[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:04

Oké, ik heb dus naar beide gekeken en ik heb ze ook beide in handen gehad, ik denk dat ik voor de canon 1100D ga.
Daar zit dan standaard die 18-55 lens bij, maar er is ook een pakket (100 euro duurder) waar zowel die lens als een 75-300 lens bij zit. Die laatste is een "telezoom" toch? En klopt het dan dat als ik leuke dieren en sport plaatjes wil schieten, ik het best dat laatste pakket kan aanschaffen? Of kan ik beter zelf nog een keer een telezoom apart kopen?

Noob invasie :+

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:07

Beter later nog een telezoom apart kopen :j De 75-300 word hier niet zo aangeraden..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:11

Ok, en als ik dan voor zo'n telezoom ga, waar moet ik dan op letten? Ik ga het internet nog wel even doorspitten, maar er is zoveel informatie...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:21

Molfre schreef:
Ok, en als ik dan voor zo'n telezoom ga, waar moet ik dan op letten? Ik ga het internet nog wel even doorspitten, maar er is zoveel informatie...

Wat ik in mijn lenzenspeurtocht ontdekte is:
-Hoe ver hij in kan zoomen (brandpuntsafstand). Hoe hoger, hoe verder (dus 100mm is verder dan 50mm etc.)
-Niet alle lenzen zijn even scherp bij alle afstanden. Stel je koopt een 50-150 mm dan kan het zijn dat (een goedkope) lens vanaf de 100 mm niet meer mooi scherp beeld levert. Dan is hij dus niet goed bruikbaar na 100 mm en heb je dus niet zo veel aan de investering in een telezoom.
-Hoe ver het diafragma open kan (hoe verder hoe beter en duurder, máár sommige goedkope lenzen met een groot diafragma geven weer heel veel onscherpte als je hem zo groot open doet. Dus dan is het hetzelfde als met een goedkope telelens, dan heb je niks aan die extra grootte, want om een scherpe foto te maken moet je hem dan alsnog op klein zetten)
-Hoe snel en accuraat de AF is (hoe goed en snel hij scherpstelt)
-Afwijkingen zoals chromatische abberatie (dan zie je dit soort afwijkende kleuren op je foto, zoals hier paars http://www.digifotopro.nl/sites/default ... W-HAvc.jpg )

Mensen die mijn lijstje kunnen aanvullen: Graag! Is wel handig voor iedereen denk ik :j

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:28

Da's alvast een hele lijst ^^ Bedankt! Ik ga me eens goed inlezen, zou zonde zijn als ik de verkeerde koop, weg investering -O-

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:31

Ja het is allemaal niet bepaald goedkoop... Dus errug zonde van het geld.

Ik wilde bijvoorbeeld een tijd geleden investeren in een 300mm zoom lens, en toen bleek dat hij vanaf 150/200 mm niet meer scherp zou zijn. Dus ik zou er helemaal niet op voorruit gaan (ik had er al een die prima tot 150 mm ging)... Dus maar goed om dat van te voren uit te zoeken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:01

Om het even ontopic te houden op bodies... Vandaag kon die vriend helaas toch niet komen... Hij kan wel een 7D of een 60D (twijfel nog steeds tussen die twee) en een 70-200 f/2.8 lens lenen bij Canon dus wellicht dat het volgende week wat wordt.
Morgen naar Kamera Expres om daar de 7D te bekijken en te vragen wat zij vinden!!!:D

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:48

Bagheera_206 schreef:
Yvonne_Mika schreef:
Even een vraagje, als je de Nikon d3200 neemt met 18-55mm lens, heb je daar dan genoeg aan om mooie paardenplaatjes te schieten, of is een 18-155mm een must? Wat zijn precies de verschillen qua lenzen?

Je hebt een telezoom nodig voor bij de paardjes. De 18-55mm die erbij zit is een standaardzoom.

Wat is voor jou doorslaggevend geweest om voor de Nikon D3200 te gaan?

Een telezoom is dus eigenlijk wel noodzakelijk om mooie paarden plaatjes te schieten zeg jij?
Wat maakt daarbij 't verschil, zou 18-150mm lens dan beter zijn i.p.v 18-55mm?
Kan je die lens ook als standaard lens gebruiken? Dat ik i.p.v 18-55mm een 18-150mm kit neem?
En daar gewoon alles mee kan fotograferen, ook gewoon voor mensen, natuur ect..

