals de naam zegt kan je borders toevoegen, copyrights etc)
Geheel automatisch Lachen Erg makkelyk bij het verkleinen van meer dan 50/100 foto's *LOL* (en kwaliteit blijft super!!)

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:06

Ik denk dat ik binnenkort maar even voorbeeldfoto's van de Olympus E-300 plats hiero Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:12

@Mazzel-Meid; Ik heb inmiddels mijn Canon 350D besteld, gisteren rond 7 uur het geld overgemaakt, heb al een mailtje gekregen dat hij is verzonden vóór 13:00 uur, dus ben benieuwd wanneer die van mij aankomt. Lachen

@Rakkertje; Weet je welk programma dat is? Lijkt me erg fijn programma, aangezien ik vaak alleen een border hoef toe te voegen en naar gewenst formaat hoef te kroppen. Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:27

rakkertje13 schreef:
manzano schreef:
Nooit last van Maar ik upload alleen maar verkleinde afbeeldingen. Dat is in PS een halve sec. werk en het scheelt een hoop upload tijd.

Je hebt ook een programma dat automatisch verkleind: bordermaker (zoals de naam zegt kan je borders toevoegen, copyrights etc)
Geheel automatisch Lachen Erg makkelyk bij het verkleinen van meer dan 50/100 foto's *LOL* (en kwaliteit blijft super!!)

Klopt.... alleen vind ik het geen fijn programma, want het wil nog wel eens aan de kwaliteit van je foto's komen.
In photoshop kan je actions maken en die kan je ook toepassen op hele mappen, dat heeft dus in feite hetzelfde effect.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:29

Orri.... helder verhaal Ja Gefeliciteerd met je aankoop.

Alleen als je het over de focuspunten hebt raak ik je even kwijt Bloos Welke heeft er 11???

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:54

De Pentax *ist DS heeft 11 punten waardoor hij binnen goed mee komt, de Pentax *ist DL heeft er nog maar 3 Knipoog

Ik heb tussen de buien door een ratje begraven en snel een paar foto's geschoten Lachen moet nog veeeel oefenen Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:01

Ow ok, dat zijn 2 versies van de Pentax Knipoog Dat had ik even gemist.
De canon heeft er 7. Vind dat echt handig!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:09

Ik heb ook net een uur geleden de canon eos 350D gekocht Haha! Mijn moeder en ik zijn er heel egr blij mee.

In de winkel hebben we nog eens goed laten informeren en voor de canon gekozen, de oude lenzen van de analoge eos 1000 passen er ook op en dat was al een groot voordeel, gezien de prijs van de lenzen. We hebben er ook een lens bijgekocht, omdat je met de lenzen van de analoge camera je groothoek kwijtraakt.

Nu nog even uitzoeken hoe alles zit en werkt en dan foto's maken Haha!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:07

Sander_ schreef:
@Mazzel-Meid; Ik heb inmiddels mijn Canon 350D besteld, gisteren rond 7 uur het geld overgemaakt, heb al een mailtje gekregen dat hij is verzonden vóór 13:00 uur, dus ben benieuwd wanneer die van mij aankomt. Lachen

Oow dat gaat ook snel zeg! Morgen dus al binnen waarschijnlijk! Lachen
Ik heb m'n lens vandaag binnen gekregen en ben er heel blij mee, is echt heel fijn als aanvulling op z'n 18-50, en ik ben ook erg tevreden over de superservice van Digitalstreet Ja

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:10

Veel plezier met jullie EOS'en!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:18

Digitalstreet is mij ook goed bevallen. Ik woonde er toen in de buurt dus ging er gewoon langs, maar erg aardig personeel Ja