[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:37

Ik kom ook even binnenvallen :)
Ik zit er over te denken om een kalibratieprogramma te kopen. Maar nu vraag ik mij af of dat überhaupt zin heeft voor een laptop omdat de hoek van het scherm niet vast staat? En welk programma raden jullie dan aan? Eventueel heb ik ook nog een heel erg oud, klein beeldscherm wat ik zou kunnen gebruiken, zouden jullie dat verkiezen boven een laptopscherm?

Marit

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:22

Op een laptop zou ik geen foto's gaan bewerken.. Een macbook met retina scherm kan dan weer wel, die gebruik ik ook. Daar maakt de beeldhoek niet uit.
Maar inderdaad, op zo'n laptop zul je nooit een waarheidsgetrouw resultaat krijgen.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:25

Okey, dank je wel. Mmm, dan toch maar dat kleine oude scherm eens aansluiten. Kijken of dat iets is. Ik heb momenteel jammer genoeg niet het geld voor een goed nieuw beeldscherm.
Zijn er hier misschien nog mensen die ervaring hebben met foto's bewerken op een laptop en tips daarvoor hebben?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:01

Ik bewerk altijd op mijn laptop en ik heb er geen problemen mee??

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:18

En je hebt je laptop wel gekalibreerd?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:57

Geen idee? zal wel niet. Ik bewerk met photofiltre en niet in RAW ;) zal ook wel verschil maken denk ik?

Werkt voor mij prima zo +:)+ Heb op geen enkele computer gezien dat mijn foto's er vreemd uit zouden zien qua kleur.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:06

Voor de hobby is het ook niet zo erg. Maar als je echt iets aan klanten af gaat leveren mag je gewoon geen verschil zien.. Dus dan wordt het belangrijk :j

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:24

Voor nu is het inderdaad alleen nog hobby :j Maar hoor best vaak dat mijn foto's te donker zijn. En als ik naar blackfoto's kijk van anderen op m'n laptop dan zie ik vaak nog van alles op de achtergrond. Blijkbaar staat mijn laptop dus te licht afgesteld en daar zou ik graag iets aan willen veranderen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:16

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Macbook, maar ben gewoon rustig door gegaan met steeds een beetje aanpassen en dan ook foto's uploaden online zodat ik ze ook vanaf een ander scherm kan bekijken.
Nu heb ik mijn scherm aardig goed aangepast. Maar let inderdaad op dat je scherm in dezelfde hoek staat, dat je er ook goed voor zit. Als je foto's vaak te donker zijn staat je scherm inderdaad te licht.
Ik kon het goed beoordelen door mijn foto's op mijn camera te bekijken en dan te speelde ik net zolang met mijn scherm tot die overeen kwam met de foto's op de camera.

Succes

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:02

En waar zou je dan foto's af moeten laten drukken om te vergelijken met je scherm? Kan me voorstellen dat er ook wat verschil in zit. Vind zo'n spyder nog net wat te duur voor hobby hihi :))
K heb ook een macbook. Maar ik heb ook een scherm wat ik er op aan kan sluiten.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:52

Als je echt goed de kleuren e.d. van je foto's wil beoordelen dan kom je niet uit onder kalibratie van je scherm... Het kan echt een groot verschil maken! De laptop van een vriendin van mij hebben we gekalibreerd met mijn Spyder en het verschil was enorm.

Voor het échte werk, om het maar zo te noemen, kan je ook beter een fatsoenlijk vast computerscherm gebruiken, inderdaad vanwege de lichtinval e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:09

Echter, wat is dan "fatsoenlijk"? De gemiddelde TFT-monitor is nauwelijks beter dan het gemiddelde laptopscherm. Minstens zo'n beroerde kijkhoek. Goede monitors zijn prijzig en niet in het bezit van de gemiddelde hobbyist (hoewel er voor de serieuze hobbyist best betaalbaardere opties zijn). Dus ga er niet zomaar vanuit dat je gewone computerscherm sowieso beter is dan je laptop.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:05

Tja, definieer fatsoenlijk... :p Tja, mijn scherm is fatsoenlijk :) Maar die kostte ook wel wat... Voordeel van een scherm is wel dat je het 'vast' kan zetten, een laptop gaat open en dicht en zal niet steeds hetzelfde staan. Ook opletten waar je gaat zitten werken enzo, lichtinval...