Ik ben me nog een beetje aan het oriënteren, deze camera spreekt me aan, de foto's en filmpjes die ik er van bekeken heb geven een mooi natuurlijk plaatje van mooie kwaliteit en daarom ben ik nu aan het uitpluizen en vergelijken. :)

Maar soms, zoals hier wel eens vaker gezegd wordt, zie je echt door de bomen het bos niet meer, zeker als beginneling.. Ik ben van mezelf heel impulsief dus moet mezelf echt beheersen om niet als een kip zonder kop de eerste beste camera te kopen en achteraf spijt te hebben.. :$

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:54

De getallen van een lens staan voor het bereik bijvoorbeeld 200mm is ingezoomd. Dus als een paard 5 meter bij je vandaan staat dan heb je alleen zijn hoofd in beeld bij wijze van spreken. 18mm is heel erg breedhoek dus bijvoorbeeld een kijkhoek van ik zeg maar wat 160 graden. Wat bij 200mm misschien 90 graden is. Doordat de 18mm zo grote kijkhoek heeft vertekent de lens het beeld wat je ziet. Bij landschappen is dat vrijwel of helemaal niet zichtbaar. Doordat vaak op afstand zijn heb je dus een telezoom lens nodig omdat je anders een klein paard met heel veel omgeving er omheen op de foto krijgt. Met de 18-55 kan je wel paarden fotograferen maar ideaal is het niet en eigenlijk alleen bruikbaar rond de 50-55mm voor portret. Heb het wat simpel uitgelegd zodat je het hopelijk begrijpt de info over de graden enzo klopt niet maar geeft een indicatie :P

Als iemand iets te verbeteren of toe te voegen heeft ga je gang :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:04

Yvonne_Mika:

Ik heb een Olympus spiegelreflex met een 14-50 en een 45-150 mm lens en daar kun je echt alles mee. Ik pak voor de paarden vrijwel altijd de telezoom, de kortere lens is meer voor portretten. Dingen waarbij je niet echt hoeft in te zoomen.
Ik neem de set morgen mee naar Kamera Express om te laten taxeren en eventueel in te ruilen trouwens... Ben benieuwd :D

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:06

lovey_ou schreef:
De getallen van een lens staan voor het bereik bijvoorbeeld 200mm is ingezoomd. Dus als een paard 5 meter bij je vandaan staat dan heb je alleen zijn hoofd in beeld bij wijze van spreken. 18mm is heel erg breedhoek dus bijvoorbeeld een kijkhoek van ik zeg maar wat 160 graden. Wat bij 200mm misschien 90 graden is. Doordat de 18mm zo grote kijkhoek heeft vertekent de lens het beeld wat je ziet. Bij landschappen is dat vrijwel of helemaal niet zichtbaar. Doordat vaak op afstand zijn heb je dus een telezoom lens nodig omdat je anders een klein paard met heel veel omgeving er omheen op de foto krijgt. Met de 18-55 kan je wel paarden fotograferen maar ideaal is het niet en eigenlijk alleen bruikbaar rond de 50-55mm voor portret. Heb het wat simpel uitgelegd zodat je het hopelijk begrijpt de info over de graden enzo klopt niet maar geeft een indicatie :P

Als iemand iets te verbeteren of toe te voegen heeft ga je gang :j

Thanks! :) Voor het betere zoomwerk en het op afstand fotograferen kom je dus beter uit met 18-150mm.
En die lens kan je verder ook gewoon met alles gebruiken?
Want dan spaar ik misschien wel door voor een Nikon d3200 18-150mm kit..

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:07

Focussed schreef:
Yvonne_Mika:

Ik heb een Olympus spiegelreflex met een 14-50 en een 45-150 mm lens en daar kun je echt alles mee. Ik pak voor de paarden vrijwel altijd de telezoom, de kortere lens is meer voor portretten. Dingen waarbij je niet echt hoeft in te zoomen.
Ik neem de set morgen mee naar Kamera Express om te laten taxeren en eventueel in te ruilen trouwens... Ben benieuwd :D

Thanks voor je antwoord!
Succes morgen :)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:21

ik heb geen ervaring met de 18-150mm maar ik zou eerder voor een 18-55 en later een 55-200 lens gaan :j
Je hebt bijvoorbeeld ook een 18-200 lens en daar zit al een groot bereik in maar kwalitatief zou die minder zijn al moet ik zeggen dat mijn eerste camera met een sigma 18-200 was en ik er geen hinder van ondervond :n

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:29

Ik heb de 18-200 en qua bereik vind ik dat eigenlijk een heel geschikte lens :j Nu zou ik zelf nog nét wat meer willen maar dat is een heel goed bereik om mee vooruit te kunnen.

