[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 07:49

Bagheera_206 schreef:
showteam schreef:
Ik zeg doen! Daar ga je geen spijt van krijgen, zeker niet met t prachtige landschap van IJsland!
Ik heb de 2.8 versie en ben dik tevreden *D

Die f/2.8 is nog even tikkie duurder en sinds ik weinig/geen concertfotografie doe heb ik denk geen lichtsterke UWA nodig en kom ik bij landschappen ook nog prima weg met f/4.0 denk ik.

Tenzij je behoefte hebt aan extreme scherpte-diepte marges (wat je eigenlijk zelden gebruikt bij groothoek) of wil fotograferen in meer extreme lichtcondities, is ook mijn ervaring dat buiten een f4.0 uitstekend voldoet.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk wel voor f2.8 kiezen; inderdaad: voor binnenwerk.

Bagheera_206

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:05

Dat is ook de reden dat ik daarop kan besparen als ik deze toch vooral voor landschappen zal gebruiken. En voor binnen kom ik er vast ook nog prima mee weg met mijn ISO een stopje hoger of wissel dan maar naar 24-70mm f/2.8.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:18

Bagheera_206 schreef:
Dat is ook de reden dat ik daarop kan besparen als ik deze toch vooral voor landschappen zal gebruiken. En voor binnen kom ik er vast ook nog prima mee weg met mijn ISO een stopje hoger of wissel dan maar naar 24-70mm f/2.8.

En zo blijf je je afwegingen maken op basis van je motieven en die zijn voor iedereen verschillend :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:19

En op basis van het beschikbare budget. _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:04

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:57

Is een leuke Ikke!
Vandaag bij K'nijnenberg ook nog even met dat soort lenzen gespeeld. Dan is mijn 300mm 2.8 ineens een babylens :')

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:22

Ah mn paps heeft de 24-105 in india gevonden voor 470 en hij gaat morgen kijken of ie er nog wat vanaf kan krijgen. (Origineel in canondoos).
Voor die prijs mag ie mn meenemen voor me :D

aniek_joefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:06

Hoi! Ik had een vraagje,
Ik kan een Canon camera 1100D kopen.
Er zitten twee lenzen bij waar ik weinig informatie over kan vinden.
Canon EF90-300mm en de 28-80 mm lens. Dit lijken alleen vrij oude lenzen te zijn.
Wie kent deze lenzen en kan mij hier advies over geven?

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:15

Mag ik hier weer storen? :)

Ik ben aan het kijken naar een Canon 24-70 2.8
Nu ben ik niet vies van een tweedehands lens.

Desbetreffende verkoper heeft de lens gekocht via cameranu.nl (met 12 maanden garantie).
Ik weet niet of de garantie nog steed geldt. Ik wacht zijn email even af.
De nota en doos heeft hij nog.

Lens komt uit 2011, al wat ouder, maar lenzen behouden hun waarde meer als body's.

Ik mag hem in principe overnemen voor 700 euro.
Doen of niet doen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:30

Dat is dus de Mk1 en niet de Mk2? Wel erg fijn kitlensje voor op je 6D hoor! ;)

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:47

Bagheera_206 schreef:
Dat is dus de Mk1 en niet de Mk2? Wel erg fijn kitlensje voor op je 6D hoor! ;)

Ja idd de MK1 , MK2 is mij nog te duur!

Scheelt een hoop qua prijs, op MP staan ze gemiddeld toch voor 800 a 900 euro
Zou hem zo graag willen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:00

hazira schreef:
Mag ik hier weer storen? :)

Ik ben aan het kijken naar een Canon 24-70 2.8
Nu ben ik niet vies van een tweedehands lens.

Desbetreffende verkoper heeft de lens gekocht via cameranu.nl (met 12 maanden garantie).
Ik weet niet of de garantie nog steed geldt. Ik wacht zijn email even af.
De nota en doos heeft hij nog.

Lens komt uit 2011, al wat ouder, maar lenzen behouden hun waarde meer als body's.

Ik mag hem in principe overnemen voor 700 euro.
Doen of niet doen?

Wat doet die prijs ten opzichte van de prijzen voor de occasions bij de diverse winkels?
Als dat, al dan niet met garantie, bij elkaar in de buurt ligt, zeker overwegen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:01

Hoi! Ik kom hier even binnenvallen...