Hier een en ander uitgelegd over schermen en het belang ervan voor fotobewerking:

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... olutie.asp

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:47

Dank jullie wel :) Een nieuw computerscherm zit er jammer genoeg niet in, tenminste niet een die aanzienlijk beter is voor fotografie. Maar nu las ik in dat artikel (dank je wel Dagmar) dat oude crt monitoren ook geschikt zijn? Wij hebben hier nog zo'n oude kast staan, een samsung syncmaster 750s. Zou die geschikt zijn voor fotobewerking? En zou je zo'n oude monitor nog op je laptop aan kunnen sluiten?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:08

Ik moet zeggen: schrok wel van de prijzen die daar staan bij die voorbeelden van goede computerschermen, ik heb een prima scherm, maar die kostte gelukkig geen 800-1000 euro... Pffff! Voor die prijs zou ik een complete pc met scherm etc. willen...

Even navraag gedaan bij mijn vriend wat betreft het aansluiten van een oud beeldscherm op een laptop. Je moet wel een VGA-aansluiting hebben:

Afbeelding

Verloopstekker (DVI/HDMI - VGA) kan ook. Moderne laptops schijnen vaak een HDMI of DisplayPort te hebben, daar moet je een converter voor hebben.

Wat je dus precies nodig hebt voor die aansluiting moet je even nagaan. Volgens mijn vriend is de resolutie van het scherm heel aardig, kan je dus best proberen. :)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:34

Ik heb zo'n ding voor mijn macbook naar mijn beeldscherm
Afbeelding

Eentje van 1000 euro zit er hier ook niet in nee :')

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:08

Oh super. Jullie zijn geweldig! Heb hem eens boven van de kast gehaald en hem aangesloten. Blijkt dat mijn laptop ook gewoon een vga aansluiting heeft :)
Er zit echt duidelijk verschil tussen de schermen :j Nu weet ik natuurlijk niet welke beter is, maar ik ga uit van het crt scherm. Sowieso is het al erg fijn dat het beeld gelijk blijft bij verschillende kijkhoeken. Ook hebben de foto's veel meer contrast op het crt scherm. De monitor heeft alleen wel een bol beeldscherm. Kan dat nog problemen opleveren bij het bewerken van foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:34

Dagmar: true, een monitor staat altijd hetzelfde. Maar zit je er altijd hetzelfde voor? Dat is iets waar je je dan ook van bewust moet zijn. Net zoals je je bij een laptop best bewust kunt zijn van de kijkhoek.

Uiteindelijk zijn het doorgaans allebei gewoon TFT/TN-schermen, en is dus het een niet beter dan het andere. Je TFT-scherm van een computer kan nog zo goed afgesteld staan, je hoeft maar een keer onderuit te zakken en je zit al verkeerd te kijken ;)

Voor iedereen die een goede monitor overweegt, maar niet te veel geld wil besteden: Dell heeft wat interessante IPS-schermen. De nieuwste zijn een paar maanden geleden aangekondigd:

http://tweakers.net/nieuws/91487/dell-k ... serie.html

Ik heb ook even in de Pricewatch alle IPS-monitoren van Dell onder elkaar gezet:

http://tweakers.net/categorie/344/monit ... Lrqapic8ws

(Normaal betaal je voor een IPS-monitor al gauw 800-2000 euro.)

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:33

Kan je een externe monitor aansluiten op je laptop en die kalibreren via de standaard windows scherm kalibratie?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:47

Ik heb een LGscherm met IPS, werkt ook erg fijn! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:31

De standaard Windows schermkalibratie is niet bepaald een serieuze kalibratie Unleash.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:59

Ik weet niet of deze vraag juist staat hier.

Ik wil een simpel logo. Ik doe mee aan het 52 weken foto topic. Wil hier JV fotografie '14 hebben staan. Ik gebruik lightroom.

Is hier een tool voor? Kan iemand mij helpen? Ik word op google niet wijzer .

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:00

Nouks schreef:
De standaard Windows schermkalibratie is niet bepaald een serieuze kalibratie Unleash.

Jaa, daar kwam ik gisteren ook achter. :')
Had er iets meer van verwacht.

Is het überhaupt mogelijk een tweede monitor te kalibreren vanuit mijn eigen laptop? Welk programma heb je daar voor nodig en moet je dat kopen of is het een gratis programma?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:39

Jolandaa_ schreef:

Ik wil een simpel logo. Ik doe mee aan het 52 weken foto topic. Wil hier JV fotografie '14 hebben staan. Ik gebruik lightroom.

Je kan Lightroom hiervoor gebruiken.
Bij het exporteren van je foto's kan je naar beneden scrollen en dan staat er watermerk/copyright. Daar kan je preset instellen naar jouw eigen wensen en deze op elke foto zetten tijdens het exporteren. :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:18

Sani schreef:
Jolandaa_ schreef:

Je kan Lightroom hiervoor gebruiken.
Bij het exporteren van je foto's kan je naar beneden scrollen en dan staat er watermerk/copyright. Daar kan je preset instellen naar jouw eigen wensen en deze op elke foto zetten tijdens het exporteren. :)

Dankje wel. morgen middag meteen aan de slag +:)+