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:33

Zit een 18-55mm objectief standaard op een canon eos 1100D ? en wat is het verschil met een ander objectief?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:35

WildJes schreef:
Zit een 18-55mm objectief standaard op een canon eos 1100D ? en wat is het verschil met een ander objectief?

Je koopt standaard de camera en het objectief apart. Er zijn ook kits verkrijgbaar met een lens erbij.

Qua bereik vond ik de 150 prima, soms net iets te weinig.
Maar de camera waarmee ik hem gebruik is een 2.0 crop sensor.

Het is dus vergelijkbaar met een 190 mm objectief op een Nikon/Canon en vergelijkbaar met 300 mm objectief op een fullframe.

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:36

Focussed schreef:
WildJes schreef:

Je koopt standaard de camera en het objectief apart. Er zijn ook kits verkrijgbaar met een lens erbij.

Qua bereik vond ik de 150 prima, soms net iets te weinig.
Maar de camera waarmee ik hem gebruik is een 2.0 crop sensor.

Het is dus vergelijkbaar met een 190 mm objectief op een Nikon/Canon en vergelijkbaar met 300 mm objectief op een fullframe.

Heb namelijk een winkel gezien waar ze deze camera en het objectief samen verkopen! Bedankt voor je uitleg!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:12

oke het gaat nu nog om de nikon d3200 en de canon 1100D, welke zouden jullie kiezen als jullie zouden mogen?

ik wil trouwens iedereen ontzettend bedanken die mij wijze raad hebben gegeven, want dingen die mij eerst helemaal niet duidelijk waren, zijn nu wel helemaal duidelijk! dank jullie wel.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:16

qua functies zou ik voor de D3200 vanwege de betere specificaties maar het is niet echt een eerlijke vergelijking aangezien de 1100D een voorganger is van de vergelijkbare versie met de D3200. Maar ik persoonlijk vind nikon een stuk prettiger vasthouden had de canon 1100D dinsdag nog in me handen en vond hem wat plastic achtig en had weinig grip op de camera omdat de canon een glad motief heeft bij de duim waar nikon een geribbeld iets heeft :)
Laatst bijgewerkt door lovey_ou op 20-12-12 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:18

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:21

En veel mensen maar zeggen dat canon meer lenzen heeft als ik de revieuw mag geloven heeft nikon er dus meer, interessant website en leuk om te weten :)
Laatst bijgewerkt door lovey_ou op 20-12-12 19:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:24

lovey_ou schreef:
En iedereen maar zeggen dat canon meer lenzen heeft als ik de revieuw mag geloven heeft nikon er dus meer, interessant om te weten! :)

Denk dat je dan niet goed gelezen hebt over wat 'iedereen' zegt. We zeggen hier vaak dat Canon meer keuze heeft in de 70-200 lenzen. Canon heeft een 70-200 F4 L lens voor een bedrag waarbij je bij Nikon bij lange na geen vergelijkbare lens kan vinden. ;)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:29

naja niet iedereen natuurlijk mijn excuses daarvoor, maar ik heb wel eens voorbij zien komen dat iemand zei dat canon meer lens keuzen had en die had het niet alleen over de 70-200.
Nikon nu ook een 70-200 F4 lens dus wat dat betreft zijn er momenteel evenveel 70-200 lenzen van beide merken te koop als ik me niet vergis. Wat de prijs ervan is durf ik niet te zeggen en weet dus ook niet of de prijs vergelijkbaar is met die van canon :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:37

Klopt, er is nu wel een 70-200 F4 van Nikon, maar Canon heeft 2 versies van de F4 waarvan de versie zonder IS op 600 euro zit. Een bedrag wat voor mensen die méér willen nog te overzien is. De F4 van Nikon is er eentje met VR en kost zo'n 1200 euro, iets duurder zelfs nog dan de F4 IS versie van Canon :)

Canon is in deze lenzen dus nog steeds toegankelijker :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:01

kan niet wachten om de camera te halen, zal waarschijnlijk zaterdam worden, want me vader beheerd het geld en die gaat even mee haha.