Ik heb mijn oog op de volgende lens laten vallen:
http://www.cameranu.nl/nl/p34/canon-ef-70-200mm-f-4-0l-usm-objectief

Om de volgende reden:
- Ik wil graag een lens die haarscherpe foto's maakt. *Zie verhaal hieronder voor meer uitleg daar over :')

Een grote vraag:
- Hoe erg is het dat er geen IS op zit? De versie met is echt ver boven mijn budget.
Ik heb geen vaste hand weet ik van mijzelf. Is het dan al af te raden, of valt het allemaal reuze mee als je gewoon in de frisse buitenlucht met daglicht fotografeert? :D

Heeft iemand hier ervaring met deze lens of iets soortgelijks? De reviews op CameraNU zijn zeer positief wat mij hoop geeft :D
Ik had een bokker waarvan ik wist dat ze een 70-200 lens had een PB gestuurd met enorm verhaal, nog geen reactie gehad maar dat neem ik haar ook niet kwalijk :P Kom ongevraagd met zo'n enorme vraag-pb aanzetten :')

Meer info over mijn lens verleden*
Onlangs op advies van CameraNU een Tamron lens gekocht die helaas enorm tegen viel qua scherpte, terwijl er zeker genoeg licht was én er zit IS op. Bij CameraNU weer afgescheept met "als je meer met de opties speelt is er meer uit de lens te halen". Yeah right... Ik gebruik mijn lens vooral voor het fotograferen van onze honden (ook show en fok doel) en dan heb ik geen tijd om 6 foto's, elk met andere opties, te maken want dan staat de hond allang niet meer stil en goed xD Ik fotografeer altijd op Av modus waarbij ik meestal de diafragma zo groot mogelijk heb voor het mooiste resultaat qua scherptediepte. ISO meestal zo laag mogelijk als het licht dat toe laat, of auto. Body = 550D. Met mijn 50mm lens maak ik wel haarscherpe foto's dus het zou niet aan mijn body moeten liggen. Zelfs met de 18-55 mm kit lens worden de foto's scherper. Ook de 55-250 mm canon kit lens maakt meestal scherpere foto's. Al vind ik die ook niet altijd super, maar vaak gaf ik mijzelf en mijn onstabiele hand dan de schuld.

Al met al heb ik besloten de Tamron lens toch maar weer te verkopen en dan voor een betere lens te gaan. Als iemand wil weten om elke Tamron lens het precies gaat, graag even een PB. Ik heb de lens nu op MP staan en wil niet dat het mijn advertentie in gevaar brengt :') De lens is op zich prima, maar niet voor waar ik hem voor wil gebruiken en voldoet niet voor mij.

Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven :j Vind het erg lastig allemaal dit. En ik wil niet weer de fout in gaan door een voor mij verkeerde lens te kopen. Wellicht dat ik de nieuwe lens ook wel 2e hands wil kopen. Vind het altijd wel een beetje eng, maar scheelt zo veel geld :oo

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:02

Voor honden- paardenfotografie heb je geen IS nodig. Vaak gebruik je sluitertijden van 1/500s of nog korter bij de paardjes/hondjes en dan voegt IS an sich niets toe.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:14

Bedankt voor je (snelle) reactie! :D

Heb je op zich een punt inderdaad. Ik twijfel dan wel even met situaties in avondlicht, zoals deze foto:
Afbeelding

Een sluitertijd van 1/200
Diafragma: 5 (wordt met nieuwe lens dan groter, dus meer licht gelukkig)
Iso: 400

Zal ik het dan wel gaan merken? Iets hogere iso vind ik op zich niet een heel groot probleem, liever een beetje korrelig dan onscherp namelijk :+

Eventueel zou ik nog een statiefje kunnen aanschaffen. Ik vraag me dan wel af hoe wendbaar je dan nog bent met je camera. Hebben jullie hier misschien ook ideeën over?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:17

Ik gebruik zelden mijn statief. Zeker niet bij honden/paarden. Wel voor product- of landschapsfotografie.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:21

Joysieee schreef:
Hoi!
Ik heb op het moment op mijn canon eos 1000d een 55-250mm en een kitlens. Nou zit ik dus nog wat rond te kijken voor andere lenzen in een niet al te hoge prijsklasse.
Ik heb al vaak gelezen dat ik niet voor de 75-300mm moet gaan, omdat de kwaliteit daarvan slecht is.
Nu zat ik dus te kijken naar de 70-300mm van Sigma. Hier heb ik een aantal vragen over:
Is de kwaliteit van deze sigma een beetje met de canon 70-300mm te vergelijken? Want die van Canon is zo een beetje 5 keer zo duur.
En is een 70-300mm wel een goede aanvulling op mijn lenzen?

De andere lens die ik had gezien, was de 50mm f/1.8. Dit is natuurlijk een heel andere soort lens, maar hij leek me wel interessant door de lichtsterkte en de prijs/kwaliteit verhouding (lees er veel goede dingen over), ook hier heb ik wat vragen over:
Is dit een goede aanvulling op mijn lenzen?
Is het niet vervelend dat je niet kan zoomen?
En ik hoor vaak dat hier een zonnekap op moet, maakt de prijs van e zonnekap nog uit? Moet je echt een duurdere kopen als je een goede wilt? Of is er bij zonnekappen niet zo heel veel verschil?

Zo, dat waren mijn vragen :P
Hopelijk kan iemand mij helpen!

Zit nog steeds met deze vraag, kan iemand mij helpen? :o

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:22

Ah ok. Ik heb wel eens gedacht over een 1 poot statief omdat die zo wendbaar zijn. Maar geen idee of het wel echt wat voor mij is.

Ik heb even op MP gekeken naar de 70-200 canon lens en daar is hij wel voor rond de 400 euro te krijgen. Soms iets minder en soms iets meer. Misschien moet ik het gewoon eens proberen. Vind het wel spannend. Als een lens bijvoorbeeld al 4 jaar oud is, maar wel netjes gebruikt is. Is het dan nog verstandig om de lens te kopen, of wordt het wel echt (net als een auto met veel KM op de teller zeg maar) minder?

@Joysieee Ik kan je wel gedeeltelijk helpen met je vraag :D
Heb zelf de 50mm f1.8 lens van Canon en die is zeer zeker zijn geld waard! Heerlijke lens voor portretten of puppy's bijvoorbeeld :+ Super kwaliteit foto's (beter dan de kitlenzen iig). Het is alleen even wennen dat je niet kan in en uitzoomen.

Verder zou ik persoonlijk niet voor een Sigma gaan omdat die wel bekend staat om zijn mindere kwaliteit, minder nog dan Tamron. De Tamron was ik al niet tevreden over.

Nu ben ik geen pro fotograaf maar ik beschik volgens mij over prima genoeg basis kennis om fatsoenlijke foto's te kunnen maken met opties die ik zelf instel. Dus het hele verhaal van: "speel nog meer met de opties want dan pas haal je de kwaliteit uit de lens" vind ik echt bullshit. Vooral omdat ik de lens heb getest samen met mijn canon kitlenzen met dezelfde opties, zelfde situatie en precies dezelfde foto. Viel tegen :n
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 04-10-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:23

Thesserd schreef:
Ah ok. Ik heb wel eens gedacht over een 1 poot statief omdat die zo wendbaar zijn. Maar geen idee of het wel echt wat voor mij is.

Ik heb even op MP gekeken naar de 70-200 canon lens en daar is hij wel voor rond de 400 euro te krijgen. Soms iets minder en soms iets meer. Misschien moet ik het gewoon eens proberen. Vind het wel spannend. Als een lens bijvoorbeeld al 4 jaar oud is, maar wel netjes gebruikt is. Is het dan nog verstandig om de lens te kopen, of wordt het wel echt (net als een auto met veel KM op de teller zeg maar) minder?

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... lenzen.asp

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:25

Dankje Bagheera, ga ik doorlezen! :j

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:24

Hai!
Ik ben al een poosje aan het sparen voor deze lens:
http://www.cameranu.nl/nl/p302554/sigma ... -objectief

Maar nu kwam ik net dit tegen:

http://www.cameranu.nl/nl/p91184/sigma- ... -objectief

Kan iemand mij uitleggen wat wat de verschillen hiertussen precies zijn?
De eerste kan verder zoomen, maar helemaal ingezoomd is het diafragma niet zo geweldig meer.
Bij de tweede lens is het diafragma op 50 mm gewoon nog 2.8, ik neem aan dat dat bij de eerste lens ergens rond de 3.5 zal zijn..

Wie kan mij uit de brand redden? :')

Waar ik hem vooral voor wil gaan gebruiken is het fotograferen van menselijke modellen, (school)feesten, af en toe een optreden en misschien soms een paar paardjes.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:10

Die 2e is op alle brandpunten minimaal 2.8f, maar minder zoombereik inderdaad :P

Die 2e zou mij meer aanspreken denk ik, maar heb er niet super veel verstand van :+

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:20

Ja ik vind het echt heel moeilijk, ik weet niet of ik liever wat meer zoombereik of een beter diafragma wil hebben. :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:25

Waar wil je de lens voor gaan gebruiken dan?

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:25

Weer een vraagje van mijn kant. Welke lens kan ik beter kiezen? De sigma 70-200 f2.8 voor canon of de tamron variant?